Vad är en fjortis?
Idag blev jag kallad fjortis. Blir jag upprörd? Ska man bli upprörd? Blir en flicka, som super varje helg, kallas fjortis? Men.. Förklara vad fjortis är då? Du ser, du kan inte förklara vad fjortis är. Använd inte ord, du inte kan förklara. Fjortis går inte att förklara. Varför är alla så rädda för att bli kallad, eller vara fjortis? ... Och den viktigaste frågan : Vad är fjortis?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det går absolut att definera. jag vet exakt vad en fjortis är, och det har ingenting med åldern att göra. men dom som är ca 14 år är oftare så än någon annan målgrupp. gäller endast tjejer.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
pimp
o |\_o <------ Guzzar som vill pröva langa PM )) \
en person som försöker verka äldre än vad han/hon egentligen är. ter sig väl lite olika för olika personer, och även kön avgör ju hur det manifesterar sig. men det är en fas som dom flesta går igenom, vanligtvis nån gång i 14-15 års åldern kan jag tänka mig.
Jag tycker att det är då personer går igenom frigörelsefasen och tycker att det är pinsamt att gå med mamma och pappa, försöker supa på 3.5-or för att det är vuxet att dricka och de inte får tag på annat för det mesta. Tjejerna försöker snygga till sig väldigt mycket med att pierca sig mot sina föräldrars vilja (fast hon inte får bestäma över det egentligen) och sminka sig. Killar försöker vara så häftiga som möjligt och bråkar ofta för att visa sig överlägsna.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
det är väl rätt bra att man går igenom den fasen, hitta sin identitet och så, de allra flesta droppar ju det stadiet efter ett tag och mognar till sig lite.
du har tid på dig, eller så är du så djupt nere i träsket att du inte känner lukten längre.
Varför är alla rädda av att vara fjortisar då? Det är väl inget negativt? Fjortisar = Vuxna tonåringar? Är väl bara status? Hänger inte me i samhället!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tobey_ P18 Där satt den! En minut före mig! Ditt as! ;P
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son
hahaha KhrizT :)
"Fjortisar = Vuxna tonåringar? Är väl bara status? Hänger inte me i samhället!" Haha. Det är något etremt vuxet över lättöl och fjunmusche, svarat string och savannbrallor. Det är ju det vuxna sysslar med. Näru, tjipp och hej, ska testa att bli hög på alvedon och cider!
Spoom P17 Jo så är det nog
Alla är idioter, även om man inte tycker det själv, det beror bara lite på hur man ser på människan
Ultravåld min polare söp sej full på alvedon o cider på midsommar.. hon gjorde inte de på sitt fjortis stadum så hon va tvungen o ta igen det nu innan hon är 18 fyllda.. hon e 17 nu.. =P
don´t mess with ma fro, bro!
_overcome: Haha, bra där, man ska pröva ALLT man innan man är 18 och har käpp och ont i ryggen!
_overcome bara för man är 18 betyder det inte att man inte är fjortis, så "ta igen det" vet jag inte...
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction
En fjortis är det bästa som finns!
what is love, baby dont hurt me,dont hurt me ,no more!
En fjortis är något man strular med på en fest...
En fjortis är en sån som mig :)
Jag och en kompis diskuterade det här såå länge, flera dager i några veckors tid. slutsatsen blev enkel. sammanfattat så är Fjortis ngn som är omogen av sig
Battlerappare
2005-08-11 22:09
fjortisfylla = dricka lite öl och sen bli helt flammsig o pussa på varje snubbe på hela festen osv :p
:c
en fjortis påverkad tjej - assså min pappa hatar mig hereghu va ska ja ta mig till.. ring ring ! ( telefonen ringer) asså pappa ja kommer sent ikväll .. ja är faktist 15 år HALLÅ ! ja dricker om ja vill, de kan fan inte du bestämma. ja har ett eget liv ,.. klick - hon lägger på.. asså ghuu han är så jobbiig min pappa.. snyft snyft va ska ja ta mig till ja älskar ju pappa men, snyft snyft.. ge mig en cigg föfan , ja e nervös .! ! det är en fjortis i mina ögon !
http://marcedwardkhalil.blogspot.com/
min syrra (som jag ser som fjortis) grävde fram en ännu värre på lunarstorm och visade för mig. så satt vi och skrattade. tildusch , så slipper vi spekulera mer ^^
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Dbone said it..
Tokyo Madness!
