I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-09-19 14:19

Färger

Har ni någonsin tänk på att färger man ser kanske uppfattas olika av varje människa? Att det jag anser är rött och kallar för rött kanske är det jag anser är gult och kallar för gult i dina ögon.
För man kan inte beskriva någon färg på något sätt, För man använder alltid andra saker med den färgen för att beskriva hur den ser ut. Som om jag skall beskriva rött så förklarar jag ungefär såhär: Rött som tomater, Eller rött som blod eller en ganska stark färg. Men det fungerar inte eftersom när du ser på en tomat eller blod så har det den färgen du uppfattar rött som.

Nu har jag skrivit av mina tankar.

Hej då!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-19 14:28
Haha, det där brukar jag alltid säga. Började fundera över det då jag för flera år sedan såg en film, som handlade om en som var blind och en annan försökte beskriva en färg för honom.

Men du har rätt kanske är inte mitt brunt ditt brunt :-)

2005-09-19 14:39
Haha. Det sa jag till Idiot i femman. Han tyckte jag var dum i huvudet ;D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-19 18:24
ASetAnna Hej
Etko, DU är dum i huvudet :)
Ninyah, men vad interessant du var då

2005-09-19 18:36
Tsun - du med.
I'm watchin all of ya because your game is so poor

2005-09-19 19:51
"Har ni någonsin tänk på att färger man ser kanske uppfattas olika av varje människa?"

Ja, det kallas färgblindhet grappen ^^

2005-09-19 20:03
Det är därför vi har RAL-färgkartor, då kan man peka
på t.ex. pippigul så vet båda vilken färg man menar.

2005-09-19 20:44
amfetamin, jag kan ju inte uppfatta pippigul som du om jag inte ser pippigul fröke flygplan!

ni alla andra, ni kan äta svamp.
svaret på mitt inlägg är; oooh, smart.!

2005-09-19 22:22
gäller inte det där fler sinnen? typ hur smakar sött? och hur luktar surt? vi kan väl vara överens om nåt så enkelt som att godis smakar sött och vin luktar surt, men är ditt sött samma som mitt osv.. kanske inte med tanke på att vissa inte gillar godis, eller vin..

personligen tror jag dock det snarare har med erfarenheter att göra, har man förätit sig på godis eller haft en dålig fylla på vin, kanske man väljer bort det i framtiden..
vadå? jag dyster?

2005-09-20 21:45
Den vise skriver ofta fel, men menar det.

2005-09-20 21:55
Dum får lida men inget veta.

2005-09-20 22:22
Så brukar jag också tänka! det är sjukt äckligt när man tänker tanken ju :S
Away From Keyboard

2005-09-21 13:36
färg ar ljus, alltså kan jag döda din teroi här o nu...

efterssom färger bara är solensljus som reflecteras i olika vinklar o framtäder därefter i 4 basfärger, blå gul grön o röd.
dessa fyra kan oxå kategoriseras till gråtoner (färgblinda)
dessa fyra basfärgerna TILLSAMMANS med vitt o svart (gråtoner,ljusmängd)
kan skapa vilken färg som helst, från violett till limegrönt...

färg är solen mina vänner...
o btw, tänk på den här...alla djur som lever på land var dominerade i havet.
thus the reson to petiful life on earth.....
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2005-09-21 16:09
killedbynature:

jag tror du missuppfattade ungefär allting.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-09-21 16:56
har alltid tänkt så, även många fler. det har varit några sånna här trådar förr.. nu har säkert någon redan skrivit det jag skrev men jag orkar inte läsa igenom allt, ne.

2005-09-21 17:30

det har inte riktigt med detta att göra..
men jag vet en person med aspergers som kan känna färger..
alltså om man tar fram ett papper till honom som han inte har sett innan, nej.. så känner han på det och säger sedan vilken färg pappret har. blir fel ibland.. men då ofta tex. om det är ett grönt papper.. säger han att det är antingen gult eller blått..
och dom färgerna tillsammans blir ju grönt.

jag vet inte om jag tror på att det verkligen fungerar..
men det verkar som det.. skumt är det iaf.

2005-09-21 17:31
känna vilket färg pappret är fast han inte ser det för att han blundar alltså.

2005-09-21 18:06
starnate:

"blundar" ;-)

ärligt talat tror jag inte på det där. däremot finns det ju många som associerar ljud och ord med färger, som "ser" färger på meningar.

