Öga för öga?
Nu när jag hade lunch på jobbet hände det en grej som fick mig att tänka lite på hämnd och vad som är brukligt etc. Såhär va. Vi satt ett par stycken och åt lunch och skämtade lite fram och tillbaks och av en eller annan anledning kastar jag den ene killens mobil in i rabatten en halvmeter från mig. Alltså, det var kanske 1% chans, om ens det, att telefonen skulle ta skada. Den landade i mjuka buskar. Killen som äger telefonen säger sig bli lack och säger "nu ska jag fan punka däcken för dig". Sen reser han sig upp och går ut mot min bil... (Jag tar nu upp telefonen från rabatten och lägger den, oskadd, på bordet) När han kommer in igen säger han att han har pyst tre av däcken på min bil. Jag anser att det han gjort är över gränsen för vad som är rimligt att göra tillbaka. Han anser att eftersom jag oprovocerat slängt in hans telefon i en buske får jag ta konsekvenserna... Jag menar att det det måste finnas gränser för hur mycket "hämnd" man får bruka. Typ "öga för öga, tand för tand"... Med hans resonemang skulle jag skjuta raketgevär på honom om han skjutit luftgevär på mig. Eftersom han började... Nån som han en åsikt i frågan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den viktiga frågan är väl, vad är det för arbetsplats du pratar om, där vuxna människor slänger in andras telefoner i buskarna och folk pyser däck på varandras bilar. Men för att svara på din fråga, din arbetskamrat skulle inte rent "regelmässigt" fått punktera dina däck, för ja, det är en större grej än att skicka hans telefon på en flygtur. Om telefonen däremot hade gått sönder skulle iallafall jag krävt dig på pengar, inte gått och pyst dina däck.
Redline!
tycker för det första att du gjorde fel som kasta hans mobil oprovecerat sådär men vissa mäniskor tar i mer än de behöver i vissa situationen eller så kanske han inte kom på något bättre. såna e för jobbiga
B.Boy 4 life
haha, överdrivet av honom.. det finns fan gränser..:)
http://www.myspace.com/kpeemusic Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART! FET SKIT!
Dr.Octagon: Jag jobbar på en golfklubb där det lätt kan bli lite flamsig stämning. Inte alls tokigt. Du borde prova det! Raven7: Fast, alltså, det var ju inte så att det var 10m jag slängde iväg den. Utan kanske en halvmeter... Det var liksom en del av ett skämt. Spur of the moment, som man säger. Blir nog inte så vettigt om jag ska förklara det här... Det jag menar på var att eftersom varken han eller telefonen tog skada så blev det lite fånigt om han påstod sig ha rätt att pysa mina däck, eftersom jag "hade gjort fel från början"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
palla hämnas överhuvudtaget. mobilen var ju hel..
don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk
mc_chris Det var liksom en del av ett skämt. Spur of the moment jaha , jag förstår precis va du menar. tror han kände sig kränkt, dumt låter det men vissa e såna, hade en kompis som va så (extrem)han va alltid tvungen o va värre och skulle alltid ge igen, hamnade jämt i tjafs med han om såna små petitesser. men det va fel av han tycker jag, borde ju tåla ett skämt. Dr.Octagon Den viktiga frågan är väl, vad är det för arbetsplats du pratar om, där vuxna människor slänger in andras telefoner i buskarna och folk pyser däck på varandras bilar. hahahahahahahahaha
B.Boy 4 life
mc_chris: Om du fixar jobb till mig där, om det nu ligger i sthlm, så lovar jag att jag kommer jobba där och prova på att pysa dina däck ;)
Redline!
