I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Arrangör

2005-10-09 02:24

ny tid

har börjat fundera på om vi är på väg in i en helt ny tids era. Den senaste tiden har det börjat hända mer och mer naturkatastrofer, jag tror det är naturen som säger ifrån, vi har pressat den allt för långt.

Så min teori är alltså att moder jord kommer rasera det samhälle vi idag lever i och tvinga oss att leva utan allt vi har idag, en enklare värld helt enkelt.

Detta är tankar som jag har funderat ut helt själv, vart ganska förvånad när jag läste te enligt nasse och fann väldigt mycket i boken som liknade mina egna tankar.

Ska jag vara helt ärlig så hoppas jag att jag får uppleva den tiden då vi går tillbaka till enkelheten.

Så vad tror ni om det då?

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-10-09 02:26
ja utan radio, tv, internet osv lär du ju inte märka om det är en översvämmningskatastrof i strömstad eller jordbävning i springfield.. har du nånsin tänkt på det?
vadå? jag dyster?
Arrangör

2005-10-09 02:32
Självfallet så är det så och nej det hade jag inte tänkt på :)

Känner att det vart lite fel med allt jag skrev också, fick inte riktigt fram hela budskapet, jag tror som dom skriver i te enligt nasse att vi kommer att leva ett med naturen och kunda kommunicera med alla varelser, vara jämlika med alla, inte vara någon som står över och inte förstår och därför bara tar över och förgör.

Sen så skulle det säkerligen fortsätta att hända naturkatastrofer, men jag tror faktiskt att det är mycket pga oss människor som dessa händer och att det är därför det har börjat bli mer och mer vanligt.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-10-09 02:49
shit hur stekt är du på en skala?
HMOR
Arrangör

2005-10-09 02:52
dj_josh, ursäkta?
Arrangör

2005-10-09 15:00
greggan, btw, det var inte direkt så att naturkatastrofer var det relevanta i sammanhanget förresten :)

2005-10-09 15:31
Vafan mer naturkatastrofer idag? skitsnack, hela människans existens har vart följd av katastrofer. I tusentals år har det funnits självutnämnda profeter som börjat sia om mänsklighetens snara domedag varje gång några dör i en översvämmning eller storm.
Domedagen inträffar aldrig, den har förutspåtts tusen och åter tusen gånger men det händer aldrig.
I, Rowboat

2005-10-09 20:18
jag tror såhär:
ny tid, ny strid....vad hände med blues?
jo men el ninjo härjar som fan och det klart att vi pressar naturen för hårt, speciellt USA
shimmy shimmy yo

2005-10-09 21:26
Någon snackar ju om naturkatastrofer som om alla vore samma..
Jordbävningar = Vi människor framkallar inte jordbävningar med det vi gör mot jorden..
Däremot så kan det vi gör mot jorden göra så att fler människor påverkas negativt av naturkatastrofer.. Men det positiva vi fått av människans utveckling har ändå lett till så mycket begränsandet av antalet döda vid naturkatastrofer.. Så spela roll..

Naturkatastrofer har alltid funnits kommer alltid finnas..
Kanske lite oftare nu än förr..
Men det kommer ju inte minska jordens befolkning avsevärt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Arrangör

2005-10-10 01:33
General_Krog, Domedagen inträffar aldrig

Exakt vart i detta inlägg har du läst om någon domedag om jag får fråga? Verkligen så långt ifrån vad den här tråden handlar om..

Vad jag pratar om är allt utom "domedagen".

Ny tid, ny strid. hehe :P

Men okej, bortse från naturkatastrofer då, verkar som att folk har hakat upp sej på det, som sagt så är det i sej inte relevant. Men iaf så tror jag att vi på något sätt kommer att få börja om från början en dag. Skit samma hur vi hamnar där, om det kommer ett gäng utomjordingar eller om moder jord fixar det.