2005-09-21 22:08
Refused:

Nä.. jag tror inte heller på det..
jag har nog bara inte kommit på hur han gör..
alltså blundar jaa.. tjock tröja rätt över ansiktet som inte går att se igenom.

för övrigt så tänker jag oxå på d ibland..att alla ser kanske inte rött som jag ser rött tex.. rött för nån kanske e blått för mig å grönt för nån annan..eller så kanske man ser färger helt olika typ färger som jag aldrig har sätt kanske är grön för nån.

2005-09-21 22:37
StarNate_ F21
gäller det bara papper? i sånna fall kanske han har tränat upp sig något enormt genom att känna strävhet, tjockhet osv osv..
det låter wicked men underskatta aldrig personer med asperger!
kan han känna på vilken tingest som helst så föreslår jag att du slår ihjäl honom på fläcken, då är det ju läskigt på riktigt!
vadå? jag dyster?

2005-09-21 22:50
Tsun

Du kanske inte ser det som jag ser den,
men vi kan enas om hur pippigul ser ut
så att om jag säger "pippigul" så vet du
vilken färg det är.

2005-09-21 22:58
greggan.

Nej, det gäller andra material och saker oxå.
Jag underskattar inte aspergers.. riktigt smarta jävlar.
einstein tex..

2005-09-22 00:43
greggan:

färger är iofs inte olika tjocka eller olika sträva.

2005-09-22 19:53

ok , jag försöker en gång till.
lyssna nu.

all färg är ljus som bryts i olika vinklar , sk prismor...
du vet regnbågen?
de enda färgerna som kan förväxlas är de färger som kan liknas varandra i GRÅSKALA(färgblind)

färg ar ljus, alltså kan jag döda din teroi här o nu...

efterssom färger bara är solensljus som reflecteras i olika vinklar o framtäder därefter i 4 basfärger, blå gul grön o röd.
dessa fyra kan oxå kategoriseras till gråtoner (färgblinda)
dessa fyra basfärgerna TILLSAMMANS med vitt o svart (gråtoner,ljusmängd)
kan skapa vilken färg som helst, från violett till limegrönt...

färg är solen mina vänner...
o btw, tänk på den här...alla djur som lever på land var dominerade i havet.
thus the reson to petiful life on earth.....

o refused, bara för att du inte är medveten om din kast betyder inte att du pga av din totala oförmåga att tänka självständigt kan säga att andra missuppfatat.
jag har dissat dig i decenium, du har bara inte fattat det ännu...

nån som fattar goethes färglära lr ska jag behöva stava ut kulörblandning för er?

gult i rätt nyans KAN uppfattas som ljusgrön men BARA OM DU ÄR FÄRGBLIND:
1+1 blir 2, även om klassen består av förståndshandikappade.
ok?
jag kan hela dig ,

2005-09-22 19:54
goethes färglära lr g-ötes!!!
jag kan hela dig ,

2005-09-22 20:00
here we go again.

vi vet att färger är ljus är spektra. hela poängen med tråden är att våra hjärnor kan tänkas tolka dessa synintryck på olika sätt. denna "teori" har inte vetenskapen kunnat motbevisa, och du lär knappast kunna det heller. förklara förresten gärna vad goethes färglära har att göra med saken.

2005-09-22 20:13
jo , goethes färglära berättar hu 4 "spektrum" (får att du ska hänga med i vad jag menar lilla gubben)..4 spektrum med jämna övergångar till varann,

blanda blått med gult o du får grönt, blanda rött o blått o du får lila,
blanda vit o svart för att fixera tonnyansen på färgen...dessa fyra "grundspektrum" är basen , vit o svart är nyansen.

är du med?

goethe var en snubbe som sysslade mycket med ljusets brytningspunkter o blandning av oljefärg.

jag har pratat om 4 basfärger , kan även kallas för spektrum om man är aning slow o inte fattar liknelsen.

o ja refused, det var oxå en diss om du inte fatta den heller....
goethes, beviset.

men viissssssst, viss skillnad kan de vara från öga till öga men detta har sin grund i färgblindhet...kunde förklara de oxå men betvivlar att du fattar.

testa så här iaf...
ta ett fyra papper , 1 blått 1 grönt ett gult o ett rött....

dela dem alla på mitten, gör en kvadrat o en cirkel (2 på ett ark då-....)
sen tar du en blå cirkel (till exempel), o lägger den på sin kontrastfärg , dvs gul.
samma sak gör du med en gul cirkel på blå bakgrund.

den gula färgen kommer uppfattas som grönaktig o den blåa cirkeln kommer uppfattas i jämförelse med den andra gula cirkeln att vara , något mindre..
här har du den sk "optiska synvillan" kontrastfärger som skapar en slags reaktin o förvilling i ditt öga.
om nu vi har så olika "fä'rgseende" hur kommer det sig att sådana här experiment funkar likadant på alla , förutom de färgblinda?

fucka inte med mig på de här ämnet, jag har lång innan dig funderat på detta.
do the test now.
o berätta hur de gick.
jag kan hela dig ,

2005-09-22 20:19
killed:

är du på riktigt? du skriver en hel uppsats, men missar fortfarande poängen helt. som sagt, vetenskapen har inte kunnat bevisa hur olika våglängder av ljus upplevs hos olika individer. du lär inte heller kunna det, hur mycket du än citerar dina högstadieböcker.

