I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fientlighet mot hiphop

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-10-20 17:26

Fientlighet mot hiphop

Varför är det så många som är så fientligt inställda till hiphop??
Idag var det en kille som skrev till mej angånde musiken

"det är droginfluerad musik som manar till primitiva åsikter ang. livet! kom över det där jävla töntiga stadiet och öppna ögonen och se att de inte är så!!"

Är det bara att dom inte gillar musiken eller ligger det djupare än så?

Blir bara lite irriterad

"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns

2005-10-20 17:33
ärs. brukar ju vara folk som inte överhuvudtaget gillar musik (och med gillar menar jag har ett intresse, inte dem som lyssnar på reklamradio och går på 18års ställen på fredagar)
som kommenterar folks musiksmak.
finns fördomar om alla musikstilar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-20 17:34
Tror nog att d e lite både och. Jag menar, den mesta hiphop musiken som folk, som normalt inte lyssnar på hiphop, hör är typ det som går på MTV och på radio. Och typ alla låtar som går där stämmer rätt bra in på hans beskrivning. Men det finns juh för fan jävligt bra och givande hiphop oxå, bortom 50cent o all sån skit.
Sen behöver man juh faktiskt inte ta allt som sägs i låtarna på allvar, man kan juh lyssna på det för att man tycker att det är bra.

Så tycker jag iaf.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2005-10-20 17:35
jo,, men har märkt att ofta så säger folk bara att dom inte gillar annnan musik,, men hiphopen får jämt en massa påhopp, av folk som inte vet ett piss och har hört typ en låt

2005-10-20 17:36
Var det en "patriot" på Lunarstorm?

Småpojkar i identitetskris, bara se meningsuppbyggnaden: "manar till primitiva åsikter" (försöker skriva svåra ord för sin ålder (15 år), och "jävla töntiga stadiet" (snackar som de brukar).
Det är en klassiker, försöker verka insiktsfulla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-20 17:39
d va en 17 kille inne på kamrat

2005-10-20 17:40
Likadana fördomar finns ju om alla musikstilar...tänk på ad du själv tänker när du hör ordet : punk till exempel....eller om grupper som ultima thule o liknande
www.susei.blogg.se

2005-10-20 17:42
tänker faktiskt inte så,, kan säga att jag inte gillar musiken men börjar inte tracka ner på andra för att dom gör dt..

2005-10-20 17:44
nytt meddelande från killen

"min åsikt ja½!!! Men det ger inte dig rätten att föråda ditt land och folk!! Läs Mene'a"

inte fientlig va??

2005-10-20 17:45
han är ju en liten rasist på lunarstorm?
ska du verkligen generalisera utefter hans åsikter?

2005-10-20 17:46
Xela: Han verkar ju vara en skön snubbe. Be honom lyssna på Skinny Puppy om han vill ha droginfluerad musik. Eller varför inte informera om att hiphop startade som en nykterhetrörelse?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA
Rappare

2005-10-20 17:48
Haha,

"det är droginfluerad musik som manar till primitiva åsikter ang. livet! kom över det där jävla töntiga stadiet och öppna ögonen och se att de inte är så!!"

Någon som hört uttrycket "Sex, Drugs and Rock&Roll." :P

Du borde säga till killen att han inte borde uttala sig om saker han inte vet något om.

2005-10-20 17:50
Nu syftade jag väl inte enbart på dig utan på många andra...använde du enbart för att det var lättast.

ungen vill ju bara tjafsa...blocka honom och glöm det.
www.susei.blogg.se

2005-10-20 17:51
nää,, vill se hur längae han kan komma med sina skumma argument

2005-10-20 17:53
de brukar vara rätt svårt o jiddra me en 14 årig rasist om du bara håller dig till att ge motargument. för de e liksom därför de är övertygade, för att ngn gett dem alla svaren.
gå istället direkt in på rasism och fråga vart han baserar sitt fakta om de han stödjer från.

2005-10-20 17:56
har brett han skriva ner hela sitt reonemang angående detta,, men han verkar inte komma på nåt eftersom han inte svarar

2005-10-20 18:08
lägger ner detta han äår bara en liten rassetönt

"du föråder ditt land och ditt folk genom att svika din ras på det sättet du gör!! Genom att propagera för att blanda våran ras med andra så stödjer du den förströelse och den dekadens som sker idag i Europa!
Resultatet? ja våldtagna svenskor, fler mördade svenskar a la James och Daniel wretström, fler rån, vår ras söndras(kom ihåg att det är vi som stått för alla framsteg sedan 4oo-talet!!), den tekniska utvecklingen kommer på sikt att gå under! Detta har redan skett en gång innan, i Rom exakt samma sak händer igen...det är mitt intelligenta resonemang!!"

2005-10-20 18:12
Det finns ju dom som blir influerade och påverkade av musiken
och inte sällan så kan det vara på ett negativt sätt.

