I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Okej allt händer för ett skäl?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-08 17:35

Okej allt händer för ett skäl?

Okej tänkte haka på trenden med "allting går åt helvete, varför?"-trådar och ställa en fråga riktiad framför allt till dom tror att allt som sker händer av ett gudomligt skäl (livets ord osv.).

VAD HAR AFRIKA GJORT?

Seriöst det är ju helt sjukt så mycket skit som bara slängs på den kontinenten. Inte nog med att den fortfarande är gravt skadad av den gamla koloniseringen, nu är matbrist, aids, vattenbrist och nu kanske också fågelvirus delaktiga i att förstöra för dom som bor där.

Om nu allt händer för ett skäl, vad har dom gjort för att förtjäna det här?

Om det är Guds lösning på överbefolkningen så är det väl lite elakt att ta ut det på en redan så våldtagen världsdel?

-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Poet

2005-11-08 17:43

det är inte alla som tror att allt
händer för ett skäl,
kan inte komma på
något skäl iaf.

har ingentligen inget svar på din fråga
- tror nog ingenhar det för ingen vet
säkert om det finns högre ting
som styr och ställer.
What I said, yo!

2005-11-08 17:45
feenposhleen P2
Asien har ju mest folk.. så det är knappast något försök att lösa överbefolkningen från gud. =)

Av alla dessa "Allting går åt helvete" trådar så är denna nog den enda som jag på något sätt kan stödja..
För afrika är en sargad världsdel... Eller iaf länderna söder om sahara.. dom norr om sahara klarar sig hyfsat bra..

Fast egentligen tror jag inte det finns någon riktig matbrist eller vatten brist eller liknande.. det som finns är PENGAR brist.. och det leder såklart till vattenbrist och matbrist..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-08 18:12
PhilAhz0phee

Vet med mej att det finns folk som försöker intala sig att det finns en gudomlig anledning till det som sker... det jag försöker säga är just att det låter lite patetiskt

Lynguistic

Sant... pengabrist är nog grundproblemet.

2005-11-08 19:53
Gud ser egoismen i människan. Han har därav sett som enda möjlighet att verkligen ta skiten till den yttersta botten, för att vi övriga människor verkligen ska se "hur lågt är lågt".
Arrangör

2005-11-09 11:46
feenposhleen, vad är det för patetiskt med det? Om dessa personer finner styrka till att leva sina liv så är väl det bra?

Tror dock inte det finns särskilt många som skyller hela grejen på gud. Kan inte tänka mej att dom resonerar så, gud straffar afrika inget att göra åt.. men vet heller inte vad gud skulle ha för anledning.

Men det känns inte ett dugg relevant varför nu afrika har blivit straffat, det hjälper inte dem ett dugg om dom skulle få veta att det berodde på någonting.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-11-09 11:51
En bidragande faktor är väl bl.a. att dom brukar
dra på sig "krigsherrar" som tycker att det är
bättre att skaffa vapen och "kriga" istället för
att försöka lösa mat/sjukvårdsproblemen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-09 12:14
jag tror att allting händer av ett skäl.

att dom har det jävligt dåligt ställt kanske är en signal till västvärlden att tänka om och hjälpa till? kanske låter hemskt, men om man inte vet vad som är hemskt, hur fan ska man veta att man har det bra?

2005-11-09 12:19
Bra där mäki! själva teodiceproblemet förklaras faktiskt precis så inom kristendomen.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-11-09 12:20
driver du eller? jag tror faktiskt så. lite psykologi över det hela.

2005-11-09 12:22
mäki vadå driver?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Arrangör

2005-11-09 12:23
mja jag tror starkt att allt händer av en anledning, det finns ingen slump.

Tänkte faktiskt likadant som du mäki att det kan vara en signal till omvärlden, att tänka om och hjälpa dom.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-11-09 14:14
Om det är Guds lösning på överbefolkningen så är det väl lite elakt att ta ut det på en redan så våldtagen världsdel?

Guds lösning? det är väl ändå mänskliga faktorer som sprider skit i världen, Afrika included. sen förstår jag inte varför folk tror att en plan som kokats ihop av en varelse som skapat allt i universum ska vara lätt att förstå.

2005-11-09 14:20
Afrika: Världens minst demokratiska, kapitalistiska och globaliserade kontinent. End of story.

2005-11-09 14:25
Beror inte afrikas problem på att dom inte producerar nåt vettigt. Bara basprodukter som ger dåligt med pengar och sen exporteras ut till Väst där det produceras till en färdig produkt och därmed ger mkt mer pengar. De har ju fått producera typ bananer, choklad och gummi (whatever) under de åren de var under kolonialt styre. Sen är det ju inte lätt att avveckla sina främsta produktionsområden för att ge plats åt annat att exportera.
Och det är ju bolagen som köper skiten av dom som bär skulden för att de för de första inte ger dom en skälig ersättning för varorna som produceras. Om de får mer pengar betyder det mer kapital att utveckla nya industrier.

