I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

varför 5 fingrar?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-10-28 00:35

varför 5 fingrar?

varför har vi just fem fingrar? varför inte fyra eller sex? varför har vi fem tår? använder vi verkligen alla? varför har vi två lungor, två njurar när man kan klara sig på en?

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-10-28 00:49
För vi har anvädning för alla fem, men behöver inte fler..
Varför ha mer än nödvändigt? Det tar ju bara plats..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-28 00:50
Dunno...
Vår utveckling anpassas ju efter omgivningen, nu har utvecklingen stannat upp, eller iaf går den mycket, mycket mer långsamt. Som niin sa..det är väl mest praktist så.

2005-10-28 00:51
varför 5 tår kan man fråga sig istället? ...lilltån har man ingen använding av den e bara störig och man gör sig illa på den bara =p

..fast sen så tror jag nog att det har med balansen att göra..utan den skulle vi falla runt ..=p
Adjöö..adjööö saa jaaag

2005-10-28 01:00
att utvecklingen har stannat tror jag väl iofs inte... tror du att saker och ting ändrades över en natt förr? det går långsamt långsamt... och har alltid gjort...

Behöver vi verkligen alla fingrarna? eller skulle vi verkligen inte kunna ha nytta av en tumme på andra sidan handen åxå?

Använder vi verkligen mitten tån?

2005-10-28 01:12
jag kommer ihåg när dinosaurier var jätte populära och man hade nån tält med dinosurier och de hade nån as cool gummi hud som va typ första gången dinosurier kunde se riktiga ut..

..men iallfall då stod det en grön alien liknande figur och så stod det på en skylt att om dinosurier hade levt och utvecklats så hade dom sett ut så där idag...fett läskit men ändå coolt...en grön figur med 3 fingrar tror jag det va..fan det var så länge sen..ska fan kolla upp det ...nån som kanske har en aning om det?
Adjöö..adjööö saa jaaag

2005-10-28 01:13
"varför har vi två lungor, två njurar när man kan klara sig på en?"
->
antagligen just därför att man skall kunna överleva om en blir disfunktionabel.

Admin

2005-10-28 01:23
Vad gäller lilltån så påstås det väl på sina håll att människan förr eller senare kommer göra sig av med tån. Vi formas utefter vilka krav omvärlden sätter på oss och vilka behov vi har. Kroppen anpassar sig, och på något vänster har kroppen ansett att fem fingrar är det optimala.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-10-28 10:27
Jaghar ett litet test för dig/er.
testa att gripa tag om en penna med den ena handen, med den andra försöker du nu dra ut pennan uppåt. Det går inte, eller om du lyckas så var det jäkligt svårt. Testa nu att gripa tag i pennan igen men håll fast med alla fingrar förutom lillfingret. Kan garantera dig att det går relativt enkelt att göra det då. Dvs vi behöver lillfingret för att öka greppbarheten man kan väl knappast kalla det hållfastheten (hehe)...

2005-10-28 11:33
Fast jag har hört att lilltån håller på att tillbakautvecklas för vi har ingen annvändning av den. Så om några tusen år har dom nog ingen lilltå..

2005-10-28 12:36
min stortå är jättestor
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-28 12:56
Priyan

Jag tror inte att vi har dubbla uppsättningar av vissa organ, för att vi ska överleva ifall ena pajjar. Efter som det int är "naturligt" med operationer. Vi har bara kunnat geomföra operationer en kort tid. människan har inte utvecklats något spec. under denna tid.

Om ena t.ex. njuren pajar, så kommer den att dö, föruttna och då dör övriga kroppen.

och förövrigt, varför har vi inte två levrar, mjältar o.s.v.?

2005-10-28 13:27
"varför 5 tår kan man fråga sig istället? ...lilltån har man ingen använding av den e bara störig och man gör sig illa på den bara =p" - svaret är ; balansen.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-10-28 13:58
vet inte om ngn påpekat detta men

"varför har vi två lungor, två njurar när man kan klara sig på en?" var nog det märkligaste jag hört.

vi har ju två av dem för att det fungerar bäst och lättast med två, det finns ju en finurlig och jävligt naturlig och funktionell idé med varför vi har två av just dessa saker. självklart kan man klara sig med en av något av dessa organ men inte fan lever man ett lika roligt och behagligt liv som man skulle göra med två.

2005-10-28 14:46
Friktion
Nej nej, såklart inte. Okej, det är sant som du säger, men för oss människor skulle man väl kunna säga att den i princip har stannat upp?
Jag menar, de starkaste (som hade bäst anpassning till omgivningen) överlevde alltid i evolutionen, men nu finns ju sjukhus m.m Man hjälper varandra...
Jag iallafall har väldigt svårt att tänka mig att människan kommer att utvecklas, även om det bara gäller någon "småsak" som 3 öron eller dylikt =).
I och för sig kanske våra sinnen kan utvecklas, eller något ...

2005-10-28 16:05
varför e vi människor när vi lika gärna skulle kunna vara amöbor o bara crusia omkring istället?
ä
ä

2005-10-28 16:22
varför e vi människor när vi lika gärna skulle kunna vara amöbor o bara crusia omkring istället?
Word..

2005-10-28 16:30
hehe jag föddes faktiskt med sex fingrar på högerhanden.. två tummar. har bara fem kvar nu men iaf=)
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2005-10-28 16:40
friktion:
phatie besvarade detta delvis men vill addera att kroppen skall kunna bära och samordna sina kroppsdelar och funktioner. i vissa fall är det större gagn med en/ett än flera. kroppen kan inte helgardera sig mot allt, på bekostnad av en sämre helhet. något sådant.

