Lägga till en timme i klockan?
Det var en grej jag låg och filosofera runt inatt.. Hur skulle allt se ut om 13 fanns med på klockan och att det var det såkallade 00.00 slaget? Och 1an blev kallad 14 istället för 13? :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej det är nog inte bara du.. Haha, fan.. Men jag vet inte hur jag ska formulera det bättre =/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
maang sa det! Det var så jag menade..
synd som fan att vi inte har 26-timmarsdygn. men ja, vad ska man göra? hade vi legat några meter fel i rymden hade vi aldrig blivit till.
Jag skulle iofs inte banga på att få 48h dygn. Så att man fick sova skitlänge.
Dygnsrytmen hade blivet helt kaotiskt, för varje dag så hade man förlorat en timma på nästa dag pga av solen snurrar ett varv på ett dygn. Så att efter 24 dagar så hade man hoppat över dag 25 och dag 26 hade blivet heltplötsligt 25 istället för 26. Hade vi då kortat ner dagarna på ett år? Detta satte snurr på huvudet.
Eller så hade dygnet bara varit uppdelat på 25 timmar istället för 24... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det optimala dygnet vore nånstans runt 32 timmar. Man är vaken i ca 20 timmar så man blir så pass trött att man sover i ungefär tolv timmar. Så har jag kommit underfund med att min dygnsrytm fungerar när jag har ställt om dygnet fram och tillbaka. Skit samma om det är mörkt eller ljust ute närd det är dag eller natt :)
Mabande P28 Men tänk dig att vi skulle ändra tiden i morron. Så att frånochmed i morron den 6/1-06 så ska det finnas 25 timmar på ett dygn, istället för 24 timmar som det är i dag den 5/1-06. Hur blir det då med dagarna? varje dag kommer att förskjutas en timme framåt, då borde den dagen om 25 dagar försvinna. eller?
Hahahahaha, är det bara jag som inte fattar? Jag fattar i 3 sekunder, men sen tappar jag det. Haha, vänta , La La La La, 00, 01, 02...Hmm NEJ!
Hangaround
2006-01-05 16:18
om det vore 25 timmar skulle väll dygnet bli rätt mysko. För om man startar på 00:00 då skulle det bli ett nytt dygn 01:00 dagen efter. Sen dagen efetr skulle det nya dygnet bli 02:00 och sen 03:00 och så vidare och så vidare. Skulle en skoldag börja som vanligt runt ca 08:00 och man skulle gå efter dygnet (25h) så skulle väll man eftet ca 2 veckor börja skolan kl 22:00 på kvällen. Eftersom 25 är ett ojämt tal så måste det bli så. Skulle vi haft ett 23 timmars dygn skulle det bli samma sak men om vi hade ett på 22 timmar så hade det kanske vara lika som 24. Heller kanske inte ? Dygnsrytmen hade fuckat upp sej totalt. fast det är klart, vi har väll alltid haft ett 24 timmars dygn (?) och vi är inställa på det. Had vi haft ett 22 timmars så hade nog våran kropp acepterat det för länge sen och det hade varit vardag. Samma sak om till exempel Högtalare hette träd så hade det varit en självklarhet. Eller har jag fel? Kanske formulerade det dåligt.
Asdöd: Jag fattar inte heller så mkt.. Men nästan.. :)
Hangaround
2006-01-05 16:20
en massa stavfel, aja det går o läsa, men kanske inte att fatta.
SpT: Jag fattar det mesta.. Det låter jävligt sant det där!
SpT: precis som jag okså har försökt att beskriva :)
Mabande P28 förkorta timmarna gissar jag att du menar.
Hangaround
2006-01-05 16:25
krossad_anka F59 Ah tur, jag tror fan på det där, men svårt att säga nu när det inte är så. Vi kanske hade skitit i den där extra timmen och gått upp till 08:00 varje dag ändån. Men då skulle man inte följa dygnet. watakaa Haha, skönt att inte vara den ända smarta här.... hö hö
SpT P19 Man skulle kunna fixa tidsförskjutningen med att t ex ha en kortare/längre dag i slutet av veckan. Typ som vi gör när det är skottår. Som det är nu så sker det ju också en lite förskjutning, och det fixar vi ju som sagt; med skottåret.
