I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

kommer man till himlen om man dör i rymden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-10 22:32

kommer man till himlen om man dör i rymden?

jag fundar på detta,.. nu sitter jag å ser på armagedon och skulle bara vilja vet om man kommer till himlen om man dör i rymden. själv e jag inte troende men om vi säjer att vi skulle ha en civilisation på mars skulle dem oxså komma till jordens himel å finns det fler?

" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2005-11-10 22:36
nja, det är ju fel att säga att man kommer till ett ställe där man redan är. typ "kommer jag komma hem när jag ligger i min säng"
http://www.kommandot.se/wp/

2005-11-11 00:15
så svaret är altså?

2005-11-11 00:40
ok, jordens himmel existerar inte.
the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2005-11-11 04:02
Säj att du e född på en fjärran planet å aldrig har hört talas om gud. Men han lever ett enligt bibelns normer ett perfekt liv. Du lever ett så rätt liv att du borde bli nominerad årets kristen,,..
Kommer gud då att placera dig i hans himmel eller kommer han inte ens lägga märke till dig?

2005-11-11 11:49
PhatSniper P21, antingen kommer man till himlen, eller också blir man placerad i helvetets första krets under kategorin odygdiga hedningar/odöpta barn. tror att gränsen är lite flytande.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-11-11 11:53
Oavsett var man avlider så antar jag
att den gamla föreskriften var att om
man har vart god så hamnar man i
himlen och har man vart en illbatting
så hamnar man i helvetet.

Om du är Mr Elak McCrook och åker
ut i rymden för att fuska dig in i
himlen så funkar det inte ändå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-11 13:42
next principle
jag försöker bara finna olika vinklar på saker å ting,..

2005-11-11 14:58
men! himmelen som många tror på finns ju liksom inte där för oss att se..

" Vi landar på Mallorca om ca 50 min, och om vi alla tittar ut på vänser sida så ser vi nu Himmelen. Tittar ni noga så kanske ni har tur o ser en avliden bekant. Vinka!"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-11 19:44
BEATDOWN ja precis va händer då om du e troende å svävar in i ett svart hål vet gud ändå vart du e då men ingen annan?

2005-11-11 20:44
man krossas och komprimeras väl om man kommer in i ett svart hål? har jag alltid trott.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-11-11 21:29
jag trodde de var startek varianten att man kommer till nått typ parralelt universum eller att man typ förflyttas i tiden typ eller nå liknande,.

2005-11-12 16:42
PhatSniper P21: Japp, så ere.

2005-11-13 14:58
PhatSniper P21:

Fan vad du låter hemskt insnöad och omedveten för att tillhöra den unga kreativa nytänkande generationen som lever i ett informationssamhälle till skilnad mot våra föräldrar...

Låter som att du blivit ledd på nåt spår, blivit given en rad sjuka regler, som att "himlen" finns...och att du trodde det bokstavligen var himlen!? Det förbryllar mig att du inte kollat upp saker och ting?

Min filosofi är att vetenskap och religion hänger ihop, en dag kommer man att hitta länken som binder ihop allt i en enda teori, det som Einstein var på god väg att knäcka!

Har du någonsin tänkt tanken att livet kanske bara är ett spel, ett spel utan regler? Där det är DU och dina illusioner som blir avgörande för vad du upplever i ditt liv...

Har du någonsin tänkt att livet kan vara en skola där vi börjar våran vandring mot att bli gudar en vacker dag? Där endast de bästa kvalificerar och går vidare...Precis som Idol? Alla kan väl inte bli gudar? Precis som att alla spermier inte kan bli människor! Men samtidigt behövs varje spermie för att just den spermien skall nå fram till ägget, kanske är det så med livet?

Det finns 11 vetenskapligt bevisade dimensioner enligt en dokumentär som handlar om strängteorin, vilket innerbär att möjligheten till att paralella universum utspelar sig i samma tid och rum som vi befinner oss i, fast i en annan dimension, utan att vi märker av det!

