civilkurage
gick häromdan förbi ett smärre slagsmål. ja tänkte att de för allas bästa vore lika gott om ja bara passera utan att ingripa med motiveringen att de annars bara skulle finnas en till käft att nita. hur många kan igentligen helt ärligt talat säga att dom har civilkurage och mod att gripa in i sånna situationer? helt ärligt nu.
tag ett stycke bro tag ett stycke brand blanda, skrik ageri
slagsmål - nee misshandel - förhoppningsvis
Göteborg på låtsas.
hobbs: är inte det samma sak?
Yeah!
komplex. beror på hur du tänker. jag tänker slagsmål som några som slåss mer eller mindre på lika villkor, medan misshandel är det mer utklassning. men skit i definitionerna, jag hoppas att jag skulle gå emellan om jag såg någon som är underlägsen eller så.
Göteborg på låtsas.
det skulle väl kunna vara samma sak, men han menar väl antagligen att vid ett slagsmål så slåss de "på lika villkor" till skillnad från en misshandel där någon är i underläge. antar jag. jäkligt bra fråga det där med civilkurage...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
asså situationen var följande. jag gick me en brud påväg hem till mig (soft) o på vägen en bit framåt ser man ett virrvarr av nävar tillhörandes kanske fyra personer. ja kunde urskilja en del våldsamma ord som "hora", "bögjävel" osv. nåra brudar strod o skrek "SLUUTA BRÅKA DÅ"! jag tänkte i mitt fega lilla huve att de inte va snack om att nån fick skallen inkickad utan att de snarare va, som hobbs uttryckte de, på lika villkor. men tänker man två gånger hajjar man nog att de va det helt enkelt bara va den bekvämaste tanken att tänka så de kan ju mycket möjlit varit tal om en misshandel.
tag ett stycke bro<br>tag ett stycke brand<br>blanda, skrik ageri
Ämen vadfaaaan! hur kunde han skriva det innan mig? jag skulle ju förklara. wadfan liksom. sorry att jag inte håller topic så bra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
såg en kille 15 år fick spö av två st 18 åringar, fulla osv. Ja drog undan 15 åringen och sen så hände det inte så mycket mer, man hade ju själv velat ha hjälp, såklart man hjälper
Jag skulle ställa mig en bit bort och avvakta i en sån situation, och låta dom sköta det själva. Jag har ju inget med nån annans bråk att göra, eller hur? Men skulle det däremot bli så att en (eller flera.) killar stod och stampade/sparkade på någon som låg ner skulle jag nog fan rusa dit och försöka skrämma iväg dom, för sånt är fel. En mot en är OK, men flera mot en ensam kille är bara fjantigt. Hade det inte varit för att en kompis morsa dök upp och bröt ett bråk jag var inblandad i hade jag fått tvärmycket stryk, och då var dom fem mot mig. Dom var visserliger fulla och vingliga medans jag var nykter och försökte parera så gott jag kunde. Fick dock ett rejält blåöga och en sprucken läpp, men ändå... Men som sagt, en mot en är OK om dom har problem med varandra, men flera mot en ensam kille är bara sååååååå lågt och fjantigt gjort.
Bör nämnas att jag vid det tillfället var 15år (fyller 18 nu om sisådär två veckor) och att snubbarna som flög på mig kom i en bil (lägger man ihop ett plus ett fattar man att dom var ett par äldre än mig då, men dock inte så mycket större fysiskt. har alltid varit lång och så själv.) , tvärstannade vid trottoaren och gick bara ut för att slå mig. Hade ALDRIG sett snubbarna förr. Helt oprovocerat våld är åt helvete.
