I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att ingripa vid försök till självmord eller inte?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-08-04 21:03

Att ingripa vid försök till självmord eller inte?

Några händelser den senaste tiden har fått mig att tänka... Ska man ingripa ifall någon vill begå självmord? Självklart kanske vissa tänker, men är det inte upp till var och en att bestämma vad man ska göra med sitt liv, om man vill leva det eller inte? Är inte det en mänsklig rättighet? Varför ska man då försöka stoppa någon som försöker ta sitt liv, så att personen ifråga kanske blir tvungen att leva sitt liv ännu mer plågsamt? Visst, å andra sidan, man vet aldrig ifall personen kanske skulle få tillbaka glöden vid senare tillfälle, men man kan inte tvinga någon till att leva? Ska man bara existera för sina anhörigas skull?

Vad skulle ni göra ifall ni ställdes inför det scenariot och inte kunde övertala personen till att låta bli? Gärna en motivering också

2005-08-04 21:20
Det reflexmässiga borde vara att ingripa.
Om du inte tar ditt liv en dag, så kan du alltid göra det en annan.
Men tar du ditt liv så finns det liksom inget "nä, förresten..".
Därför, om man är osäker på vad man ska göra, så borde man för personen i frågas egen skull ingripa.

Sen tror jag personligen att om en människa vill ta sitt liv, så gör hon det. Det är inte svårt, vill man så kan man.
Jag tror heller inte att det är något man slänger ur sig före, till människor man vet bryr sig om en. Gör man det iallafall, så tycker jag att det tyder på att man faktiskt vill att någon ska ingripa. Jag menar, hur förväntar man sig att personen man berättar det för kommer att reagera? Säga "ok", tycka det är "ok"? Nä, man vet hur folk i ens närhet naturligt reagerar i en sådan situation. Alltså säger man inget, om man nu inte vill ha hjälp.

2005-08-04 21:41
eftersom det inte är normalt och vettigt beteende att skada sig själv så kan man ju anta att det är lite snurrigt i knoppen eller hur?
typ 99% av alla som faktiskt tar livet av sig skulle förmodligen inte försöka (igen) om dom fick rätt hjälp.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2005-08-04 22:04
katt_

Men vågar man verkligen tänka så? Visst går det att avfärda som försök till uppmärksamhet, men tänk om den personen står utanför kvoten? När det handlar om liv, vågar man generalisera? Borde man inte vid varje fall utgå från att personen faktiskt menar allvar?

2005-08-04 22:11
Man skall givetvis göra vad man kan för att personen inte skall ta sitt liv. Men jag förstår inte hur självmord kan vara ett brott. Det är den som begår självmordet som är den utsatta.

2005-08-04 22:22
mantis. inte efteråt.
Göteborg på låtsas.

2005-08-04 22:39
mantis P19
Det är den som begår självmordet som är den utsatta.
det är väl snarare dess anhöriga som är dom utsatta..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-04 22:56
hobbs P21
Lynguistic P20
Den som begår självmord är utsatt. Annars skulle han/hon inte ta sitt liv. Sen drabbas ju anhöriga också och det är en av anledningarna till att man skall försöka förhindra självmord.
Det jag säger är inte att det är okej med självmord, jag säger att det känns fel att dömma då den som försöker begå självmord är så plågad och utsatt.

2005-08-04 23:01
mantis P19
Utsatt för vadå.? Jag skulle inte kalla en självmordbenägen person för utsatt.. Kanske man kan säga att den mår dåligt..
Det är såklart det är fel att dömma den som vill begå självmord.. Vill man ta självmord så får man ta självmord.. alla har ett liv och man får göra vad man vill med det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-04 23:06
Lynguistic P20
Vad är det som driver en människa till självmord? Fundera över vad det kan vara och tänk efter: är människan i fråga är utsatt för vad det nu kan vara eller om han/hon inte är utsatt för det. Jag tror bestämt personen måste vara utsatt för det. Någon plåga av något slag.

2005-08-05 00:35
man kan ju åtminstone definitivt fastslå att en självmordsbenägen människa är en deprimerad människa. en fullt frisk person skulle aldrig ta sitt eget liv.

därför borde man alltså ingripa vid ett självmordsförsök då personen i fråga inte är vid sina sinnes fulla bruk. dessutom är det väl inte helt ovanligt att alkohol och/eller droger finns med i bilden, och då finns det ännu större anledning.

jag har själv ingripit ett par gånger vid såna här händelser och även om de personerna inte helt har kommit ur sina depressioner än, så är de ändå jävligt tacksamma för min insats, och jag skulle inte tveka en sekund för att göra det igen. vän eller främling spelar ingen roll.

ett självmordsförsök är nog i de allra flesta fall, som nämndes ovan, ett rop på hjälp, alternativt ett dumdristigt sätt att ta sig ur en förhållandevis tillfällig dålig situation.

att man har kriminaliserat självmord beror nog främst på att man vill understryka för allmänheten hur korkat det är och för att klarogöra allvaret i det hela. många tänker nog inte på hur definitvt det faktiskt är.
www.myspace.com/roughlynx

2005-08-05 07:08
Självmord är nog inte olagligt men om det är det är det nog på grund av att det är förbjudet inom kristendomen.

2005-08-05 07:15
Alla jag känner som försökt ta livet av sig har gjort det som nån slags "rop på hjälp". skummt det där förresten, känns som det är sjukt vanligt nowadays...

