I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fått en felaktig syn på folk i min omgivning

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2005-07-23 01:30

Fått en felaktig syn på folk i min omgivning

Efter att ha under nästan hela ens uppväxt fått stå i skuggan av folk som super hela tiden, spottar snus i korridorerna och skriver IG på alla prov så jag har utvecklat ett sorts hat mot ointligenta människor som är det med vilja. Jag får huvudvärk när sånt folk pratar och skulle helst vela ha ihjäl dem på plats. Har blivit trackad i flera år för att jag andvänder konstiga ord då jag pratar och allting har medfört till att jag numera ser mig själv som överlägsen sånna individer och sånna med goda avsikter men som bara är osmarta har jag stämplat som idioter och ignorerar dem till fullo ifall det försöker prata med mig.

Någon som gått igenom något liknanade? Känner att det är fel av mig att dra alla över en kant men känns som ändå att jag inte kan bara knuffa bort flera år av vanebildning.

facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-07-23 01:37
Du hade såklart toppbetyg? Ser ju att du är en otvivelaktig språkbegåvning!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2005-07-23 01:39
Jag vet inte ifall du var ironisk nu och funnit en massa stavfel men ifall mina betyg är av någon relevans för detta problem så kan jag säga att jag har mvg i alla ämnen förrutom tre där jag har vg.

2005-07-23 01:40
Alså ja gtycker inte man ska sener på mäniskor så där.............. för alla är lika myket världa
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Rappare

2005-07-23 01:41
precis, det är ju det folk antydigt till mig, frågat hur jag har mage att vara så pompös men det har som blivit så, och jag vet inte riktigt i vilken sinnesstämning jag ska söka för att kunna se alla som likadana.

2005-07-23 01:42
xpertize
he he he pjesiz.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-23 02:48
Rain , know the feelin...
Folk stirrar på en för man använder ord dom ite kan o sånt ,, har också en tendens att råka se "ner" på "dumma" personer ,, vilket gör att man blir allmänt irriterad på omgivningens okunnighet...

I hear ya brother!
I hear you!
24/7 always keepin it.

2005-07-23 03:53
Jag känner inget hat. Men det är en ska jag endå stör mig på. När jag var liten gillade jag mycket äldre musik. Jag har alltid varit såld på rolling stones. Men på den tiden var det mesigt att gilla sån musik, för om man skulle vara cool då skulle man lyssna på Back street boys. Jag förstod mig aldrig på back street boys. Jag tyckte det var mycket häftigare med Stones. Nu har alla domdär back street boys killarna ändrat uppfattning och nästan alla vet jag gillar rolling stones..

Det var på tiden..

2005-07-23 04:30
det jag ogillar mest i hela världen är ointelligenta människor. men inte ser jag ner på dem för att de är dumma. jag tycker mest synd om dem och/eller deras omgivning. de är alldeles för många för att jag ska orka lägga ned energi på att hata dem. dessutom kan de oftast inte hjälpa att de är totalt hjärndöda. så varför hata någon med ett handikapp liksom?

och du... vad du har för betyg säger inte ett piss om hur smart du är. jag hade en tjej i min klass som hade 22 MVG:n. hon är det största spån jag hittills träffat i mitt liv.

2005-07-23 10:51
hahaha jag känner igen det där också.. jag blir iaf trött på sånna som jag känner som är Rasistiska av sig. helt utan anledning och som är allmänt dumma i huvet och går ut o bråkar o tjaffsar på krogen var o varannan helg.. det känns så jävla menlöst..

2005-07-23 10:56
Lynguistic P20

jag har lösningen på ditt problem: säg upp bekantskapen. själv känner jag ingen som är dum i huvudet. umgås inte med idioter.

...och ja, det blir rätt ensamt ibland, men hellre ensam än med idioter.

2005-07-23 11:17
Junkgirl är inne på rätt spår.
Ur någon sorts objektiv synvinkel är allt liv lika mycket värt. Men det betyder inte att alla människor är lika mycket värda för dig, i ditt liv. Illa att behöva gå runt och hata människor, om det verkligen är det du gör. Ignorera dem och omge dig med människor som passar dig bättre. Sen får du helt enkelt lära dig att acceptera att människor är olika och lära dig att hantera människor som fungerar annorlunda. Hantera. Längre än så behöver du inte gå. Tänk på att den ende som förlorar på att du går runt och hatar folk är du själv som ständigt fylls med negativa känslor. De andra lär skita i vad du tycker om dem..

2005-07-23 11:43
Rainmaker P18
Tycker det är löjligt hur du bara tror att du är smart...det är synd hur folk bara vill skilljas åt hela tiden. En SMART människa skulle accepterat även den "dummaste" som sin medmänniska och utveckla ett vänskap istället för att vara krigisk..SMART, är knappast det du gör.

