I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankeströmmningar

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-05 21:28

Tankeströmmningar

Vad händer när man får en tanke? Hur agerar kroppen och varför kan många ta hand om den men andra inte.. Finns det bättre tider på dygnet för att få idéer? Finns det bättre platser än andra?

b.la. skall Newton ibland vid sitt uppvaknande kunna ha suttit i timmar och bearbetat en tankeprocess som just slagit honom. Många stora män har också varit drogberoende (kanske främst bland musiker och författare) .. vad är det som gör att just de lyckas och är det pga drogerna?

Voltaire skall ha druckit drygt 32 koppar kaffe om dagen ..
Dostoyevsky var spelberoende .. Musikerligan behöver jag väl inte ens ta upp ..

S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2006-01-05 21:45
jag tror f.ö. det heter tankeströmmar .. hmm.. en tankeström flera tankeströmmar ..

päronpungen där .. jo det är fan det som är intressant .. att vi med vårt fullt klarvakna intellekt är helt döda på något vis. Vi vet och kan se mer om vi förstör det som vi har .. förhöja genom att förstöra.

ur askan in i elden.

2006-01-05 21:47
vad är en tankeström?
det man måste komma på först.

man behöver inte förstöra, alla droger "förstör" ju inte dirket. d bror ju på hur man ser det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-06 00:52
en Tankeström kan vi väl kalla en massa tankar kring ett visst område som senare blir en idé. Lite som när man får en aha upplevelse kring ett enkelt skämt.

--

Nej frågan i sig är väl vad som är människans ultimata potential gällande droger ..

2006-01-06 00:53
de går att diskutera de där med ordet "tankeström" rätt mycket.

dom saker du beskriver är helt olika typer av tankar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-06 00:55
utveckla gärna.

2006-01-06 01:56
asså man måste komma fram till vad ordet tankeströmning betyder, det är svårt att sätta namn på tankar, då det är svårt att beskriva dom.

om man ska kunna ha en utförlig diskutuion om ämnet måste man reda ut det.

I ditt första inlägg droppar du minst 10 saker som kan diskuteras enskilt mycket länge.

2006-01-06 02:20
då börjar vi i den turen du anser av störst vikt. En tanke.

Om vi skalar ner det i det yttersta kan vi väl kanske kalla en tanke något som inte är impulsartat. En signal som kräver stimuli från något annat plan än av ren reflexartad natur?

En handling där vi inom oss är medvetna om olika alternativ och väljer bland dem. Avväger och jämför. Självfallet kan en tanke i sig vara reflexartad och då måste vi kanske definiera tanke som något nytt tidigare ej begrundat. Den tanken i sig kan vara baserad på en rad tidigare genomförda avväganden och jämförelser. Vad jag här skulle kalla en tankeströmmning är när vi vid en ny tanke tar ett steg tillbaka och ser hela denna tankekedja. Observerar den och begrundar för att komma fram till kanske en idé eller bara ännu en byggsten till den.

Det är mitt ganska enkla förslag till vad vi skulle kunna kalla en tankeström. Alltså en del av ett träd.. en gren utav tankar.

2006-01-06 02:26
En handling där vi inom oss är medvetna om olika alternativ och väljer bland dem. Avväger och jämför. Självfallet kan en tanke i sig vara reflexartad och då måste vi kanske definiera tanke som något nytt tidigare ej begrundat.

de som är frågan, om en Tanke är av reflex, rent biologiskt, eller om den komma från nån annanstans, isånnafall var?

är tanken biologisk borde den vara begränsad till naturen. men då har vi ju människans fantasi tex som delvis kan tänka utanför naturen och dess gränser.

Det är dock skillnad på Tanken(som fysik, altså signaler i hjärnan etc) och var man får tankar och hur tankar bearbetas etc.

2006-01-06 02:39
jag vill dra in en liten harang ifrån Jan Stigare ifrån kulturnämnden:

"Att tänka är att jämföra med det förflutna, .. formuleringen är både tankeväckande och självklar. Vad har vi för tankeunderlag annat än våra egna erfarenheter? Man bör dock i detta sammanhangkomma ihåg att den moderna människans medvetandenivå endast i liten utsträckning är grundad på hennes egna erfarenheter.