Men som svar på din fråga: Nej, man kan naturligtvis inte hindra nån från att ta sitt eget liv om personen verkligen bestämt sig för det.
http://sagie.se

2005-08-05 07:18
Att begå självmord är inte olagligt, men är det tillåtet att uppmuntra eller driva på?

Svensk lagstiftning ger inget glasklart svar och för närvarande håller en arbetsgrupp hos Riksåklagaren på att se över problematiken.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_ ..
Manager

2005-08-05 08:30
Självmordsförsök straffades förr med dödsstraff.

Hursomhelst, vill nån ta livet av sig så tänker jag inte ställa mig i vägen, det är upp till var och en.
Redline!

2005-08-07 02:13
apelsinmannen

Det är klart att man vågar generalisera/tänka så. Det hade varit en helt annan sak om man generaliserade på andra hållet, typ: Ingrip inte, personen menar allvar och vill faktiskt inte leva längre.
Men det är ju ingen "risk" i den bemärkelsen att generalisera på andra hållet, om du förstår vad jag menar. Sen menar jag heller inte att man är oseriös med självmordet om man berättar det för någon. Vad jag menar är att man kanske nånstans ändå känner för att bli räddad, men hindrar ingen dig så gör du det iaf. Typ så.

2005-08-07 04:54
katt_

jag håller med om det du skrev sist där...
www.myspace.com/roughlynx

2005-08-07 16:32
jag skulle försöka snacka masser med personen och övertala den att inte ta livet av sej, för bara för den mår dåligt nu så kan man hjälpa den upp ur skit tillvaron och få den att må bättre.. och tänk sen när den förhoppnings vis mår jätte bra/eller bättre så är den glad över att den fortfarande lever...
don´t mess with ma fro, bro!

2005-08-07 18:54
En av mina bästa vänner som tog livet av sig försökte 2 ggr innan hon gjorde det.
Efter varje gång hon försökte så pratade jag med henne om att det inte tjänade något till. Jag ville ju inte mista henne trots allt eftersom hon var en bra vän.
Natten innan hon tog livet av sig så sa en polare till mig att jag skulle ringa henne och prata med henne för att hon hade självmordstankar.
Klockan var då 01.30 och min morsa skulle hoppa upp och ner av ilska om jag satte mig och babbla i telefon då.
Jag intalade mig själv att det inte var så allvarligt. Och bad min kompis ringa istället eftersom jag inte kunde ringa.. Det var föressten en lördag då..
På söndagen tänkte jag ingenting på det som hade hänt.
Därefter på Måndagen när jag kom till skolan fick jag höra att hon tagit livet av sig på söndagen av våran lärare.
Jag vart helt knäckt. Helt jävla knäckt.
Iofs var det hennes val (tredje gången gillt) typ.
Men ändå det tog hårt på mig.
Jag kanske hade kunnat hindra det på något vis. Om jag ringt eller vad som helst.

Och påtal om man ska hindra eller ej så anser jag att man ska hindra. För livet går vidare. Och om man verkligen tycker om personen så ska man inte bara skita i den.
Tänk efter på saknaden om den tar livet av sig.
Den känslan är förjävlig.
Och alla jävla skuldkänslor man får.

Visst det är elakt att låta personen lida om dens liv nu är så förjävligt. Men alla mår ju dåligt någon gång som sagt. Och man har ett helt liv framför sig.
Äsch vet inte vad jag ska säga mer nu. Jag har fått mitt sagt.

2005-08-11 19:19
Vill man dö så ska man dööö

2005-08-12 01:55
min bästa kompis tog livet av sig för nästan exakt ett år sen... mitt råd... gör allt du kan för att stoppa det. det gjorde jag också men ibland räcker det ändå inte. men du kanske kan vara den som gör skillnaden. hoppas allt löser sig iaf
!LOYALTY!

2005-08-12 20:57
jag räddade en tjejkompis från att ta livet för ett tag sen och nu är hon lyckligare än någonsin. man ska försöka rädda folk, är jag övertygad om.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-08-12 21:02
De flesta som tar sitt liv gör det pga av djup depression som = låg halt av serotonin i hjärnan. Detta kan enkelt fixas med psykofarmaka och när balansen återställts så har personen inte längre självmordstankar. Att inte ingripa i ett sådant läge är det samma som om du tagit livet av personen själv. Personer som gör det av "moralisk/religiös övertygelse" är det en annan sak med. De utgör dock en försvinnande liten del av alla som tar sitt liv.

//Peace

2005-08-13 00:07
georg: sant... håller med

GAIA: om det kan fixas enkelt vet jag inte. jag käkar själv efexor just pga att jag fått diagnosen "depression" och de har bevisat för mig att jag har låg sertoninhalt men det är en svår o lång väg att gå. antar att det är olika från person till person också men för mig var och fortfarande är det inte enkelt. jag anser mig själv inte vara så djupt deprimerad men skulle ljuga om jag sa att suicida tankar inte slår mig ibland TROTS att jag vet hur jävla förstörd jag själv var när Reza (min bästa vän) tog sitt liv.
!LOYALTY!

2005-08-13 18:12
Poetik, det kommer att bli bättre för varje dag som går, trust me on that,

//Peace

2005-08-14 20:43
GAIA: tack.. man hoppas ju på det
!LOYALTY!