I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-07-17 22:57

Antidepp

Har mått dåligt fram och tillbaka i omgångar i ca 11år. för några år sen fick jag antidepp och gick på det i ca 6-8mån men tyckte att jag hamnade i sånt menlöst mellanlager där jag varken var glad eller ledsen så jag bestämde mig för att bita ihop och klara mig själv. Men nu det senaste halvåret har jag börjat känna att jag sjunker allt mer. det går i omgångar lite pö om pö, mår dåligt ett tag och sen bra så jag tänker att jag bara inbillar mig, men nu har jag börjat få yrsel, hjärtklappning, känna mig hängig, känna av trötthet och panikattacker. Attackerna behöver inte leda till att jag gråter osv utan det kan bara vara att dte känns som om jag ska spy helt plötsligt och att allt skrämmer mig.
Det händer mkt i mitt liv just nu, jag står med en fot där jag håler på att avsluta ett helt kapitel i mitt liv och en annan där jag håller på att starta ett nytt i en helt annan stad.

Så det jag undrar är;
Då jag har en hel del tabletter sen senast, kan jag då börja självmedicinera mig ett tag eller bör jag kontakta en läkare?

Original Cassidy- fixar biffen och står för skandalerna.
(A)- Det vet du!

2005-07-17 23:06
Jag tycker du bör kontakta en läkare ifall du mår sådär..
här får du lite kärlek

2005-07-17 23:08
Kepish
grejen är ju att dte är inget nytt för mig, jag har haft samma kännslor i vågot i 11år. Det är ju inte så att jag inte vet vad som händer med min kropp elelr att jag är rädd för det. jag tycker mest bara att det är jobbigt för det påvärkar min omgivning och mig själv i vardagen...
(A)- Det vet du!

2005-07-17 23:10
kontakta läkare och sök hjälp
självmedecinering är aldrig ett bra val, inte ens för en läkare
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-07-17 23:11
psykologer då? haft många eller?
prövat hypnos och sånt ?
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-07-17 23:11
Sitter i ungefär samma sits som dig.. Har också en del piller kvar, men skulle nog inte börja ta dem utan att snackat med läkare, vilket jag känner att jag måste göra snart. Blä..
Göteborg på låtsas.

2005-07-17 23:29
jefe
haft antal psykologer. men när jag gått till dom så är det under denperioden då det är riktigt riktigt dåligt och då mår jag så dåligt så att jag mest bara ligger på soffan vilket leder till att jag ofta missar möten med dom som sen i sin tur leder till att jag får ånges för att jag sviker dom osv osv. fråga inte hur en deppig människas hjärna funkar.
provat ljusterapi också. hypnos vill jag nog inte ens prova...

hopps
men jag slutade äta dom utan någons vetskap så då kan jag väl börja? nej men asså, det gick bra senast och all, varför ska jag prata med en läkare och säak, dô jag börja käka dom igen bara så du vet. varför, förstår du vad jag menar?
(A)- Det vet du!

2005-07-17 23:53
du får inte börja för att du slutade utan någons vetskap...du avbröt brhandlingen och perioden för den behandlingen va så länge som tabletterna räckte med rätta doseringen...och det är utan avbrott från tabletterna

saken är att många psykologer har så lätt att bara skriva ut preparat för att bara göra det så enkelt som möjligt men skiter i att i längden så blir det värre då medecinen inte utvecklar din psykiskhälsa

fortsätt kämpa

2005-07-18 00:33
jefe
förstod inte riktigt vad du menar i början av ditt inlägg.
jag avbröt inte behandlingen för att receptet tog slut utan för att jag ville det..

psykologer har ingen rätt att skriva ut, för dte måste du rådgöra med en läkare, derimot skickar psykologer gärna sina patienter till en doktor. Jag hörde nog derimot till den skala som faktiskt behövde tabletterna, och kanske gör det än. det vet jag inte..
kanske ska ringa en doktor och rådgöra bara..jag vet inte.
när det blir så här blir allt liksom veligt och jobbigt bara...hmm
(A)- Det vet du!

2005-07-18 01:02

d e kul o leka med medeciner :)

2005-07-18 01:11
Erkamaka
tyckte du att du tillförde något till diskussionen och de frågor jag ställt?
vill du flöddra och berätta hur kul det är så gör det i din egna tråd, jag är inte på humör idag!
(A)- Det vet du!

2005-07-18 01:15

jag vet exakt hur du känner dej.. men man får lära sej att skratta åt d istället .. höhö

2005-07-18 01:19
erkamka
ja men gör det inte i min jävla tråd.
jag har skrattat åt det tillräckligt många ggr för att veta att det bara gör det värre..
(A)- Det vet du!

2005-07-18 01:22

okeeej, men slösa inte min värdefulla läsa-inlägg-på-whoa-tid bara för du inte kan bestämma dej om du ska till hjärnskrynklaren eller inte.. meningslös tråd..

