I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

djur och människor

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-13 01:12

djur och människor

Kom och funderade på en sak när jag tittade på tv förut idag. Skulle en hund ifrån spanien t.ex förstå mig om jag sa något liksom, eller asså om jag skulle typ byta någons hund från spanien och den med min. Om jag sedan skulle ha den resten av mitt liv i sverige, skulle den förstå vad jag sa om jag tilltala den? typ "kom hit", "sluta" eller vad som.. ? =/

2005-07-13 01:13
nej, varför skulle den det? tror du hunden förstår vad du säger? den känner igen ljudet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-13 01:24
men man kan ju lära hundar att sitta, rulla runt, spela död osv. då måste den väl fatta elelr?

2005-07-13 02:15
nej. inte först iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-13 05:50
men hahah.. spanska hundar förstår spanska, svenska hundar förstår svenska!

Varför skulle hunden reagera på ord den aldrig förut har hört?

Skulle du förstå din mamma om dom bytte ut henne mot en annan mamma från spanien? .. dvs om du inte kan spanska och aldrig hört det förut.

Jag tror då fan inte nån lärde hunden svenska i spanien dock.. Men om du lär hunden svenska kommandon så förstår den nog..

Och varför i HELVETE heter tråden "Djur vs MÄNNISKAN" ??
"I lay chicks like mother goose"

2005-07-13 05:52
sjuk tråd :D

2005-07-13 06:24
Och varför i helvete tror du djur förstår vad man säger till dom?
No cake for the impurity!

2005-07-14 12:45
Dom känner igen ORDET = ljudet. Inte ljudet som så.... vi kan inte variera oss tillräckligt i rösten för att dom ENBART skulle förstå själva ljudet. Vi lär dom ju redan när dom är små att "förstå" vissa ord och kommandon och så är det jämt. Dom förstår ju inte precis vad vi säger i ett samtal men dom kan ändå läsa vad som pågår genom kroppspråk, mimik, röstlägen, etc. Spänning i luften är dom MKT känsliga för oxå.

En hund från spanien skulle kunna förstå dig om du använder dig av ditt kroppspråk och börjar träna när den kommer hem. Antagligen har den färdiga ord för vissa kommandon men dom brukar förstå vad du menar ändå.

Vi har själva importerat en hund från Australien en gång i tiden och det gick finfint från första sekund. Som sagt; kroppspråk, mimik, röstvariation etc är ngt av det viktigaste vi har för att kommunicera med våra hundar.
"Better bend than break"

2005-07-15 05:35
om man säger samma ord i olika tonlägen så blir de förvirrade
typ om du skäller på dom med ett leende vet dom inte vart dom ska ta vägen.
de lägger noga märke till röstlägett man använder.
är man arg tänker dom tillbaka vad dom gjort. har dom gjort nåt skäms dom.
är man glad viftar de på svansen oavsett vad man säger nästan..