Fick styk av massa huliganer på Götgatan i STHLM förra helgen, mitt i natten, helt ovprovecerat, om ni va där och såg nått så hör av er...kontrakt på dom killarna..
hmm har ingripit flera gånger vid sådana situationer. hjälpt slagna alkisar och hemlösa. och gråtande personer på gatan . men jag tycker inte att nåt av det är särskilt märkvärdigt. okej om det är ett riktigt drama. men t.ex i ickevåldsamma situationer så är det ändå folk som ttotalt ignorerar behövande. det är helt sjukt. Det borde vara naturligt att ingripa när mans er något som är fel speciellt om man sj inte riskerar att bli skjuten eller skadad då är det fantamig en PLIKT. de gånger jag ingripit elelr varit den första som vanlgit att bry sig..DÅ vaknar folk till iv..oj hur mår han? vad har hänt? etc. han blöder för i helvete från mun o ögonbryn vad fan tror du det ör okej för?? sjukt.
Femme fatale
kan också bero på att jag är väldigt impulsiv och så så jag gör oftast innan jag hinenr tänka. många gånger har jag satt mig själv i en inte så trevlig situation för att hjälpa någon men det är först efteråt jag isner hur "risky" det vart. men jag ångrar aldrig sånt ändå även om det ibland vart dumdristigt. som sagt , den tysta massan, speciellt här i sthlm, är som ett tecken på empatins udnergång
Femme fatale
och angående situationer som vi-i-villa bland annat tog upp .det där med att det kanske är 5 pers på en person så förstår jag om vissa väljer att inte ingripa mkt pga man inte vet vad dwet handlar om osv. men förutom självklarhet att ringa farbror blå så kan de flesta bråk sättas stopp för om flera som ser ingriper. ibland går de 3 pers på en, mitt ute bland folk. om alla skulle reagera asom folk istället för zombies så är man ju fler o blir starkare rent psyktiskt.. o man vågar mer. dessutom om de 3 ser att de står 30 pers runt dem elelr som säger åt dem så är det större chans att de drar. antal skrämmer.
Femme fatale
Jag skulle kanske ingripa. Det beror på situationen... Som många redan sagt, är det två som slåss en mot en så skulle jag inte ingripa direkt.. Kanske om den ena ligger på marken medans den andra står och sparkar honom i magen mot en vägg, men inte före det. Och isåfall snacka med killen i överläge, och säga åt honom att lägga av så att han inte dödar honom eller nåt. Vore det flera galningar som bankade på någon skulle jag ringa polisen och vänta. Så vidare det inte är en polare som blir misshandlad. Då skulle jag ringa polisen först, sen absolut slänga mig emellan och slänga nävar åt alla håll för att skydda min polare. Det eller om det vore det en tjej som blev misshandlad eller var påväg att bli våldtagen eller liknande. Det är sånt man inte får låta sig backa ifrån.
herregud, nej! jag föörsöker göra mig själv osynlig och smita därifrån innan någon ser mig. skulle kanske ringa polisen om det såg riktigt farligt ut....
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Om det bara var två personer som höll på så skulle jag ingripa Men om det var ett gäng som höll på att jevlas så skulle jag nog bara gått där ifrån,, finns inget jag kan göra utan att jag själv råkar illa ut..
Finns en lag som stödjer en, om man ingriper och börjar slåss. Mot dem som slåss på en som inte kan försvara sig eller som är helt i underläge. Fick lära det av en snubbe i lumpen fallskärmsjägare..
Hhans. civilkurage är typ civilt mod. sådana som är altruister. gör något för andra.. ingriper för andra. för ordet åt andra. men de är mitt bland oss. alltså en bra politiker som hjälper svaga kallar man inte att han har civilkurage. men t.ex flickan Fadime som blev mördad förde andra flickors talan som var i hennes sits..hon hade civilkurage för hon gjorde det även om hon var hotad om hon skulle öppna munnen. den som har civilkurage är en "vardagshjälte"..typ.
Femme fatale
ahha Kaneida..även killar kan bli misshandlade. jag känner en tjej som misshandlade sin man systematiskt.
Femme fatale
hahahaha nej kaneida haha jag menar allvar. hon var fan gangster på riktigt. sto vill t-bane statioenra o slog ner fol ksom inte bodde i området när hon var yngre. helt flippad. menmen hon växte upp i en helt flippad familj överhuvudtaget. manen begärda skilsmässa pga allt lidande. o ändå vatr han värsta biffen. wellwell
Femme fatale