I den stund människan lärde sig att nedteckna sina tankar och på så vis gjorde dem tillgängliga för efterföljande släkten accelererade utvecklingen av vår civilisation. All forskning, produktutveckling, planering och utforming skulle vara omöjligt utan den samlade mänskliga erfarenheten. Den utgör helt enkelt kunskapskällan, ur vilken vi kan hämta underlag för beslut om vad vi bör göra och evenuellt undvika."

(Jan Stigare: förord i Lyckad nedfrysning av herr Moro)

Du har rätt i huruvida vi har en möjlighet som människor att skapa en tanke strikt biologiskt. Jag ser dock som Stigare ovan uttrycker det att roten till allt är baserat på tidigare erfarenheter. Därifrån kommer våra tankar. Frågan du då kanske ställer är hur ser fröet ut?

2006-01-06 02:42
ja vet inte, ja bara flummar runt, har inte raka svar.

om allt nu kommer från erfarenheten, hur kan vi då utveckla nya saker? om det inte kommer från erfarenheten, var kommer den då ifrån?

2006-01-06 02:49
Världen runt omkring oss skulle jag nog tro. Vi bygger vårt intellekt på vad det behöver vara, lite darwinistiskt. I en värld av idéer och kunnande krävs kanske mer intellekt. Det är svårt att dra sig djupare in i det sähär vid tre tiden men jag ska tänka mer på saken.. hoho "tänka".

Jag skulle nog vilja fråga dig innan slömnen slår mig i ansiktet:
Varför är vissa bättre och mer kapabla till stora idéer än andra, och varför är oftast de personerna ganska underliga? De står lite vid sidan av samhället .. Jag tänker mig exempelvis IQs ikon Einstein.

2006-01-06 03:12
Jag vill inte vara den som bara hoppar in i tråden men om jag får säga mitt så tror jag att det beror på att antingen fick Einstein mer av de ena och mindre av de andra. Mycket av ens maximala hjärnkapasitet avgörs ju redan i börjar och med det menar jag hur man är skapt gener osv. Men en annan sak som man inte får glömma är uppväxten, den påverkar nog en hel del.

2006-01-06 11:36
orelanjelo P18

Du har fan rätt där, arv och miljö gör den du är. Men vad menar du med det ena eller andra? Och jag tror någonstans att möjligheten för utveckling av hjärnkapaciteten inte är så beroende av bara gener?

2006-01-06 19:10
just det med droger har jag ett inlägg att giva till känna angående.

vissa droger, främst dom psykedeliska, verkar uppvisa en tendens att förstärka och i vissa fall tom med framkalla sk. Låg Latent Hämning.
vad det är orkar jag inte gå in på det får ni ta reda på efter bästa vilja och intresse.

/ Dalet Vav Dalet
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-01-06 21:27
låter mycket intressant. Jag undrar vilka droger man kan få tag på legalt respektive illegalt som är just upphöjjande strikt sinnesmässigt. Typ vad skulle en Harvard kille ta och stoppa i sig?

2006-01-07 18:29
Jag syftade mer på att Einstein var jättedålig på språk och dessutom väldigt osocial och då menar jag att det kan vara en mix mellan uppväxt (miljö,familj osv) och att han helt enkelt hittade det han passade bäst som alltså fysiker/mattematiker

you diggin me? :D

2006-01-07 20:43
Jo .. å andra sidan fick han också IG i matte när han studerade.. Jag vill nog tillkalla Foucault som skapade tanken kring arv och miljö bygd lite på darwinismen.. där hittar du nog rätt men enligt han så är du också intryckt i ett fack då folk kräver vissa saker.. Vad jag vill mena är att Einstein lite sket i vad folk tyckte .. såg över hegemonin och den rådande diskursen och skapade värsta paradigmskiftet inom vetenskapen.. grym kille.

2006-01-08 14:54
haha det visste jag inte väldigt intressant faktiskt
blir ju mer allmänbildad i denna tråden än vad jag blir i skolan

2006-01-08 19:39
jag undrar varför man lär sig vissa saker och inte andra saker.. hur kommer det sig att man har ett intresse överhuvud taget?