I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad finns mer än universum!?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-22 19:08

vad finns mer än universum!?

jag har tänkt på en grej som jag håller på å bli galen på! som säkert fler har tänkt på , som ingen kan ge svar på:) , varför finns rymden? är rymden oändlig eller är det nåt jävla rum? finns det nån dörr nånstans som öpnnar ut till en annan värld? eller kanske en annan dimension! finns det nån vägg i rymden som stoppar oändligheten! det sjuka är att vi männiksor måste alltid sätta gränser! vi kan inte tänka oss nåt som är oändligt! för vi måste alltid dra en slutsats! vi måste få ett svar eller att allt måste ha ett stopp! och om det finns ett stopp, vad finns bakom det? och det som är bakom rymden måste ju också ha ett stopp? då fortsätter ju det i all oändlig het! så inget kan ta stopp? eller? och hur fan funkar ett svart hål? ett jävla höl som svävar i luften? eller det finns ju inge luft i rymden! men som svävar? kan man åka runt svarta hålet och gå in bakdörren? blir det nåt cp då så man typ flyger omkring snett in i nån annan sak? jag förstår inte =) ju mer jag tänker på det desto mer djup blir jag !

..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2005-11-22 19:46
cooolt !
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2005-11-22 19:52
ett svart hål är, enligt vetenskapens värld, mitten av en galax. som en bamseantistjärna. fan att jag inte minns mer av det programmet. =(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-22 20:10
ayatolla p27

exakt så jag menade! liksom vart fan är änden? vad ere för ställe universum växer i? =)

2005-11-22 20:15
har en teori om att vi är en mindre del i en en större massa;
ju mer man studerat atomen har man upptäckt att den är uppbyggd av mindre delar än man tidigare trott (kvarkar etc.) och alla bygger på samma princip som våra planeter gör, en större och attraherande himlakropp (ex. solen) drar åt sig mindre partiklar (planeter) så att dom hamnar i jämna omloppsbanor. även relativa avstånden, omloppsbanor (elektronskal) och storlekar mellan atom-elektron/Stjärna-planet är att jämförbara.

vad man nu kan tänka är att vårat solsystem är en atom och vår galax, en massa i ett ännu större universum ex. ett sandkorn på en stor strand.
sen kan man också tänka att det fortsätter så i oändliga led åt bägge hållen, dvs att en av våra atomer är en annans solsystem.
this is the place for your advertisement

2005-11-22 21:24
sanitär

Så där tror och brukar jag också tänka. Att hela vårt universum bara är som en atom i ett ännu större universum osv...

Men det som man säkert kan komma fram till när man tänker på detta är att man blir knäpp i huvudet av det efter ett tag.

2005-11-22 21:28
sanitär F60

fast hur förklarar man då att galaxerna ligger huller om buller utan någon ordning? för själva galaxerna roterar ju runt varsina svarta hål tror man idag, men de har ingen bestämd ordning sinsemellan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-22 23:11
maang P19

kanske är en gammal kvarleva från medeltiden då det var farligt att tänka att gud inte fanns. själv tycker jag att det är rätt enkelspårigt, men förstår den svindel man kan drabbas av vid tanken på så mycket utrymme.

2005-11-22 23:25
junkgirl

det är inte upp till mig att avgöra eftersom ja inte e så påläst omdet.

"för själva galaxerna roterar ju runt varsina svarta hål tror man idag, men de har ingen bestämd ordning sinsemellan."
forskare, människor och forskarrapporter har en stark tendens att beskriva teorier som sanningar. det finns många gånger människor haft fel om saker, även i dag.
this is the place for your advertisement

2005-11-22 23:46
WHOA
Bara jag som tröttnade på den här typen av frågor under mellanstadiet? Till och med då var man smart nog att inse att det inte gav nått att fråga andra. "varför finns rymden?" "vad finns utanför universum"? osv osv... C'MON vem i helvete skulle kunna svara på det?!

2005-11-23 01:02
sanitär F60

ja, exakt. de har kommit på att de hade fel när de trodde att galaxerna låg i någon sorts ordning.

2005-11-23 14:22
tassel

tror du jag är dum i huvet?, och tror att nån ska kunna ge mig svar på detta? detta är en tråd för att diskutera!tack så mycket

2005-11-23 15:01
vroksjab
Starka ord det där... lite sen kanske. vsg.

2005-11-23 23:00
svarta hål är ställen där en enorm massa har samlats och till slut nått en så hög gravitation att allting kollapsade i sig självt... så efter det är gravitationen så hög att inte ens ljuset kan ta sig ut.. därav namnet..

sen tror jag absolut det finns andra universum, men inte i rummet som vi tänker oss. att typ vårt universum tar slut och ett annat börjar.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-11-24 01:12
Jag trycker att det är helt logiskt att universum är oändligt stort.
För om det inte vore det måste det finnas något bakom universum och bakom det som finns bakom universum måste det finnas... ja ni förstår.

Sen det här med att universum växer "i sig själv".
Faktum är att ju längre ut i universum du reser destå större blir avståndet mellan atomerna och destå mera "tomrum" a.k.a "vakuum" finns det.
Det är detta tomrum som är oändligt och det är det universum (dvs all materia) växer i.
Skivsamlare

2005-11-24 01:44
jag köper hellre Einsteins teori om att universum har en sån form att om du fördas tillräckligt länge i en riktning så kommer du tillbaka där du startade.

2005-11-24 12:18
jag köper hellre Einsteins teori om att universum har en sån form att om du fördas tillräckligt länge i en riktning så kommer du tillbaka där du startade.

nja... visst va einstein smart men det där köper jag inte... finns ingen logik i det... inte för att det finns det i nåt egentligen men det verkar vettigast att det skulle va oändligt och ständigt expanderas...