2005-07-18 05:03
försök inte ens med självmedicinering.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-07-18 09:36
jumpcut
men det är väl klart att jag är, jag är 18bast och är precis som alla mina jämnåriga. men det betyder ju inte att ag mår bra av det!

pink_bahamas
jag har ju inte tänkt att ta dom en längre tid utan bara mer för att rida ut stormen, några månader max.. inte äta dom i all evighet..

Erkamka P18
nu är du baar dum, du vet lika väl so jag att du inet ehöver läsa, skriva eller tänlka på det.
hej hej!
(A)- Det vet du!

2005-07-18 10:01
Glitch

förlåt, jag va trött och det lät bra.
men det jag menade va att du inte borde börja med självmedicineringen, du avbröt behandlingen då du valde att sluta äta tabletterna

2005-07-18 11:05
Glitch: Vad har du blivit diagnostiserad med då? Panikångest?

jumpcut: Vissa människor behöver ju verkligen piller för att fungera. Vissa artonåringar också. Det låter inte direkt som vanlig tonårsångest som varat till och från i elva år...

2005-07-18 12:31
jumpcut:

sant, sant

2005-07-18 14:45
jumpcut: haha ja, så kan det kännas om man är en norrländsk skoghuggargubbe kanske, med en bittermandel istället för hjärta och torkar snoret mot ovansidan av handen och tycker att folk ska sluta vara såna kärringar och bita ihop istället...

Eller möjligtvis om du hänger mycket med Natalia Kazmierskas vandrande läskpapper till trendiga damer på F12 som är deppiga för fylla livet och känna sig levande/kreativa/heta...

Man kan också föreställa sig att det är en härlig blandning av färre psykhem och mottagningar, mer öppenhet kring psykiska problem i allmänhet, tidningar som tjänar stålar på att slå runt med psyk-termer, stressigt värre för allt fler, valmöjligheter tills folk blir snurriga, bortskämd ungdom, gnällande åldringar, tröttsamma typer som snart är over the hill...

2005-07-18 14:48
Pink_Bahamas F18

du får det att låta som om tabletter aldrig är nödvändiga?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-07-18 15:25
Pink_Bahamas F18

grejen är ju den att ibland så är medicinering nödvändigt för att överhuvudtaget kunna ta till andra "lösningar", så i vissa situationer så är det lösning no1 för att kunna gå vidare och hjälpa på andra sätt.

2005-07-18 15:38
Pink_Bahamas F18

nej självklart inte, det säger jag inte emot, jag menade överlag snarare än för just henne.

2005-07-18 16:40
Pink_Bahamas F18.. Det ÄR väldigt lätt att få diverse piller utskrivet och det kanske inte är så bra, men Glitch verkar inte ta det som första utväg direkt.

Slutade med Zoloft för ett år sen för det hjälpte inte. Mår sämre än nånsin nu, så jag kommer nog försöka mig på något annat..
Göteborg på låtsas.

2005-07-18 20:00
pink_bahamas
jag ser verkligen inte det som första utvägen
vart i tråden får du det ifrån?
jag har arbetat med mina problem sen jag gick i första klass med mig själv, med kuratorer, med psykologer, med doktorer, med föräldrar, med vänner, med syskon osv osv. i 8e fick jag piller efter att ha spytt på min psykolog för att jag sovit så lite och vart så orolig, dte var det sista jag ville, jag slutade äta dom i smyg för att jag inte vill stoppa mig full med piller men just nu vill jag inte gå tillbaka till det stadiet där jag inte kan göra något alls.
Jag vill kunna arbeta med mig själv för att kunna må bra och ser tabletterna som ett hjälpmedel. Jag vill inte "hamna på soffan" igen för då kan jag inte arbeta med mig själv, inget hjälper. förstår du vad jag menar? jag ser det inte som; Ah- shit i sverige får man piller lätt så jag knaprar några för jag ska ha mens nästa vecka och mår lite hängigt, eller; ah, damn, jag har bråkat med mamma och pappa igen för jag tyckte att maten va äcklig så jag poppar några lyckopiller..
Jag känner min kropp så pass väl att jag vet vart den är på väg just nu...
(A)- Det vet du!

2005-07-18 22:04
Pink_Bahamas F18

det bror ju på vilken läkare man hamnar hos, men jo, vissa är jävligt snabba att sätta en på medicinering.

2005-07-18 23:10
pink bahamas
bara för att du käkar piller så betyder inte det att det är tack och hej, du får fortsäta att gå i terapi till du mår bra.
ingen doktor iaf ingen jag träffat säger att; ta ett till två piller om dagen så komemr du må bra.
Utan snarare; Ta en till två tabletter om dagen och så fortsätter du med dina möten en gång i veckan för, (valfritt namn), du vet det här är ingen lösning bara ett hjälpmedel..
(A)- Det vet du!

2005-07-19 17:31
Pink_Bahamas.. Jag ser mina senaste 5-10 år som slöseri, även utan 'hjälp'. Svårt att generalisera i såna här fall.

