I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur ensam är du?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-12-11 20:14

Hur ensam är du?

Häromveckan så hade vi en filosofilektion som handlade om olika teori, och efter att vi hade diskuterat ensamhet i några minuter så började jag förstå hur ensamma vi människor egentligen är. Det är väl ingen nyhet, det är massor av tänkare som har kommit fram till att vi är ensamma i stort sätt hela tiden. Dessutom kom jag att tänka på att jag känner mig ensammare om det är många människor runtomkring mig, att man blir en i mängden och inte får någon uppmärksamhet. Speciellt om det är personer som man aldrig har träffat förut. Men om man däremot umgås med en person som man verkliga har en djupare kontakt med så brukar ”jag-vill-inte-vara-ensam”-behovet tillfredställas.

Så om du inte vill känna dig ensam, så bör du ta kontakt med de personerna som avlade dig/tar hand om dig/de barn som du har avlat/din partner eller övrig person som står dig väldigt nära. Då kommer du inte känna dig ensam. Dessutom antar jag att just detta får män/kvinnor att skaffa en partner, så att man inte skall känna sig ensam och förtvivlad. Eller jag kan istället säga att jag känner folk som har skaffat partner av just den anledningen. Gör alla så? Blir folk kära? Är det för att de söker en djupare mening med livet? Gör de så för att samhället säger att man skall göra så? För att få visa att man kan få en snygg partner? Att det är någon sorts status att ha partner? Bekräftelsebehovet? Jag vet faktiskt inte, alla har ju sina anledningar. Eller alla säger att de har sina ”anledningar” men det kanske bara är ett påhitt.

Hursomhelst, jag brukar säga att en partner är en väldigt nära vän som man har samlag med, alltså den enda skillnaden på din bästa vän och din partner är att ni idkar sexuellt umgänge. Visst har jag rätt? Tänk då på de paren som har en bristfällig närhet, varför är de tillsammans? För att de inte vågar/vill vara ensamma igen? Eller inte vet någon som skulle passa bättre? Kanske inte ens orkar söka på nytt?
Jag tror hursomhelst att ensamheten spökar, för när man väl har rymt från ensamheten så vill man aldrig tillbaka till den, även om man uppskattade den innan man hade partner. Ni är bara förhållandeslavar, som aldrig kommer söka lycka på egen hand.

Det är därför jag har velat bli bög på den senaste tiden och jag vill även att mina närmsta vänner skall bli bögar. Varför? Jo, om jag och mina vänner (bara killar) blir bögar så behöver vi aldrig spela alla dessa spel med kvinnor. Bli av med oskulden så fort som möjligt (eller spara den? Haha, eller hur). För när man väl har fått en kvinna i sängen, så räcker det inte med att hon får min kropp för denna natt, att jag ger henne det mesta privata på min kropp (inte tankarna så klart), utan jag måste vara en stjärna i sängen första gången vi har samlag, göra så att hon får en orgasm och dessutom styra hela samlaget, även ha en stor och vulgär kuk (men inte för stor!). Om inte, så kommer hon att säga till sina vänner att jag var ganska dålig eller något annat negativt. Jag orkar inte höra på sånt, för personen som får se mig naken alldeles ensam, se på min arma kropp, få känna mig inuti sig, skall vara nöjd med det. Det är inte alla som får det.

(Just det kom ifrån ämnet lite) men varför skulle vi vara bögar? Jo, om vi var bögar, så skulle jag duga som jag är. Jag kan säga tusentals idiotiska saker mina vänner accepterar mig som jag är ändå. Visst de skrattar åt mig, ibland med mig, men oftast åt mig, men det bjuder jag på. Och eftersom människor (speciellt män) har ett starkt behov av att ha samlag, så skulle jag vilja ha det med mina vänner eller familjemedlemmar, just för att det är de som betyder mest. Fast problemet är ingen av de attraherar mig och dessutom är det olagligt att ha samlag med familjemedlemmar. Så där blåste den tanken iväg.

