Finns tid?
Så nu kommer de största filosofiskafrågorna ställas. Vad är tid ? Finns den. hur kommer de sig att tiden går fortare ju äldre man blir ? Fler? Klart ni har fler... HIT ME!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tror inte på tiden, utan att verkligheten är konstant. Alltså typ om ett löv har fallit så har det de, det är bara i vårat minne det satt på trädet. Om tiden skulle finnas så är den relativ? Einstein tycker så vad tycker ni? Klockan är bara ett mätinstrument som människan har vart dumma nog å hitta på! fred.
-Vakna Johnny, vakna! Du glömde ta dina sömnpiller.
Klart tid finns. Det är ett begrepp myntat av människan. Tid är ett mått på förfall. Hur "snabbt" tiden går är upp till betraktaren. Alla människor upplever tid i sin egen takt. Det är det som är skillnad på upplevd tid och "mekanisk tid", t.ex. en klocka. En alternativ definition på tid skulle kanske kunna vara förändring mellan två tillstånd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tid är sträcka gånger hastighet (:
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Jag tror jag behöver lite mer tid på mig att svara på din fråga.
Hypericum : hahaha ;) word!
"En alternativ definition på tid skulle kanske kunna vara förändring mellan två tillstånd." -Ja det är ju vad allting är hela tiden utom när det är vid den absoluta nollpunkten, står tiden stilla då? "Klart tid finns. Det är ett begrepp myntat av människan. Tid är ett mått på förfall." -Skön förklaring! haha då kan man typ säga vi syns efter 500 atomers nedbrytning Men det kan ju inte bara vara nedbrytningen måste ju vara uppbyggnaden också?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
CosaNoztra P23: Allting går naturligt mot att falla sönder, inte tvärt om. Om allt skulle stå stilla och inte någon som helst förändrig skulle ske någonsin skulle ett tidsbegrepp vara onödigt. "haha då kan man typ säga vi syns efter 500 atomers nedbrytning" Ja, ungefär så en atomklocka fungerar.
jag har undrat över det där också, människan har ju egentligen "hittat på" tiden, så den borde inte finnas egentligen. för t.e.x. innan det ens fanns människor och djur på jorden, kunde ju inte tiden funnits heller eftersom det inte fanns någon där att uppleva den..
jag har ingen aning om vad jag pratar om
Tid finns. Varför skulle man annars dö, varför skulle annars planter dö, varför skulle kunna utvecklas?
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
människan har ju egentligen "hittat på" tiden kan det inte vara så att människan har upptäckt tiden? liksom vi har upptäckt många andra saker, rymden, amerika, reapriser på h&m..
vadå? jag dyster?
byt ut 'hitta på' till definiera så ligger vi nog lite närmare sanningen. för övrigt har ljudas helt rätt.
Judas: varför skulle något inte kunna förändras utan nedbrytning? Jag mena att atomernas nedbrytning står stilla, låt oss säga att vi vill mäta hur lång tid det tar för en isglass att färdas en meter i absolut vakuum och den absoluta nollpunkten.. typ.. då behövs det ju endå.
Detta svaret är jag sjukt trött på nu!: Tid, rum, och materia hör ihop men nu orkar jag inte säga allt igen..
Tid är mätningar av avstånd i rymden. Det är allt.
Tiden finns . Svar Ja! Saker har inte alltid varit på samma plats utan tider har fortsatt framåt och låtit saker förändras. Simple as that. Att säga att tiden inte finns är nog bara ett sätt att försöka irritera sina hjärnceller för Ja vi står inte på samma sekund och stampar hela tiden och det är inte bara materia som förändras, det är bara de som inte riktigt fattar vad de snackar om som vill tro det för det låter logiskt. Läs illustrerad vetenskap eller nå om ni inte kan tänka längre än så.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Illustrerad vetenskap är skön juh..
vad va klockan när dom uppfan tiden då? hahahah såg det när ja va liten på nåt prog..vet itne vilke
hur kommer de sig att tiden går fortare ju äldre man blir ? Jag tror att det är för att man levt längre helt enkelt. När man är liten så är en timma (till t.ex. att barnprogrammet ska börja) så himla olidligt länge, för man har inte upplevt så många timmar i sitt liv. När man är 100 år då har man levt så många timmar att en timma bara är en pytteliten bråkdel av ens liv och därför inte känns särakilt lång. Tiden går (eller känns) alltså "fortare" när vi blir äldre. Tänk på hur mycket mer långsiktigt vi skulle planera om vi levde t.ex. 200 år. Eller 2000 år. Då skulle en timma kännas som en sekund. Kul att fundera på ;-)
De första som mätte "tiden" var egypterna . Sol-uret . Fett cool. den visar "tid" beroende på hur solen står liksom. well, inga andra filosofiska frågor..? This is whoa, besserwisser-paradise.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Rainmaker ; Tid är ett påhittat begrepp. Som redan sagt, mätningar i rymden. Det är inte så att allt skulle stanna upp om du inte hade en klocka. Allting skulle fortfarande hända, och allt som har hänt har redan hänt. Skulle jorden inte åka runt solen och sin egen axel hade vi inte kunna mäta dagar, månader eller år. Och eftersom timmar, minuter och sekunder är mätningar av en dag skulle de aldrig kunna uppfinnas.