Arrangör

2005-10-10 01:36
Lär bara tillägga en sak själv angående naturkatastrofer. Mycket snack om att det alltid har funnits och alltid kommer finnas.

Men tror ni på allvar att det inte har blivit värre? Då skulle jag vilja veta vilken värld ni lever i, som inte förstör naturen mer och mer för varje dag som går, naturen kan inte ta hur mycket stryk som helst. Antingen så rasar allt och alla dör ut, end of earth as we know it, eller så ordnar moder jord biffen, kanske får vi människor återuppleva det eller så dör vi ut och andra djur lever vidare.

2005-10-10 16:17
nmhbm
Men tror ni på allvar att det inte har blivit värre? Då skulle jag vilja veta vilken värld ni lever i, som inte förstör naturen mer och mer för varje dag som går, naturen kan inte ta hur mycket stryk som helst. Antingen så rasar allt och alla dör ut, end of earth as we know it, eller så ordnar moder jord biffen, kanske får vi människor återuppleva det eller så dör vi ut och andra djur lever vidare.
Haha detta låter ju som en domedagsprofetsia.. faktiskt..
Men seriöst.. Tror du verkligen att jorden kommer gå under..
Angående att antal naturkatastrofer har ökat.. så är det väl inte så.. det är väl mest stormarna som har ökat lite grann.. däremot är dom mycket kraftigare..
Och antalet jordbävningar har inte ökat.. Vi påverkar inte jordbävningarna..
Däremot kan skövlandet av skog och andra saker leda till att vi människor påverkas värre av naturkatastrofer..

Men att tro att jorden kommer gå under e bara fjantigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Arrangör

2005-10-10 19:49
men vafan

Att skriva dumma inlägg är bara fjantigt.

Har inte pratat om någon domedag eller att jorden ska gå under..
Och sen har jag ALDRIG påstått av vi påverkar jordbävningar, har faktiskt itne änns nämt ordet.

"Antingen så rasar allt och alla dör ut, end of earth as we know it".Jag menade aldrig att prata om någon domedag/att jorden går under.. det där var bara nåt jag sa, inget jag tror. Fast när man tänker på saken så låter det väl mer fjantigt att tro att jorden kan vara för evigt, tycker du itne det Lynquistic?

Men domedagen eller att snöa in på jordbävningar, vilket folk tycks ha en tendens att göra var inte direkt budskapet här, jag snackade om en ny värld, en ny start, ny tid ny strid.. whatever. Men många tycks ha problem emd att fatta vad jag menar och snöar istället in på småsaker i texten dom i sej inte är så intressanta.

2005-10-10 20:39
nmhbm
Fast när man tänker på saken så låter det väl mer fjantigt att tro att jorden kan vara för evigt, tycker du itne det Lynquistic?
Såklart inte jorden kommer vara för evigt.. Men jag tror inte att jorden kommer förgöras av oss människor..

Men domedagen eller att snöa in på jordbävningar, vilket folk tycks ha en tendens att göra var inte direkt budskapet här
Om du inte har märkt det så är jordbävningar naturkatastrofer.!

Men huvudsaken är NEJ vi är inte påväg i en ny tid. Det är inte sån stor ökning av naturkatastrofer.
Arrangör

2005-10-10 23:17
Men då det är vi som tär på naturen så borde väl vi vara en bidragande effekt mot undergången. Sen kanske jorden inte går under under människans tidsålder, jag har inte en aning om hur länge jorden orkar med.

Men som sagt, det är bara mina tankar om att vi är på väg in i en ny tid och tydligen så håller du inte med mej om det. Jag har knapptast några fakta att begrunda mina tankar med. Men känner inte direkt att jag behöver det, jag kan tro så lika mycket iaf ;)

2005-10-11 01:25
Det är absolut inte omöjligt att mänskligheten decimeras eller helt utplånas om vi utnyttjar planeten för mycket. Jorden och livet har överlevt katastrofer som är helt ofattbart mycket större än vad mänskligheten är.
Ny tid? det låter mest som du flummar. Människor har alltid dött av alla tänkbara anledningar, det behövs ingen "ny tid" för det.
I, Rowboat
Arrangör

2005-10-11 13:46
Människor har alltid dött av alla tänkbara anledningar, det behövs ingen "ny tid" för det.