Kanske är det DET som bibeln refererar till som bibeln?

Men bibeln skrevs ju för c:a 2000år sen, mycket nya saker som dykt upp på den tiden, allt annat utvecklas ju...

Vore dumt att enbart haka upp sig på filosofier från flera tusen år tillbaka och ta dom ordagrant, men visst kan man använda dem som referenspunkter i kreativt nytänkande!

Sorry om jag krossade din verklighet, men en del av dessa saker tåls att tänkas på...

peace!

2005-11-13 15:05
kleton,,
hur kan du ha krossats nåns värklighet me de där drabblet,..

de var mest ditt egna flumm å din egna teori som var om möjligt mer osammanhängande å orealistiskt än mina..

hur skall vi då nå dessa 11 dimentionerna menar du?
å hur vet du de?

2005-11-13 15:09
PhatSniper P21:

Hahaha, jag orkar inte förklara nånting för dig!

Ta reda på saker själv, det gjorde jag! Du vet så lite, hahahahahahahahahahahahaha...

2007-05-27 18:05
11 dimensioner.

Intressant. Inte 12, eller 567 eller 456378 st.

Medeltiden: Kolla, en fisk! den kan nog andas i vattnet nästan 11 dagar.

Den dagen vi blir kloka är då vi inser att vi är helt dumma i huvudet och kan jobba vidare utifrån det ställningstagandet.

Allt annat är bara billiga teorier.

Och oavsett när i tiden oavsett hur nu en tidsaxel rent fysikt förhåller sig så tror jag att man kan lita mer på känsla än tillfälliga vetenskapliga teorier.

För i slutändan spelar de ingen roll över huvudtaget.

Det är som att öppna ett paket och redan veta vad det innehåller. Det tappar syftet med att överhuvudtaget packa in skiten.

kleton P24

Du verkar inte vara den skarpaste av hjärnor du heller.
//My Dewolistic Mind-
Only one of a kind

2007-05-27 19:54
phatsniper,
tror inte en eventuell himmel är av denna värld,
sen känns det rätt dumt att spekulera kring något ingen kan svara på..

ur ett kristet perspektiv kommer du dock till himmelen..
det finns bara en så inga problemos..

Kommer gud då att placera dig i hans himmel eller kommer han inte ens lägga märke till dig?

Ur ett kristet perspektiv vet Gud allt och har skapat allt,
så svaret blir ja, om han nu vill det, han kanske mobbar dig :)

Kleton (hola)

Min filosofi är att vetenskap och religion hänger ihop, en dag kommer man att hitta länken som binder ihop allt i en enda teori, det som Einstein var på god väg att knäcka!

Problemet är att teorin aldrig kommer övergå till absolut sanning.
Vi kommer aldrig med säkerhet kunna säga bu eller bä då vi är en del av helheten och därigenom aldrig kommer säkert besvara alla frågor..

Även om vi skapar en teori som förklarar alla fenomen vi känner till så kan vi aldrig vara säkra på att vi känner till alla fenomen och att teorin därmed är fullständig :)

Det finns 11 vetenskapligt bevisade dimensioner enligt en dokumentär som handlar om strängteorin, vilket innerbär att möjligheten till att paralella universum utspelar sig i samma tid och rum som vi befinner oss i, fast i en annan dimension, utan att vi märker av det!

Vet vi eller tror vi?
Saker som ter sig på ett sätt kan mkt väl vara på ett annat.. Vår uppfattning av verkligheten behöver inte vara rätt, vi kan således uppfatta 11 dimensioner även om det existerar 1. Nu känns det ju inte särskilt intressant dock då vi måste utgå från att vår verklighet är "verkligheten". Men problemet kvarstår.

Det vi inte vet att vi inte vet kan göra att vi inte vet det vi tror oss veta :D

cry me a river!
--> thcrew

2007-05-27 19:58
"Lite" OT..