Fred mellan folk - Krig mellan klasser
Hangaround
2006-01-05 17:01
soaps Jo det är sant. Men skulle vi inte då få fixa till det med ca 7 timmar? För efter en veckan så är ju det nya dygnet 06:00, då skulle vi behöva rätta till det till 00:00 ? Fan nu vart det knepigt. Måsta sätta mej ner och räkna ut lite, rätt intressant och se hur det skulle vara.
Ett dygn är alltid ett dygn långt. Man kan inte ändra jordens rotation. Om vi sen väljer att dela upp dygnet i 24 eller 25 delar är irrelevant. Hade morgondagen haft 25 timmar hade varje timme varit kortare än timmarna är idag. En timme är proportionelig mot uppdelningen av ett dygn.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Hangaround
2006-01-05 17:17
maang P19 Det känns som att hur man än vrider och vänder på det så blir det rätt. Jag tror ocksåe det skulle vara så, men om man går efter hur det är nu så är det ett jämt tal. Vi vet att det blir nytt dugn 00:00. Även om 00:00 skulle vara den 25 timmen varje dygn så skulle det tillslut vara mitt på dagen. heller jag vet inte. Kalla in MENSA !
maang P19 Nej. Jag tänkte på det också.. eftersom soltimmarna varierar världen över (även pågrund av årstid) så kan man inte ha antal soltimmar som ursäkt heller. Men, eftersom det är pågrund av solen vi räknar 24 timmar idag (det tar ca 24 timmar för jorden att snurra runt sin axel) så kommer vi (om lägger på en timme) ganska fort få en stor förskjutning som kommer göra så att det är mörkt när vi "ska" vara vakna osv.
Evolution P22 Ja, eftersom vi rättar oss efter solen så är det så. Men om vi skulle räkna bort solen så skulle det inte spela någon roll... Det skulle bara bli så att antal soltimmar för en vaken människa skulle variera.
Hangaround
2006-01-05 17:29
Ah det är fan farligt. Jobbigare är det att tänka på universum.
Hangaround
2006-01-05 17:33
Evolution: om vi har 25 timmar på ett dygn.. jordens rotation är 24h för att bli ett dygn. en timme är 60 min. en min är 60 sek. Om vi då har 25 timmar på ett dygn, så kommer tid 25:00 vara 01:00 i natt, och nästa tid 25:00 kommer att vara 02:00 enligt jordens roatation. Nu minns jag inte min slutsats, fan. återkommer.
watakaa jag hajar noll :D
Hangaround
2006-01-05 17:46
watakaa Vi är inne på samma bana. Jag fattar, men det är svårt att få det bra förklarat haha.
Ett dygn = 24h varför? jorden vrider sig runt sin axel på 24h Om vi då har 25h på ett dygn istället så kommer den 25:timmen överstiga på nästa dygns första timme. alltså, på den nya tiden då vi har 25h på ett dygn (måndag säger vi) kommer den 25:timmen vara kl 01:00 (på tisdagen) enligt jordens axelvridning. och enligt jordens vridning som fortfarande har 24H på ett dygn så kommer tisdagen börja kl 0100 som vanligt. men tisdagen kommer börja kl 02:00 för att vi har 25 timmar på ett dygn. alltså, kl 0100 på 24h/dygn kommer dagen börja 0200 som är då 0100 på ett 25h/dygn. så, på tisdag så börjar dygnet kl 0200 istället för 0100, för att 0100 är tid 2500 på måndagen. enligt jordens vridning.. Men om vi har 25 timmar på ett dygn, då kommer vi om 5 dagar börja dagen kl 5 timmar senare enligt 24timmars reglen = jordens axelvridning. En dag kommer att försvinna pga av att dagarna blir 1 timme längre (25 timmar per dygn) och jordens tid kommer forfarande vara 24 timmar per dygn (jorden vrider sig runt sin egna axel på 24 timmar.)