Exakt vad menar du?

2005-10-11 14:10
exakt vad menar du med "ny tid"`?

2005-10-11 16:08
nmhbm
Men då det är vi som tär på naturen så borde väl vi vara en bidragande effekt mot undergången.
Jag tror inte det är realistiskt att se på det som att vi människor skulle kunna förgöra jorden.. Jag tror definitivt inte att vi kommer förgöra jorden..
Jorden kommer inte finnas i all evighet.. Däremot så tror jag inte att vi människor kommer ha sönder den..
Arrangör

2005-10-11 18:00
Lynguistic, mm men det sa jag heller inte, jag sa att vi är en bidragande effekt.

ran_hem, en mycket enklare tidsålder. Börja om från början, tänk dej att ta bort allt som idag kallas samhälle, totalt rasa allting samman, fast tänk dej inte en värld i ruiner, bort med allt som finns bara. Då tror jag att vi kommer att leva som vi troligtvis har levt en gång för lägne sedan, sida vid sida med alla andra djur i naturen, vi kommer inte vara bättre eller sämre än någon, vi ska alla vara jämlika. Jag har inte en aning om hur lång tid det kommer ta innan vi kommer dit eller hur vi kommer komma dit, men jag tror att vi kommer komma dit.

Tänker man sen ett steg längre så kommer det troligtvis att utvecklas till någonting liknande den värld vi har idag. Det skulle vara jävligt sjysst att få uppleva denna nya tid som jag tror kommer.

2005-10-11 18:37
nmhbm
Bidragande efekt.??
Vad är det du tror ska hända.??

2005-10-11 19:40
det är så det är.

man ska inte push it.

jag kommer troligtvis att överleva, o leva rätt länge
tillsammans med andra likasinnade själar medans
de likgiltiga och de som uttrycker sig sämst kanske
går under lättare...
Arrangör

2005-10-11 20:55
Lynguistic, vad är det du har svårt att fatta? En bidragande effekt är en bidragande effekt och då människan jävligt tydligt tär på naturen så är det en bidragande effekt mot naturens undergånge, men jag har aldrig sagt att någonting speciellt kommer att hända enbart pga oss människor.. Men du kan ju knappast påstå att vi inte påverkar jorden på ett negativt sett.

2005-10-11 23:14
nmhbm
Nej vi påverkar jorden på ett negativt sätt..
Men jag tror inte vi påverkar jorden i någon större utsträckning..
Medans du tror att vi förstör den så mycket så hela jorden kommer gå under..
Och jag har svårt att se hur vi påverkar jorden mot dess undergång.?? Bara förklara hur tex växthuseffekten eller utsläpp eller skövlandet av skog kommer se till så att jorden går under.?
Arrangör

2005-10-11 23:30
Alltså det går inte att prata med dej.. tänker fan inte skriva någonting mer nu, end of story, mina åsikter kan läsas i detta forum och Lyncguistic borde ta och läsa igenom dom jävligt noga..

2005-10-12 10:19
Måste då säga att du är en intressant person..
Skulle görna vilja chatta med dig om allat mellan himmel och jord..!

Som sgat du värkar vara en intressant person..:)
Varför leva när man endå ska dö?
Varför dö när man kan leva?
Spara dina tankar för det är ett svårt dilemma!

2005-10-12 13:01
du valde fel dag att sluta sniffa lim
I, Rowboat
Arrangör

2005-10-12 13:11
vem snackar du med och vad vill du ha sagt general_krog?

