I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är filosofi något att forska i?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-12-17 16:50

2005-12-17 18:33
Om detta är ett svar.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2005-12-17 18:35
forska i filosofi?hur menar du?
...

2005-12-17 18:39
Kan det väl vara.

2005-12-17 19:20
filosofi är väll det jobbigaste att forska i, möjligen religion oxå, finns inga dirket sätt att kontrollera om ens teorier o de man kommit fram till är sant.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-17 20:00
..hm intressant fråga. Att spekulera skulle jag snarare kalla det för. att forska?..hm nej det tror jag faktiskt inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2005-12-17 22:04

klart man ska forska i filosofi ;)
What I said, yo!

2005-12-19 03:21
Odla långt skägg.
Välj ett ämne
Sätt dig i "tänkar ställningen" (Knuten näve under hakan etc.)
Filosofera...

Hmm.....Yeeeesss......*drar sig i skägget*.

Om du tycker om sånt så kör hårt =D.
A Profound Hatred of Man

2005-12-19 18:16
Ja, det går att forska i filosofi. Vet inte om jag tycker att det är mer förvånande än att man kan forska i matematik (och inte applicerad matematik då). Sedan så är jag benägen att säga att inget av ämnena är vetenskaper, men att man bör förhålla sig vetenskapligt till dem. Men det beror givetvis vad för vetenskapsbegrepp man utgår ifrån.

Stora delar av religionsvetenskapliga forskningen undersöker förövrigt religioner, religiösa människor och uttryck, allt som går att stämma av med verkligheten. En ytterst liten del är ickeempirisk.
I'm back!