2005-09-22 20:29
shit , om nån säger att himlen är gul , o du säger bevisa det.
då har han samma sanningshalt som han som säger att den är blå????

detta påminner mig om de gamla skrönorna "jorden är platt" o amerika är fritt"

du har ju seriösa problem gubben...om du gjort de experimentet med cirklar o kontrast färger så hade du förstått att jag faktiskt presenterat bevismaterialet som du o dina blåsta polare letar efter....
kolla, blå cirkel på gul får den blåa att minska , (optisksynvilla)
den gula cirkeln på blå kontrast får gul att expanderar pga att den har en ljusare nyans..

gör de här testet på 30 av dina vänner. (lr bara de där okända människorna som du omges av) o se själv.
jag slår vad om att du kommer få samma reaktion o synvilla hos alla...förutom de med färgblindhet o grava synfel.

gult är gult, nyans är nyans, synfel är synfel.

detta går att bevisa , frågan är bara om du fattar vad jag skriver...
slå upp goethe, o slå upp tjeckisk kontrastkonst...

dio, morte di madre...
.....donera inte dina organ till forskning, du sabbar bara.
jag kan hela dig ,

2005-09-22 20:31

"din högra hand är den hand som du har tummen till vänster."
jag kan hela dig ,

2005-09-22 20:32
jag har oxå tänkt samma sak.. de e ganska filosofiskt och många fattar inte när man förklarar det...:P
vueltaciiita

2005-09-22 20:37
killed:

kolla här: det du kallar gult kan vara det jag kallar blått. det finns inget sätt att kontrollera hur hjärnan upplever färgerna rent nyansmässigt. synvillor & co har inget med frågan som ställdes att göra.

så, nu tycker jag vi sluter fred.

2005-09-22 20:56
refused, du är fanbimig åretsdummast mäniska.

det du kallar för blått kan jag fastställa som blått efterssom NYANSEN O TONEN är mörkare än GUL!!!
fattar du inte???!!!!

gul är i basen ljus, blå är i basen mörk.

jag vill inte ha din fred jag vill att dina tre hjärnceller slutar vimsa runt i gasoldimmorna o fattar det här nu...
ta två papper. ett gult ett blått o följ mina instruktioner..

det5 här hade vi som filosofiämne när vi rökte Herer/cristal för 5 år sen!!!!!
vi var stukade, efterblivnma o samtalsämnet gick inte direkt igenom nån kontroll innan, så ja, de e en bra o intressant teori, men jag kan ju kontra en så dum teori med descartes , "allt är uppbyggt på frö" filosofi...
shit, jorden e platt o människan är intelligent.

om du inte kan klippa en cirkel kanske du kan be din fröken görea det åt dig i skolan imorn..?
jag kan hela dig ,

2005-09-22 20:58
jo synvillor har väldigt mycket med det att görta efterssom alla reagerar likadant på dessa synvillor.
det går inte att ta miste på svart o vitt inte sant?

.....fan jag skulle vilja ha ditt fejs här i soffan nu....
fucking storebrorn i mig.....lovar atrt du hade fattat då.
jag kan hela dig ,

2005-09-22 21:16
killed:

ok, jag ger mig. du är ett geni. du har lyckats ta en paradox som ställts i årtionden och bevisa vad inte bara ingen i tråden lyckats med, med också vad ingen i hela världen hittills lyckats bevisa. och allt detta endast med högstadienaturveteskapen. du har min ödmjukaste beundran. hatten av, jag kysser dina fötter.

2005-09-23 03:44
...du kysste mina fötter redan innan du inte förstod....
jag kan hela dig ,

2005-09-23 20:47
Njae... det har ju med våglängder att göra det där, tror inte att dom kan uppfattas som andra fäger... Olika starka kanske...
<3

2005-09-23 20:53
Kan dock tänka mig att personer ser allt i inverterade färger dockk.:)

Skulle va soft me glasögon som inverterade färger och sånt..:O Finns det?
<3