Rätt soft när vi kan skaffa hus på mars, ett marsdygn är typ 24 timmar och 45 minuter eller nåt i den stilen. Det är ju bara att vänta tills vi kan det så får ni testa sen... Puttovic P22 Jag läste nånstans att det ultimata dygnet är typ 30 timmar för de flesta människor... det var några forskare som hade stängt in folk nånstans och provat lite olika dygnslängder. F.ö. (lite offtopic men ändå) så har jag för mig att de i sovjetunionen på 20-30 talet nån gång planerade att införa 10-dagars veckor eftersom dom inte ville ha nåt med religion att göra plus att det skulle bli lättare att räkna.. kommer inte ihåg var jag hörde det, är det nån som vet nåt? det blev mycket "jag har hört att ..." jag är inte säker på nåt förutom marsdygnet, jag kan ju ha drömt ihop det andra.
Jösses... Ett dygn är (i princip) grunden i vår tidsuppfattning, nästa längre period är tiden mellan två fullmånar, nästa är tiden mellan sommar- och vintersolstånd, nästa är ett år. Att teoretisera om att stöka med antalet timmar på klockan är irrelevant för dygnsrytmen så länge som vi kommer kunna se dagsljus. Om vi skulle leva nåt hundratal meter under mark skulle det vara en helt annan femma och "klockdygnet" kunde göras optimalt (kanske de 30 timmar som nån hade hört om). Fram till dess är det dock ljusväxlingarna som är den begränsane faktorn och de gör att om ni vill ha fler timmar så får ni helt enkelt göra kortare timmar. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
asså.. man blir galen av att tänka på sånt här :D, samma som att försöka förstå vad som finns där rymden slutar.. :S aa... AAAHHAAHHAHhahAH WALLAAAAAAAA!
Lilla Edet | www.tokish.se | Forgotten Souls
dygnet skulle tappa sin rytm.
WWW.ISMEN.NU
Tiden kommer ju att bli fel förhålande till ljuset. Vid ett 25 timmars dygn: Efter: 12 dagar kommer det nya dygnet börja mitt på dagen, det kommer alltså att vara helt ljust mitt i natten om man går efter klockan, detta kommer vi inte att må bra av. Om vi skulle börja strunta i tiden och bara gå efter ljuset, kommer det att bli väldigt komplicerat att veta när man ska till jobb, skola o.s.v. Vid ett 22 timmars dygn: Efter första dygnet, kommer det nya dygnet börja klockan 22 istället för 24. Det andra dygnet kl 20, det tredje klocka. 18 o.s.v. Det kommer också att komplicera vår tillvaro på samma sätt som vid 25 timmars dygnet. Solen kommer ju inte rätta sig efter vårt nya dygn Ett alternativ som däremot skulle fungera (mabandes alternativ): Är att man förkortar dygnen. Det skulle man kunna göra på ett relativt enkelt vis. Låt oss säga att vi vill ha 30 timmar på ett dygn. Man delar då in klockan; från nummer 1-15 istället för ett till tolv, men låter uret drivas i samma hastighet som tidigare.
Skåne!
(För övrigt; om man skulle lägga till en extra timme på urtalvan blir det 2 timmar mer per dygn eftersom varje siffra paseras två gånger).
Skåne!
Evolution, Mabande och -AJO- är fan de enda som använder skallen i den här tråden. Ord upp!
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
ibland önskar jag att man kunde lägga till 24h, så att dygnet bestod utav 48h istället för 24h. Man skulle hinna med allting, utan att behöva stressa. Självklart är man ganska trött om man är uppe 48h men man kanske kan sussa lite på dagen? Fast det skulle nog inte gå så bra, men det hade varit skönt.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Eller så skickar människan upp fett många rymdskepp som är kopplade med feta stålvajrar till jorden så att de kan hålla tillbaka krafterna så att rotationen run solen går liiite långsammare... eeeeheeeee. Slutskämtat... Själv bryr jag mig inte om jag är vaken när det är ljust eller mörkt, så att förlänga ett dygn till 30 timmar vore inte helt fel för mig personligen. Man skulle kunna slagga i 12 timmar, jobba i sex och ha 12 timmar fritid, vad najjs. Hypotetiskt...