Att skapa en possitiv våg i en negativ atmosfär är konst mannen..sånt händer inte över en natt. Behärska dig! visa tolerans...finns ingen anledning till att skatta dig högre än andra, även om andra skattar sig högre än dig...det kallar jag att vara smart.
http://www.myspace.com/choysmusic

2005-07-23 12:34
Rainmaker och liksinnade

varför hata?
vad bidrar du med så att det inte ska vara så?
att tänka på sig själv och att klaga verkar vara nåt som många är bra på, men att se ur den andres perspektiv och kanske försöka förstå varför personen beter sig som den gör, det menas inte att personen är obegåvad, kanske du har svårt med att se så.

majoriteten utav dessa outbildade har personliga hinder och svårigheter att ta till sig saker och behöver hjälp för att komma igång, för många så släpper den där rädslan, spärren som ger dem dåligt självförtroende som leder till att dem slutar att lyssna och ta till sig andras ord, dem får svårt med att prata eller visa sina känslor, det är mycket till att dessa skiter i hur det går på proven och skiter i vart dem hamnar.

det är ingens ansvar att hjälpa dessa på traven, men klagar du en massa och bara hatar dem för dem är som dem är och så gör du inget åt det, då är du en utav orsaken till att det är så

eh'förstuuuuur nån vah jah mäna?

Fred
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-07-23 12:45
i högstadiet kunde jag ibland bli påhoppad av folk när jag spikade proven... till slut så pallade jag inte så jag gjorde nått fel med flit typ för att slippa sånt skit..
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-07-23 12:52
shunare

alltså det är det sjuka, att sånt lätt går ut över andra, i stort sett så är det ju så att man som person måste ändras för att omgivningen i sin tur förändras som ringar i vatten

om man sätter sig i den outbildades plats, vem ska man rikta fingret åt? självklart den bildade, så funkar allt i världen, balans, plus och minus, eld och vatten, och vem riktar den bildade fingret åt....? nu menar jag ju inte alla bildade eller alla obildade
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-07-23 12:59
Jefe

jag förstår vad du menar, å andra sidan är man bara ett primitivt barn när man går högstadiet.. och sådana förstår inte hur mycket dem sårar en människa genom sina handlingar heller.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-07-23 13:11
junkgirl
hahaha jo.. det är ju en lösning på det hela.. Fast sen så njuter jag ibland av att se hur idiotiska vissa människor är.. njuter lite av att känna mig överlägsen än dom. =)
Fast jag brukar iof hålla mig rätt så mycket för mig själv.. så jag umgås inte överdrivet mycket med alla idioter..
Jag är min bästa kompis. =D

2005-07-23 13:18
shunare

exakt, tänk dig egentligen, ett barn med testosteronchock, vad ska man göra, barn/ungdomar har det svårast eftersom föräldrar oftast uppfostrar oss om vad vi får eller inte får göra men hur många är det som förklarar för sina barn om varför dem känner som dem gör

allt händer alla men alla reagerar olika på sina känslor och hormonrubbningar, sen kan många tro att det är så dem är, detta är jag liksom, den tiden i livet är man som största frågetecknet om vem man är

för som exempel, jag kom på det där tidigt och sket i skolan för att istället hitta mig som person, vad skulle skolan hjälpa mig med, jo att göra mig till den jag ville vara för samhället, men inte för min omgivning
och därefter då jag hittade mig då tog jag till mig skolan och blev den jag ville vara
utbildningen är inget skolan har monopol på liksom så det är inte så att jag slutade att lära mig eller att läsa, det vara bara det där tvånget att nu ska ni barn lära er, nu ska ni lyssna...vafan liksom, ta med dig ett barn till en lekaffär och be barnet att blunda, hur mycket lyssnar det barnet på dig då den inte vill det...eller?

samtidigt som jag skriver så flyger tankarna vidare på andra punkter och aspekter så ni får ursäkta om det jag skriver låter osamanhängande men det är bara för att jag inte är snabb nog att skriva som jag tänker....1000 tankar en millisekund...kan bli lite jobbigt när det handlar om så viktiga saker

Sångare

2005-07-23 15:45
Nämen... oj, så patetiskt. Let's dunka oss själva i ryggen?
Krya på er.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2005-07-23 16:46
Rainmaker P18

"Självgod" känner du igen ordet?

◙...◙

2005-07-23 19:00
jumpcut P22
Tror du tolkar lite för mycket av att han skriver att han hatar människor med ig och som spottar snus.. det är nog mer en förklaring av vilka sorts idioter det är han ogillar.. och tvivlar på att han specifikt menar att alla med dåliga betyg är dumma i huvudet..

2005-07-23 19:04
Satte mig själv på en enorm pedistal redan i högstadiet. Mitt inbillade intellekt och mitt enorma förakt för mina medmänniskor har verkligen hjälpt mig i livet. Nä, det är fan dags att kliva ner snart.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "
Rappare

2005-07-23 19:38
Tack alla, var behövlig läsning : )

2005-07-23 22:10
Ox_Taleg P22

tack. precis vad jag menar. ^_^

jumpcut P22

betyg har inte ett skit med intelligens att göra.

Lynguistic P20

oh my. om du tror att det är ett acceptabelt beteende så är du dummare än de du tror dig vara bättre än.

