I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Liv efter döden..?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-09-18 21:51

Liv efter döden..?

Jag och en kompis diskuterar liv efter döden på msn just nu.

Jag tror på något sätt att man lever kvar. Att själen lever kvar, och att man ser vad som pågår och är med och stöttar. Det kanske är rent önsketänkande från min sida, men det känns ändå skönt att tänka på detta sättet också.
Jag tror inte att man bara kan försvinna. Jag tror människan kom för en anledning. Alla har sina "meningar" med livet som man själv ska klara av att gå igenom. Sen tror jag man kanske blir kvar som en åskådare.
Jag vet att man aldrig under sin levande tid på jorden kommer få reda på svaret, men vad tror ni. Tror ni att man bara försvinner bort som inget, eller att man lever kvar som en åskådare?

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2005-09-18 21:56
jag tror inte att det händer ett någonting efteråt. drömlös sömn. däremot hoppas jag att man kommer till himlen eller wtf, får vara kvar på jorden på ett eller annat sätt. kan ju inte riktigt tänka sig att allt tar slut. vadå slut? lite abstrakt.
Göteborg på låtsas.

2005-09-18 21:58
fjong hahaha ja, ett stort eftersnack med en allsmäktig sportanalytiker. ritar med penna på skärmen hur man egentligen borde ha gjort och vad man skall göra bättre nästa gång.
Göteborg på låtsas.

2005-09-18 22:00
eftersom det inte går att tänka på ingenting kan vi människor inte förstå att vi inte kommer finnas, att vårat medvetande inte kommer tänkta, vi kommer va ingenting,,,,
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-18 22:00
Alla våra organ etc fungerar som komponenterna i en maskin.
När dom går sönder, slutar fungera så slutar vi fungera.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-09-18 23:05
jag kan inte heller föreställa mig att allt bara "slutar". vetefan vad jag tror på, om man kommer till himlen eller o man föds på nytt, eller baraflyger omkring, menhelt svart och tomt kan det ju inte bli i all evighet ? nåt måste ju hända. det kan inte bara ta slut

2005-09-18 23:26
men alla spöken o allt då? haha det lät töntigt, men seriöst.. allt kan inte vara påhittat.

2005-09-19 00:54
Diskutera om något annat, ni hittar ingen lösning så vida du inte ställer upp själv. Fast då får endast du själv veta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-19 00:55
Det är som om att fråga:
Hur högt är högt???.. hehe.. men du förstår vad jag menar=)

2005-09-19 01:03
HHakaHG
Om vi nu känner för att diskutera detta ämne så får vi väl det?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2005-09-19 01:08
Allt kan vara påhittat!

2005-09-19 01:13
Att kan hända. Han som vet, han vet.
På G som i Göteborg men ändå inte.

2005-09-19 01:29
Baboso , men varför allt snack om det genom tiderna? vem började liksom? nej, jag tror faktiskt inte på att allt är påhittat.. men det finns det som är.

Admin

2005-09-19 01:43
Jag tror att när man är död, så är man död. Ingen själavandring eller liknande.

Tycker det hör ihop med frågan om medvetande. Är vi medvetna eller är det vi kallar medvetande bara ett resultat av tidigare erfarenheter? Reagerar vi per automatik?

Men att gå runt och tro att när man är död så är det slut, kan vara deprimerande. Så det är nog roligare att tro på något (vilket är varför religioner varit så stora).

Men samtidigt så motsäger jag mig själv så mycket, eftersom jag är smått övertygad om att "spöken" existerar :)

Visserligen återanvänds dina atomer (hela kroppen "byts ut" under en livstid), så på så sätt är man ju evig :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-09-19 02:23
crazy_breaker
Sen har vi ju den bunten som har varit sinnessjuka och har säkert med all övertygelse vetat annat än vad som har varit.
Många historier och myter är diktade på sånt som man idag har vetenskaplig fakta bakom.
Eller så har man helt enkelt kommit på en bra myt för att skrämma grannarna or what not.

2005-09-19 12:09
villson
Nej tack. Jag klarar mej ändå.
Jag vet redan vad jag tror, var lite nyfniken på vad andra tyckte bara. : )
Graffare

2005-09-22 15:11
döden är samma sak osm när man såver..det händer ingenting... tänk er. När man ska sova är det bara att hoppas på att man vaknar igen.
They called me Mr. Glass

2005-10-09 18:03
Så här tror jag.

personer som föds har ingen personlighet, det kommer fram efter ca 7-9 månader. Innan det kanske kroppen bara är ett sorts skal.
Då efter 7-9 månader när då bebisen börjat få lite egna reaktioner osv kanske det är en själ som tagit sin plats....
Man föds tom, får en själ, lever, dör, och själen går in i en ny bebis.

Could be true

2005-10-09 21:00
Enligt mig är vår själ bara ett samlingsord för alla tankar. Och våra tankar är elektriska signaler, eller hur? När vi dör slutar vi kroppen skicka signalerna = inga tankar = ingen själ.

2005-10-09 22:46
Fjong
Klart det finns liv efter döden.. det är ju dödstråkigt att tänka nått annat...
Vet inte om det var meningen av dig men rätt roligt...

När jag dör vill jag sluta existera vill inte fortsätta leva, evigt liv är en dålig ursäkt för att inte göra saker nu.
Men som tippen grabbarna sa i sommarlovsmorgon...Inge ting försvinner allt finns kvar...
-=Lek med livet så leker livet=-

2005-10-10 00:22
sutherland den yngre (minns aldrig vem av dem som heter vad i förnamn) har gjort en film om frågan. fast den är dålig.

i pistvaktfilmen som är bioaktuell nu disskuterar dom ämnet lite snabbt.
en av de äldre bröderna säger till den yngste att när man dött så föds man om, och hamnar i den drömtillvaron man har i sitt liv nu. då svarar den yngste brodern att isåfall så borde ju det liv man har nu, vara det liv man allra högst önskade att få leva i sitt förra liv. nått att tänka på.

2005-10-10 11:34
det känns som att nånting finns ju efter döden men rätt svårt att veta för ingen är ju kvar och kan berätta om det efter dom dött :P

ska vi ta masssjälvmord och ta reda på det? ;)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2005-10-10 21:14
Död efter livet låter rimligare än liv efter döden imho.

QFT.
Living is easy, with eyes closed.