2005-10-20 18:59
adidas1- hahahahaha
hade du baggies?
är du snygg?
hon kanske kände sig hotad :-)

2005-10-20 19:37
så är det bara... folk hatar musik...
jag har t ex stött på människor som tycker att Hendrix är dålig (!). det är bara ett tecken på dålig smak helt enkelt.
och en tjej i min klass bröt nästan ihop när jag lät henne lyssna på min mp3-spelare. och då ska jag tillägga att jag mestadels har musik som är vida accepterad och sedd som kultur (Hendrix, The Doors, Janis Joplin, Dylan, Cash).
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-10-21 01:32

min chef e den varsta.
vi har haft sana brak att vi skriker pa varandra och jag inte gar till jobbet pa flera dagar for han e sa javla inkord i ett hiphop-hat.

jag har en lat pa min telefonsvarare och han tankte stanga av mitt abonemang (telefonen star i jobbets namn) och han pratar inte langre in meddelanden. det ar helt sjukt.

tycker det ar fett jobbigt med folk som ska limit andras liv, som skolcafe bruden -vilken TYP! jag ska tusanemej borja bete mig sadar tillbaka mot andra for jag kan vara grymt irriterande om jag vill sa far de se hur pantade de e.
Alla kanner Apan
Apan kanner ingen

2005-10-21 11:28
jo, det har väll med rykte att göra, inte bara, men en stor del..
de hör om "hooden", folk blir sjutna, alla knarkar och alla e svarta, det gör väl antagligen att den mer "civilcerade" typen (om ny förstår vad jag menar) tar lite avstånd från musiken...

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2005-10-21 11:56
Det ända den här killen verkar tycka är att man förråder sitt folk om man lyssnar på hiphop,, + att han förnekar att han är rasist

2005-10-21 19:45
jag är väldigt fientlig men det är kort och gott bara för att jag inte gillar musiken överhuvud taget.
men jag tycker ändå om att "hänga med i svängarna" hålla mig uppdaterad, man måste ju känna sina fiender...
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-10-21 23:40
d va en 17 kille inne på kamrat

hahah kan bara se det framför mig!

2005-10-22 04:53
Svar på frågan: För att den mesta hiphopen idag är dynga. Folk följer mallar och pressar skivor som tyngdlyftare. Mkt av det ursprungliga har gått förlorat i den stora soppan.

2005-10-22 15:46
Att säga att det inte är droginfluerat är ju inte helt rätt heller..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2005-10-23 12:52
jkstR:

hans svar på din fråga om vad d va,, men han sa inte varför

"det är en antik "diktsamling" som sådana som du borde kanske läsa"

2005-10-23 14:34
man skulle läsa den för att

"den som kontollerar historien erövrar framtiden"...

2005-10-23 15:50
Va fan, nästan alla musikstilar har på ett eller annat sätt talat om något sorts degenererat liv det senaste århundradet, jag menar vissa gamla blues-låtar är lika obscena som fan vet jag, Necro, eller ICP för den delen!
"Du är en död sill"
Hangaround

2005-10-24 10:13
Ja, ett litet intresse är ju att disskutera med patrioter på Lunar faktiskt.
Dom har ett argument och det argumentet är inget argument utan det är "Jag älskar Sverige!".
-Jaha varför?
-Jag föddes här och ska dö här!.

Det roliga är ju att alla innerst inne mer eller mycket mycket mindre är lite patriotisk.
Men dom som värkeligen går ut för det är bönder som meckar med volvos, har superböjda keppsar så att skärmen pekar rakt upp.
Luggen sak hellst ligga under skärmen så den sticker upp.
Eller så har dom bombarjacka och är rakad och säger, ne jag är inte nasist.

Nån som kan svara på det?
Varför har jag inte sett en svensk patriot i t.ex skatekläder?
fast dom vill väll iof visa vad dom står för, om dom nu vet VAD dom står för?

Nu halkade jag in på nått annat.

2005-10-25 11:26
Jävla spån..
Ni kan ju inte kalla folk trångsynta för att dom inte gillar hiphop, är jag trångsynt för att jag inte lyssnar på marilyn manson?
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Graffare

2005-10-25 11:31
Folk är rädda för hiphop
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2005-10-25 14:38
Har inte läst allt här men....

Det blir kanske lite väl mycket, "bitch, fuck, hoes ghetto hood" o.s.v för folk som inte e invigda...

Sen videos o sånt på mtv kan väl tyckas ha en smått skev bild på det feminina könet...

Jag förstår folk, från mig som gillar bra musik i allmänhet o bra hiphop i synnerhet så tycker jag förövrigt att det mest kommer skitmusik nuförtiden, alla genrer, alla kategorier.

2005-10-25 15:44
SpT:

Jag kan nog kalla mig patriot, även om jag knappast skulle göra det för att ordet har fått en klart negativ laddning åt det främlingsfientliga hållet.

Jag älskar Sverige, tycker det är ett superbt land att leva i, vackert och härligt litet.
Jag känner ingen draging till utlandet alls, vad det gäller att flytta.

