Jag kommer antagligen aldrig att dö..
Just nu på Jorden finns det fler levande människor än som hittills har dött (från den tiden då man klassade människor som mäniskor.. inte apor eller något mellanläge) altså om man följer statistiken så är chansen störe att ajg aldrig dör än att ajg dör..
mest en kul grej...? (känns barre bus)
Om man följer statistiken så har alla människor som någonsin levt även dött. Så statistiken talar tyvärr mot dig.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
näe.. eftersom det finns fler personer som inte dött än som har dött?
Cluny P18 Jamen dom flesta som når en viss specifik ålder kommer att dö.. Changsen du har att komma över 150 års sträcket är ju helt minimal eftersom ingen har gjort det tidigare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1: vilken klassificering följer du då? när homo sapiens sapiens tillkom? 2: stämmer det där verkligen?
Ur en Nihilistisk synvinkel kan vi säga att den enda meningen med livet är dess uppkomst och dess slut. Allt som lever dör. Ta din statistik och bränn den, säg dig i ett släckt rum och tänk på varför du existerar eller någonting annat vettigt för din personliga självutväckling. och ja yes, god jul, vi har så kul så kul.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Priyan Det borde stämma ganska bra.. vi är just i peaken av befolkningsökningen.. Dvs nu kommer befolkningsökningen att börja avta..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Befolkningsökningen kommer inte avta, den kommer antagligen bli mer och mer, men de generationer som lever just nu var i precis den fasen då den extrema ökningen har varat längst tid utan att många har dött. men den procentuella ökningen kommer avta. men men, jag kommer inte dö iaf
Cluny P18, alltid bra med en positiv inställning! men du verkar ha totalt missat naturkatastrofer och krig etc. att 3e världskriget är på gång utanför ditt fönster har du väll inte ens lyckats pussla ihop än. om nånsin.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
ni menar alltså att samtliga tidigare generationers dödstal adderade inte skulle uppgå till dagens levande antal?
man kommer långt på possitiv inställninge.. skarttar bäst som skrattar sist sen när jag är den enda som lver också.. naturkatastrofer förekomm förut också..då drabbade det till och med fler procentuellt än nu, nu kan man i de flesta fall förvarna när det händer något eller åtminstånde säga vart riskzonerna är.
Priyan Precis
cluny mfl: okey, ja jag kan ju inte motbevisa det där då jag saknar statistik, men jag tycker det känns orimligt. men vad vet jag. jag har säkert fel as usual.
Cluny P18 Hur får du det till att befolkningsökningen kommer att öka.? Om jordens befolkning inte kommer öka lika mycket så kommer väl befolkningsökningen att minska.? Pusherman Snälla någon.. naturkatastrofer dödar knappt inte speciellt många jämfört med jordens befolknig.. Och det är färre krig än det någonsin varit. så krig gör inte heller det..
Priyan tyvärr har jag ingen statistik att flasha med. det var min historielärare som berättade allt. och då visade han åtminstånde befolkningskurvor som bevisade att det här stämmer. men om man ska vara petnoga så har jag ju visserligen itne varit källkritisk mot honnom. Men efter lite tanke om vad man vet om den här tidens befolkningsexploation så tycker jag att det låter helt rimligt.
Cluny P18 jag är trött också.. så det kan förklara om jag inte får det att gå ihop. =P
Lynguistic P20 Känns som att vi är inne på två olika banor nu. Menar att det föds fler personer idag än som dör. och det tror jag att det kömmer göra om 30 år också. och då kommer jordens befolkning att öka. vet inte om du menade att jordens befolkning kommer att öka eller om själva ökningen kommer att öka i mängd?
Fast nu när jag tänker på det så tycker jag det känns väldigt orimligt.. Det borde inte gå ihop att det idag finns fler levande människor än det någonsin dött..
cluny: jag är väl medveten om befolkningsexplosionen (exploation är la fel ordval?), men jag ifrågasätter ändå huruvida det är rimligt att dagens levande antal skulle uppgå till en högre summa än samtliga tidigare avlidnas. jag har dock haft fel förr...