2005-10-12 14:54
nmhbm
Jag försöker ju förstå vad du menar..
Jag vill bara att du ska förklara tydligare..

Och jag har svårt att se hur vi påverkar jorden mot dess undergång.?? Bara förklara hur tex växthuseffekten eller utsläpp eller skövlandet av skog kommer se till så att jorden går under.?
bara svara på dessa frågeställningar så vore det najs..
Arrangör

2005-10-12 23:49
har inte påståt att jorden kommer gå under. Du överdriver bara allt jag skriver. Jag sa som sagt att vi är en bidragande effekt. Sen hur pass mycket vi bidrar har inte jag direkt befogenhet att änns uttala mej om. Men jag tror inte att det är så pass mycket att jorden kommer gå under därimot tror jag att vi nån gång kommer bli tvunga att börja om från början, vare sej naturen ser till det eller att vi fixar det själv, genom att t.ex. förbruka alla naturresurcher. Dom kommer inte vara för evigt, men även på den punkten är jag för dåligt informerad, tror inte nån vet hur länge våra naturresurcher kommer räcka, men inte för evigt iaf.

Och då när alla resurcherna är slut så kommer det inte att fungera att leva sånna liv vi idag lever.

2005-10-13 00:19
nmhbm

är inte det en självklarhet att det beror på oss människor och våran avancerade utveckling och hela tiden tanken på vilka fina pengar man kan tjäna på naturen.

under de senaste 200 åren har vi förstör mer av jorden än den resterande tiden av jorden 6 miljader år, vet inte om jag har åren rätt men i vilket fall som helst så är det en enormt stor summa som ingen av oss kan greppa rikgit tror jag så det spelar juh ite så stor roll....

allting som vi suger ut moderjord för att göra profit av... och endå får människor sätta livet till.. moder jord bjuder på allt så länge vi lämnar henne orörd.. men människorna blev giriga... skulle ha mer än vad vi kunde förvara och äta.. nu ser det ut som det gör.. kapitalismen och dess illvilja att göra gott för människor förgör naturen likaväl som människor...

naturkatastrofer blir nog en allt vanligare term nu... isen smälter, klimatet blir varmare, jorden spricker... orkaner flyttas runt och ödelägger städer.... sjöar sinar ut... sötvatnet späs ut till saltvatten och går inte o dricka... medan människor lägger ner all sin tid o kraft på att borra hål för att hitta olja... som de kan tjäna pengar på..

vad gör vi OM vattnet tar slut?... när det inte finns vatten längre... en värld ett vatten olika namn... kanske dags att enas och glömma bort löjliga konflikter mellan religioner och politiska åsikter.. förenas för en bättre världs utveckling...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Arrangör

2005-10-13 00:24
ForceOne
Jo jag tycker det är självklart.

Men troligtvis kommer människan fatta det ungefär när det är försent, kanske itne helt för sent, men när det har gått jävligt långt.

Om det du säger att vi har förstört mer dom 200 åren än vad som har förstörts under hela jordens tid så låter det rätt rimligt att människan är en bidragande effekt och i det fallet en jävligt stor, fast sen vet ingen hur länge vi kan fortsätta så, kanske går ett par hundra år till, vad vet jag, men det går som sagt inte hur länge som helst.

I det fallet så är Lynguistic ute och cyklar rätt skapligt.

Ärligt talat Lynguistic, av vad du skriver så verkar det som att du tror att vi inte gör någon skada på jorden alls, fast jag misstänker att du är medveten om att vi är det iaf.

2005-10-13 00:42
nmhbm

jo människor har juh den tendesen att tänka efter före... och ett kapitalistiskt samhälle där allting styrs av ekonomi så ges det inget utrymme till.. solenergi t.ex. reningsverk i hela världen skulle kosta en förmögenhet men vad är pengar värd i motsatt til människoliv?...

pengar har en märklig kontroll på människor jag är så glad som inga har det hjälper mig att tänka klart!!

vi får hoppas att folk vaknar snart... och att vi redan nu börjar ta vara på de stora isblovken som flyter runt oc utvinner det sötvatten vi har.. och fördelar det så fler människor kan må bra.. om fler mår bra kommer fler att vilja hjälpa.. tillsut så enar vi allihopa i kampen om att överleva... det är alltid enkelt att ena folk när det finns en utomstående fiende... i detta fallet kapitaslim..
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Arrangör

2005-10-13 11:15
Fan fett skönt med nån som äntligen håller med mej här i tråden måste jag bara säga :)
Arrangör

2005-10-13 11:57
Alla helt irrelevanta inlägg, därför hatar jag whoa.

2005-10-13 15:33
nmhbm
Ärligt talat Lynguistic, av vad du skriver så verkar det som att du tror att vi inte gör någon skada på jorden alls, fast jag misstänker att du är medveten om att vi är det iaf.
Jag säger inte att vi inte gör någon skada på jorden alls..
Men jag blir aningen trött på dom som påstår att vi förstör jorden något avsevärt.. javisst gör vi något negativt på jorden.. Men du tycks inte ha någon koll på i vilken utsträckning vi gör skada..

Vad är det som ska hända om resurserna tar slut.?? JA resurserna kommer att ta slut.. Men det är inte mycket vi kan göra åt saken.. Men allteftersom efterfrågan kommer minska så kommer vi att utnyttja andra ämnen till vår fördel.. Vi kommer inte behöva alla resurser.

men även på den punkten är jag för dåligt informerad, tror inte nån vet hur länge våra naturresurcher kommer räcka, men inte för evigt iaf.
Det finns uppskattningar som gjorts.. Och alla icke förnybara resurser har olika uppskattad mängd kvar..
Men eftersom dom flesta av dessa resurser tar flera miljoner år för jorden att framställa så kommer dom ta slut ja.. Men va ska vi göra åt saken.?? vi kan omöjlgt hålla en takt så resurserna kommer öka.. och även om vi börjar spara in på användandet så kommer resurserna ta slut..

ForceOne
naturkatastrofer blir nog en allt vanligare term nu... isen smälter, klimatet blir varmare, jorden spricker... orkaner flyttas runt och ödelägger städer.... sjöar sinar ut... sötvatnet späs ut till saltvatten och går inte o dricka... medan människor lägger ner all sin tid o kraft på att borra hål för att hitta olja... som de kan tjäna pengar på..

vad gör vi OM vattnet tar slut?... när det inte finns vatten längre... en värld ett vatten olika namn... kanske dags att enas och glömma bort löjliga konflikter mellan religioner och politiska åsikter.. förenas för en bättre världs utveckling...

Sjöar sinar ut.?? Saltvattnet späs ut till sötvatten.?? Vatten tar slut..???? Vattnet kommer inte ta slut.. jorden består av 70% vatten JUE..
Men om du menar att saltvattnet tar slut så kommer det knappast bli så.. Det gäller bara att omfördela vattnet.. vissa områden på jorden har Mer än tillräckligt vatten.. medans länder runt ekvatorn har mindre.. och dessutom är dom länderna fattiga så dom har inte råd med vatten..
Vattnet kommer inte ta slut.. det handlar om att fördela det rätt..
Jorden spricker väl inte.?? vart har du fått det ifrån.??
Arrangör

2005-10-13 15:56
vet du hur många % av vattnet som är drickbart? ta reda på det.

2005-10-13 16:04
nmhbm
Nej det vet jag inte.. Men det är ju du som påstår att mindre av vattnet blir drickbart.. Så det är ju du som borde komma med dom siffrorna..
Däremot är vatten frågan regionala problem.. Inom vissa områden runt ekvatorn så kommer dom att få mindre vatten allteftersom jorden blir varmare..
Men det spelar ändå inte speciellt stor roll..

Hur som helst så kommer inte sötvattnet ta slut.. för allt vatten åker ju upp i luften från havet.. och sedan åker det in över land och regnar ner.. och vipps så har vi dricksvatten..
Arrangör

2005-10-13 20:02
3% tror jag.

2005-10-13 22:05
Lynguistic P20

är du förvirrad?--- sötvattnet rinner ut i saltvattnet för att vi inte tar hand om det... och ja sjöar sinar ut av oliak anledningar.... osv vi lösar fett med dricksvatten...

nej vatten kommer inte ta slut men e du så naiv att du tror allt vatten går o dricka??... det finns många sjöar som är så förgifatde att vattnet är oanvändbart ...

2005-10-13 22:09
ForceOne
Men vadå sjöar sinar ut av olika anledningar.. Finns väl bara en anledning till att vattnet sinar ut.?

nej vatten kommer inte ta slut men e du så naiv att du tror allt vatten går o dricka??... det finns många sjöar som är så förgifatde att vattnet är oanvändbart ...
Nej jag är inte så naiv så jag tror att allt vatten går att dricka.. Men Du får utrycka dig på ett korrekt sätt.. säger du att vattnet kommer ta slut så är det bara fel.. det kommer inte ta slut.. säg att det kommer finnas brist på sötvatten i sånna fall..
Jaså.. jag har inte hört så mycket om sjöar som är förgiftade så att vattnet är oanvändbart.. Du får gärna länka lite rapporter eller artiklar om detta.

Men eftersom jorden blir varmare av växthuseffekten.. Då kommer ju faktiskt att ännu mer vatten dunsta upp och komma upp i luften och sedan regna ner på oss människor.. Så Varmare jord = Mer regn.. Inom vissa delar såklart..

Så Det kommer inte bli någon vattenbrist.. däremot måste vi fördela vattnet bättre..
Arrangör

2005-10-14 11:00
Rob-ish, onödig inledning men för övrigt ett bra inlägg.

Klassas man som fjortis för att man inte riktigt visste allting du nyss sa eller? :) En till sak, kan alla droppa domedagssnacket.. Det var inte jag som började snacka om nån domedag och den här tråden handlar verkligen inte om någon domedag.

Lynguistic, ja precis, resurserna kommer ta slut, sen så är det klart att vi kan göra saker för att dryga ut det så det räcker längre, men vi kan inte få det att räcka för evigt så det kommer ta slut förr eller senare och så var det med det.

2005-10-14 12:05
moder jord kan inte göra ett piss mot människan, men människan kan göra vad de vill me moder jord
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Arrangör

2005-10-14 12:07
Är människan allsmäktig över allt annat ZoO-Man? :)

2005-10-14 13:53
nmhbm
Sen beror det naturligtvis på vilka resurser som tar slut..
Vi behöver inte alla resurser..
Och metallresurserna kommer knappast ta slut om vi börjar återvinna metallen som vi använder..
Men när det gäller olja och naturgas så kommer vi inte behöva det för energiförbrukning i framtiden.
Om man använder dagens solcellsenergi så behöver man bara använda ca 2,7% av jordens yta för att täcka människornas energibehov..
Och tekniken utvecklas mer och mer.. och blir billigare och billigare..
Vilka andra naturresurser är det vi kommer att förlora.??
Det finns iof en naturresurs som inte är bra att vi gör av med..
Jag vet inte riktigt vad den heter.. men enligt källor så finns det bara ca 50 års förbrukning av denna naturresurs kvar.. Ämnet används som material i flygplan.. Och ämnet är bra just för att det är så lätt..
Men i övrigt så är det väl inte direkt någon resurs som det är knappt om.. Men vi människor kommer anpassa oss..

Dessutom så blir vi människor bättre och bättre på att utnyttja resurserna.. dvs vi anänder mindre av resurserna..

Rob-ish P22
Du sa ju allt jag sa. =) fast på ett mycket bättre sätt..