I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-11-14 03:05

Normal? Unik?

Satt och tänkte på en sak nyss. Folk använder ju ofta uttrycket "men det är ju normalt" när dom är ironiska. Men hur kan man vara normal när alla är unika? Jag förstår inte och får det inte att gå ihop!

Någon som kan svara?

2005-11-14 03:07
Eftersom du inte ger nåt konkret exempel men utifrån "men det är ju normalt" så är det ju itne direkt tal om unika människor, snarare ett beteende som då kan vara normalt.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-11-14 03:09
Men alla hanterar ju situationer och dylikt på olika vis, alla ser saker olika. Förstår fortfarande inte vad en "normal" reaktion då kan vara.

2005-11-14 03:10
Ifall någon skrämmer mig genom att hoppa fram från bakom ett hörn och säga buu blir jag rädd.
En normal reaktion.

2005-11-14 03:10
Oftast finns det ju inte så många valmöjligheter som kan göra en situation unik.

2005-11-14 03:14
Nej men jag får det fortfarande inte att gå ihop. Visst, skulle ens närmaste vänner dö & familjen dö så tror jag inte att det första man gör är att ta på sig en rosa hatt och mima till YMCA. Det förstår jag, men endå.

2005-11-14 03:24
Jag kan tyvärr då inte riktigt förstå vad du inte får ihop.

Skyller på att jag är trötter.

2005-11-14 04:59
jag ser det såhär: att vara unik är högst normalt. se det som stenkulor i en påse. alla är stenkulor, men färgerna, tjockleken på färgen och kristaliseringen av betongen (eller vad de är gjorda av) är olika från kula till kula. men de är fortfarande bara stenkulor.

därför är allt normalt och unikt på samma gång. förstår du hur jag tänker eller är jag för luddig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-14 05:27
men normal är ett samlingsord för återkommande inte lika orealistiskt osammanträffande saker.

eller som junkgirl förklarade. rätt och slätt.

du måste förstår att det finns en sak, därför finns en annan, och däremellan blir det en kontrast. lär dig acceptera kontrasterna så accepterar du skilnaderna lika mycket som du accepterar dess likheter.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-11-14 09:52
Ta längd till exempel, man skulle då kunna säga att de som befinner sig inom ett visst spridningsmått från medellängden är normala medan de som är 2.20 eller 1.30 är onormala.

Principen är densamma för rekationer. Vissa reaktioner ligger långt ifrån medelreaktionen och på en plats i utfallsrummet (alla tänkbara rekationer) där tätheten (andelen reaktioner som registrerats i punkten) är mycket låg. Dessa reaktioner är onormala. Andra reaktioner ligger nära medelreaktionen och i en del av utfallsrummet där tätheten är hög. Dessa reaktioner är normala.

I båda dessa fall måste du förståss göra en modell och kompromissa med verkligheten lite. I fallet med längd får du också ett lätthanterligt två dimensionellt utfallsrum. Det får du nog inte om du försöker ställa upp ett system för olika reaktioner som svarar väl mot verkligheten.

Hur som helst tror jag att du förstår det här intuitivt om du känner efter.

2005-11-14 10:21
normal är väl menat om hur man ska bete sig när man är bland andra människor
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2005-11-14 16:35
tycker folk har förklarat saken bra redan, men jag tänker sticka in mitt sätt att se på saken ändå, bara för att det är måndag.

jag ser det som att när folk säger "men det är ju normalt" på ett ironiskt sätt så syftar de på att det är något som är lite extra udda. det rubbar inte att alla är unika, men menar ändå på att det skiljer sig från mängden. det är udda helt enkelt.

sen tycker jag det beror väldigt mycket på vad det är de pratar om, om det är något där alla människor skiljer sig väldigt mycket så känns det lite fel med ett ironiskt "men det är ju normalt", men om det rör sig om något där alla har sitt eget unika sätt men där en klar majoritet av alla dessa ändå är snarlika kan kommentaren vara mer Ok.