I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tänk om jesus...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-06 16:48

tänk om jesus...

tänk om jesus skulle bli dödad på ett annat sätt en just spikad på ett kors. till exempel halshuggen i en gilljotin(stavning) skulle alla troende gå runt med en gilljotin istället för ett kors då:O?

Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2005-11-06 16:56
Förmodligen.
Tänk om alla som plockade någon annans "roliga reflektion" uppgav sin källa, skulle det vara färre kopierade inlägg då?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2005-11-06 16:59
hmm ok, diskuterade det på en svenska lektion med min gammla svensk lärare för hmm sesådär 1 år sedan.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2005-11-06 21:14
Poängen med iaf det protestantiska korset är ju att det är tomt. Dvs jesus har återuppstått osv. Skulle inte fungera lika bra med en giljotin.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-11-06 22:43
Du har lyssnat lite för mycket på KRS One - The Truth
"gör det som är rätt, men tappa aldrig din kassett"

2005-11-06 22:47
Är inte det ett gammalt skämt från nån stå uppare typ david bathera eller nåt? "eller om jesus dött under förintelsen skulle folk gå runt med gaskammare runt kalsen"

men poängen är som SakiSaki skrev, inte att han dog på korset, och kristna har symbolen p.g.a. det, utan att jesus återuppstod och det tomma korset är en påminnelse av detta....
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-11-07 14:41
Bill Hicks körde den rutinen med koppling till Kennedymordet och ett gevär i alla fall.

De flesta kristna torde antagligen inte fokusera på att Jesus inte hänger på korset. Att han dog och blev ett offer och därmed försonade synder har antagligen större teologisk betydelse än att han övervann döden. Det verkar förenligt med att alla kristna inte tror på återuppståndelse, men att frälsning genom kristus är centralt i all kristendom.
I'm back!

2005-11-07 16:00
Doggland F0

Men det tomma korset symboliserar ju just jesus uppståndelse? Och krusifixet symboliserar jesus lidande på korset.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-11-07 17:20
SakiSaki: Vad något symboliserar kan ju variera rätt så fritt. Många kristna skulle inte skilja på ett krucifix och ett kors utan mena att de symboliserade samma sak.

För de flesta symboliserar nog båda ett öppet ställningstagande som visar att de är kristna för omvärlden, och saknar ytterligare teologiska övertoner skulle jag tro.
I'm back!

2005-11-07 17:38
När jag konfimerade mig förklarade min präst att essensen i kristendomen är uppståndelsen. det är det som utgör kärnan i kristendomen... att en snickarson från nasaret vid namn jesus levt och blivigt korsfäst är historiskt bevisat. (romarna var duktiga på att dokumentera)

Jesus figurerar även i t.ex. Islam, men där ses han som profet och man förnekar uppståndelsen.

om man kallar sig kristen och bär kors, men förnekar uppståndelsen bör man nog tänka över situationen lite...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-11-07 22:56
Äh dom behövde bara en symbol när dom hittade på allt och nån smart-kille föreslog korset. De gjöt ett provkors och tänkte: "oh nice. detta ser fett ut i silver och guld runt halsen". På den vägen är det.
Giljiotinen var väl dessutom inte uppfunnen på den tiden när dom spånade på Guda-grejen?
Mind Your Head...

2005-11-07 22:56
Oj. Viken jävla stavning och meningsuppbyggnad. Ursäkta mig så mkt =]
Mind Your Head...