Jag gillar att vara ensam och jag kräver faktiskt 5-6 timmars ensamhet varje dag. För jag är faktiskt den viktigaste personen i mitt liv.

Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-12-11 20:45
Om det är den legala statusen av att ha sex med sina anhöriga som skrämmer dig så skrämmer du mig oerhört mycket mer ;)

Nu slöläste jag mest, så ursäkta om det inte stämmer. Men det känns som att du har en lite skev bild av förhållande, man/kvinna och sex. Mitt tips till dig skulle ju vara att du försöker vara vän även med kvinnor och väntar med sex och förhållande tills du känner att du är både fysiskt och psykiskt attraherad av någon av dina kvinnliga vänner.

Sök vänner, inte förhållande. Sök sedan förhållande bland dina vänner. Precis som du är inne på när du talar om att bli homosexuell och hur enkelt allting skulle vara. Det blir ju precis så enkelt om du även skaffar kvinnliga vänner. Eller? =)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2005-12-11 21:32
Im always in my own company
Som du sa, det har varit rätt känt rätt länge att vi människor, hur man än ser på saken, alltid är ensamma.
Alltid bara vi och våra tankar, som ingen hör, tur de.
Men sen är vi sällskapsdjur också så vi behöver ju andra människor till sällskap för att inte bli uttråkade och deprimerade och till slut dödade av ensamhet.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-12-12 15:12
Vadå känt hur man än ser på det?

Jag träffar mina kompisar, vi är i samma rum umgås och pratar om samma saker. Inte ensamma utan tillsammans. Mina tankar förmedlar jag till mina vänner med min röst, och till er här nu via mina fingrar. De gör samma sak de. :)

*kärlek*
I'm back!

2005-12-12 16:34

ungefär så här ensam:
www.michaeltotten.com
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Arrangör

2005-12-12 16:43
broed__, du ska nog se att du kan ha ett förhållande med en kvinna utan på samma sätt som du beskriver varför du vill bli bög.

Jag tror jävligt många är rädda för ensamheten, vanligtvis är jag inte det, då jag anser mej själv vara den viktigaste personen i mitt liv vill jag gärna spendera mycket tid med mej själv, helt ensam.. fast just nu vill jag inte det, men när allt är som "vanligt " vill jag det.

Tror faktiskt att många är i förhållanden för att slippa vara ensama, fast det gäller nog inte alla, tror det finns kärlek. Men många gånger uppstår förhållande för att vi är rädda för att vara ensama = vi är rädda för oss själva måste väl det betyda?

Det är jävligt svårt att vara ensam kan jag tycka.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör

2005-12-12 16:46
Fast det är även viktigt att vara bland nära och kära. Men afterall är du själv den enda person du kan lita fullt ut på.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-12-12 17:41
dubbelkebab
intressant att denna ointressanta tråd va värd att dissas så hårt!

broed
jag gillade ditt resonemang om ensamhet. mycket av de du funderar på e av filosofisk o existensiell grund, o i en rationell värld så stämmer mycket av de du beskriver.

jag har själv tänkt i banor att de vore bättre bli lesbisk, men relationer är knepiga, även vänner sviker o jag har tänkt mer att hitta ''den rätte'' skall inte behöva begränsas till ett kön.

jag tror dessutom att vår värld har en komponent av vara irrationell - o att glömma den eller förneka det skalar bort själva energin till livet - känslolivet.

jag har oxå behov av vara ensam, jag kan inte mäta det i timmar per dag, men det är ganska omfattande. det är en tid då jag umgås med mig själv o som kanske andra skulle se som att jag ''bara ligger på soffan utan att göra nåt''.

men om jag isolerar mig i för stor utsträckning så tömmer det mig o urholkar mig - då kommer just de här behovet att träffa mamma, bästa vännen, gå ut o festa, sitta snacka flera timmar på ett fik, eller om de finns behov göra nåt så träna, spela biljard, gå på bio ihop. med mina närmsta vänner kan vi dessutom vara tysta tillsammans, länge, o vi trivs i tystnaden ihop.