Detta är liksom bara en annan form av kolonialt styre när man håller hela kontinenten nere i skiten får att få billiga varor. Det var väl ändå själva idén med att starta kolonier.

Så, ja, allting händer av ett skäl, men ingen gudomlig, utan av ett ekonomiskt.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-11-09 21:03
psyjunta

se mitt inlägg ovan ditt.

2005-11-09 21:07
qana

ditt inlägg fanns inte när jag började skriva... och trots det så har jag dragit lite andra slutsatser
va inte sån viktigpetter
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-11-09 21:33
bara för att allt som händer har ett skäl (om man nu tror på den tesen) så behöver väl inte det betyda att det ska vara rättvist på något sätt.
jag Har rätt.

2005-11-09 22:30
det är väl snarare det att dom inte gjort något?

Gud gav människorna rätt att bestämma över sina egna öden, dvs om vi väljer att skjuta sönder varandra är det vårat problem.. finns nu gud så kanske han tröttnar och slänger en domedagsvåg på oss who knows?
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2005-11-09 22:49
fimp F22

vet du ens vad teodicéproblemet är?
vågar du köra på mig igen då fitta?
Rappare

2005-11-09 22:51
Allt hände inte för ett skäl, men allt har en konsekvens.

2005-11-09 23:18
angående teodicéproblemet:

* Enligt vissa uttolkare av den kristna tron ger bibeln svaret: människan är problemet, eller rättare sagt hennes synd. Jfr. Rom. 5:12...men man kan också se det som att människan är skapad med en egen vilja. Antingen kan man bli frälst eller inte, möjligheten finns.

* Ett annat svar på frågan kan vara att Gud ser mycket väl det onda i världen men det är också att betraktas som gott, i någon mening, eftersom Gud inte har samma begrepp och ont och gott som vi människor har, och att vi aldrig kan förstå hans sätt att se på världen. (Detta ligger nära Leibniz ursprungliga uppfattning.)

* En tredje lösning kan vara att Gud skapade världen och människan, likt ett urverk, men lät sedan skapelsen vara.

taget från susning.nu, inte världens mest pålitliga sida men å andra sidan är det ju inte nån typ av fakta som diskuteras här. själv har jag alltid lutat åt punkt nummer två, för jag har verkligen aldrig förstått människor som kan acceptera tanken att Gud existerar och sedan utgår ifrån sina egna tankar kring hur universum fungerar för att "betygsätta" honom/henne/det. om man är villig att tro att ett väsen har skapat universum och allt däri borde man kanske inte tro att man automatiskt ska förstå hur systemet fungerar så att säga.

2005-11-09 23:36
Demento

väl valda ord!
vågar du köra på mig igen då fitta?

2005-11-10 09:46
Demento

Det jag vill få reda på är snarare hur någon kan ställa sig bakom idéen att det skulle vara något gudomligt skäl bakom allt som sker, när det inte håller någon logik alls. Visst, det du säger är sant, det är svårt att tänka på någon Gud, och Guds skäl inom ens egna ramar, lite som omnipotensparadoxens största problem, men jag tycker ändå att man måste behålla någon slags distans. Det kanske bara är jag men det känns jävligt tomt att bara anse att det som sker sker utan att man försöker förstå något.

Sen ni som säger att afrika är en naturligt fattig världsdel har inte läst på ordentligt. Afrika har en enorm mängd råvaror, det som förstör är att under kolonialtiden så formades världsdelen helt som en råvarudepå åt europa och amerika. Det som fattas är sätt att refinera sina råvaror, eftersom industrin där utvecklades för att skicka råvaror till fabriker på andra håll...

2005-11-10 13:25
Afrika hade inga som helst problem tidigare om man jämför med hur det ser ut idag. Högt stående civilisationer etc etc.

Vita män kom dit, började jiddra och bossa. När de drog därifrån tog lite mindre snälla män över makten och the shit hit the fan. När folk säger "hjälp" så är det fucked up. Vad som måste göras är att lära dem bygga upp sig själva.

Kommer inte ihåg vem det var som sa det, men det var inte länge sen. "Vi blir tiggare".

Att ge dem mat och kläder hjälper bara ett litet tag, det är uppbyggnaden av allt som vi måste hjälpa de fattiga med.

Men de har haft så mycket skit så länge att det kan bli svårt att lösa afrikas problem på en pisskvart, det är en hel kontinent i stort sett som behövs byggas upp.

Det är för mycket hat i Afrika rent generellt.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2005-11-10 14:29
jumpcut
Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime

feenposhleen P2
varför håller det inte någon logik?

2005-11-10 14:45
Demento: Men vad gör man med länderna som inte har nån kustlinje? Och är det inte taskigt att bara lära en snubbe att fiska? ;)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2005-11-10 14:58
why ja jag vet vad teodicéproblemet är. hur så?

2005-11-10 17:13
Demento

Ser du någon logik i att sparka på en världsdel som ligger ner?