I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-10-03 21:54

Babylon?

Vad innebär igentligen ordet babylon?

Finns det mer än en förklaring kanske?

Mind Your Head...

2005-10-03 22:17
Babylon var en stad i Mesopotamien
www.susei.blogg.se

2005-10-03 23:16
den rika västvärlden.. typ
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-03 23:38
lyssna på min låt väckarklocka, där förklarar jag typ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-04 00:36
det onda i samhället, bland annat det västerländska samhällssystemet, det materialistiska och det ytligt förskönande
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-10-04 04:59
ja har också undrat det där. vad menar dem med babylonsjukan??
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2005-10-04 05:57
kolla filemn där har jag för mig dom förklarar de
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2005-10-04 06:47
men orka kolla på en hel film bara för det, kan ingen bara säga=)
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2005-10-04 09:43
Babylonsjukan. Skulle gissa att de flesta här har den, jag har den själv.

2005-10-04 10:52
Dr Boobfunk, är du dum eller bara blåst? Vem skriver om röka? Läs bibeln, där står det mycket om babylon och dess försök att ta över folks sinne, har inget med röka att göra, det är väl gräs du syftar på låter det som.

Du lyssnar för mycket med röven verkar det som, öppna dina öron och sinnen istället för att komma med idiotiska argument som inte har med tråden att göra.

Peace
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2005-10-04 12:23
Det används för att visa att alla måste lära sig att fördömma Babylon och allt det Babyloniska.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-10-04 15:49
i nya Prince of Persia är man i Babylon :P
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-10-04 16:04
Jag tycker de förklarar babylonsjukan helt motsatt i filmen Babylonsjukan och i dess soundtrack. I filmen har man den om man mår dåligt av att leva i "den hemska västvärlden" och i soundtracket har man den om man lever "som det förväntas" i den hemska västvärlden utan att direkt må dåligt av det.

2005-10-06 18:20
Ok! Så ni vet...

Babylonien var en stormakt omkring 590 f.kr. Själva staden Babylon är nämnd väldigt mycket på grund av att kungen i Juda (Jojakim) vägrade betala skatt till Babylonien vilket gjorde Babylonien jävligt förbannad.

På grund av detta så drog babyloniernas armé ner till Jerusalem och sparkade lite arsle, rivde templet och muren för att senare för bort den israelitiska överklass från Juda till Babylon. Detta kallas den babyloniska exilen (vilket varade i omkring 50 år).

Om ni vill ha det mer ingående så hojta till...

2005-10-06 19:04
Crack Pipe, men det är inte det man menar när man säger att man är fast i babylon...eller liknande, vad man kankse säger då. Visst, Babylonien är ju grunden till detta, men han ville veta vad man menar med babylon.

2005-10-06 19:16
Jefe

Ok! Om man ser det historiska så nämns det rätt mycket inom reggae...

De är ju jävligt troende och tyckte babylonierna var dummisar som höll fast judarna genom sin exil...

dvs Babylon = Jävligt dåligt

2005-10-06 20:03
jag tackar för svaren.
Mind Your Head...

2005-10-06 21:06
groups.msn.com

Där har du ett långt svar.

2005-10-07 11:24
eastend
Nej? Om någon frågar om något som kan spåras till bibeln, så är det väl inte konstigt att man tar upp det i svaret?
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-10-07 11:56
babylon sjukan är väl om man blivit beroende utav detta dåliga system som kallas babylon..
too hot fi dem<br>

2005-10-07 13:22
odd_molly F19, nja inte nödvändigtvis beroende, men påverkad till den grad att man mår dåligt av att leva, i Babylon då.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Arrangör

2005-10-07 13:37
"Babylon eller Babel var en stad i antikens Mesopotamien ungefär motsvarande dagens Bagdad i Irak. Namnet betyder Guds port. Staden är omnämnd i Gamla testamentet då Israels folk fördes dit i fångenskap (den babyloniska fångenskapen). Där satt de vid floderna i Babylon eller "Babels älvar" som det hette i äldre svenska bibelöversättningar (Eufrat och Tigris) och grät över sitt elände, vilket bland andra Boney M har sjungit om. Även berättelsen om Babels torn (se detta ord) kommer ur GT.

De USA-ledda styrkorna vållade viss förödelse i Babylons arkeologi i samband med Irak-kampanjen."

första upplagan av Nordisk familje ..

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-10-07 15:26
crackpipe: Jag hojtar till!
Mind Your Head...

2005-10-07 16:57
idioter
babylon var matematikens födelseplats.biblisk mytologi o på många sett våra rötter i europa o usa.

a fuckin bad idea.babylon.
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....