till er som blitt föräldrar som unga...
...och med unga menar jag under, låt oss säga, 20 år. hur ser ni på föräldraskapet? har det varit som ni förväntat er och tänkt er? och huvudfrågan: skulle ni själva kunna tänka er att uppmuntra era egna barn till att få barn vid låg ålder? anledningen till att jag funderat en smula över detta är inte att jag själv ska bli förälder eller ens funderar på att bli det (för att inte tala om att jag saknar kvinnan till det...) utan för att en vän till mig nyligen blitt morfar. det är ju rätt trevligt kan tyckas? och ja det är det, men han är själv 34 år... jag kan själv knappt tänka mig att ha barn vid 34, eller jo det kan jag väl, men absolut inte ha barnbarn vid den åldern, det känns ju så... långt bort. doesn't it? om någon förälder har lust att ge sin syn på saken vore det intressant att få ta del av... lev väl
ehm, hur gammal är hans dotter???
boat sluts looking for work in borlänge, sweden
herrejävlar va bull jag ska skaffa barn när jag e 34 inte bli mormor =/
att vara morfar vid 34 e en aning overkill, men vafan, livet e en lek, låt oss leka!! jag själv skulle gärna kunna skaffa barn nu, (om jag fann den rätta) jag har en jävligt stor "pappighet", som växer inom mig, vill gärna ha en egen liten manuel eller en liten alice
http://www.sthlmmd.se
Låter galenskap i mina öron. I allmänhet tror jag dock att föräldrar som fått barn tidigt nog försöker skydda sina barn från att göra detsamma? Det är väl inte alltid helt soft kan jag tänka mig. Som folk har sagt, jag ser ingen anledning för mig att skaffa barn innan 35 egentligen. Känns som att man ska ha levt lite innan :). Brudar kanske har större anledning att skaffa barn tidigare än snubbar iof, med tanke på att ja.... riskerna blir ju större ju äldre man blir, både för mamman och för att barnet ska födas med någon missbildning eller whatever. Plus att det ju blir svårare att återhämta sig fysiskt ju äldre man är när man föder ett barn.... Tja, iallafall.... låter galenskap...
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
många blåsta brudar som blir gravida.... klassikt. jag misstänker dock att jag blivit kemiskt kastrerad så jag e luuuugn....
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
spelar väl inte så stor roll, men har man sagt y får man väl säga 3, så: han var 17, dottern 16... anyways, det är rätt lustigt hur livet ter sig för olika människor. mitt är ju så långt ifrån barn man kan komma just nu känns det som. samtidigt som flera runtomkring en sitter med barn. ex: jag har 6 grundskoleexklassamrater av kvinnligt kön som har barn. 3 av dessa har dessutom 2 barn redan om jag inte har helt fel. och vi är alltså 23... ingen manlig grundskoleexklasskamrat har barn än vad jag vet. av de som jag gått i gymnasiet med har ingen barn vad jag vet. hade väntat mig att någon av de unga mödrar som mig veterligen finns på whoa skulle ha något att säga i frågan, men så tycks det inte vara?
eller så läser dom inte din tråd priyan.
min kusin ville inte ha barn , men hans tjej ville, han var liksom tvungen a ha...nu är hans dotter 5 år, han älskar henne över allt annat...
MRsalesman: nej, jag är medveten om den möjligheten, därav frågetecknet... :) dj blaze: man är väl knappast tvungen att skaffa barn?
Ja e 16 och har barn men ja va 15 när han föddes?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Priyan tvungen var han, även om man inte vill ha barn så känner man en stor ansvar ändå...
priyan: man är inte tvungen att SKAFFA men kan vara tvungen om kvinnan föder barnet utan mannens medgivande...dvs...om det råkar hända trots preventiv o dyl.
jeffi: skulle du kunna råda ditt barn att bli förälder tidigt själv? dj blaze & mrsalesman jag läste visst en smula slarvigt och tänkte en smula fel... givetvis är det som så. sorry.
många blåsta brudar som blir gravida.... klassikt. vad har deras intelligens med graviditet o göra? För att man blir gravid som ung behöver det inte betyda att man är dum i huvudet.Alla har sina orsaker.
i min kusins fall var helt sjukt!! eftersom han är mörk så ville hans tjej ha en liten mulatt!!