Visst meckar jag bil, men en Nissan, jag har aldrig keps, ingen lugg heller... Baggy mysbyxor o en jävla massa quicksilver kläder (räknas väl om inte till skate så till allmän boardriding iaf)

de som kallar sig patrioter är tyvärr dom som ofta också är främlingsfientliga, sen finns det ju även många "volvoraggare" som inte alls har nåt med hat mot invandrare eller ens patriotism att göra

OT men ändå...

2005-10-26 10:14
Jag vet inte varför de finns folk som e fientliga mot de egentligen, de e trångsynta människor som har sådana åsikter för de mesta.

Som häromkring, har flyttat till en liten håla där jag går musikutbildnind med inriktnig på hiphop.. så brukade de lokala bönderna ställa sig utanför på helgnätterna o skrika typ.. "jävla hophippare åk hem".. typ..

Men vi tog hand om dom :)

2005-10-26 22:16
Kör din grejj!
yah! uppsala

2005-10-26 22:23
Samma som hårdrockare, det är ju meningen att hiphoppare skall bli "missuppfattade" och hela den biten, så om det är så, så har hiphopen lyckats.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-11-10 15:33
kan hålla me delvis

hiphop kan vara konst.

men det kan också vara sexistiskt och äckligt

2005-11-10 20:03
btw

var på en rättegång i tisdags ang klotter.

min kompis berättar hur allt gick till.
åklagaren frågar om han har ngn "tag", är med i ngt crew osv.
min kompis svarar nej på samtliga frågor

och åklagaren avslutar det hela med "Är du "Hip Hopare ?'"

det kan delvis visa hur bra/dålig insyn vissa har i saker
som dom tror sig ha ett humm om.

utan att bli misstolkad nu:
min kompis är inte vad man skulle kalla en "Hip Hopare"
så.. blah, vad jag nu ville ha sagt med detta

2005-11-10 22:57
skylined , då måste du känna ett visst förakt mot många av dina kompisar... Jag menar, säg någon som inte har en enda fördom!
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!
Rappare

2005-11-11 16:51
skylined ; Men fan, alla musikgenrer är sexistiska och/eller droginfluerade. Elvis, "kungen av rock", dog i överdos. intesant? "Sex, Drugs and Rock&Roll"..? Reggaekulturen är ju så nerrökt så man kan inte se den genom dimman. Rave och trancemusik går ju ut på att hetsäta svampar och E flera dagar i sträck. Deathmetal och black metal handlar om hur man ska våldta och offra oskulder, eller döda alla som tittar på en, i princip.

And the list goes on.

2005-11-11 17:04
Jag e bara emot vit "gangsta rap" och country.

wie !
Credit crunch crunch baby

2005-11-11 20:33
Sådär har det väl varit hur länge som helst? Rätt kul o se hur många av dessa haters är funtade. Kring milleniumskiftet när hiphop hade sin "hajp peak" i vissa delar av landet var motargumetet "jävla mainstream hora väx upp" osv. Nu när det dalat så kör dom på "j-vla droginfluerade texter blah blah", "när ska du växa ifrån de där baggypantsen?" "jävla skitmusik". Lite för klychigt för att jag ens ska kunna skriva det utan att själv rodna. Tycker iofs det är kul att dom har nåt att göra så dom inte behöver gå och rulla tummarna dagarna i ända.

2005-11-12 16:20
folk som moraliserar över vad jag lyssnar på för musik ser jag bara som gycklare som inte är värda att kyssa marken under mina fötter..
hat emot hiphop är ganska utbrett nu och det växer ju hela tiden i takt med de "patriotiska" rörelsernas framsteg här i Sverige..
men men.. stand up tall

2005-11-13 00:05
Men, är den här tråden ens befogad? jag har inte märkt något vidare större "hat" mot hiphop än mot andra stilar från allmänna playa-haters, det finns säkert vissa hiphopare som säger att de "hatar" hiphop eller Darin och allt möjligt, utan att begrunda det speciellt mycket, det är väl helt enkelt så att folk har olika smak och på grund av generell bristande respekt mot gemene man så uttrycker de sig plumpt och överdrivet, no?
"Du är en död sill"

2005-11-13 00:28
Carlos_Lopez

Frågan var rätt så relevant eftersom de
har börjat samla in statistik på hur många
ungdomar som begår brott aom betecknar
sig själva som "hiphoppare", siffrorna skall
användas som underlag till ett förslag om
en ny lagstiftning ang "olaga subkultur"
som ska hinna fånga upp ungdomar på
glid redan i förstadierna då de börjar
gå runt i för stora byxor och andra
uppenbara rop på hjälp.

2005-11-14 21:08
Människor som yttrar sig på det sättet som snubben gjorde vet shit om hip hopens innebörd..hip hop är inte bara musik eller "slang".. hip hop är en liv stil..ett budskap. Ibland tillochmed en insikt.
Folk som tror att hip hop är att blaza eller att glida omkring i "stora byxor"..vet som sagt INGENTING om hip hop

Yo!