I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-07-27 16:00

Dödsstraff

Ibland brukar jag fundera över varför mord begås i huvudtaget.
Vill man mörda någon bara för att känna den där spänningen i kroppen? Eller rent utav mörda någon i hämnd? Eller är man en "hitman" som mördar för pengar?

Mord är mord - spelar ingen roll vilken orsak mördaren har.. ändå mord.

Tar man någons liv, eller flera liv, tycker jag man inte förtjänar leva.
Dödar man - Dör man - det tycker jag borde vara en kodex som alla människor borde ha i ryggmärgen, även länder som inte använder sig av dödsstraff.

Psykopat som hör röster, ok det är lugnt han/hon kommer undan, det var OK att han/hon mörda den där lille 5-årige pojken..

VA?! Psykopaten är fortfarande en människa, han/hon har ingen "licens för att döda"? Ska det vara acceptabelt att döda om man är lite skruvad
i huvudet? NEJ!

Jag döda honom/henne för att Gud sa till mig att jag skulle göra det.
... - Är det en psykopat som talar? Eller en skarpt troende person?
Nja, räcker med att han/hon spelar psykopat så skulle han/hon slippa sitt dödsstraff.. Då blir han/hon inspärrad på sitt trygga mental-sjukhus.

Varför inte börja med dödsstraff i Sverige?
Jag är trött på att Sverige ska vara så försiktigt neutralt, fan, det är ju orättvist. Sverige är mesigt, visa vart skåpet ska stå. Lite förändringar, tack!

Om vi säger att en Amerikansk medborgare begår ett mord i Los Angeles, vips han/hon blir avslöjad.. antingen får han/hon livstid, eller dödsstraff, beror på hur mordet utfördes.
Samtidigt finns det en svensk medborgare här i Stockholm som får för sig att skära upp strupen och stycka en 14-årig flicka - han/hon får livsstid - han/hon tog en annans liv - inget dödsstraff, mördaren är ju svensk förstår du väl?

Är det rättvist? Ska mördare från olika nationaliteter behandlas olika? NEJ!
Dom är fortfarande människor, men dom är människor som tagit andra människors liv.

Antingen ska dödsstraff finnas i alla länder och städer, eller livstid för alla.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-27 16:02

Psykopat som hör röster, ok det är lugnt han/hon kommer undan, det var OK att han/hon mörda den där lille 5-årige pojken..

VA?! Psykopaten är fortfarande en människa, han/hon har ingen "licens för att döda"? Ska det vara acceptabelt att döda om man är lite skruvad
i huvudet? NEJ!

men samtidigt så måste man ju ha i åtanke om personen i fråga var psykotisk.
om du på fullaste allvar tror att du försvarar dig från någon som vill döda dig, och dödar någon annan i vad du upplever som självförsvar så känns det ju inte helt rätt att du ska dömas för mord.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-07-27 16:06
pedofiler och våldtäktsmän ska förnedras något enormt innan dom slutligen avrättas offentligt.
den regeln borde finnas i alla länder.
but that just my point of view

2005-07-27 16:07
Exakt, men det är inte det jag strävar efter. Dödsstraff är topic, ska det finnas i alla länder?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-27 16:07
till misery_chick

2005-07-27 16:09
Tänk om... Tänk om vi skulle anta att det var "naturligt" att mörda. När vi var grottmänniskor så kände människan seger efter att ha dödat någon (min merit: NO-lektion:P) och det bara beror på vårat samhälle, det är samhället och våra kulturer som inte tillåter mord. För tänk om mord skulle vara naturligt? Lika naturligt som att skaffa mat... ähhh det är inte naturligt längre, men tänk om det fortfarande var det.. ajja jag svamlar.. :P
peace
här får du lite kärlek

2005-07-27 16:10
Tycker det är fel att släcka lågan i någons själ ..

2005-07-27 16:19
Du kan inte dömma en sjuk människa på samam sätt som en frisk.
Är du kanske fachist?

2005-07-27 16:24
mantis P19

Kan jag väl visst? Ska man dömma folk olika? Ok, en psykisk sjuk mördare går o mördar 3 personer på en natt. Nästa natt går en frisk mördare och mördar 3 personer på en natt.

Reagerar du inte på samma sätt?
Eller tänker du så här "Usch va hemskt, att den där friska snubben döda 3 personer, medan den psykiska mördaren döda samma antal, men det är lugnt"

2005-07-27 16:39
roedskalle P16
Mord är mord - spelar ingen roll vilken orsak mördaren har.. ändå mord.
Okej.. men om man tänker på detta sättet.. Då måste alltså den som mördar någon annan ta självmord.. För om den inte dödar sig själv frivilligt så måste bödeln döda honom.. Och då när den personen har mördat då måste en annan mörda honom.. osv osv..

