I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tål att tänkas på...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-12-31 16:31

Tål att tänkas på...

Tänker försöka skriva min teori ganska kortfattat:
om man återföds, finns det ju inget som säger att man ska födas i samma skepnad...
alltså vi kan ju bli djur, ha en annan hudfärg, ett annat kön eller vad som ehlst...
alltså: det förtryck vi godkänner kanske vi själv utsätts för i nästa liv
och allt det vi utsätter vår natur för, kommer vara kvar i nästa liv.
Efterssom folk är så egoistiska så måsste man ju utrycka det på det här sättet: att man själv kan råka ut för det.
Naturen är ju trots allt det viktigaste som finns, vi skulle itne leva utan den. Vi är Skapade ur naturen, vi är en del av den.
Med detta menar jag att det alltså är rent självdestruktivt att klanka ner på andra för sin färg/etnicitet/kön eller politik.
Vi är alla av samma, och det finns inget som säger att vi inte kommer hamna i våra "fienders" position.

Arrangör

2005-12-31 16:54
Yä vi är alla del i det stora alltet. Jag tor allting hänger samman, vet inte hur det är med återfödelse, men det är väl så att energi inte kan förstöras utan enbart omvandlas och då låter det rätt rimligt att min energi omvandlas till någonting annat.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-12-31 20:17
Slacksoft sa aldrig jag tror det där,
utan det är en teori för hur det skulle kunna vara.
som nmhbm sa så kan ju energi bara omvandlas,
inte försvinna, och alltså kan vi inte bara försvinna.
Vi kommer finnas kvar,
kanske inte kommer ha ett "medvetande" vad vet jag men vi komemr finnas kvar och det vi skapar, den förödelse eller kärlek vi skapar, kommer vi liksom fara med. inget görs utan en konsekvens.

2005-12-31 20:20
förresten om ma tar självmord hela tiden tills man når rikedom, då påverkas ju folket runt omkring, självmord blir mer och emr accepterat och förmodligen kommer fler välja den enkla vägen nrä det går dåligt. vet inte vad du tycker, me jag vill inte leva i en värld där alla tar sjäövmord hela tiden. om en tar självmord så sätter det sig i folks (vänner, familj framförallt) undermedvetna.

2005-12-31 20:36
problemet är väl att man tror inte på återfödelse... hade flertrott på det så kanske världen hade sett annorlunda ut
Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law

2006-01-01 17:12
men är folk genomsyrade av egoism, eller förstår de inte vidden av sina handlingar? personligen tycker jag egoism är något du gör till trots att du är medveten om att de följs av en effekt som kan eller är negativ för någon annan (tänker då främst på mellanmänskliga kontakter)
Men om du gör strukturella beteenden som du själv inte är medveten om, är du då egoistisk?

Men jag delar din åsikt om att det är självdestruktivt att klanka ner på människor för deras hudfärg, eller religion eller sexualitet osv.. Det problematiska är att vi lever väldigt dualistiskt, och för att vår egen identitet skall rättfärdigas söker vi hela tiden en motsats att vända oss ifrån.

men det är en intressant teori. Jag brukar tänka att det finns ett visst antal liv på jorden, som träd, djur, människor osv. och det är en fast sifffra..mänskligheten expanderar hela tiden på bekostnad av att andra livsformer som växter och djur trängs undan eller utrotas...men siffran är alltid total.
gazt.tumblr.com