Något jag funderade mkt kring förut var variationer i parallella universum, exempel finns i typ varenda fantasybok antar jag..

Det jag har funderat mest kring är huruvida variationer i dessa kan förekomma.

Om man utgår från att allt sker av bestämbara anledningar och att startpunkten för dessa förgreningar är densamma, bör då rimligtvis inte alla paralleller vara identiska.

Och om de inte är identiska vad orsakar då dessa variationer,
inget inom dessa system bör ju rimligtvis kunna orsaka variationer då alla händelseförlopp sker identiskt i system.
cry me a river!
--> thcrew

2007-05-28 20:27
dewo P24:

Tror mer att det är du som inte har den bästa uppfattningen om saker och ting.

2007-05-29 09:55
Japp det blir tilloch närmare :P

2007-05-29 14:35

I den klassiska synen på himlen så är det ett jordiskt rike. Inte självklart att du kommer till himlen.
Antag istället ett ickejordiskt efterliv. Om man lever som en god kristen (finns en del som menar att man gör det, barna tro hos odöpta barn och liknande tankar) så är det då tänkt att man kommer till himel eller helvete oavsett var man dör. Odöpta barn och folk som levde innan jesus brukar då placeras in i limbo. Tanken på limbo har dock på senare tiden avskaffats av flera stora kristna aktörer. Påven förkastade tesen nyligen, som en möjlighet som fanns men som man inte längre anser håller. Och Svenska Kyrkan har helt tagit bort jävulen och helvetet vad jag förstår.

I'm back!

2007-05-29 22:45
Anledningen till att man inte är troende är för att an är trögfattad.

Vad heter himmlen på engelska? Heter det Sky? Nej det heter Heven.
Man kommer till "himmlen" inte atmosfären.

2007-05-29 22:46
När man säger att barn är morgondagens vuxna så tror ni säker också att dom värkligen blir myndiga i morgon, den 30:e maj.

2007-05-29 23:11
kleton: de 11 dimensioner du talar om är dessvärre inte bevisade utan de finns endast för att passa teorin. sedan är det precis som joda säger att inom vetenskapen finns det inga absoluta sanningar utan man strävar alltid efter att rätta sig för att få en så verklighetstrogen bild som möjligt, kunskapen är alltså dynamisk. det är det som gör att religion suger om man ska använda det inom vetenskapliga syften som t.ex kreationisterna gör och det senaste påfundet intelligens design.
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-05-29 23:51
den visar dom väl typ 20ggr per år?
cry me a river!
--> thcrew

2007-05-30 16:07
*Suck*

mantis, "heaven" betyder "sky" också.

http://en.wiktionary.org/wiki/heaven
I'm back!

2007-06-08 23:12
kleton P24

Ja men visa då att dina teorier håller 100 %
Håller de bara till en viss grad kan man ju tvivla över hela teorin i sig.

Förstår du inte denna tanke så...
//My Dewolistic Mind-
Only one of a kind

2007-06-09 13:06
dewo: finns inga naturvetenskapliga teorier som är 100 % säkre/fullständiga, inte ens newtons lagar om gravitationen
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-06-09 15:21
Doggland

Tyst...

2007-06-09 15:41
bara för att himlen beskrivs som "uppe" eller "ovan" i skrifterna betyder det inte att det skall tolkas som det vi kallar för himlen i vardagligt språk, dvs molnen osv.

himlen enligt dom religiösa skrifterna är något helt annat!

vad det är tänker jag inte berätta det är därför det är tänkt att man ska läsa skiten själv, så man kan bilda sin egen uppfattning och förståelse av det hela.

"Såsom ovan, så nedan."
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Breakare

2007-06-09 20:05
hahahahahahahahahahahahahahahahaha dagens
HERB, bust a cap in yo ass

2007-06-09 20:23
Pusherman 

"det är tänker jag inte berätta"

Tack du gör oss en tjänst oavsett om du vet det eller inte
//My Dewolistic Mind-
Only one of a kind