Cluny P18 Jag menar inte att jordens befolkning kommer minska. =)) jag menade att jordens befolkningsökning kommer minska.. som jag skrev..
lynguistic ... eller hur. det känns rätt skumt...
Priyan
www.census.gov Och så ska man ha i åtanke att medellivslängden på innan 1900 talet var på ca 20-30 år.. Då så kan man nog säga att det inte kan stämma.
Även om vi föds fler idag, så dör ju fler än förut också, eftersom befolkningsmängden är de största genom tiderna.. Så alla dör.
Holden makes a great deal to australia
jag menar ju det... känns inte logiskt alls.
Lynguistic P20 jo, insåg just också att vi var ute på två olika banor :) Priyan men tänk tanken att förra "dödsgenerationen" (eller vad man ska kalla det) i början på 1900talet. går man endast tillbaka till 1800talet var jordens befolkning nere på 1-2 miljarder (skriver på svagt minne nu, men rätta mig om ni pallar, själva poängen är viktigast) går man tillbaka till 1700talet är man nere på under en miljard. och går man tillbaka mer rasar det extremt snabbt. ah, du hajjar vad jag menar. Håller på och googlar för tillfället för att få fram lite mer exakt statistik att argumentera med
cluny: om länken lynguistic gav oss stämmer så har du rätt mkt fel... befolkningsökningen har inte varit SÅ explosionsartad att det skulle leva fler idag än vad det hunnit avlida tidigare...
om man tex räknar enligt dom där siffrorna.. Då skulle det från 10000 fk till 5000 fk ha dött 666 miljoner människor.. om man antar att medellivslängden är 30år.. Och dom nästa 4000 åren.. tills ungefär 1000 år fkr. då skulle det dött ytterligare 3266 miljoner människor., Om medellivslängden är 30 år då.. Så man kan säga att det är ganska omöjligt..
Cluny P18 Du måste tänka på att medellivslängden var väldigt väldigt mycket kortare då också..
Lynguistic P20 och Priyan han inte se den innan jag skrev.. intresant tanke det där med medellivslängd.. ska frontera min lärare med den när skolan drar igång igen... tillsvidare får jag nog se mig själv som knäckt.. :P
Medellivslängden för folk med snoppar i Sverige är under 40 år, så den har inte höjts speciellt mycket. Har för mig att kvinnor har nåt år mer på sig. Men då räknas samtliga dödsfall (vilket inte görs när man hävdar att svenska män blir typ 69 i snitt). Men ditt argument går att döda ganska snabbt. Ingen har överlevt 150 årsstrecket, att du skulle vara den första är osannolikt.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
jumpcut inte för att va näsvis.. men jag skulle gärna vilja se källa på att män i sverige har en medellivslängd på 40 år..
Lynguistic: Läste det i en papperstidning, men det är ganska logiskt om du tänker på hur många som dör vid födseln, i trafikolyckor när de är unga och så vidare. Fall som antagligen inte räknas med vid normala medellivslängdssiffror :P Kan försöka googla fram en siffra.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Ett alternativ som precis slog mig när jag tänkte efter var jag läst det är ju att eftersom att jag läste det i en krönika (Metro eller City) så kan det lika gärna varit en överdrift för att bevisa en poäng ;)
jumpcut jomen här i sverige så är spädbarnsdödligheten väldigt låg.. Och det är just därför vi har väldigt högt medellivslängd jämfört med u länderna.. enligt Scb så har vi typ 79 års medellivslängd på män idag.. Med Medellivslängd så brukar man ju räkna med alla dödsorsaker.. det låter vettigast..