Har du erfarenhet av serveringstjänst så kan jag nog ordna nåt faktiskt... Ligger ute på Ekerö. Seriöst alltså.
om det är öga för öga så ska man väl hämnas tebax i samma grad? om du slår mig så slår jag dig, om du repar en skica så repar jag en av dina. inte så att man pajjar nåns kärra liksom. en ny mobil är nog billigare än 3 nya bildäck iaf.
mc_chris: Jag är i behov av arbete, men serveringstjänst har jag inte erfarenhet av...och Ekerö ligger inte direkt i krokarna. Hade jag bott kvar i Fittja så hade jag tänkt över saken, seriöst.
Redline!
haha... det får bli en annan gång. Som Petter rappar på "mitt sjätte sinne": "Jag är skräcken för dig, punkar däcken för dig..."
Men vadå, han sparade ju iallafall ett däck:Pp
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!
elak hahahahaha....sant det va ju omtänksamt.
B.Boy 4 life
han har nog ingen aning om vad ett nytt däck kostar. eller så är han bara överkänslig och jäkligt osäker på sig själv och måste vara jättetuff när någon förnedrar honom, något som är lätt att göra... gillade sättet du skrev om händelsen. väldigt rationellt.
nej, men det är ju så det funkar..! Du slänger hans mobil i rabatten, han sticker hål i tre av dina däck, du bränner ner hans lägenhet, han dödar din mamma. Liksom, det vet väl alla?
Öga för öga,tand för tand behöver inte alltid vara det ända rätta. I ditt fall tycker jag att killen gick waaay för långt. Men i vissa fall blir man extremt sårad av saker,inte som att ngn punkterar ens däck,men ni förstår? Och då skiter man i reglerna. Då e det mer.Öga för ögonen om ni förstår vad jag menar.
Jag har alltid kört med en hämndutväxling på 1:10. Bryt ett finger på mig och jag bryter tio på dig. Det tycker jag är rimligt. Sen kan man fråga sig om ditt tilltag kräver hämnd, hade det varit min telefon så hade jag inte utkrävt någon. Men nu anser killen detta, och det är faktiskt hans sak att bedömma, och då är det helt okej.
Johnny_K_Ståhl: Varför är det ok att göra så? 1:10 alltså... Då startar man ju världskrig efter en vecka. Jag kanske ska förklara att stack en kniv i däcken utan pyste ut luften...
mc_chris P22 Det är ett sätt att försäkra sig om att personen ifråga kommer hålla sig jävligt passiv i framtiden. Och det är ju det man är ute efter, eller hur? Om sedan personen fortsätter så har jag inga betänkligheter när det gäller upptrappning, jag vet ju att jag med all säkerhet kommer vara den som håller ut längst. I slutändan handlar det om att jag inte tar någon skit, vilket är resultatet av någon sorts självbevarelsedrift samt sadistisk läggning.
Johnny_K_Ståhl anzari de personerna med bästa argumenten tycker jag. det som anzari skrev isin senaste inlägg e så sant som det kan bli , människir ta lärdom av detta.
B.Boy 4 life
Alltså gäller det såna här skitsaker så behövs ju ingen hämnd liksom.. I grövre fall håller jag dock med Johnny_K_Ståhl.. Ger någon min syster ett slag i ansiktet slår jag sönder hans ansikte totalt, bryter någon mitt finger med flit så bryter jag vartenda av hans o.s.v.. Om man har möjlighet då.. Det är ju så det funkar.. Inte rätt om en rättsstat handlar så men rent personligt är det så jag tänker..
Joel413 P21: Hur kommer det sig att det är rätt av dig att göra så, men inte av en rättsstat?
Jag kanske ska förklara att stack en kniv i däcken utan pyste ut luften... jag förstår inte riktigt förklaringen vad han egentligen gjorde, men om han punkterade däcken så bör han pröjsa nya! om han bara släppte ut luften så var det ju inte så farligt, då kan du ju tänka innan du slänger hans mobil i buskarna nästa gång! och om du fortfarande vill hämmnas så kan du lägga en fet snoris i hans skor eller nått! finns ingen anledning att överdriva!
eller om du vill överdriva så kan du hälla bensin på honom och hota honom med en zippo