Jag har blivit förälskad en gång, alltså förälskad i en person, en gång. Det var faktiskt nåt av de mest smärtsamma jag upplevt. Trots de önskar jag inom mig att jag bara kunde få den personen att bli intresserad av mig som person, för om jag ska få chansen lära känna honom, jag har en längtan efter att ta del i hans liv o för att förverkliga det, så måste han oxå vilja nåt med mig.

Alla mina ''kärleks''relationer innan och efter har utgått just från ditt resonemang, att jag vill inte vara ensam. När jag blir uttråkad o vill ha omväxling ser jag till att träffa nån, ibland blir relationen seriös för ett tag, ibland mer ytlig. Vi har båda haft del i vad som hänt/inte hänt. Jag vill ju oxå att de ska va speciellt, o hoppas ibland på det i början. Men... grejjen e de är som om jag träffar dem i väntan på.

Jag vill sluta denna långa uppsats med ge kredit till jumpcut s inlägg. Varför inte närma sig alla personer ur ett sånt perspektiv, i vänskapligt syfte. Vad som händer beror ju sen på vad vi båda vill.

Jag önskar själv jag har de förhållningssättet, de e juh givet att alla inte intresserar mig, men nåra kanske vill va vän med mig på riktigt o jag med dom.
och..???

2005-12-12 18:04
dubbelkebab
vad jag gör min med min tid, är absolut inte ditt problem eller ensak.

jag haft många vänner under min tid på jorden. (hur definerar man många?) jag har aldrig haft något problem att hitta någon som vill umgås med mig. Och varför skulle jag vilja ha samlag med mina vänner och familj om jag inte hade några? eh.

Är du inte intresserad behöver du inte skriva.

jumpcut
Skev bild? jag säger bara det som jag har varit med om. Jag känner en del som har skaffat en partner bara för att de skall slippa vara ensamma. Sedan känner jag också folk som har skaffat en partner bara för att "vissa" upp den.

Vet också en person som har skaffat en partner bara för att personen i frågan inte hade några vänner.

Sedan har du nog en poäng med att man skall vara vänskaplig först, kanske lära känna varandra osv. jag kan med rent samvete säga att jag bara haft samlag med en person som jag inte "kände" mycket innan.

moln
Okay.

jag har aldrig haft en kärleksrelation, inte vad jag vet i alla fall, aldrig varit kär eller haft större känslor för en tjej över huvud taget. Ibland gillar jag spelen, ibland hatar jag dom. Hum, jag är så motsägelsefull.

2005-12-12 18:24
Ibland kanner jag mig fruktansvart ensam, om man inte ens snackat med ngn pa 2 dagar kan det bli jobbigt, sen nasta minut har man pratat med en polare och man mar mycket battre, aven om man bara pratade skit.

Forsta dagarna har pa universitetet var javligt jobbiga, men det blev hur grymt bra som helst.

Annars kommer jag kanna mig javligt ensam i jul. Kommer vara validigt jobbigt.

2005-12-12 18:41
broed
hehe vi e motsägelsefulla!! visst e spelet kul ibland, ibland spyr man på de. ja... vara kär lr inte... apråpå motsägelsefull: de va som att råka ut för en uppenbarelse. jag tror inte på gud lr e särsktilt religiös annars, men plötsligt bara va de som livet hade mening, i allt både roligt o trist o allt jag vatt med om o jag kände mig tacksam över att jag gått denna väg med alla djävliga upplevelser, för hade jag inte vatt me om dem så hade jag inte sett honom i den stunden. han var så vacker! han förmedlade något som silade, nej inte silade, han uppfyllde mig med hela sin närvaro o kom genom alla mina försvar, o jag njöt av att bara få ta in honom, se på honom, hur han rörde sig, hur han pratade med sin kompis som satt brevid mig. o plötsligt insåg jag att jag vill så mycket mer i mitt liv. jag blev sjukt irriterad över att de stod en person framför mig o bara med sin närvaro rubbade allt, som om jag såg mig i genomlysning... jag lever för övrigt efter att jag väljer mitt liv o hur jag vill leva, att jag e ansvarig för min egen lycka. de stämmer inte med bilden av en frälsare, oavsett om frälsningen e förälskelse lr uppenbarelse av en ängel lr gud. sånt trams egentligen! de satte min rationella värld i gungning, o jag vet fortfarande inte ida hur f-n jag ska kunna ta del i de ljuvliga i denna känsla när de gör så he-es ont o skrämmer skiten ur mig.

