I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

köttätande växter för vegetarianer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-06 09:46

köttätande växter för vegetarianer

säger ni vegetarianer om att äta köttätande växter?

snakkes!

2006-01-06 10:11
är de goda?
http://www.kommandot.se/wp/

2006-01-06 10:13
Varför skulle jag inte äta dem, de är ju inte kött.

2006-01-06 10:51
beror ju iofs på om man är vegan eller vegetarian. många vegetarianer jag känner äter rött godis med färgämet E120 (som är krossade insekter). en köttätande växt käkar ju bara insekter, så som sagt, beror ju på hur hardcore man är i sitt växtätande.

sen är väl inte köttätande växter sådär jättenyttigt kan jag tänka, men jag tror inte att de är giftiga iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-06 10:57
men då måste vi ju komma på ett nytt fack att placera in dem som äter köttätande växter i. annars kan ju alla vegeterianer, veganer och alla andra med konstiga matvanor känna sig vilsna

2006-01-06 14:25
varför skulle man äta köttätande växter? har jag missat nåt.. ? det är som att köpa ett knippe blommor och glufsa i sig, eller gå ut i en hage och grönbeta, tror inte det är så många vegan/vegetarianer som gör det..
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2006-01-06 15:11
Brunstgnägg

sen när blev ägg djur?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-06 15:23
Brunstgnägg

va? sen de blir befruktade menar du? men vi äter inte befruktade ägg.

2006-01-06 15:35
Sen kan man tycka synd om värphönsen också, oavsett om deras ägg blir befruktade eller ej.

2006-01-06 15:54
En av mina favoriter där är, om man genmoddar en bit kött så den får samma egenskaper som en filbunke, så att man kan ta en filé lite då och då och aldrig behöva döda några djur igen, skulle en vegetarian kunna äta det köttet då? Jag är själv vegetarian, om än inte särskilt hardcore, och kan inte riktigt svara på den frågan. Rent moraliskt tror jag att jag skulle kunna äta köttet, men jag tycker iofs att kött är rätt så äckligt, så jag skulle nog inte göra det ändå. Fast jag är lite sugen på en sirloin steak med vitlökssmör när jag tänker efter. Eller en sunkig McDonaldsburgare. De har märkligt hög dragningskraft på mig fastän jag inte ätit på McDonalds på typ 7-8 år. Eller kanske just därför.

2006-01-06 16:11
jag ät er bara bara gräs men dricker judekiss på lördagar.. är jag förtfarande vego? //nyfiken
In the Big Rock Candy Mountain
The cops have wooden legs

2006-01-06 16:29
Du är inte vegetarian, tror jag, eftersom du dricker kiss. Man får ju inte äta något från djurriket då.

2006-01-06 16:36
konstig fråga..varför skulle någon få för sig att äta en köttätande växt? oavasett om man är vegetarian eller köttätare?

kan man ens äta dom? är dom goda? inehåller dom nån näring?

2006-01-06 21:02
brunstgnägg
om vi ska vara petiga med ord och vad folk väljer att kalla sig så är vegan och vegetarian samma sak. fast det tycker jag framförallt är astöntigt att ge sig själv nån slags stämpel och tävla om vem som är mest pk

2006-01-06 21:40
bperb P24 skönast kommentar högst upp =)

varför får man för sig att äta en köttätande växt föresten? de skulle ju vara som att äta upp blommorna som står i köksfönstret eller typ koka soppa på julgranen..
allt som finns kvar av vår änglamark är några inavlade djur i en inhängnad park

2006-01-06 22:17

Jag skulle inte æta en køttætande væxt, dels av hælsomæssiga synpunkter, dels før att jag inte ser nån anledning.

Frågan om ifall man ska svælja sperma eller inte snackas det mycket om nær veganer børjar tjøta..

Sjælv ser jag inte det som en moralisk fråga.
<br>

2006-01-06 22:19
Men det finns ju dom som dissar insekter.

2006-01-07 01:01
brunstägg

Nej, vegetarianer ÄTER inget från djurriket, veganer BRUKAR inget från djurriket. En vegetarian kan alltså ha ett läderbälte, vilket en vegan inte kan. Det vi normalt kallar vegetarianer är egentligen s.k lakto-ovo-vegetarianer, som inte äter något från djurriket utom mjölkprodukter och äggprodukter. Jag är s.k. lakto-ovo-vegetarian, men jag fuskar eftersom jag äter både ost med löpe och godis med gelatin, vilket inte alls är vegetariskt.

2006-01-07 12:18
sprängd
klart köttätande växter innehåller näring! massor från djuren de äter. näring växterna annars enbart tar upp från jorden, kommandes från just döda djur.

och många veganer har idén att det är synd att döda djur för att äta upp dom och därför håller sig till att äta växter enbart, men om då växterna i sin tur har ihjäl och käkar djur kan detta kanske ses som motsägelsefullt
snakkes!

