I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svengelska fenomenet!!!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-03 14:28

Svengelska fenomenet!!!

varför envisas alla jävla människor att använda ord som "oh my god" "shit" "yeah right" "noway jose" "talk to the hand" dessa uttryck är inte enbart använt av folk i 14 - 16 års åldern såg en kvinna/tjej som satt på tunnelbanan hon va drygt trettio och satt och prata på det viset och jag verkligen hatar folk som sitter och pratar som om dom vore dumma i huvet (kanske vissa är!?) men det finns inget mer avtändande än det enligt mej och jobbigt att lyssna på vad tycker ni? ge exempel på vad det värsta e om det "svengelska fenomenet"

Kärlek och respekt...

2005-11-03 14:51
alltså, ibland passar det ju bättre med ett engelskt ord för att uttrycka det man vill säga, och då det inte finns något bra uttryck på svenska för just det man vill säga tycker jag det är helt okej att använda sig av engelska, men det behöver ju inte gå till överdrift. att parodera på dylika saker tycker jag dock kan vara lustigt, som att exempelvis säga "snacka med handen" eller internetnördförkortningar "dubbel-ve te eff"
vadå? jag dyster?

2005-11-03 14:55
"Shit!" brukar jag kunna stöta ur mig helt spontant ibland, men annars är jag nog rätt försiktig med sådana där hemskheter. Har dock en hobby som förstört mig på så sätt att jag slänger mig med diverse engelska ord och meningar, stundom hela konversationer. Egentligen inte direkt seriöst, men ibland faller man in i det så lätt och tycker det är skönt för att man får ut mer av det än att läsa engelska på skolan, där får man aldrig in riktigt naturliga diskussioner. Om man tänker efter är det ju inte konstigt att man kan glida in i engelskan ibland när det flyter på, det är ju fan engelska överallt man går, 50% av TV-utbudet är på engelska (inga källor, jag bara gissar), mycket reklam är på engelska, all musik på radio är på engelska i princip. RÄKNA med att det kommer vara värre när "vi" blir gamla och ska försöka förstå våra barnbarn som sitter och snackar som jänkare.
Intressepenisen hårdnar!

2005-11-03 14:56
vem bryr sig, låt folk prata som de vill.

2005-11-03 15:53
willa1 om du inte har något att tillägga håll käften eller ta ett vettigt resonemang...för övrigt har de två andra som skrev vettga förklaringar
Kärlek och respekt...

2005-11-03 15:59
Hatar sånahär fina svenska unga flickor som skriker lite
tillgjort: däääm! , när dom blir förvånade.

Eller Oh!My God!

Så fjolligt och avtändande.

2005-11-03 16:05
Jag förstår inte heller folk som verkligen envisas med att inte sätta ut Punkt och kommatecken när de skriver ett inlägg.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2005-11-03 16:06
FLUNITRAZEPAM F2

WillA1 P18 behövde väll inte utveckla mer det han ville få fram

2005-11-03 16:57
esäger själv rätt ofta what the fuck o shit o damn...fatttar inte va som skulle va så fel me d...därimot blir d jävligt löjligt om d blir överdrivet
en död moderat är en bra moderat

2005-11-03 17:33
håll er till ämnet!

det betyder att
*ni inte behöver skriva inlägg som inte tillför något
*ni inte behöver kommentera på stavfel, meningsbyggnadsfel eller andra språkliga fel
*ni inte ska larva er
+ massa andra saker som man tycker är uppenbara
vadå? jag dyster?

2005-11-03 17:47
victoria silverstedt är ju sådär

2005-11-03 18:01
Curtbrahve: hon hade iaf. en rätt bra förklaring, hon hade ju bott utomlands i tolv år och i princip bara snackar svenska med sin mor på telefon. Men hon snackar med accent också, det låter ju riktigt löjligt, det köper jag inte riktigt.
Intressepenisen hårdnar!

2005-11-03 20:42
stör mig också på det där

hon den läskiga tanten i idol-juryn är ju ett klockrent exempel..

fan, nu fick hela whoa veta att jag ser idol... busted ):
mensvärk är livets krydda.

2005-11-03 20:53
jag använder jävligt mycket engelska ord. Det är typ för att.. jag vet inte, man ser ju mycke iflmer och serier på tv, och många saker låter mycket coolare på engelska!

2005-11-03 21:20
Man skall ju försöka använda svenska när man bor i Sverige, men det är väl okej att använda engelska ord om det är ett måste.

johanman P21
Håller med, fast hon har en amrikansk man, tror jag.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-11-03 21:23
Det är väl helt ok med att säga shit? Det är värre när man är som hon idol-kishti eller vad hon heter.. Så kul när man riktigt ser hur hon värmer upp för att snacka på engelska och sen snackar med världens wannabeamerikanska bara för att alla ska veta att hon har varit där.

2005-11-03 21:26
Ja har inget imot att vi blir exponerade av mycket engelska, när det är vårt lands andra språk. men ja tycker att man får en väldig ensidig bild från media. ge oss film, program o.s.v. från australien (som har en fin accent till skillnad från USAs) eller Kanada som är 1000 ggr mer vettigt land än USA... blir trött på yenkarna
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-11-03 22:01
shit borde skrivas in i ordboken det är fan svenska nu
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2005-11-04 01:09
Förstår inte varför Engelska har blivit 'tabu' i Sverige. Överallt hör man folk som klagar på att Svenskar använder Engelska. Vad spelar det för roll? Att personen man pratar med förstår vad man säger är väl det viktigaste. Så löjligt.

2005-11-04 01:17
de engelska uttryck som är accepterade att häva in i svenskan i mina öron är:

damn
boy
crazy
hottie
playa
girl ... typ sånna

talk to tha hand är för Ricky lake.

Men kör lite eng myself så skal lej klaga blandat med lite spanska, arabiska och franska ord blandat med svenskan.
är mångkulturell :)

POWER to tha people the power to speak as one like.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2005-11-04 01:17
"Shit" har ju jag och de flesta med mig sagt sedan lågstadiet. Vi kanske inte bara visste vad det betydde ordagrant.

Sedan är svenskan och alla andra språk fulla av låneord ändå, som förr eller senare blir svenska (eller vilket språk vi pratar om) ord. Hur engelskt låter smorgasboard, skyscraper eller bar stool? Hur svenskt låter fåtölj eller gardin? (Franskt).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-11-04 01:52
Stool är ju ändå rätt engelskt.
Coolin' in the scene like a horse in a stable

2005-11-04 02:57

haha, jag har alltid varit en san som blandar fett mkt. folk storde sig som fan pa det och nu nar flyttat till usa har det blivit annu varre, men det ar jag och att folk stor sig pa det ar bara amusing... jag e ju inte helsvensk langre sa varfor?
Alla kanner Apan
Apan kanner ingen

2005-11-04 16:24
Det stämmer, jag är Victoria Silvstedts hallick, sutenör, pimp, förmyndare, pappa, kalla det vad ni vill.
Intressepenisen hårdnar!

2005-11-05 11:16
mstery F20
men vi pratar om just en sak då ska man inte ha "skita i" mentaliteten utan delta i diskussionen
Kärlek och respekt...