haha visst låter jag galen!

o babblar gör ja =) sällskapssjuk kanske ;oP
och..???

2005-12-12 19:03
dubbelkebab
haha nehe... men du dissa den som f-n iaf, läs själv vad du skrev

han gör juh nåt åt de just genom de du dissar, att han snackar om de här =)

zumzumzum-zumzumzum---
och..???

2005-12-12 19:20
dubbelkebab
Problem? sa jag att jag hade något problem? Nej.

moln
haha.

2005-12-12 19:56
dubbelkebab
Tjut.

2005-12-12 23:30
dubbelkebab
Ok, tuffing.
Arrangör

2005-12-13 00:02
dubbelkebab

men om du känner dig väldigt ensam och har funderingar på att ha samlag med dina närmsta vänner och din familj så tycker jag att det verkar som att du har problem. Hurvida du ser detta som ett problem eller inte skiter jag fullständigt i.

Alltså jag vet inte om du ska ta han sådär på orden när han skriver om att ha samlag med sina närmaste vänner, rätta mej om jag har fel
broed__ , du som skrev. Men jag får uppfattningen att eftersom att dom står en så nära så borde det vara en smartare lösning. Fast fortfarande helt fel, enligt min mening då. Fast jag kan väl fortfarande inte veta hurvida broed kan verkligen kan tänka sej att ha sex med sina nära och kära iofs.

Kärlek förresten, det bästa och absolut sämsta med livet.

2005-12-13 01:26
jag tror du gör för stor skillnad mellan kvinnor och män. alltså, du tycker ju att att ha partner är samma sak som att vara vänner men att man knullar. men skaffa kvinnliga vänner då, och sök förhållande så slipper du bli bög!

sen så måste jag poängtera att jag gillar små kukar bättre än "en stor och vulgär kuk" (som du uttrycker det), bara där ser du att det inte är så krångligt med förhållande. jag tror du har fått lite skev bild av förhållanden. det behöver inte vara så krångligt med tjejer, egentligen. och har du tänkt på att det kanske är du som är krånglig?
baeng

2005-12-13 10:14
Bottomline; Alla är vi ensamma from time to time?

2005-12-13 14:12
dubbelkebab

jag får bestämt känslan av du e grälsjuk på alla sätt å kanter ! =)

peeeeaaace out
och..???

2005-12-13 14:18
Känner mig aldrig ensam.... Tror inte självömkan finns i mig asså....
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2005-12-13 16:57
made_in_japan F12: En liten och vulgär kuk då?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2005-12-13 17:33
Henkso P21
Det är en skillnad på att KÄNNA sig ensam och att VARA ensam.

sdfhsfydstgfguoe

2005-12-13 21:54
jumpcut - haha, alltså 'vulgär' klingar inte så väl. liten is fine.
baeng
Arrangör

2005-12-14 01:02
dubbelkebab, kan ha varit en uppmaning att ta reda på kanske? Framgår iaf rätt tydligt i mitt inlägg att jag direkt frågar broed om hurvida han är seriös med det han skriver eller ej.

rätta mej om jag har fel
broed__ , du som skrev.

btw, vad menar du med "ch inte har det minsta med saken och göra"? Har inte jag något med saken att göra? På vilket sett då isf om jag får fråga?
Producent

