I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Höga förväntningar föder större risk...

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2005-08-01 02:08

Höga förväntningar föder större risk...

... för besvikelse?

Jag hade sett fram emot Piteå Dansar och Ler hela sommaren och när den väl stod på min tröskel så lyckades jag sabba för mig själv så jag missade alltihop. Jag har varit med om många fester då jag druckit för lite, alltså inte kommit upp till den mängd som behövs för att bli så social som jag vill bli. Så det blev ett stressdrickande på slutet av lördagkvällen och jag var inte i det tillstånded att jag skulle klara att föra mig inne på festivalen.

Så min fråga är, ifall höga förväntningar föder större risk för besvikelse? Det känns som det hör ihop lite grann i alla fall nu.

Ni kan inte direkt säga något för att jag ska se mer lättsint på situationen men jag skulle uppskatta om ni kunde berätta om snarlika situationer som ni själv varit med om, så kan vi se vad vi kan dra för slutsatser av det här senare.

Tack. /Andree

facebook.com/idiomatisk - fan page
Skivsamlare

2005-08-01 02:27
det beror lite på vad du menar. syftar du bara på situationer som fester så kanske det stämmer. men om du menar rent generellt tycker inte jag att det riktigt är så.
om jag tex har höga förväntningar på mig själv och sätter upp höga mål så presterar jag bättre. klarar jag inte målet jag har satt upp blir man ändå besviken och så svårare målet är att nå, destu större risk är det såklart att man blir besviken. besvikelsen är och andra sidan en bra motivation att prestera bättre nästa gång.

Rappare

2005-08-01 02:40
Det är sant. Det jag menar var inte: "Att man blir mer besviken" det är en given faktor i sånna här sammanhang. Utan att ju mer man hoppas på att det ska lyckas innan, desto större gör man risken att man sabbar det hela genom att försöka hoppa högre än vad man klarar. Jag känner som att det var precis det jag gjorde: att sätta ribban på 2 meter och sen hoppa en halvmeter ...
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-08-01 03:07
Ingen ide att ha några förväntningar eftersom dom kommer ändå aldrig att slå in
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2005-08-01 17:39
därför ska man alltid tänka "äh det kommer inte bli av" sen så blir man ju 100 ggr gladare om det blir

Poet

2005-08-01 18:08
mde

exakt, håller med på den punkten.
sitter man och förväntar sig att det kommer bli asbra så
blir det skit i slutändan. och med det vill jag säga planera aldrig
att det kommer bli bra, om du istället tänker som mde sa
att det kommer inte bli av, då brukar det bli jävligt bra.
What I said, yo!

2005-08-01 20:32
Risken finns dock, att om ni kör på den inställningen för mycket, ivf utåt också, "ähh, det blir inte av ändå..." så kommer det bli en sk självuppfyllande profetia. Går du och säger så varje gång din polare nämner festen, så lär denna tappa intresset att gå med dig överhuvudtaget och sen sitter du där, med ingen annan än din egen attityd att skylla på.

(Jag är själv sådan när det gäller i stort sett allt och har lärt mig den bittra vägen, hehe.)
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2005-08-01 20:38
jag tror det är bra att inte ha för höga förväntningar, just på grund av risken att bli besviken, men man ska heller inte gå omkring och vara sjukt negativ till allting, det lär ju bara förstöra för en ännu mer.
det är nog bäst med något mellanting, typ att man ser fram emot något, och sen får man se hur det går.

lagom är alltid bäst :P
jag har ingen aning om vad jag pratar om

2005-08-02 13:26
EXAKT mde !
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2005-08-03 11:36
Alltid när jag vet att snart ska jag få göra något roligt, brukar jag inbilla mig själv att det inte alls är säkert, för ifall någon skulle sjabbla till det för mig skulle jag bli så jäkla besviken om jag gått och förväntat mig att det ska ske..

Så absolut hör det ihop, ju mer man ser fram emot något ju mer besviken blir man när det inte sker..

2005-08-03 14:02
Man ska hoppas på det bästa men förvänta sig det värsta

2005-08-03 14:52
Jag förstår mig inte på den medelsvenske ungdomen som måste hälla i sig kopiöst med alkohol för att kunna fungera socialt en lördagskväll eller på en festival...

2005-08-04 02:34
"lika bra att ta ut gläden i förskott, för det är kanske den enda glädjen man får!"

-tjohej typ

2005-08-04 20:16
geee Sherlock..
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro