I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänk om vi släckte allt "ljus": Tänk vilken lycka!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-10-11 16:51

Tänk om vi släckte allt "ljus": Tänk vilken lycka!

Vissa kopplar "mörker " till osäkerhet, rädsla eller till "det onda ".
Man ser nog mörkret som något osäkert för att man inte ser något i det,
man tror att det bara är än själv som är blind i miljön och alla andra ser.
Jag tror att det är fel.. Jag ser mörkret som en frihet. Tex om allting var kolsvart,
om det inte fanns något ljus så skulle jag bli betraktad som en person istället för ett utseende. Oavsett om jag var ful, tjock, smal, snygg, muskolös, svart, vit eller vad jag nu var.
Om det inte fanns något ljus skulle även jag slippa dömma andra..
Jag kanske inte skulle vara lika ytlig och fixa om mitt hår tre gånger varje morgon. Egentligen så pallar jag inte hålla på så men jag gör det för att jag är rädd att bli betraktad som något dåligt, som jag vet att jag gör ifall jag inte håller på så.
Om alltingt var svart: Tänk vilken frihet. Det är kanske därför anarkisternas färg är svart? Vad vet jag.

Som en av mina säktingar sa en gång: "Ifall det är nånstans vi SKA vara rädda så är det i ljuset för det är ju där det man är rädd hittar en ."
Jag tror det är därifrån jag kommit in på dom här tanke banorna.

Media och vissa kirurger, tror jag, ser mörker och ljus ur en annan vinkel
än mig. Jag tror att dom anser att "fula" personer lever i ett mörker och får
se ljuset igenom att köpa ett nytt antirynkmedel, eller ett par nya jeans eller en
göra enplastikoperation som får ens läppar att bli större. Har dom rätt?

Det jag pratar om är ett problem man inte kan göra något åt ifall man ser det
som jag skrivit.
Men vad är grunden till problemet? Ljuset eller våran överdrivna ytlighet?

www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2005-10-11 17:02
Stäng ute det du vill att mörkret ska skyla.

2005-10-11 17:02
Och njut av allt dsu bara kan se i ljuset..

2005-10-11 17:11
skulle väl saga att det är lite både och.
allt blir vad man gör det till.

en människa som tycker att alla människor är fula ser lika djupt i dem som en människa som ser skönhet i allt den lägger blicken på. det är när vi börjar skilja de två begreppen åt som allt barkar åt helvete.

själv trivs jag bäst i ett (imaginärt, månne?) mörker.

grunden till problemet har även en till grund (enligt mig), och det är vår jäkla rädsla. vi är så rädda för varandra att vi inte vågar låta människor se vilka vi faktiskt är. där snackar vi skräck.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-11 17:17
junkgirl
Det sista är en sak jag tänkte på att ha med innan jag skrev det här men det kom inte med. Jag håller med dig.
Jag skulle ha kommit in på det efter "För att jag är rädd för hur andra blablabla.."

Jag ser nu också lite gramatiska fel och lite ord som inte ska vara på vissa ställen men så är det bara för att jag har ändrat i texten. Försök ignorera dom.

2005-10-11 17:19
fan vilken cool teori. jag återkommer..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-11 17:20
:)

2005-10-11 17:21
Totte2

gillade faktiskt ditt tankesätt där. börja att försöka leva efter det. jag försöker, men det går inte jättebra eftersom jag bara är en person. men hey. lite mer frihet har jag än andra iaf. ^_^

2005-10-11 17:25
junkgirl
Hehe. Tack för gillandet (typ). Jag försöker det jag med.. Försöker ge alla en chans men det händer fortfarande att man dömmer. Men som du säger: Vi är bara personer.
Men vi ska sträva efter det iaf! :) Tack för kommentarerna.

2005-10-11 17:31
Alltså, du förlorar på att gömma dig i mörkret. Felen du skyler är störra för dig än för andra och du är lika medveten om dem i mörkret och i mörkret missar du alla vackra saker som du bara kan se i ljuset.

2005-10-11 17:45
mantis P19

jag tror att du missar tankegången här.

2005-10-11 17:47
mantis P19
Jag förstår hur du tänker och jag håller med dig.. Du har fått en lite konstig syn på texten jag droppade här uppe. Det jag skrivit om ljuset och mörkret ska vara en liten aning sarkastisk och meningen var att man skulle förstå det på sista frågan. Men det är väl ändå lite så jag menar ändå.. Bara med en liten överdrivan.

Ett av budskapen är också att man är rädd, som Junkgirl sa, men jag fick inte med det ordagrant. Att man lätt skyller ifrån sig. Att man är ytlig men skäms över det så man skyller ifrån sig tex på mörkret. Eller inte att "man" gör det utan att jag gör det. Men jag fick inte med det, kom på det nu efteråt när Junkgirl sa det.

2005-10-11 17:50
...som hur människor ofta skriver och säger "man" när de egentligen borde säga "jag". ;)

2005-10-11 18:05
Exakt. :)

2005-10-11 18:50
junkgirl & Totte2
Det kan också hända att ni tror att jag inte förstått tankegången. Och om det är så så kan det bero på att jag skriver ganska flummigt och ofta extremt kortfattat till en början ;)
Jag tror inte jag har missat tankegången i alla fall.

Men det jag menar är att:

Mörker skulle inte kunna symbolisera trygghet eftersom att rädslan att bli betraktad i ljuset är en svaghet hos en som kvarstår även i mörker. Ingen ser dig men rädslan kvarstår. Tänk om det skulle bli ljust. Om man inte bryr sig om man blir betraktad av någon så spelar det heller ingen roll om det plöttsligt blir mörkt.

2005-10-11 19:10
mantis P19
Sant. Då förstår jag dina tankebanor och jag tror att även din teori stämmer.

2005-10-11 20:05
=)

2005-10-11 21:03

2005-10-12 00:23
Yeah.

2005-10-12 12:37
Oflyt F60
Jag tror inte att en blindman dömmer en människa på samma sätt som en med syn.. Men tanke på rasistiska fördomar osv.

Men ska man skylla ifrån sig på att man bara är människa eller ska man skylla ifrån sig på tex "ljuset" som jag gjorde i texten?
Texten har två budskap som sagt.. Förövrigt så förstår jag inte ditt senare inlägg? Haha. omg se vad 35 minuters sömn kan göra. sry dudeman. What? :P

Bitch.

Arrangör

2005-10-12 12:55
Mm det skulle vara jävligt skönt om alla blev betraktade som personer. Men dessvärre är det inte så i vår värld. Jävligt ytlig värld vi lever i. Jag försöker så gott jag kan att inte dömma människor men lyckas inte alltid med det. Det skulle iaf vara jävligt skönt att leva i en sån värld, för jag känner verkligen att alla ytliga saker är skitsamma, det är inte det som är det viktga trots allt.

"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-10-12 15:27

Jag väntar fortfarande på mäki F18s återkommande ;)

2005-10-12 16:25
Oflyt F60
En blid drömmer så som han/hon upplever världen. Inte i bilder på samma sätt som vi.

2005-10-12 16:33
intressant...kanske inte så banbrytande men vettigare än skiten de flesta andra skriver här.
Graffiti is so last year dude!

2005-10-13 23:40
Fool_kc P60
:) Tack!

2005-10-14 08:35
Blinda ser också skillnad på fula och snygga människor.

2005-10-14 15:23
Apati
Men det kan dom väl inte göra på samma sätt som seende?
Arrangör

2005-10-14 15:25
Självklart kan dom inte se skillnad på snygga och fula människor av den enkla anledningen att dom inte kan se.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-10-14 18:37
Ninyah: Svårt att räkna ut eller? "Ifall det är nånstans vi SKA vara rädda så är det i ljuset för det är ju där det man är för rädd hittar en ".. Så svårt var det.. Ett ynka ord som du inte lyckades placera in..

Yes vi människor är rädda krakar.. Hade varit skönt att slippa det men inget mörker i världen kan få oss att sluta avsky varandra tror jag.. Människor hittar alltid ett sätt att utesluta andra och skapa egna gruperingar och flocker, its in our nature..

2005-10-14 18:54
dude....ljus är allt levande...idiot.
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2005-10-15 01:01
Ninyah P21
Haha. Jag ska förklara för dig:
Finns personer som är mörkrädda. Vad är det i mörkret dom är rädda för? Ifall man ska vara rädd nånstans så är det väl i ljuset för det är där det man är rädd för SER en? Förstår du? Ungefär så.. Finns säkert folk som kan förklara det med bättre ord än mig men men..