Glitch.. Jag tycker definitivt att du skall fortsätta med medicinen, om det är det du vill. Är det pengarna som tryter, eller varför vill du självbehandla dig?
Göteborg på låtsas.

2005-07-19 20:20
jocce
läs tråden, jag har fått massa hjälp.
vet även vad allt handlar om i grund och botten, elelr snarare varfrö jag har lättare att "säcka ihop" för små saker än vad andra kasnek skulle ha...

hobbs
jag har inte börjat igen än, jag ville rådfråga andra först..
inget med pengar att göra, jag är bara så trött på doktorer som ska överanalysera.
ett bra exemepl;
en bildterapeft:
- Jag tror att den här svara fläcken i hörnet på din bild är ditt mörka hål inom dig som gör dig ledsen.
jag;
- Nej men asså det fanns ingen svart färg så jag blandade ihop en själv för att kunna rita konturerna runt blomman
Terapeften;
- Ja, kanske det, men jag är inte så säker på det jag..
Jaha okej, vad bra. tack men nej tack.

Pink bahamas
Jag har aldrig mått så bra som efter att jag slutade med medecinen, men jag ahde aldrig kunnat nå dit om jag inte hade tagit den i försa början. Medecinen gjorde att jag kunde ta en liten pause från allt och tänka igenom vad jag igentligen ville osv osv ochd et har funkat bra i två år men nu börjar det smyga tillbaka igen...
(A)- Det vet du!

2005-07-19 20:53
kontakta läkare..människorna i din omgivning borde inte ha något problem med hur du kanske beter dig när du mår dåligt, de är dina vänner och borde hjälpa dig istället. men kontakta en läkare,du gör bara illa dig själv om du låter det vara..
•pave paradise•

2005-07-19 23:17
Men Jesus fuckin' Christ, pink-bahamas, du verkar ha hakat upp dig lite.

Glitch: Det där är så jobbigt, bra terapeuter är det riktigt ont om. Jag kan låna ut min Montag från Älvsjö psyk, han är skitbra.

jumpcut: hahaha, jag skulle ha köpt en triss igår med andra ord. Fast nu när jag tittar på din bild så känner jag igen dig lite. Hm... Jag kanske har stalkat dig trots allt?

2005-07-20 03:07
pink bahamas
shit, är du blind eller?
snälla läs lite bättre. jag säger värkligen inte att antidepp är nyckln till lycka, nirvana, whatever, jag blir bara frustread på att du inte läser ordentligt.
jag säger att senast hjälte det mig att rycka upp mig så att jag kunde ta tag i mina problem.
när jag mår som sämst så ligger jag på en soffa, duschar inte, äter inte, pratar inte, fungerar överhuvudtaget inte, ska jag göra det ist?
Tråden handlar inte hurvida jag ska knapra piller elelr inte, det handlar om att konsultera med en läkare eller inte..
Var i tråden har jag skrivit något som kan likna; om jag äter piller så är alla mina problem lösta och jag mår bra utav dom? vart?
Det jag genom istort sett hela tråden har skrovit är att dom kan hjälpa till som en liten stötte pelare så jag kan fungera. Anledningen till att jag funderar på att börja poppa dom innan jag är längst ner i skiten är fr att jag inte vill komma dit, är dte konstigt?

Maja
haha, tack så mkt!
jag har hittat en grym, men dte går liksom inte.. jag komemr aldrig dit. jag hade en på maiatorget som var underbar, men jag bölev tvungen att sluta gå dit för det blev för många uppskjutna möten. Mariatorget liksom, dte tog 30min för mig att ta mig dit, buss tunnelbana och sen gå en bit, 30min,d et är nada. Så du kanske fattar att det inte går även om jag vil? jag behöver en som ligger i huset brevid..som sagt, jag ligger bara på soffan..
(A)- Det vet du!

2005-07-21 11:44
mind_expander
jag käkade någon polare till cipramil, sen till det tog jag även imovan eller propavan på kvällen för att över huvudtaget kunna sova.
Prova någon annan innan men minns inte vad den heter...
Grejjen va att inna jag började må bra, vilket tog ett ganska bra tag, så mådde jag skit ändå., Läkkarna brukar ju säga att man märker något efetr två till tre veckor..
och sne mådde jag toppen ett tag för at tvandra ner till ett stadium som kan likna fångarna på azkaban i harry potter.
me jag fick i vilket fall tid att reda ut olika saker samt ta tag i mitt liv vilket som i sin tur ledde till att jag kunde gå tillbaka till ett ""normalt" liv...
(A)- Det vet du!

2005-07-21 15:28
Såväl trad. anti-depp (Zoloft etc~) som andra droger går bort. Försök få din kommun att finaniserera en utlandsresa åt dig så du får hoppa bungeejump och sånt. Alla mår bra av ett luftombyte emellanåt ^^

Regards,
G.