I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Roten-ur en tallrik.

Övrigt - Vardagsfilosofi

Hangaround

2005-11-30 01:52

Roten-ur en tallrik.

Man kliver nöjt in på skolan första dagen som en ... förstaringare.

Varje dag så sliter man för att få bra betyg med en baktanke om vad man läste i tidningen igår.
”Allt fler ungdommar i gymnasiumet går ut med ogiltigt slutbetyg”.
Att vara en i mängden är postitivt många gånger men ibland gör man mer än gärna undantag. Man sitter där i två och ett halvt år och läser in både nyttiga som helt meningslösa studier.
Att man sen ska ha använding för roten ur när man står där och jobbar som diskare på nån multionationell skräpmatskedja spelar ingen roll. Det spelar inte heller någon roll att man kan allt om upplysningstiden när man ska jobba som telefonväxel
på komunhuset. När man väl kommer in på vårterminen i 3:an så har man tappat allt man lärts sej någonstans mellan julafton och nyårsfirandet. Man kommer trött och helt inkompetent in genom entrén på skolan. Skolkning är ett av dom bättre alternativen just då. Betygen rasar och allt man byggt upp försvinner ner i strupen med kaffet i skolcafét på engelskan.
Sen sitter man där på studenten däckad i aulan med ett ofullständingt betyg.

---------------------------------------- -----------------------------------

Jag har nu tagit studenten med ett fullständningt betyg.
Hittade detta som jag skrivit någonstans i mitten av 3:an .
Lycka till :D

Hangaround

2005-11-30 02:03
Aaah. Det är rätt olika för alla när det gäller gymnasiumet.
Nästan så att dom som vill ha bra betyg o så blir så utslitna i slutet att dom inte orkar mer. Och dom som skiter i det och sen på slutet kommer dom på att NU MÅSTE JAG FIXA DETTA!

2005-11-30 02:12
haha tack linus..
..för lite uppmuntring på vägen när man sitter här med massor av läxor att göra och man får inget gjort.
kanske klarar det endå får ma hoppas:)

Hangaround

2005-11-30 02:15
till din förtjänst Maria:P

2005-11-30 07:36
En sak som är kul är det där med att alla ungar Måste Veta När Kunskapen Är Nyttig. Det är något som kommer med tonåren. Som barn är det en del av ens uppväxtprocess att lära sig sådant som de vuxna gör, vilket innebär att det över hela landet sitter tioåringar och ropar: "Jaaa! Vi ska ha kartkunskap!" eller "Äntligen geometri!" fast de egentligen inte har någon vidare aning om vad sjutton de ska med det till. De bara antar att de blir mer kompletta människor ju mer de känner till (vilket är sant). Tonåringar däremot, har som främst i sin uppväxtprocess att särskilja sig och göra uppror mot sina auktoritetsfigurer. De börjar snart ifrågasätta vad de ska med helt livsnödvändiga kunskaper till ("Va fanska vi använda geometri och geografi till? Jag ska jobba som golvmopp.") eftersom det är en del av vilka de är.

Frågan man måste ställa sig är alltså: Måste man göra skolan uppenbart relevant för eleven? Eller kommer eleven göra motstånd mot kunskapsinhämtningen i alla fall?

2005-11-30 22:15
inge stress. Det är bara skola. Och som sagt; jobbsituationen suger ändå.. Det finns en massa skolade människor som är bättre än du.
Söker kunder, mixning & mastring!

2005-11-30 22:19
Eksem P23

Saken är att det är ganska bra att ifrågasätta sig vad det är man lär sig. Fråga man sig inte varför skolan lär en det dom gör hade dom kunnat banka in vad som helst i huvudet på en. Till sist hade man kanske suttit där hjärntvättad. :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2005-11-30 22:28
jag tog det ganska lungt under gymnasiet då jag visste att det inte hjälper om jag får bra där eller inte, jag läste natur.

nu däremot, pluggar jag på teknisk högskola och jag får mycket bra betyg, hade rätt dåliga i gymnasiet, men som sagt det var för att jag inte försökte.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-11-30 22:50
Purge

Mmm, jo, men det konstaterar ju jag också. Så man kan anta att det egentligen inte finns något större behov från lärarnas sida att försöka göra undervisningen uppenbart relevant för eleven i vilket fall. Eleverna kommer ju ifrågasätta allt i alla fall, eftersom det ligger i (äldre) elevers natur. Möjligen kan man förändra grundvalen för ifrågasättandet. På högskolenivå fortsätter det konstanta ifrågasättandet från studenternas sida, och då rör det ju sig om ett ifrågasättande baserat på något annat än frigörelse från auktoritetsfigurerna. Högskolan är ju inte alls lika integrativ i elevernas liv som gymnasieskolan (och grundskolans högre åldrar).

2005-11-30 23:06
själv kommer jag att vara 21 när jag tar studenten. fyhelvete.

2005-11-30 23:40
Eksem P23

Okej, fick känslan av att du gav ifrågasättandet en negativ ton i ditt inlägg. Missuppfattning från min sida där sry. :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Arrangör

2005-12-01 00:07
Eksem, skulle iofs vara rätt bra om man la fram mer tydligt vilken användning man har för ämnet i fråga.

Kan bara tänka mej att det skulle öka intresset, läser du ett ämne som du tycker är rätt trist och har inte en aning om vad fan du ska ha för användning av det, hur motiverad är du?

Om iställer läraren från början lägger fram just vad du kommer ha för anvädning av ämnet så blir man mer motiverad.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-12-01 01:11
nmhbm

Ja, det är ju också sant. Det är nog det jag menar med "möjligen kan man förändra grundvalen för ifrågasättandet". Inte vidare konkret förstås, men jag tror inte någon på det här forumet är intresserade av någon vidare utveckling av det från min sida. Eller? ;)