Omen22 Okej. Men om jag har planer för helgen, då har jag planer för framtiden. Imorgon händer inte just nu. Om jag läser en historiebok så får jag läsa om folk som levde på 1700 talet. Dom lever inte just nu, utan i det förflutna. Så vad kallar du perioden mellan då de levde tills just nu idag? Tid. So.. say what?
Arrangör
2005-09-02 12:54
Rainmaker, tiden mellan då de levde tills just nu idag tillhör det förflutna, allting som hänt innan nu är det förflutna. Angående framtiden, den finns inte innan den har hänt och när den väl händer så är det nutid. Man kan aldrig befinna sej i framtiden/dåtiden man befinner sej alltid i nutiden. Så därför är det ganska svårt att förstå dessa begrepp. Men framtiden finns hela tiden där, fast ändå inte :P Sen läste jag förresten på wikipedia, någon pasteade. Tidens början och slut Läste jag om där, vad tror ni om det, finns det någon början och något slut på tiden? Där stod det att dem flesta var överens om att tiden skapades vid big bang och då frågar man sej självklart, vad fanns innan? Mot slutet då, hur ska det bli, har ni några teorier om hur det hela skulle kunna ta slut. Där kunde man läsa om 2 olike teorier. Den första var värmedöden, universum hamnar i ett tillstånd då det inte finns några temperaturskillnader någonstans. Vilket resulterar i att inga processer kan ske, ingen tid. I samband med den andra teorin, att universum expanderar och att den gör det med ökad fart vilket tros kunna leda till ett helt tomt universum, kallat Big Chill.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör
2005-09-02 15:26
justja så var det :P
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
nmhbm helt klart befogade frågor, därför tänkte jag försöka besvara några av dem.. dock efter ett drygt halvdussin öl, så ha överseende med diverse stav- och tankefel (; Där stod det att dem flesta var överens om att tiden skapades vid big bang och då frågar man sej självklart, vad fanns innan? Enligt "klassisk" fysik uppstod tid och rum med Big Bang, just för att våra fysikaliska modeller är något begränsade just nu. Stephen Hawking försöker gå runt problemet med begreppet "imaginär tid", en annan möjlig lösning på problemet är strängteori... only time will tell (: Mot slutet då, hur ska det bli, har ni några teorier om hur det hela skulle kunna ta slut. Där kunde man läsa om 2 olike teorier. Ja, det finns som sagt de två möjligheter du beskriver.. vilken av dessa som kommer att inträffa beror helt på hur stor universums massa är, vilket man är ganska osäker på i dagsläget. Det finns en hel del mörk materia/mörk energi som man inte ens har koll på vad det är (: ..rent experimentellt ser det dock ut som att vi går en kall död till mötes, då hubblekonstanten (ett mått på universums expansionshastighet) är positiv. Thundercat nej, det håller jag inte med om.
mensvärk är livets krydda.
Hmm Om jorden skulle snura saktare och solen detsamma och vårt dygn helt plötsligt blev 23 timmar ( När solen går upp o ner bla bla bla) ( Alltså det rubbas) , Då kan ju inte DET vara tid iallafall, men det är ett begrep av människan och alla uppfattar tid på sitt sätt, Fastän att 1 sekund är alltid 1 sekund... Eller hehe klura på den lite
2 PJÄSER
Tid är bara uppfinnet av människan så man ska kunna få alla arbetare att komma till jobbet samtidigt.
Jag har ingen forumsignatur.
Rainmaker ; Om du har planer för helgen så har du planer för de dagar och nätter som blivit utsagda lediga dagar i vårat system av veckor, då jorden snurrat 7 varv runt sin egen axel. De lever inte alls, och perioden mellan de levde och nu gör ingen skillnad. Och enda anledningen att det kallas för tid är för att vi har uppfunnit begreppet för att kunna kalla perioder mellan händelser för just det. Tid är bara mätningar i rymden.
uppdelat i 24/7 å 12 månader, det har dock inte alltid vart så å är fortfarande inte, om jag inte minns fel så va inca folket först med en kalender.. Oavsett om tiden finns eller inte så är tiden bajs.
... en kalender som va indelat på helt annat sätt mena jag..