Nej det är en stor ansvar man måste ta ja skulle nog inte väljt o ha barn så här ung om inte graviteten hadde gått så långt men ja tror faktiskt att 17-19 är en bra ålder
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har en tjej i min klass som har barn, hon e 16 och barnet 1 de e lite udda men känner henne inte så äää.
ingen av mina barndomsklasskamrater har barn än vad jag vet. smart klass. de enda barndomskompisar jag haft som fått barn har blivit fuckade i huvudet av ungen. deras små "mirakel". och fan vad speciella de tror att de är helt plötsligt. unga mammor och pappor verkar ha något hormon som gör att de blir fullkomligt galna. mina föräldrar hade det också. och ja en sak till: jag är så sjukt trött på att de idioter som inte insett sitt och ungens bästa och plockat bort barnet ska få bättre hjälp än oss som har det svårt av andra anledningar. klarar man inte att ha barn så ska man inte skaffa det. mina föräldrar var för unga, de var 18 o 19 när de började ploppa ut oss fem. detta ledde till en fattig barndom. mitt mål är att ha en inkomst innan jag börjar odla kids. om jag nu någonsin gör det. min största skräck är att hamna där och sitta och berätta om hur många ord ungen kan och titta den kan klappa händerna som alla andra ungar på dagis och visstärmittbarnfatastiskt!?
jag känner nästan större obehag inför äldre föräldrar. de tycks ha vuxit ifrån alla instinkter, vilket säkert har ett samband med anledningen till att de skaffat barn så pass sent i livet: de har varit upptagna med att göra karriär, leva runt och skapa en stabil ekonomisk situation. de har knappt sett ett barn i verkligheten, och under graviditeten har de varit upptagna med att läsa på allt om alla bedövningar som finns. sen kommer de in på förlossningen, med ett litet brev i handen som förklarar exakt hur förlossningen ska gå till, i vilken ställning de ska föda, hur personalen ska förhålla sig till dem, och vilka bedövningar de vill få. sedan går allt åt helvete, de spricker upp, barnet fastnar med skuldrorna, man får dra med sugklocka, i värsta fall slutar det med katastrofsnitt. sen ligger de orörliga i en säng och gråter för att allt inte blev exakt som de hade tänkt sig, för att de förlorade kontrollen, och exakt alla andra människor i hela världen är skyldiga till det. amningen funkar inte, de kan inte hålla barnet rätt, de får panik om barnet skriker, de larmar på personal så fort en blöja ska bytas, de beter dig helt enkelt som om de var spädbarn själva. jag tycker man borde ge varje bebisplanerande kvinna över 35 en sån där skrikande docka som man låter gravida/bebissugna tonårstjejer i talkshows på USA gå omkring med.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
snorty F22 bara en tanke, men kan det ha att göra med att många unga mammor får hjälp av sina mammor och pappor när de är nyförlösta? en 35-åring lär ju inte få så mycket stöd från sina päron när den skaffar kids medan en 15-åring ofta får det, blir förvarnad osv.
Jag håller med Snorty. Visst har barnfödandet skjutits upp i ålder här i Sverige, eftersom folk prioriterar annat först, men kroppen följer inte med i denna framskjutning av saker. Kvinnokroppen är som mest lämpad av bära och föda barn mellan 18-25 ungefär.
junkgirl självklart får en femtonåring oftast mer stöd från sina egna föräldrar än en 35-åring. men jag menar ändå att femtonåringen generellt, som jag upplevt det, uppvisar mer instinkt. det har kanske inte ens med ålder att göra, det handlar kanske om att 35-åringen antagligen levt flera år i en barnfri miljö, utbildat sig och gjort karriär.
snorty F22 och en 15-åring har oftast lättare att acceptera förändring. visst. det är mycket som spelar in. tokiga blir de, hur gamla de än är.
junkgirl haha, där har vi iaf fastslagit något. iaf alla de som inte kan prata annat än blöjor, amning, och äckel.
snorty F22 japp. ^_^ sen finns det ju självklart de underbara föräldrar som bara ser sina barn som egna individer som de lånar och hjälper på vägen och inget gudomligt de fått till skänks, en förlängning av dem själva eller ett mirakel de skapat. tyvärr verkar de vara rätt få.
de folk jag känner/vet som har fått barn unga är knappt med dem.. de låter deras mamma eller mormor ha ungen jämt o ständigt och klagar på allt, festar och pappan till barnen är inte med i bilden osvosv..
_babyphat : kroppen är mest lämpad att föda barn mellan 18-30! (25 är waaaay för låg siffra) junkgirl : mina polare som har barn är tack o lov ej så. MEn jag är sådan mot deras barn: Oh, my god din unge är så smart, väluppfostrad, underbar.. hotar jämt att kidnappa en polares son. :P för sjukt söt. men nu har en annan polare en mer färsk. (8 veckor) så jag har bytt kidnappnings-objekt :) men iaf back to my point. de höjer ej sitt barn till skyarna utan jag gör. Tyvärr skrämemr det mig. undrar hur ja blir mot -mina - egna små avkommor? :P daaaaaaamn
jag skulle gärna vilja skaffa barn vid ung ålder, fast med ung menar jag då 23-24:) men först blir det till att skaffa lägenhet, hund och ja just de en pojkvän vore ju bra!
La_Latina kan inte hålla med för vår barnmorska som vi hadde sa att ju yngre man är dessto bättre är det för då är det mindre risk att barnet blir sjukt