_Mackan_Breaker_ P17: jag dog av garv...
men det är inte vad en fjortis är.. bara för dom säger "ååh gud, min pappa hatar mig"... jag anser att man tolkar fjortisar annorlunda, och om man gör det.. så borde inte ens ordet "fjortis" finnas.. som tex. jag tycker dom där "svartrockarna" som ser direkt tagna ur graven, är fjortisar.. medan andra, tyker fjortisar är dom som har lunarstorm, medan andra tycker fjortisar är dom som ringer hem till sin pappa o babblar, och är ledsen och röker. det kan inte finnas ord för allt + susning.nu - <-- knark-sida... säger mig inte mycket.. jävla bull shit rakt igenom.. det är svettiga kräftluktande gubbar som sitter o skriver ner allt dom kan komma på.
fjortizar: försöker vara väldigt vuxna men har just klivit ur barnstadiet. Honan har ofta zvarta mjukisbyxor eller vita jazzzbyxor, Helt oberoende av vilken årstid det är så bär de ofta dunväst. Ser du en tjej i tex tunnelbanan med denna klädsel, skrikandes fraser som : JAG HAAAATAR NÄR FOLK SKOJAR MED MIG LIXXXOM! eller VEM HAR HÄXXXAN? DÅ har du stött på en fjortis. Hanen tycker om plast, vilket resulterar i: prazzelbyxor, vindjacka, plastkeps med plast-nikemärke på och sist men inte minst plastskor. Tillbehör: handsfree, butterfly (köpt i grekland) Kort och generaliserande guide, men jag tror nog de flesta känner igen fenomenet lite.
hahaha bör tilläggas att jag INTE läste vad som stod på susning.nu innan jag skrev :)
SÅN SOM DU DAVID, DU ÄR EN FJORTIS DAVIIID! fjortisdavid,fjortisdavid,fjortisdavid PUSS! jag e en fjortis
du är en fjortis emmelinda ;D (K) skriver man Emmelinda i susning.nu - får man svaret.. en sexig fjortis
gillar det där valero.. satt o garva när jag läste ;D HAHAHAHAHAH så skön
krossad_anka F59 Det roliga låg ju i dagboken.
_Mackan_Breaker_ P17: Jag vet jag läste det
man vet ingenting om fjortisar, man vet knappt nåt om uttalet, själv säger jag 'fjårtis', men det är tydligen fel enligt många. ingen erkänner sig vara fjortis, utan pekar ständigt ut andra som är det. ingen kan definiera vad det innebär att vara fjortis, det enda som är säkert är att fjortisar dricker 3,5or och skriker. Har du nånsin druckit en trefemma och/eller skrikit borde du alltså vara en fjortis.
Fjortisar dricker inte bara 3,5or. De dricker cider i massor t ex Xider och de dricker alla möjliga sorters vodkablandningar. Vadfan folket har ni ingen koll! Nu förtiden så raggar all fjortistjejer upp 20åriga killar som köper ut till dem på systemet.
roedskalle P16 jävla fitthuvud. Alla tolkar allt olika, jag tex tycker du är en tönt men det gör inte dina vänner, då tolkar vi ordet tönt olika, då ska inte det användas? Fan alla är idioter...
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Ordet kan spåras till raggarslang från 1960-talet. Då i betydelsen (kvinnlig?) oskuld. "En tös som gärna ville men inte fick för att hon ej uppnått laglig ålder. Vanligen gav man dem en 25-öring och bad dem ringa när de fyllt 15 ¨hoho
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Vad har ni kommit fram till? :P Vad är en fjotris?
det finns inga fjortisar längre. släktet försvan i en dimma efter att ordet överhypades i slutet av 90-talet
tack Greensleeve ^^ bra svar.. furrtis va någe nytt för mig ;D
Ofta 12 årig tjej som tycker hon är 14
en fjortis är en person som befinner sig i en konstig period av sitt liv, man känner medvetet för första gången att man växer upp, dvs att man kan styra mer saker i livet. detta blir som en maktkänsla och människan kan inte hantera makt och därför flippar ut helt totalt.... och det dom inte lärt sig än är att det kommer bli konsekvenser av deras handlingar ett av de vanligaste symptomen är att man tappar begreppet om rätt o fel. ett annat är att alla de äldres(tex. föräldrars) råd om hur du ska leva för att vara en bra människa tolkar du som hot mot din personlighet och därför smetar du din personlighet i ansiktet på dom genom att överdriva. tyvärr så orkar jag inte skriva mer men ni förstår.
En mans logik är vansinne för en annan