Men jag förstår inte varför det skulle vara rätt att mörda någon som har mördat någon annnan .?

Sen så har alla länder olika rättsystem och därför så behandlas alla olika.. Länder och människor är olika.. det går inte att sätta in antingen dödsstraff eller inte dödsstraff i alla länder.. för alla människor är olika och ser på brotten olika hårt..

Det finns inget Universalt hur rätt eller hur fel ett mord är..

2005-07-27 17:04
tack, bra diskuterat..
vill ha lite vettiga inlägg, för det är en vettig topic!

2005-07-27 17:13
roedskalle P16
Nej. Jag tycker aldrig det är lugnt. Däremot har en sjuk människa sina problem som gör han/hon benägen att döda någon och ofta förstår inte den sjuka omedelbart vad han/hon har gjort. Brottet är fortfarande lika hämskt men en sjuk människa har svårt att bete sig och har ingen självkontroll. En frisk människa kan behärska sig och om denna då begår ett sådant brott är det mycket mer anmärkningsvärt. Självkart skall inte en sjuk brottsling gå lös, snarare ska den sjuka få sitt straff i form av tvångsvård. Men en frisk mördare kan ta ansvar för sina handligar och bör därför dömams hårdare.

2005-07-27 19:05
"Kan jag väl visst? Ska man dömma folk olika? Ok, en psykisk sjuk mördare går o mördar 3 personer på en natt. Nästa natt går en frisk mördare och mördar 3 personer på en natt.

Reagerar du inte på samma sätt?
"

det beror på vad för psykisk sjukdom vi snackar här.
i vissa fal så skulle jag inte klandra den sjuke överhuvudtaget, oavsett hur många han dödat.

"Eller tänker du så här "Usch va hemskt, att den där friska snubben döda 3 personer, medan den psykiska mördaren döda samma antal, men det är lugnt" "

inte att det är lugnt, men som jag sa tidigare, en sjuk människa kan inte alltid klandras på samma sätt, tror du att människan du dödar är ett monster som vill äta dig så är det ju inte riktigt samma sak som om en fullt frisk människa som vet precis vad han gör dödar någon.

2005-07-27 19:07
...och nej, jag tycker inte dödsstraff ska finnas någonstans.

2005-07-27 21:27
Misery, om någon i din familj blir dödad. Skulle inte du vilja få hämnd på mördaren som helt utan tvekan skjuter din oskyldiga släkting?
Eller nöjer du dig med att mördaren får livstid, men fortfarande är du medveten att han befinner sig i samma atmosfär som du och andas in samma luft som du.

2005-07-27 21:29
roedskalle P16

det kan jag inte svara på, då ingen i min familj blivit dödad, men om jag utgår från hur jag känner nu, så ja, jag skulle hellre se livstid/rättspsyk än dödsstraff.

2005-07-27 21:57
roedskalle P16
Men man kan ju inte resonera så att om någon i familjen blir dödad så ska man vilja ta hämnd och därför införa dödsstraff.. Det är säkert så att man vill att den som dödar en släkting ska lida mycket.. Men det är väl just därför som vi har domstolar som ska se på saken objektivt..
Men om man inför dödsstraff så kommer troligen inte den som dör lida speciellt mycket.. eftersom man inte plågar ihjäl folk utan ger dom en ganska skön avresa.. Däremot så kommer hans släktingar och vänner och nära och kära att lida.. Och dom är ju helt oskyldiga..

2005-07-28 00:13
f.ö. så är straff inte till för att vara någon sorts hämnd.

2005-07-28 00:15
Misery_chick
e de inte de i vissa religösa delar av världen.?

2005-07-28 00:18
ok, förtydligande: det är inte det här

2005-07-28 00:19
Misery_chick
=) nej precis. och det ska vi va mycket glada för..

2005-07-28 14:05
jo, grabbar.. ni har en stor poäng i era åsikter =)

2005-08-02 23:07
Dödstraff är ngt som makabra ociviliserade människor yrkar på.

2005-08-03 00:32
man kan ju alltid råka döda någon i försvar..
eller bli så förbannad att man inte tänker på vad man gör.

sen är ju dödsstraff väldigt smart.. vi visar hur fel det är att döda med att döda? kom igen.. isåfall ska väl bödeln också avrättas?

så många man avrättat och senare upptäckt att de var oskyldiga människor..
dödshjälp därimot, borde vara lagligt.