en ny religion!
...som har lika mycket bevis för sin existens som t.ex. kristendom, islam osv. :) FLYING SPAGHETTI MONSTER! FSM "Some find that hard to believe, so it may be helpful to tell you a little more about our beliefs. We have evidence that a Flying Spaghetti Monster created the universe. None of us, of course, were around to see it, but we have written accounts of it." osv. :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
WHY YOU SHOULD CONVERT TO FLYING SPAGHETTI MONSTERISM * Flimsy moral standards. * Every friday is a relgious holiday. If your work/school objects to that, demand your religious beliefs are respected and threaten to call the ACLU. * Our heaven is WAY better. We've got a Stripper Factory AND a Beer Volcano.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha religion när den är som bäst! :D
japp! underbar religion :)
bra samhälls/religionskritik.
junkgirl kan man lugnt påstå. hoppas det får folk att tänka till lite.
props till Bobby Henderson för hans engagemant för en höjd kvalitet i vetenskapliga undervisningar i de amerikanska skolorna. Om man läser vidare ser man alltså att han författaren haft en tanke bakom den här sköna "religionen" :p
jadå... såklart :) "intelligent design" som det så fint kallas.
Jävlar! Kan stolt berätta att jag äntligen tror på något nu!
http://www.homage.nu/
We've got a Stripper Factory AND a Beer Volcano. ja, jag önskar inget mer än det.
all fire burns, little baby, you´ll learn
"...som har lika mycket bevis för sin existens som t.ex. kristendom, islam osv. :)" Kristendomen som sådan behöver väl knappast bevisa sin existens? Några miljarder människor tror på Gud och Jesus, det är ett faktum. Vad det gäller Gud är det inte kristendomens ståndpunkt att Guds existens kan bevisas.
Inget gudomligt kan bevisas. Det är därför jag är agnostiker.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)
Nestor För ditt liv kretsar kring bevis? För du tror inte du vet? Tsss...
Fetaste teorin hitills!;D Erkan.. Kan du bevisa att "flera miljarder människor tror på Gud och Jesus"? Än så länge håller jag fast vid min ståndpunkt, vad det gäller kristendomen; Dubbelmoral..
(\_/)¨¨(\(\ (O.o)^(._. ) (> <)(')(')_) Those are Bunnys. Copy Bunnys into your signature to help him on their way to world domination
Erkan - det är inte riktigt så jag menar heller. Jag kan "tro" på vissa saker. Innan man förvandlat information till kunskap krävs en lååång process av, för att använda akademiska termer, "forskning" och "källkritik". Så för att överhuvudtaget säga att man "vet" nånting om nånting så måste man gå på intuition till en början, alltså "vet" man inte på riktigt. Det vill säga... jag måste TRO på att vissa saker är på ett visst sätt annars skulle det vara omöjligt att röra sig framåt. Alla människor syr ihop sina tankesätt och egna "ideologier" om hur vi och världen är beskaffade. Sen om man väljer att ha med Gud eller inte är väl en smaksak. Och jag anser att det ligger i en agnostikers "natur" att vara ambivalent. Jag kan känna att "Gud finns verkligen!" ena dan och den andra inte. Jag tillhör den sortens människor som gärna vill utforska hur saker omkring oss är beskaffade. Jag köper inte kristendom, islam eller nån annan lära om samhället eller gud bara sådär rakt av. Det är som att köpa en färdigmöbel på IKEA. Jag vill helst gå ut i skogen och hugga ner träden själv för att göra stommen till soffan, slakta kon för att såsmåningom göra lädret till dynorna, plocka gässen för stoppningen i de samma. (OBS! Metafor.) Så tänker jag.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)
IdentiC87 Jag behöver inte bevisa det, det har andra gjort. Tvivlar du på deras resultat kan du ju rikta dina frågor till dom. Nestor Det låter som en ganska sund inställning tycker jag. Känns som att många agnostiker ofta fått för sig att deras liv inte alls influeras av tro. Många som hävdar att de är agnostiker verkar bygga sin eventuella livsfilosofi på ett större mått av tro än många kristna. Man (jag) strävar ju efter den "lösning" som kräver minst tro, inte mest.
jag håller med , absolut. jag har konverterat till islam, men jag tycker som de flesta rastas.... all skrift , alla "guds ord" är skrivna av en människas hand o bör därför i sinyttersta spets, kunna diskuteras o kompromissas med... koraneen säger mycket bra , likaså tibetanska godrealmen, bibeln, hinduism, blablabla... folk är bara ego o nån slags primitiv "flockinstinkt" triggar konflikter , enkelt basrerat på vem som e smartast o vem som har rätt. en ny religion, en ny stat, en ny människa ett nytt djur. en ny början. ett hav igen. vem är gud i denna nya religion då? ska vi börja nu? etta för att vara sektledare.
