I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skolkurator hur mycket hjälp kan dom ge?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-22 21:54

Skolkurator hur mycket hjälp kan dom ge?

Funderar nu på allvar att ta o besöka skolkuratorn, behöver seriösa råd om mitt liv. Inget dock allvarligt, har det bra med vänner, familj och även skolan. men det finns andra saker som kanske ses inte så allvarliga men besvärar mig dagligen.

Eftersom jag har läst lite Psykologi i skolan, så inser verkligen att en psykolog skulle kunna hjälpa mig, eftersom den metod som hjälper är nogt effektiv i mitt fall.

Så därför undrar jag om en skolkurator skulle kunna hjälpa mig?
Iaf med en psykologisk metod, vill inte ha en jävla okunnig person som förklarar saker o ting som jag redan vet.

Annars hur uppsöker man psykolog?
Har hört att det kostar cash, och cash har jag dock inte lust att betala om det inte rör sig om någon mindre summa..

Är tacksam för alla seriösa svar.

peace.

2005-11-22 22:22
Skolkuratorer, BUP osv är bara skit... Iallafall av min erfarenhet av det... Vill man ha hjälp rekommenderas självhjälpsböcker eller att punga ut för att träffa en privat psykolog...

BUPs psykologer/terapeuter eller vadfan dom kallar sig har jag fått uppfattningen om att odm bara sitter av tiden på jobbet, dom får sina pengar ändå... Skriver ut piller och snackar allsvenskan och politik under samtalstiden. Privata psykologer måste vara duktiga på det dom gör annars får dom inga klienter...

Fast det är bara min erfarenhet, finns säkert duktiga män och kvinnor som jobbar inom landstinget, men jag har inte stött på dom...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-01 17:54
kom igen, finns det lite annat folk som vet?

2005-12-01 20:10
min erfarenhet av skolkuratorer är horribel, men det hade med henne att göra, inte med yrket som sådant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-02 00:25
Jag gick hos skolkurator också. Hjälpte mej inte så värst mkt faktiskt. Men jag fick massage 2ggr i veckan. : P
Tycker du ska gå dit och se själv, ofta handlar det om kemin mellan personerna också. ibland funkar det inte, ibland gör det! : )
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Graffare

2005-12-05 14:30
jag fick träffa kuratorn i hela 7an till 8an..för jag anföll e lärare med sönderslagen glasflaska när han hadde slängt in mig i väggen tidigare
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Graffare

2005-12-05 14:31
hon hjälpte inte ett skit,skulle jag se den läraren igen skulle jag troligen göra om det
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2005-12-05 23:38
Är det bara jag som får för mig att AndyMilonakis tar och svarar på inlägg som inte är direkt riktade till henne, som om hon skapat tråden?

2005-12-06 01:40
jag har gått hos kuratorer länge.

Jag har haft samanlagt fyra stycken. Två av dem var dumma i huvet.. den ena va bara äldre och skum, den andra gjorde konstiga ord med tungan när hon tänkte, så där var jag vara på två möten.

men jag hade en som var helt underbar. Ganska ung, och fantastik. Hon var smart. Hon lät mig komma fram till saker själv genom att ställa de rätta frågorna, hon tog upp sina teorier och hon förklarade att hon förstod mig många ggr.. hon hittade aldrig "lösningar" för hon sa att hon inte skulle säga till mig att "så SKA du göra och så SKA du INTE göra".. utan hon lät mig komma fram till de själv men hon var ett underbart stöd.

Tyvärr blev hon sjukskriven i ett halvår och jag fick ha en annan. Även hon var väldigt duktig (och ung) men när min "bästa" kurator kom tillbaka så var det henne jag gick till..

Det bästa hon gjorde, var att skicka mig till en psykolog som kommunen betalade för. Först gick jag hos BUP men sen fyllde jag arton och hon fixade en "ny" till mig som jobbade för MAS. Fick dock byta psykolog efter ett halvår då de hade brist på personal, men hon var duktig och det var skönt att gå dit och prata av sig.

Psykologer hjälper om du vill prata och om du tycker om att sätta ord på känslor och hitta förklaringar till handlinar.
Medan en kurator är bra om du vill fråga om någonting eller ha hjälp med nånting.. de brukar veta vem man ska vända sig till..

Lycka till ;)

2005-12-06 09:39
Tjaa, får du dig en bra kurator/psykolog och är typen som mår bra av att "prata av dig" så kan det nog vara hållbart. Ganska många som säger att sån terapi är riktigt underskattad då är det iofs mest folk som pratat med mer leg former av psykologer och inte bara hobbypluggare -.-

2005-12-06 16:13
det beror väl på kuratorn? alla är inte likdana.
dom ja snackat med har det vart riktigt skönt att få prata ut med
i skolan
de hundra första åren är värst

2005-12-06 17:06
Jag har varit hos 3 olika + skolkuratorn sedan i juli! I början ville jag inte snacka med dom, men mamma och min läkare tycke att jag borde göra det.. så jag gick dit, snackade nästan inget, tyckte dom va skit jobbiga som låtsades bry sig.. Så jag bytte 2 ggr, och nu har jag en (snygg och ung) kille som är bäst! Jag är där varannan vecka o snackar med han nu..underbart! Så det fungerar om man vill prata om det..
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2005-12-06 17:11
För att bli en skolkurator så krävs det bara Socionom utbildning. Dvs dem är inga psykologer utan mer som stöd och nån att vända sig till och prata med.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!