I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En liten tanke bara..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-04 23:56

En liten tanke bara..

Jag satt och såg LiarLiar på tv och en tanke slog mig. Huvudpersonen i filmen kan inte ljuga på en hel dag. Han kan alltså inte uttala en lögn, hur gärna han än vill.

Han kan inte säga "Den här pennan är röd" när den i själva verket är blå.
Han kan inte lova att träffa sin son, då han vet att han inte kommer att göra det.

Men han kan säga saker som "När du slickar chefens röv kommer du så långt in att man inte kan se vilken del som tillhör vem."

Är inte det lite ologiskt?
(Inte för att filmen på nåt sätt är logisk eller realistisk i sig, men)

För det första : Den dissade killen hade aldrig bokstavligen talat slickat chefens röv.

För det andra: En människa kan omöjligt ta sig in med sisådär halva kroppen in i någon annan.

Det här vet huvudpersonen med all säkerhet, menändå lyckas han utan några som helst problem säga en massa sådana här saker.

eh.. godnatt.

2005-11-04 23:57
det är ju ett uttryck, inte en lögn.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-11-05 00:00
Misery

Men vaddå ett uttryck? Det är ju isåfall en tolkningsfråga.
Isåfall hade han ju kunnat använda exempelvis ironi som substitut för en lögn?

2005-11-05 00:02
men han sa det ju inte i syftet att få någon att tro att snubben varit uppe i chefens anus och krälat.

2005-11-05 00:04
Förmodligen inte, men det spelar väl inget roll vilket syftet var? Det är ändå inte sant, liksom..

2005-11-05 00:04
den filmen har flera manusfel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-05 00:05
men, ungen önskade ju inte att han inte skulle kunna säga någonting som inte var bokstavligt sant, utan att han inte skulle ljuga, och det gjorde han ju inte.

2005-11-05 00:05
Ja, och vi håller nu på att reda ut ett av dom..

2005-11-05 00:06
jag påpekar gärna fel i dåliga filmer, men visst. det är bara film. så inget kan vara fel. ^_^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-05 00:08
Misery

Jo men isåfall hade han ju kunnat använda den "rätten" i andra avseenden där det kunde gynna honom, men neeej.. Han kunde bara uttrycka sig på det sättet i just det sammanhanget, när han skulle dissa någon.

2005-11-05 00:09
transition P19

hur menar du "efter filmen"?

2005-11-05 00:10
transition

var nu inte sån.
Jag sa aldrig att den här tråden var till för att skapa världsfred.
Den ÄR onödig.

2005-11-05 00:10
katt_

men nej, för med den baktanken så är det ju indirekt att ljuga, och då funkar det inte längre.

2005-11-05 00:11
transition

haha.. nää, jag satt inte och påpekade det under filmen.
sånt gillar jag inte heller..

2005-11-05 00:15
transition P19

det håller jag med om, fast vissa filmer måste man få spy på medan de fortfarande är på. amerikanska the grudge till exempel. jeez vad jag babblade under den filmen.

2005-11-05 00:19
transition P19

var glad för det.

2005-11-05 00:26
Misery

Men han ljuger lika mycket i dissen.
Och syftet har ineg betydelse. Det är vad han uttalar som räknas.