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
Erkan - Ja, jag har så klart "min egen" tolkning av agnosticism, vilket naturligtvis inte framgick av mitt första inlägg. Förstår att du reagerade på det. Det jag "är" kanske inte ens är agnostiker i andras ögon, men när jag använder min tidigare nämnda "intellektuella intuition" så känner jag att det är den term som jag känner passar bäst att använda. :) Jo, jag förstår exakt vad du menar. Många kallar sig "realister" eller kanske "materialister" och menar att det finns en objektiv värld. Den där "verkliga verkligheten" som t.ex. marxister hänvisar till. Dessa människor gör anspråk på att vara så snusförnuftiga, rationella och nästan vetenskapliga när dom i själva verket, precis som du skriver, är de människor som tror mest av alla. I och med det att dom "tror sig veta" så mycket att dom till slut bara "vet". Och då dör man ju som andlig individ om man når det stadiet. Anser jag iaf. Och det kanske finns en verklig verklighet, vad vet man. :) Men faktum är att om denna "verklighet" ändå måste upplevas av oss människor för att existera. Jag har hittills inte kunnat bekänna mig andligen till någonting förutom själva sökandet i sig. Men då och då hittar jag små "pusselbitar" som jag lägger till i min egna livssyn.
de roliga me den här tråden är hur man KLOCKRENT ser folk slå upp taggar o e tvungna att "förklar" in i minsta detaljer-.... skulle vi inte starta en ny religion?
jag föreslår , 1. havet som gud.... 2. solen som gudinna.
killedbynature - Hmm, jag (för jag förstår att du syftar på bland annat mig) kallar det inte att "slå upp taggar". Jag kallar det mer att ha ett intellektuellt samvete och hela tiden vilja fråga sig "varför" och söka vidare. Jag har inte nämnt trådens skenbara tema en enda gång av den anledningen att jag inte tror att "en ny religion" skulle lösa nånting. ;) "Flying spaghetti monsterism" verkar onekligen som ett festligt påhitt. Jättekul! Men jag tycker sådana påhitt står för någonting djupare, en konkretisering av ett sökande efter något nytt att tro på i en värld där det individuella sökandet i sig är en av få verkliga "sanningar" i en mening. Haha, jag känner mig som en glädjedödare. Men jag hoppas ni kan greppa andemeningen. Skenbart har det inget med tråden att göra, men under ytan så har det det.
mmm, förvisso, mitt förslag var inte ytterligare en ny religion utan tanken av en sammansmältning av alla, en slags...kompromiss. MEN.... människan kan inte ha EN religion, de hade varit fett om man kunde acceptera varandras skillnader o ta åt sig av fördelarna , istället för att förkasta o peka fingret..i vissa fall t om starta krig... religion sux btw. o förresten så kommer du till en punkt (förhoppningsvis) då frågorna tar slut.... buddister talar om upplysning o själens stiltje, en slags "tomhet". ...somsagt , inga frågor kvar. sen att du har ett "intellektuellt samvete" är inte så mycket att hurra för...min hund har det oxå.. människans ego har en tendens att "särskilja sig från annat liv på jorden...strävan o nyfkenheten har drivit människan långt i utvekling men samtidigt fört oss så så så så långt ifrån de "verkliga sanningarna"... life is simple. intellektuellt samvete...
