I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-08-03 09:25

Apati

Det har alltid varit lite av en personlig dröm att känna likgiltighet och apati inför de tråkiga och mörka händelserna i livet. Att man på något sätt tränar upp (/bryter ner?) känslolivet till ett stadie då hjärnan blockerar selektiva delar av verkligheten.

Diskussionunderlag:

* Är min dröm endast en eutopi, eller är detta möjligt att uppnå?
* Finns selektiv apati?
* Apatins historia?
* Filosofisk definition?
* Utövare?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2005-08-03 09:45
PUCK P21

Är "ren apati" ens något männikan kan uppnå. Vad är i så fall drivkraften?

Genuint apatiska människor finns ju överallt ju, det är väl ganska få människor som faktist bryr sig om ngt alls...

Vet inte om jag håller med. Empatin för andra männsikor är kanske bortblåst. Men visst bryr sig folk fortfarande om sig själva en hel jävla del.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2005-08-03 09:47
Mår man riktigt kasst så brukar apati uppstå, långt ifrån något drömtillstånd ska dock tilläggas.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2005-08-03 10:20
PUCK P21

Du får ursäkta att jag inte slänger mig med korrekta filosofiska termer. Har inte speciellt mycket kött på benen när det kommer till dessa frågor (därför inlägget).

Du verkar uppfatta min första fråga. Det var det jag var ute efter. En totalt apatisk människa saknar enligt min definition en anledning/orsak till att fortsätta leva.

Andra frågan: Apati anser jag inte vara det samma som handlingsförmåga. Utan ser det mer som en personlig inställning/känslotillstånd.

Men som sagt, min kunskap inom filosfi är minst sagt begränsad. Så ser gärna att du leder mig på rätt spår.

2005-08-03 10:45
PUCK P21

Hehe. Jag skulle gärna vilja fördjupa mig mer inom ämnet. Så skräm nu inte iväg mig från min inslagna filosofiska väg med kommentarer så som "en klart föraktlig sysselsättning" ;)

Självfallet ser även jag ett samband mellan apati och handlingkraft. Men att se samband och sätta likhetstecken mellan två företeelser är två vida ting. Handlingkraft bestäms utifrån en rad olika parametrar , däribland apati, men även faktorer som optimism, ledarskapsförmåga, självförtroende, tillit osv osv.

2005-08-03 11:00
ang apati som utopi så tror jag att man snarare borde se idealtillståndet i fråga som liknöjdhet, eller acceptans, el dyl...
I så fall kan paraleller till buddhistiska tankar dras.

Hmm. Intressant tanke. Menar du att apatins idealtillstånd skulle kunna vara en form av övertygelse att allt är predestinerat, alla presumtiva händelser redan är inbokade så att säga. Och att alla känslomässiga utsvävningar således är överflödiga/onödiga?

2005-08-03 11:05
låter lite som om du strävar efter att bli psykiskt sjuk.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-08-03 11:10
Misery_chick:

Du menar att man måste genomlida trista och hemska saker för att känna uppskattning och glädje?

2005-08-03 11:17
phlegm P22

jag menar att det du beskriver att du vill uppnå låter som psykisk sjukdom.

2005-08-03 11:18
PUCK P21

Aha. I see. Låter flummigt. Men tack för ínfon.

2005-08-03 11:20
Misery_chick

Är det du insinuerar din provokativa lilla räv :)

Vilken sjukdom är det jag vill drabbas av?

2005-08-03 11:21
*du = det

2005-08-03 11:34
phlegm P22

päh, jag är inte liten.

och vilket sjukdom...jag vet inte riktigt, det där känner jag igen från bland annat vissa schizofrena, men det första jag tänkte när jag lästa det var ju Antisocial personlighetsstörning.

tror inte det är en sjukdom i sig så mycket som kanske ett symtom på sjukdom.

sjukt låter det iaf...

men det här är bara nyvakna jag som spekulerar lite, så ja, ta mig med en nypa salt.

PUCK P21

mjo, låter ju lite hälsosammare .

2005-08-03 11:52
Misery_chick

Skulle kanske påpekat i mitt första inlägg att det inte var en önskelista till tomten utan mer en filosofisk och abstrakt tanke.

2005-08-03 14:06
hm. lobotomi kanske?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-03 19:03
Fullkomlig apati är väl i allra högsta grad något männsikor kan uppnå eller hamna i.. Kolla på de apatiska flyktingbarnen som det varit så mycket snack om i media.. De är ju helt apatiska.. Talar inte, rör sig inte, äter inte o.s.v..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.