2005-12-14 10:08
jag förstår vad du menar, även om du formulerade dig lite klumpigt.

det vore chysst och simpelt att knulla med sina kompisar. tyvärr så funkar det inte med villkorslös kärlek i dagens samhälle. vi har fått fel moralkaka när vi var små, helt enkelt.

och även om det skulle funka så skulle det sluta med grupperingar i vilket fall. man tyr sig alltid lite mer till vissa, just för att man vill känna sig unik.

det är så jag har uppfattat det iallafall.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2005-12-14 11:56
jag gillar att vara ensam. det stör mig inte det minsta.
å andra sidan är jag ensambarn i min familj så jag har ju "varit ensam i hela mitt liv". så jag är van och antar att jag utvecklat ett behov av det.

nu, sen jag började gymnasiet i en annan stad, har jag klippt linorna mellan gamla bekanta i staden ja bor i och umgås bara med mina ny polare i sthlm. det gör att jag inte kan åka upp till mina sthlmspolare över kvällen för å glo på OC å sen åka hem igen, utan jag sitter ensam så fort jag kommit hem från skolan fram tills nästa morgon då jag åker till skolan igen. inget jag störs av eftersom jag är van men det är klart att jag hellre vill bo i sthlm.

jag tror dock att jag kommer va ensam lika mycket även om ja bor i sthlm. jag behöver det. men visst, visst är jag ensam :)

2005-12-14 12:43
fyra F22
formulerar mig precis så som jag vill, om jag anses att vara klumpig får det stå för dig.
Producent

2005-12-14 12:51
broed. hm okej. det verkar i vilket fall som dem flesta i tråden har missuppfattat din poäng.

tagga ner
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Arrangör

2005-12-14 18:12
dubbelkebab med ensamrätt på detta forum? :D Eller vad fan försöker du hävda?

Wtf liksom :) det är ett forum, jag har full rätt att skriva min åsikt. Du var rolig.

Men visst, jag hade troligtvis kunnat formulera mej bättre, men jaja.. skitsamma nu har du fattat iaf.
Graffare

2005-12-14 18:16
finns väl folk som är rädda för relationer med, som bara vill vara ensamma eller? lika stort problem som folk som inte vill vara ensamma.
äsch skitsamma
They called me Mr. Glass

2005-12-15 02:03
broed__ - Men himlans gubben, det skulle jag aldrig ha räknat ut utan dig....

"Dessutom kom jag att tänka på att jag känner mig ensammare om det är många människor runtomkring mig"

"Då kommer du inte känna dig ensam"

"Så om du inte vill känna dig ensam"

"så att man inte skall känna sig ensam och förtvivlad"

Efter dessaa citat här så måste jag bara säga att..... jag inte riktigt förstår varför du blev så väldigt upprörd över att jag inte känner mig ensam. Ville du ha mer info? Det är ju uppenbart inte något problem för dig att uttala dig om att känna sig ensam eller inte.....

Jag spelar väl med då....

Samtidigt som jag inte känner mig ensam så är jag inte särdeles ensam heller. Jag har en hel del vänner och varje dag då jag känner att jag vill göra något med någon av dem så finns det alltid folk att ringa som ställer upp. Av dessa vänner finns f.ö. ett antal brudar som faktiskt funkar väldigt väl som vänner :). Jag har en flickvän som tillgodoser mitt behov av att knulla på ett bra sätt och allt hon kräver för sin egen del ur det hela är att jag tillgodoser hennes behov på ett liknande sätt. Slutligen så finns min familj där som en last line of defence så att säga, inga problem där heller, inga behov av incest.... All-in-all så måste jag säga att jag har lite svårt att se varför du är så otroligt besatt vid att knulla alla du kommer överens med.....

