I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför stanna när passionen dött?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-08-25 19:35

Varför stanna när passionen dött?

Vad är grejen med att fortsätta i ett äktenskap där man inte längre älskar sin partner? Folk blir kära, gifter sig, det går några år, passionen dör bort, men paret stannar. Jag känner till "familjer" där morsan sover på soffan och där föräldrarna så gott som hatar varandra. Man kan inte påstå att de stannar tillsammans för barnens skull, för hur kul på en skala är det att vara barn i ett hem där två personer inte tycker om varandra? Då är det ju bara skönare för alla om dessa två flyttar isär, gör det möjligt att bli lyckliga igen. Men nej, de fortsätter med sitt sugiga, kärlekslösa, asexuella ätenskap!

Är folk så rädda för förändringar att de hellre stannar i skiten än tar chansen att förse sig med ett gladare liv?
Har folk så pass låg karaktär att de faktiskt TRIVS med ett inrutat, tryggt liv där de vet vad de får TROTS att det de får är något negativt?

Kanske är det så att man inte tänder på varandra längre, att attraktionen försvunnit, att passionen dött, men att man fortfarande älskar varandra - fast på ett annat plan - och därför har svårt för att lämna varandra?

Eller är det bara så att folk helt enkelt är så sjukt korkade att de - efter säg sisådär 4år i misär - fortfarande tror att de bara är inne i en tillfällig svacka och fortfarande hoppas och tror att de på något förunderligt sätt ska hitta tillbaka till varandra, bara de ger det liiite mer tid?

2005-08-25 19:39
Varför inte försöka göra något åt det, klart passionen för varandra dör ut om man slutar bry sig om att berömma sin partner lite då och då, ge lite extra uppmärksamhet, hitta på något speciellt då och då.. det är bara lathet. I vissa fall.

2005-08-25 20:06
mde
Ja, så tror jag också att det kan vara i många fall. Men det är ju isåfall svaret på varför passionen dör, inte varför man stannar efter att passionen dött..

2005-08-25 20:12
katt_

öh. de första 4 åren av mitt och min sambos förhållande var inte så roliga, det är fortfarande lite knackigt. men vi älskar varandra och är bästa vänner, varför göra slut då?
okej, om man praktiskt taget hatar varandra så ska man inte vara ihop längre, men det andra, folk som inte knullar längre utan bara bor ihop och sköter sitt liv efter gammal vana. varför inte liksom? trygghet kan göra en lyckligare än nyförälskelse kan. det finns horder av människor som är vänner istället för älskare efter många års förhållande, trivs de så varför inte liksom? på något plan gör det väl dem lyckliga, och då fortsätter man.
min mor och far hade en svacka mellan åren 1989 och 1995, de tog sig ur den och är fortfarande ett starkt och lyckligt par.

passion är flyktigt per definition. vänskap är det de flesta långvariga förhållanden bygger på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-25 20:12
Okej, varför man stannar, kan ju vara för att man helt enkelt inte vågar prova på nåt nytt, man är rädd att man inte kommer hitta någon annan, att om man hittar någon annan så kommer det inte hålla längre än nån månad och man blir sårad igen, o igen o igen.. lite lättare o bryta upp om man haft en affär på sidan om och fått väldigt starka känslor för den där andra, och känslorna för partnern inte är mkt alls.. det känns inte lika hårt, man bryr sig helt enkelt inte om sin gamla partner så det blir lättare att bryta upp.. exempel som kan vara..

2005-08-25 20:14
mde

eller så trivs man med tryggheten i att ha någon som backar upp en vad som än händer. att man aldrig är ensam om sina bekymmer. det är svårt att göra slut efter många års förhållande, man är en del av varandra, så det där sista kan man nog stryka, om det inte handlar om folk som börjat hata varandra, men de borde som sagt skilja sig omgående eller gå i parterapi eller något.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-25 20:18
vad har otrohet med detta att göra?

2005-08-25 20:22
ja det är klart att det måste vara väldigt svårt, men det kan faktist vända att man tillslut inte tycker om sin man/kvinna efter ett par år, man pratar inte längre i förhållandet, tillbringar ingen tid ihop, förutom snarkandes i sängen, då kan ju känslorna avta rätt rejält om man inte säger vad man tycker då och då och reder ut det på ett sätt eller annat..

nja, min pappa gjorde då på det viset, fast det kanske inte händer så ofta..

2005-08-25 20:24
mde

mjo, men det är ju en annan sak än att passionen bara avtagit. det är ju att man växer ifrån varandra s.a.s.
passionen dör nog långt innan man kommit in i det stadiet.

2005-08-25 20:26
haha ja jo det lär den ju göra, nu tänkte jag inte ens på poängen

2005-08-25 20:31
Två enkla skäl. Det finns annat än passion. En nytändning och sedan livslång passion beskrivs av väldigt många som nu är gamla och beskriver hur deras kärlek till sin partner sett ut genom livet. Nytändningen brukar komma efter en tjugo år så de e bara att bida sin tid och lösa su dokus så länge!
I'm back!