2005-10-30 02:11
Därför att 5 är ett matematiskt balancerat tal.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2005-10-30 12:12
Priyan Varför har vi då inte femton njurar, ifall ifall..

2005-10-30 13:25
för att 5 är det naturliga talet.

2005-10-30 14:09
b0ris P19 trodde de va sex

2005-10-30 15:12
B0ris

Härmapa.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2005-10-30 15:26
mjo, men symmetri är en viktig del också.
Det är enklare att "programmera" dna slingan så att båda kroppshalvorna är någorlunda lika, än att den ena sidan är tom...
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2005-10-30 17:35
vet inte om nån redan sagt detta men förklaringen jag sett/hört ett par ggr i diverse program m.m. är att alla landlevandes anfader som kom upp ur havet hade fem "fingrar"... sen har vissa djur blivit av med ett par stycken men de flesta djur på land har fem fingrar
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-12-30 23:05
jag har 22 tår :S

2005-12-30 23:16
vi kanske inte använder eller behöver allt. en gång i tiden va det dock så

2005-12-30 23:17
därför
Femme fatale

2005-12-31 00:14
emelpee. joo..
Femme fatale

2005-12-31 00:26
varför har friktion P19 en hjärna. :S
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre

2005-12-31 00:28
Halle har bara 5 tår... bara att lilltån är inböjd så "knogen" ser ut som en missbildad vit tå.

Vi har fem fingrar för då blir det tio sammanlagt och vårt talsystem har basen tio =)

2005-12-31 01:37
För att du ska kunna hålla ner 4 när du pekar FUCK YOU
Om du lever ditt liv efter vad andra tycker så lever du inte ditt liv.

2005-12-31 01:38
Och njurarna, om du bara har en njure tex, vad ska du göra om den slutar funka? man måste ju ha en njure i backup :d, och by the way har man 10 fingrar.
Om du lever ditt liv efter vad andra tycker så lever du inte ditt liv.

2005-12-31 02:23
3 för anus, 2 för vaginan
Signatur får rum här

2005-12-31 03:21
RandomHero P18 härmapa? jag har då inte läst vad du skrivit.

det där med "naturliga talet" är ett rätt stort invecklat internskämt i min värld :).

2005-12-31 16:17
friktion:

Jag tror inte att vi har dubbla uppsättningar av vissa organ, för att vi ska överleva ifall ena pajjar. Efter som det int är "naturligt" med operationer. Vi har bara kunnat geomföra operationer en kort tid. människan har inte utvecklats något spec. under denna tid.

Det är väl just för att vi inte kunnat operera in ersättare som vi behövt två när den ena pajar?

Om ena t.ex. njuren pajar, så kommer den att dö, föruttna och då dör övriga kroppen.

Det stämmer inte, ett organ kan fungera dåligt eller helt mista sin funktion utan att för den skull ruttna.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-01-01 14:33
evolution. 5ben i fiskarnas fenor. 5 fingrar. simple as that!
UK

2006-01-02 16:20
Alltså evolutionen fungerar ju inte riktigt så att "vi behöver fem fingrar så därför utvecklades människan så", det är ju snarare så att den som råkar ha fem fingrar var av nån anledning bäst lämpad att överleva.

Det intressanta här tycker jag är att vi nu är på väg att få ett såpass utvecklat samhälle att vi värdesätter människor endast efter intellekt och inte efter kroppsliga egenskaper (och då menar jag inte utseendet).

I naturen fungerar det ju så att de svagare individerna dör eller åtminstånde inte fortplantar sig, men hos oss människor kan ju i stort sett alla få barn... egenskaper som för inte alltför längesen innebar stora handikapp eller t.o.m. en säker död kommer vi runt med hjälp av vår intelligens och vår vilja att hjälpa varandra (sjukhus etc). Om alla individer i en grupp får lika stor chans att fortplanta sig så borde ju inte människan som djurart utvecklas mer, eller har jag fått allt om bakfoten?

2006-01-04 20:57
tss

2006-01-04 22:05
vi har inte fem fingrar. vi har åtta fingrar och två tummar. tummen är inget finger eftersom det är ledat annorlunda.

2006-01-04 23:44
Tummen e ett finger :S

2006-01-05 00:02
samopo P0

nej. tummen är inget finger.

2006-01-05 13:05
joo man säjjer att man har 10 fingrar då e det tummen oxo

2006-01-05 14:05
gud skapade oss på det viset.

2006-01-05 15:38
samopo P0

nej.

2006-01-06 10:52
S-Fingah P20; Du har helt rätt i det du säger.evolutionen handlar om naturligt urval stakaste överlever som sagt....

2006-01-06 11:41
kroppen är inte symmetrisk, för er som försöker påstå det. det finsn rätt mycket saker i kroppen som inte speglas över på den andra sidan.

och det behöver inte finnas en "förklaring" till alla funktioner och så vidare i kroppen, det kan ha kommit till som en "bonus" av andra bra egenskaper. säg att du exempelvis föds som den första människan med två blindtarmar men också extremt mycket större hjärna. Du skulle säkert ha större nytta av din stora hjärna än du skulle ha nackdelar av dina två blindtarmar, sen kanske någon två miljoner år senare frågar sig varför vi har två blindtarmar? typ så.

2006-01-09 01:22
Jag har 8 fingrar.. och 2 tummar. Enbart för att jag föddes sådan, sen skiter jag i resten. Finns det inget lite mer väsentligt att fundera på än sånt här skit? .. suck för folk.
Living is easy, with eyes closed.

2006-01-10 10:15
4 är för lite för min janne^____^
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-01-10 11:52
ran_hem P59

gud skapade oss på det viset.

göte vad du är patetisk...
john über alles