2006-01-07 19:53

eller så kanske de äter upp de köttätande växterna bara för att de inte ska äta några stackars små flugor. eller... eller... eller så kan vi kanske sluta bry oss så jävla mycket om vad vi ska kalla oss

2006-01-07 20:02
bumman F19

varför pratar du om veganer nu? du sa vegetarianer i början av tråden

och nej jag tycker inte alls det är motsägelsefullt eftersom ingen äter köttätandeväxter överhuvudtaget och dessutom tror jag knappast en köttätandeväxt reflekterar så mycke över sina handlingar vilket människor kan göra.

2006-01-07 20:32
bperb

Det är bra att kalla sig själv, och andra, saker. Att använda stämplar gör att man underlättar konversation och möten. Det kan bli problem ibland, men det är försumbart jämfört med de vinster den typen av sociala koder kan ge.

2006-01-07 21:10
sprängd P18

tabbe där, menade icke köttätande öht.

och nej, men det är en intressant grej jag klurat på. säker på att ingen äter köttätande växter då?
jag tror inte heller att en växt reflekterar över något alls direkt, men gör vegetarianerna det är det ju frågan om egentligen. vad är skillnaden mellan att äta en växt som själv dödar djur för att få näring och att äta en växt som får näring då nedbrytare käkat upp ett dött djur och frigjort näringsämnen i jorden?

jag tror aillafall inte djuren mår något vidare dåligt när de dödas av växterna, jag tror bara att de känner panik och flyktinstinkter och tycker det är ganska så väldigt mycket samma sak.
snakkes!

2006-01-07 21:11
eksem

ja, om jag ska på middag hos nån jag inte känner särskillt väl så brukar jag nämna att jag inte äter animalier för att undvika pinsamma upptäckter vid matbordet, självklart smidigt.

men vafan, oavsett om man väljer bort fisk, ägg, mjölk, rött kött, gelatin vafan som helst så är det ju bara för en själv man gör det. att sitta och tävla om vem som kan välja bort flest produkter och "skryta" med sina diehardåsikter blir ju bara astöntigt. om du är glutenallergiker är det ju smart att säga det till nån som ska laga mat åt dig, äter du inte kött samma sak.

men att sitta och hacka på nån för att personen i fråga kallar sig veg men äter gelatin, var ligger problemet? den personen har väl gjort ett aktivt val och väljer det för sin egen skull och inte för nån annan. tycker såna här diskussioner är... jag vet inte... "jag är tuffare än dig" liksom. känns som att då har hela frågan hamnat nån annanstans

2006-01-07 23:04
bumman F19

det är mycket möjligt att någon, någonstans t ex en inföding har testat att äta en köttätandeväxt och med all säkerhet upptäckt att den var äcklig

"jag tror inte heller att en växt reflekterar över något alls direkt, men gör vegetarianerna det är det ju frågan om egentligen."

ja det gör dom, människor skiljer sig från andra djur pga att vi genom evolutionen har utvecklats till att tänka över det vi gör på ett helt annat sätt an andra djur. Vi människor har även förstått att kött inte är essentiellt för vår överlevnad, därför väljer vissa att inte äta djur.

"vad är skillnaden mellan att äta en växt som själv dödar djur för att få näring och att äta en växt som får näring då nedbrytare käkat upp ett dött djur och frigjort näringsämnen i jorden?"

skillnaden är att den köttätandeväxen har dödat djuren. Men den skillnaden spelar ingen roll här för om de nu skulle varit så att människor faktiskt åt såna växter kan jag tänka mig att en del vegetarianer och veganer inte skulle äta växten pga den kanske kan betraktas som delvis tänkande. De flesta skulle nog dock avstått från att äta den pga smaksjäl, inte moraliska.

2006-01-08 00:24
bperb

Jo, det är ju nackdelen, när folk ska börja lägga en massa åsikter i det. Jag tycker det räcker med typ: Jag är lakto-ovo-vegetarian, men jag äter gelatingodis och ost med löpe ibland. Sen kan man ju diskutera det om man vill, men att starta en diskussion behöver ju inte vara default-läge.

2006-01-08 00:36
Vad heter det om man enbart äter kött och vägrar äta grönsaker?
Karnitarian?
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-01-08 00:45
Karnivor heter det väl?

Admin

2006-01-08 02:14
Mycket beror väl på varför man är vegetarian/vegan, och hur pass religöst man ser på det.

Jag äter inte kött, bortsett från fisk, av hälsoskäl. Kött behandlas extremt illa. I synnerhet pressat och malet kött, som hamburgare, köttfärs och varmkorv, som är riktigt snuskigt. Visserligen äter jag och håller tyst om jag blir bjuden hemma hos någon. Bara otrevligt att börja grina om småsaker. Det är ingen religion. Men kan jag välja, så väljer jag oftast vegetariskt.

Däremot skulle jag säkert kunna äta exempelvis älg om någon fällt den själv. Det känns renare.