2005-08-25 20:33
Junkgirl

Personligen skulle jag nog, även om jag var bästa vän med min partner och älskade honom, byta titel från "ihop" till "bara bästa vänner" ifall jag kände att passionen sedan länge var död. Såklart att man vill ha kvar sin vän, men man vill väl annat än att bara "prata" med sin partner.. Stannar man i relationen så känns det ju onödigt om man ändå vill ha någon annan på ett mer fysiskt plan. Dessutom begränsar man sig och ger inte andra den chansen man kunde gjort om man var singel.
Gör man slut så kan man ju (om båda känner för det) fortsätta som vänner, men ge sig ut för att hitta någon som kan ge en både kärlek och passion..

2005-08-25 20:36
Doggland

Palla ge någon tjugo år av sitt liv för det..

2005-08-25 20:37
katt_

kom tillbaka om 30 år och säg samma sak...

2005-08-25 20:38
blir lite osäker på vad du menar med passion ...
jag tycker snarare att det är naivt att tro att man under ett äktenskap som varar i flera år ska vara passionerat nyförälskad hela tiden. för de allra flesta är det nog inte så, och förväntar man sig det kommer man kanske att bli besviken.
att ett äktenskap öht startar med passionerad nyförälskelse är inte heller en självklarhet. man kan likagärna ha blivit ihopparad med någon person som ens föräldrar anser kommer vara en bra partner för en, och man lär sig att leva tillsammans med den personen. eller bara vilken jävel som helst.
att man hatar varandra är ju förstås en rätt bra anledning att separera, men att bara inte ha sex, inte sova tillsammans, inte känna en stark passion o.s.v. behöver ju inte för alla vara en anledning att bryta upp. vi lever ju tillsammans med en partner ganska mycket för att det är praktiskt.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-08-25 20:49
junkgirl
Det kan jag lätt göra, om vi snackar 20 år med en snubbe jag inte attraheras av..

Snorty
Passion är kanske fel ord.. attraktion känns väl lite mer passande i det stora hela.
Givetvis inser jag att i princip inga äkteskap alltid är sådär underbart passionerade och att man inte hela tiden är sådär nyförälskad. Jag kan acceptera små svackor lite då och då, jag kan acceptera att man automatiskt glider in i en vardag som inte alltid kan kännas lika kul, men no way att jag skulle fortsätta med någon som jag aldrig kände för att ha sex med, än mindre om jag inte ens kände mig bekväm med att sova bredvid honom.

2005-08-25 20:55
katt_

okej.

attraktion och passion är två vilt skilda ting.

och som snorty säger, vi lever ju tillsammans med en partner ganska mycket för att det är praktiskt. därför stannar folk trots att de inte är attrahetade av varandra längre. för att det fungerar, och varför ha sönder något som fungerar?

2005-08-25 21:00
katt_

ett sånt förhållande behöver ju inte vara helt utan sex, de får nog till det rätt ofta, eventuella problem till trots.
och att man inte sover tillsammans kan ju bero på praktiska saker, typ: du snarkar, jag sover på soffan istället.

problemet med den här diskussionen är att de flesta antagligen kan hålla med om att man borde lämna ett dåligt förhållande som inte tycks kunna bli bättre. men alla håller inte med om hur ett sånt förhållande ser ut.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-08-28 01:51
junkgirl
Vi lever med varandra för att detär praktiskt.. shit, det där lätverkligen deprimerande. jag är visserligen medveten om att många faktiskt har det så, men själv skulle jag aldrig kunna stanna hos någon enbart för att det var "den praktiska lösningen". Vad som är "fungerande" går ju att diskuteras, men i sammanhanget tycker jag att fungera låter som acceptera, och varför acceptera läget när man kan skaffa sig ett nytt och bättre?

Snorty
Givetvis pratar jag inte om ett förhållande där man sover på soffan för att den andre snarkar.. det finns värre problem liksom. Och nej, de förhållanden jag pratar om är helt döda på sexfronten.

Rappare

2005-08-29 19:25
katt_
Förälskelse är psykos och kärlek är förnuft, känslorna de går upp och ner och jag att en del folk inte vill kasta sig ut i det nya, för i lådan de redan sitter är allt bekant. De vill inte gå ut i världen igen för de vet inte vad det finns för smärtor som väntar dem där ute, så de sitter hellre kvar i sin låda, för där inne är i alla fall smärtan bekant.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-08-29 19:56
katt_

men vad är det som säger att det kommer att bli bättre av att lämna någon man fungerar ihop med? och ju äldre man blir desto mindre kompromissar man eftersom man är van vid att ha det på ett visst sätt. t.ex. så äter den nya kanske inte samma ketchupsort som du gör, det kan bli problematiskt då. (och nu tog jag ett pytteproblem verkligen, det finns väldigt mycket annat som kan gå åt helvete med den nya, medan den du varit med under många långa år vet hur du gillar saker osv)