I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Honan under stresspåverkan~

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-09-07 20:40

Honan under stresspåverkan~

Ja, jag har frågat mig själv om det kan vara så att kvinnan har lätt för att hantera orationellt när de blir upprörda / påverkade av stress?

Ta nu inte detta som nåt knasigt mansgris-statement eller nåt, det är bara raka rör och frågor som tål svar. Olikheter könen emellan är ju de facto, det kan t.o.m. en treåring konstatera :)

Regards,
G.

2005-09-07 20:47
agera menar du?

2005-09-07 20:47
AGERA*

Fan va yrigt -.-

2005-09-07 20:49
;) hehe

jag tycker killar kan vara så också, tror det är olika från människa till människa.. beror ju på hur man är som person.

2005-09-07 20:59
hell no. idag på mitt jobb förblödde nästan en patient för att hon började störtblöda efter förlossningen, det är väl om något en stressad situation. fanns inte en enda person av manligt kön i närheten, förutom hennes man då, som f.ö. bara stod och gapade, och allting sköttes fruktansvärt rationellt, effektivt och utan onödiga fördröjningar.
det är bara ett av flertalet exempel jag har just från mitt jobb, och öht inom vården finns det en hel del kvinnor och säkert också en hel del exempel på rationellt handlande i stressade situationer. så nej, jag känner iaf inte igen mig.
några belägg för motsatsen?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-09-07 22:14
dummaste jag hört faktiskt... beror som sagt på personen i fråga...
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-09-07 23:01
snorty F21
jag tar inte ställning till frågan i topic men ang din berättelse skulle det ju kunna vara så att det är enkelt (enklare!?) att agera rationellt när man vet vad man ska göra, när det är ens yrke, när man är van osv..
till skillnad från en situation som är helt oväntad och kommer överraskande
vadå? jag dyster?

2005-09-08 14:05
hur såg det ut från början när vi var mer som djur? jakt, som innebär stor fysisk ansträngning och stresshantering var mannens uppgift.

snorty skrev att när en nybliven mamma höll på att föblöda kunde inte pappan göra annat än gapa. det är väl inte så konstigt eftersom det från början var (det är) vårat område, kvinnornas alltså.

vi är bra på olika saker, använder den ena hjärnhalvan mer än den andra. det kommer alltid att vara så trots att många försöker ändra på det.
finns ju självklart undantag också.

tycker det är schysst som fan, vi kompliterar varandra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-08 20:05
Jag kan bara prata utifrån egna erfarenheter, men är rätt stolt över att jag alltid handlat väldigt snabbt, rationellt och efter bästa förmåga, i de tillfällen som varit nära till katastrofala... Det är vad jag hört från larmcentralen och läkare o.s.v.

När jag själv skar mig utav bara hellvette en gång (av misstag) så de blödde som fan, var det en lärarinna som var den ebda vuxen i närheten, hon börja springa runt å skulle hämta papper å lägga tryckförband å skit.. men hon fick ingenting gjort, det va rätt roande för hennes käft gick i 180 =)

Samma sak en annan gång när ja bröt armen fick en annan lärarinna liknande flipp så en vaktmästare fick köra mig till sjukhuset...

Tror på Helenay's teori... män är skapde till att göra och klara vissa saker... kvinnor är skapta för att klara andra saker... that's life... varken bra eller dåligt...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-09-08 22:20
Kvinnlig hysteri finns det något som heter.. men det är typ 1800-tal.

2005-09-09 00:27
Att se den person man älskar mest i världen nästan förblöda på en brits kan man väl kanske inte ta som ett typexempel på hur män hanterar stress.

Annars så tycker jag helenay 's inlägg är totalt on point !

2005-09-09 08:12
En man som blir hysterisk i en stressituation kommer uppfattas som mycket suspekt och mötas av hån när han lugnat ner sig.

Mannen kommer lära sig att hans labila sinneslag inte passar in i normen för en man och anpassa sig.

En kvinna som blir hysterisk i en stressituation kommer uppfattas som vän och känslig, precis som en kvinna ska vara, och efter utbrottet ömt tröstas.

Kvinnan kommer fortsätta och rent av uppmuntras att vara labil. Om hon inte vore det vem skulle då mannen beskydda?

2005-09-09 09:25
greggan
det har ju självklart med saken att göra också. men hade det varit så att kvinnor inte kunde handla rationellt under stresspåverkan, eller var markant sämre på det än män, så är det ju väldigt olägligt att så många kvinnor utbildar sig och har utbildat sig till t.ex. sjuksköterskor.
det var mer det som var min poäng än själva historien, där kvinnans man förstår bara satt och gapade för att han höll på att förlora sin tjej eller fru och var helt maktlös i situationen, förstås.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-09-10 01:11
ivat, friktion o shlobban - kul med några som håller med! händer inte ofta så tack!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-11 23:28
Gewan
Jag orkar inte skriva, men du har fel :)
Arguing on the Internet is like running in the special olympics.
- Even if you win, you're still retarded