2005-12-15 21:44
väldigt :´(
Tavlor - Väggar
WWW.DR-FACELIFTER.COM

2005-12-15 22:04
nu ber jag om ursäkt för att jag inte orkade läsa allt men jag ska försöka göra det senare

iaf

vad är felet med att skaffa en partner för att man inte vill vara ensam? det är rätt nice med lite mys, nån att bara hänga med och göra typ saker.. mat, glo på rulle eller whatever, ha sex? nån som alltid bryr sig liksom, som en vän.

sen vad man kallar denne tycker jag är lite sisådär.. jag vet inte om jag skulle vilja kalla en sådan för min flickvän eller så, jag tror helst jag låter bli att sätta nåt särskilt ord på det, är det okej?
vadå? jag dyster?

2005-12-15 23:55
Henkso P21
Det är fortfarande en skillnad på att VARA ensam och KÄNNA sig ensam.

2005-12-16 11:15
Klart det är....

Men vad har det med någonting att göra? Du talade uppenbarligen inte bara om att vara ensam utan även om att känna sig ensam, så varför anmärka på att jag inte känner mig ensam?

2005-12-16 11:17
jag sa bara att det fanns en skillnad?
Arrangör

2005-12-16 12:42
om man inte ens känner sig själv finns där inget hopp Det där var att ta i lite väl mycket.. Hopplöst är det aldrig. Jag gör mitt bästa i dagsläget för att lära känna mej själv bättre. Har dock inte kommit så långt än, men jag är påväg.
Arrangör

2005-12-16 15:12
wtf liksom.. :) det är _aldrig_ försent att lära känna sej själv så.

2005-12-16 16:41
oki.. många långa svar så jag ska försöka fatta mig kort:

jag gillar att vara ensam, va ensam ett bra tag (ensam som i singel)
hade massa goa kompisar och kände inget behov att sätta på varesej dom eller mina familjemedlemmar (:S dude what you on about :S)
sen träffa jag en pojke, vi va polare först och nu har vi varit ihop ett halvår.

poängen är, även om jag älskar grabben får jag en jävla lust att vara just ENSAM ibland. Få va ifred och få sina prioriteringar i ordning.
Det är väl inget fel i att vara ensam? Jag bor ensam och tycker det är skithärligt!

Sen om man är ensam utan att vilja kan det ju va lite jobbigt... :S
antar att det är då man börjar fundera på att sätta på sin familj... :S
:P

ORKA! peace out!
each one, teach one! för hiphopen vidare

2005-12-16 18:40
Nej att vara KÄR är inte samma sak som att vara vän med någon och att ha sex med honom!

Arrangör

2005-12-16 18:40
schlick, jo och den är något vi alla får uppleva, men fram tills dess och kanske efter(?) så finns det hopp.

2005-12-17 03:04
"Det är en skillnad på att KÄNNA sig ensam och att VARA ensam.

sdfhsfydstgfguoe"

Med tanke på hur du betonade orden här och dessutom slängde ur dig en, som det verkar, okontrollerad serie av bokstäver så läste åtminstone jag in ett visst mått av irritation i inlägget.

2005-12-17 13:14
Har upptäckt senaste veckan att jag är sjukt ensam. Men frågan är om jag verkligen är ensam eller om det är jag själv som sätter mig i den sitsen. Som det känns nu kan jag lika gärna flytta till en öde ö med internetuppkoppling och min katt så skulle mitt liv inte vara ett dugg annorlunda än vad det är idag.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-12-17 13:16
|-------------så ensam-------------|
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-17 22:07
Tycker ni är snurriga som försöker finna ett svar i en sådan fråga.
Hur ska ni lyckas liksom? hrhr... Jaja, vem är lyckligast _idag_ va??

2006-01-05 19:42
releze - men bobbelilla dåå, aw. folk ska inte behöva känna sig ensamma! ring mig nästa gång så slår vi till med stort!
(ja, jag är medveten om att vi inte känner varandra och att vi antagligen inte ens bor i samma stad men jag ville bara erbjuda nåt.. haha)
baeng

2006-01-05 20:32
men för fan, orka läsa allt det där.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.