nollställs det?
om jag singlar ett mynt så är det 50-50. om jag fått klave så är det 25% att jag får det igen. men vad händer om jag väntar ett år mellan gångerna? nollställs det någonsin?
Stolt medlem #2 av Lazy 88, slacker-divisionen.
gör en graf! jag tror inte det för det halveras hela tiden det kan ju vara hur nära 0 som helst men jag tror inte det asså
JUST DET!
Arrangör
2005-12-31 11:14
det är alltid 50-50 chans att du får krona eller klave, fast du menade väl så att få klave 2 gånger i rad antar jag? :) Och nej, tiden mellan spelar ingen som helst roll, tror du kronan märker av tiden eller?
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
tänk på att den kan hamna på högkant också... har faktiskt hänt mej med en femkrona...
Aldrig mer....
Som sagt, du har missförstått. Får du klave första gången är det fortfarande 50% chans att få klave nästa gång.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
haha nu blir jag förvirrad
work some magic
nä, det är det är 33% chans att du får klave två gånger i rad. 25 % att du får det tre gånger i rad.
http://www.kommandot.se/wp/
men det är fortfranade 50/50 varje gång. visst är det krångligt
bperb. hmm! är du säker på att det inte är 50% första gången 50% * 50% = 25% andra gången 50% * 50% * 50% = 12,5% tredje gången osv..
Göteborg på låtsas.
hobbs det är en tredjedels chans att du får klave-klave, en tredjedel krona-klave, och en tredjedel krona-krona på två kast. alltså ungefär 33 procents chans
bperb. du glömde en.. 1/4 chans för klave-klave 1/4 chans för krona-klave 1/4 chans för krona-krona 1/4 chans för klave-krona
Göteborg på låtsas.
jo det har du ju rätt i, men det är väl "samma" som krona-klave? alltså den "räknas" inte. lite samma sak som den att välja rätt lucka av tre.
beror lite på hur du räknar. om du skall mäta sannolikheten för att först få krona, sen klave, så är det 1/4 chans. MEN, om du singlar slanten två gånger och undrar hur stor chans det är att du har en krona och en klave, oavsett vilken som var först, så är det 2/4 chans.
Göteborg på låtsas.
bperb: du räknar fel, hobbs har rätt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Det är två helt olika och oberoende siffror det handlar om :P Oddsen för att det ska bli krona är ALLTID 50%, oavsett hur många gånger du kastar myntet. Sen är sannolikheten för att få det flera gånger i rad en helt annan uträkning som är helt oberoende den första. Jämför rouletten där nybörjare brukar använda sig av Martingale (exempel: spela rött eller svart, trippla insatsen vid förlust). Det finn fall där det blivit svart 14 gånger i rad. Nu är jag trött i huvudet, men om vi säger såhär: Även om det kanske är en på tusen att du får klave tjugo gånger i rad har du fortfarande 50% att få klave en 21:a gång.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
tack jumpcut Nu är jag inte förvirrad längre.
work some magic
Arrangör
2005-12-31 16:45
ska det ta så här många inlägg för folk att fatta eller? :) pinsam tråd :/
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Min fråga gällde oddsen att man får krona en andra gång, m.a.o två gånger i rad, vilket borde bli .5x.5=.25. Googlade på Martingale och blev ännu mer förvirrad; "At roulette each spin is a new spin and the outcome is never determined by prior spins. After eight successive blacks, a black is as likely to come up as a red. You may argue that the reds and blacks will eventually even out over a long run, and you would be right. Indeed, we are both right."
Stolt medlem #2 av Lazy 88, slacker-divisionen.
B-ZAR: Oddsen att få krona och oddsen att få två kronor i rad är två helt oberoende odds. Förstår du nu? ;) Jag är helt ovetandes om oddsen att få krona två, tre eller hundra gånger i rad, men jag vet att oddsen att få krona eller klave efter första, andra eller hundrade gången alltid är 50%.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
det finns ju faktiskt en chans att den hamnar på "kanten" alltså är det inte 50 procent chans att det blir klave eller 50 procent att det blir krona. eftersom det kan hända andra saker.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
broed. don't go that way.. ;)
Göteborg på låtsas.
okey, master! ^_^
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
chansen att få en viss kombo (då ordningen spelar roll) när man singlar är (1/2)^(antal kast)
broed__ P19: Skitsnack, nu räknar vi med att man flippar myntet i handen och vänder det på handryggen ;)