Stämmer säkert. Det illustrerar ganska tydligt hur lätt det är att feltolka statistik :) Säg att 80% av alla som äger en tandborste har få hål i tänderna medan 80% av alla som inte äger en tandborste har betydligt fler hål i tänderna. Har man ingen vetskap om tandborstens funktion kan man lätt dra slutsatsen att om man köper en tandborste så ökar chansen att slippa hål i tänderna. Om jag inte är helt fel ute så kallas ett sådan resonemang lite slentrianmässigt för post hoc dvs då någonting följer av något annat (tex ett statistiskt samband) är det därför orsakat av detta något. Jed Bartlet (Martin Sheen) briljerar med hela uttrycket i andra avsnittet av The West wing :D Och folk säger att man inte lär sig shit av tv-serier...
genomsnittsmannen blir ca 75-77 år. Då tar man självklart alla de som dör vid födelsen och olyckor.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Arrangör
2005-12-27 02:23
Cluny, du har förresten 0.3% chans att bli 100, respektive 1,5% för tjejer.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Ett snabbt inlägg bara, i all statistik tar man bort de översta samt understa 10-15 procenten för att få bort extremfallen och därmed få en så korrekt siffra som möjligt. Men det är som det gamla ordspråket säger, 100% av all statistik är felaktig.
nmhbm nu är du ute och cyklar, jag har över 50%chans att bli 100 år, eftersom jag har över 50 % chans att aldrig dö..
Inte om jag har nåt att säga om saken
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg
Cluny P18 eller om du kollar på någon bra statistik som visar hur många människor som kommer över 100 års strecket.. Då ser du att du kommer ha en väldigt liten changs att komma över det..
Arrangör
2005-12-27 13:54
Är svårt nyfiken på att se statistiken som visar att fler lever idag än som någonsin har dött faktiskt. Precis som Lynguistic sade så var medellivslängden betydligt kortare. Sjukvården kan knappast jämföras med idag :) Fler dog helt enkelt, markant många fler skulle jag säga.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Har väldigt svårt att tro på den "statistiken" du säger dig besitta, då mänskligheten förnyat sin population var 50-80 år. Och har levt i någon miljon antal år..?
jag gillar små russinkukar
Arrangör
2005-12-27 17:09
människan har inte funnits så sjukt länge och det var fanns int eheller så många människor för inte alls så länge sen, är på senare tid som vi har ökat jävligt mycket.
Ja, bara under de senaste 20 åren har jordens befolkning ökat med två miljarder människor. Kommer ihåg när man fick lära sig att Kineserna var en miljard och att det innebar att en av fyra var från det mäktiga landet.
Ska jag göra dig deprimerad? Om vi ser rent statistiskt sett så är universum oändligt, och materian, och alla kombinationer av materia. Stämmer det så har någon troligen redan levt ditt EXAKTA liv, med de exakta tankarna du har och exakt samma händelser, ser likadan ut osv. Gör ens liv lite mindre personligt.
asså, måste bara tillägga lite saker här eftersom vissa värkar tro att jag är helt dum i huvvet..: Jag tror inte på allvar att jag aldrig kommer att dö, bara så ni vet.. bara kul att vända på mynten liksom..
Nej. Just nu lever ungefär 10 % av alla människor som någonsin har levt. Vilket iofs är en väldigt stor andel det också tycker jag.
We are just statistics, born to consume resources.
Enligt Torbjörn Tännsjö - filosofi och politik
We are just statistics, born to consume resources.
Om man följer Douglas Adams logiska resonemang att universum är oändligt men det bara finns ett ändligt antal planeter, och ett ändligt talat delat med ett ändligt talat blir så nära noll man kan komma så finns vi ändå inte, så det är ingen idé att diskutera liv och död.
12.
Vi som lever nu är nog dom sista generationerna på denna jord. Undrar vad som kommer att hända med alla barn som föds av föräldrar som har ätit sig feta, eller haft en mobiltelefon i fickan brevid "paketet"... Kommer strålningen att ta död på våra nötter eller kommer dom att avla superhumans who knows.....:P
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!