2005-07-23 22:17
betyg har inte ett skit med intelligens att göra.

jo, ibland så. det ena utesluter inte det andra.

2005-07-23 22:22
Super-Nerd P18

väldigt sällan. men du har rätt, det ena utesluter inte det andra.

men människor som försöker bevisa sin intelligens med betyg är oftast inte så smarta har jag märkt.

2005-07-24 00:07
junkgirl
Hmmm varför skulle inte det vara ett acceptabelt beteende då.?? Ska man undvika alla människor som man känner sig överlägsen än.? eller ska man helt enkelt tvinga sig själv att känna sig underlägsen?
Battlerappare

2005-07-24 01:16
super hela tiden, spottar snus i korridorerna och skriver IG på alla prov = det var jag från 7-9 :p, iofs likadant nu bara att jag inte har nån korridor att spotta snus på och inge betyg som jag kan flunka på
:c

2005-07-24 02:03
Lynguistic P20

eller så ska man kanske inte gå runt och tro sig vara överlägsen eller underlägsen andra människor? allt måste inte vara en tävling. slappna av.
Rappare

2005-07-24 02:38
mm, kxn, det var folk som du som var ansedd "on top" där jag gick. Vilket gjorde att man blev rätt snetänd gäntemot allt sånt beteende.

2005-07-24 07:51
jumpcut P22

nej jag bara funderade på varför du drog upp dina betyg helt out of the blue, men nu läste jag om alltihopa och ser att du försökte visa ett exempel. fast ja.. nä. lite knepigt formulerat tycker jag kanske. men äsch. jag fattar vad du var ute efter. tror jag iaf. ^_^

2005-07-24 09:49
junkgirl
Eller så kan man inte hjälpa det när vissa säger så otroligt idiotiska saker så att man nästan börjar gråta.. jag har inte sagt att det är en tävling eller nått liknande.. men jag kan iaf inte hjälpa att känna mig lite överlägsen än dom som beter sig som totala dumhuven..

2005-07-24 19:16
jumpcut P22

oj. ja. jo. vad säger man liksom... håller väl med på alla punkter förutom våldet där. han förtjänar att vricka foten riktigt illa, men allt det andra... njä, lite för hårt tycker jag. han är ju bara en stackars dumbom som inte vet bättre själv, varför straffa honom när livet fixar det ändå liksom? ^_^
den dag han inser att han är det han föraktar lär bli en jobbig dag för honom, och för mig räcker det.

Lynguistic P20

då är du lika dum/dummare än de människorna. kan du inte se det själv?

2005-07-24 20:36
Rainmaker

Jag är exakt likadan. Tyvärr, men jag börjar bättra mig. Det jag gjorde var att byta umgängeskrets och nu är livet fantastiskt. Bara man slipper se dem som man inte gillar och det är ganska lätt att undvika.

2005-07-24 23:34
junkgirl
Ehm.. nej inte direkt.. fast det beror på vad man menar med dum.. Om man ser dum som intelligensmässigt så ser jag inte hur det skulle spela någon roll om man tycker man är överlägset smartare än vad dom är.. Jo visst kanske man överskattar sig själv.. men jag ser egentligen inte att man blir så överdrivet mycket dummare för det..
Eller om du menar att man är dum för att man är elak. ja då är jag väl det..

2005-07-25 01:00
Lynguistic P20

jag menar dum som i korkad. det är det tråden handlar om. om jag hade menat dum som i elak så hade jag skrivit elak för att undvika missförstånd, men tydligen går det att missförstå även den simplaste av meningar.

och förstår du inte hur jag menar så är det faktiskt inte ens lönt att försöka förklara, men ber du mig så gör jag ett försök. för din skull. och din omgivnings.

2005-07-25 01:20
junkgirl
vad menar du med korkad då.?? Jag har väldigt svårt att förstå vad själva korkad betyder..
för jag ser inte hur jag på nått sätt blir lika korkad som jag tycker att dom är om jag känner mig överlägsen än dom.

2005-07-25 02:29
Lynguistic P20

då är det lönlost för mig att försöka förklara. men jag hoppas att du förstår det själv någon dag.

2005-07-25 11:10
jumpcut P22
Men vi har väl aldrig snackat om att folk inte är lika värda.. det är väl självklart att folk är lika värda..

2005-07-25 11:43
Lynguistic P20
Jo

Rainmaker P18 - "..ser mig själv som överlägsen sånna individer.."

svajigt. Underlägsen=mindre värd? ptjaa
.

2005-07-25 11:51
Rainmaker
Konstiga ord och bra betyg gör dig inte till en smartare människa.
Vad jag har läst här så verkar du itne speciellt smart överhuvudtaget, ser ner på folk för att de inte kan använda samma vokabulär och inte har lika bra betyg.
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-07-25 12:11
Flumm_Simon P19:
känner till det, fast mitt problem är att jag ser ner på alla.. ovsett dem förstår eller ej

2005-07-25 14:22
Hothblack P16

varför skulle man hata alla som skriver ig på prov'
så jävla dumt
du gör säkert det också men du vill inet säga det
hora
I kråkornas paradis där lever jag själv//