Frågorna tar aldrig slut. Eller... det beror ju helt på frågeställaren. Men visst till slut leder alla "varför-frågor" fram till: "vad är då meningen med livet?" Vi är långt ifrån "verkliga" sanningar därför att det finns så mycket i människan och hennes gärning som du inte kan förklara med en axelryckning. Jag tycker personligen att folk frågar för lite nuförtiden. Man hoppar liksom till frågan om livets mening direkt. "Det enda vi kan lära oss av historien är att vi inte har lärt oss nånting av den..." -Hegel Men så länge det finns frågor finns det hopp. Life IS simple... för dem som saknar intellektuellt samvete. ;)
killedbynature Jag tycker mig skönja en minst sagt vanlig och bitvis ganska underlig syn på tro. Att försöka förbättra en religion eller skapa en ny religion för sakens skull tyder ju mer på att man har en syn på tro som någon sorts ställningstagande inte helt olik en ideologisk övertygelse. Tro är inte som ett snickeri där man plockar det som känns soft. Tro handlar om tro. Om man sedan vill plocka delar ur religioner för att beskriva sin tro bättre så är det något annat. Kristna skapar inte sin tro genom att bli kristna. Den kristna (och alla andra troende) har en tro som utgångspunkt. Denna tro kan förändras och utvecklas i olika riktningar. När man växer i sin tro genom sökandet efter svar konfronteras man oundvikligen av kristendomen. Kanske kan man också konfronteras av ditt förslag, din religion. Men utgångspunkten kan du aldrig ändra på. Anledningen till att en troende i sökandet efter svar vänder sig till kristendomen och inte ditt försvlag är vad du bör utforska om du tycker det vore fett med EN religion åt alla.
Jag tror fullt och fast på det flygande spaghetti monstret, alla som inte tror på honom gör svår synd, kanske kommer dessa skal av människor att en dag snuddas vid av hans spaghetti arm. (R)amen.
I, Rowboat
Hehe, det blir lätt abstrakt när man diskuterar sånt här. Minst sagt. Overthink - jo, sant. Det går liksom inte att komma ifrån det enorma kulturarv religionerna gett oss. Så om man är nyfiken på människan så måste man ju iaf försöka förstå religionerna och hur vi människor har använt dem genom åren.
Nestor P22 tänker precis som du... ena dan e jag helt säker på att en gud inte kan finnas.. andra dan kan jag tänka att gud är energi, och därmed håller universum igång... nästa kan jag tänka mig att det är en gubbe i himlen o så vidare... allt beror ju på, man vet ju aldrig. :) agnostiker for life
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
mmmm, nästan lite sekt varning....
Hehe soft .
Tüffü was here!
oh shit asså på tal en ny religiuon måste jag få missionera lite om min nya religion.... För länge länge sen i tidernas begynnelse fanns det en "klump" det är svårt att säga vad denna klumpen är gjord av exakt men en stor klump helt enkelt som flöt runt i ett svart tomrum ( universum). den här klumpen flöt runt hur länge som helst tills en dag blev han jävligt uttråkad och drog in så mycket ickeluft han orkade för att kunna utlösa en stoooor pust, men denna klumpen har under hela sin existens bara flytit runt utan att veta någonting så han var alltså inte medveten om sin enorma styrka och energi han kunde inte kontrollera sina krafter för han visste alltså inget om den. så det slutade med att han exploderar. PANG! alla hans kroppsdelar blev till små klumpar som flöt runt och hans själ den blev lite förvånad för att han nu inte längre såg ut som han alltid han gjort innan, den här själen började tiita närmare på sina kroppsdelar, han kom efter en stund till en klump som han började peta på efter varje pet började det hända saker med den här klumpen. klumpen började alltså att utvecklas efter varje pet och där har vi evolutionen. kraften i hans pill skapade alltså Jorden. efter ett tag började han tröttna på jord-klumpen. och gick vidare. han började sparka snurra spinna spotta på dem andra klumparna och därför fick dem andra planeterna andra egenskaper än jorden. nu tror alltså jag och min medprofet Cecilia att den allsmäktige petaren har kommit tillbaka till jorden för att berätta för oss små människor vem han är och hur vi har kommit till. och jag och cissi var just då när vi fick dessa uppenbarelser väldigt öppensinnade och lätta i våra själar så därför valde han oss. Petaren har ingen direkt plan för oss människor, han gav oss livet och världen av ren olyckshändesle eller slump skitsamma vad man vill kalla det....men han börjar bli lite pissed off för att vi inte tar hand om stället som en gång var han jumske.. Peace HÖHÖ!!