Så visst, skulle en köttätande blomma visa sig vara väldigt nyttig skulle jag äta den utan problem. Det är ingen ko. Men antagligen skulle det finnas bättre, enklare och godare alternativ.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2006-01-08 19:58
egentligen.... att vara vegetarian är som att räcka fingret åt en person som vill ge en pengar.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-01-08 21:16
Kött behandlas extremt illa

Det är precis vad det handlar om ifall man är vegan/veggie pga etiska själv, vilket många i Sverige är.
Det handlar om att Djuren stämplas som varor inte som levande individer. De plastas in i små boxar som vilken iPod som helst och ett pris sätts på deras huvuden, det är helt fel sätt att behandla individer och via att vara vegan/veggie tar man avstånd från detta.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-01-08 23:29
ZoO-Man

Hur menar du?
<br>

2006-01-09 05:04
amen va fan, det handlar ju inte heller bara om djuren det handlar ju om alla problem som följer med den extrema köttindustrin idag. Det handlar om miljön, det handlar om svält, det handlar om pengar.
Alla djur som vi ska proppa med mat, för att vi sen ska kunna käka dom.. känns som en fet omväg. Känns som att vi ska mätta alla männsikor först.

ZoO-Man
Att äta kött är som att ta pengarna i en väska, skicka den fram och tillbaka över Europa, hurra för transproterna och avgaserna och kostnaderna.. Betala ännu mer pengar för att din peng ska få komma tillbaka hem till dig, pengar som du fått på extra pris från U länder.. sen lägga pengen på tallriken och äta upp den. och samtidigt som du gör det så räcker du finger till hela världen och dina barnbarns framtid.
kärleken borde vara okränkbar

2006-01-09 09:53
mirre

Bra där!
<br>

2006-01-09 10:19
Jepp, alla växter har magar. ;)
"jag har fin hår. som en waterfall."

2006-01-09 11:46
är inte det väldigt ointressant EGENTLIGEN? Vad spelar det för roll, om man är vegetarian så brukar man ju främst avstå från att äta ko/gris/får/lamm osvosv. Men det finns ju en hel del som äter fisk och dricker mjölk....däremot om man är vegan skall man varken äta djur eller saker som kommer ifrån djur.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-01-09 12:45
broed

jo det är jävligt ointressant vad folk har för matvanor. känns som att många kallar sig massa saker bara för att få skryta om hur coola och alternativa de är. att sen upplysa andra om förhållandena är en helt annan sak där varken begreppet vegetarian, vegan eller fiskätare är vidare intressant.

en sak som faktiskt är intressant är att många som väljer bort rött kött gör det för miljöns skull, men fortsätter äta fisk. fiskindustrin är så otroligt mycket mer skadligt ur miljösynpunkt än nötköttsindustrin, bara så ni vet

2006-01-09 15:15
_Rookie F20

jo, efterssom kött är gott och nyttigt så är det bara dumt att inte äta det... även om man tycker att det är fel att döda djur så dödar man inte djuret bara för att man äter det, det är ju redan dörr och äter man inte det själv, ja då äter någon annan det så det är skitsamma... man kan ju inte påverka det precis...

så om någon vill ge en pengar så tackar man ju ja, annars så ger han pengarna till någon annan endå

kort sagt det finns ingen anledning att tacka nej till kött och det finns ingen anledning till att tacka nej till pengar
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-01-09 22:24
jag e inte vegeterian för att jag gillar djur, utan för att jag hatar växter...

2006-01-09 23:45
ZoO-Man P18

kött är gott och nyttigt, därför är det rätt att mörda djur??
så våldtäkt är okej också enligt dej då eller? sex är ju skönt.

så fastän man vet att någonting är fel så ska man skita i att reagera för att alla andra gör det?

2006-01-10 13:54
ZoO-Man

Jag skulle kalla kött en direkt hälsofara, åtminstone när det gäller den konsumtion vi har i västvärlden.

Du har inte läst någon som helst statistik eller fakta inom ämnet va?

Kött är gott, jaha?
Sämsta men vanligaste argumentet.
<br>

2006-01-10 14:59
jag tycker att veganer osv är korkade :)
Lilla Edet | www.tokish.se | Forgotten Souls

2006-01-10 15:19
Tokish

Varför?

2006-01-10 15:27
Om man korsar ett djur med en buske så att det blir en köttbuske, kan en vegitarian äta den då? (Vi förutsätter att den inte har en hjärna.)
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-01-10 15:35
dundermannen

tja, med kött menar vi ju djurens muskler, och muskler styrs av en hjärna alt. ett centralt nervsystem som också kan uppfatta smärta. så för att svara på din fråga; en vegetarian KAN äta precis vafan den nu vill

2006-01-10 18:20
Tokish P17

kom inte in i en pågående debatt och skriv en mening för att provocera, folk kommer tycka att du är löjlig/omogen.

dundermannen P12

det här kan komma som en nyhet för dig som skolkat för mycke från biologilektionerna, men att korsa ett djur med en växt är inte möjligt. Så varför spekulera i hurvida vegetarianer kan äta den?

I teorin är det möjligt att vegetarianer skulle kunna äta den om den inte hade någon hjärna men varför skulle dom vilja det? det är ju inte precis så att någon majoritet av vegetarianer/veganerna längtar efter smaken av kött ändå?