I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

har jag ätstörning..hjälp

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-11 17:32

har jag ätstörning..hjälp

På senare tid nu har ja mått väldigt dåligt..har även varit deprimerad sedan länge och lider även av panikångest.
just nu är det väldigt mycket omkring mig och ja mår VÄLDIGT dåligt.
min matlust har försvunnit ja får nästan tvinga mig i mat..ja mår illa när ja äter maten å får kvälvingar...
nu har jag inte ätit någon mat på 3 dagar...de enda jag ätit e lite bröd..och massa dricka till för att kunna få ner de.
fick panik när ja ställde mig på vågen...förr vägde ja runt 53 kg och jag är 1.69cm lång..nu väger ja bara ca 45 kg...och är knappt hungrig längre...vad ska ja göra ? ja har inte ens en ork att laga mat..

.........=(

Iam Not My Hair,Iam Not This Skin,Iam The Soul That Lives Within'

2006-01-11 17:40
Första steget är ju iaf att du inser att du har problem, så det har du ju tagit iaf! För många är självförnekelsen det svåraste.

Nästa steg blir att berätta för familjen, om du inte redan gjort det. Därefter MÅSTE du söka proffesionell hjälp hos psykolog. De kan hjälpa dig med dina problem.

Lycka till!
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-01-11 17:49
Vet inte exakt vart man ska ringa.. men ring vårdcentralen eller växeln på nått sjukhus så lär de åtminstånde hänvisa dig någonstans
mest en kul grej...? (känns barre bus)

2006-01-11 18:02
LadyLaSoUL F18

hur är det med din självbild? kroppsuppfattning och så.

fick du panik för att du anser att du väger för mycket eller för lite?

för i mina öron låter det där inte som en ätstörning utan som en depression rakt av.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-11 18:05
Det låter som att allt är fel. Inte bara ätstörninggrejen.
Prova PM:a nån whoabrud osm vart där du är... Kanske
kan hjälpa.. Hjälp finns att få, på många sätt.

2006-01-11 18:09
Det är lätt att komma in i en ond cirkel om man slutar äta. Magsäcken krymper vilket leder till en ofta obefintlig hunger, och när man väl äter så är det lite, för att man snabbt blir mätt. Jag gick själv ner flera kilo när jag var urfattig, ingen mat hemma och när jag väl hade mat hade jag knappt ork/lust att tillaga den. Sen började jag äta mer och mer, sakta men säkert. Aktiverade mig också kroppsligt så att hungern infann sig ordentligt. Gör man inget ansträngande vill kroppen knappt ha någon mat, vilket gör att det blir svårt att "komma tillbaka".

2006-01-11 18:13
som redan frågats, hur är din självbild?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-01-11 18:21
jag fick panik för att ja gått ner så mycke för ja vet själv att det inte är bra för mig..
du kanske har rätt att det bara är ångesten + depressionen som gjort allt detta..med de känns som de blitt som en störning för ja knappt äter något längre...
ja vet inte ja trivs inte med mig själv och har dåligt självförtroende och känner mig för det mesta värdelös och tragisk.

2006-01-11 18:34
lady- jag äter inte heller när jag har panikångest o är extremt deppad....de e ju ingen ätstörning för det.
iofs är jag överviktig så ingen skulle direkt komma fram o säga "aha, anorexi!" till mig.
när jag mår bättre. äter jag bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-11 18:35
för övrigt väger jag 35 kilo mer än dig. bäst att uppsöka psykolog o se till att du kommer bort från depressionen.

2006-01-11 18:37
Peppis

Jo de e exakt samma för mig. äter oxså bättre när jag mår bättre.
Men just nu så e jag helt svimfärdig men kan inte få ner något

2006-01-11 18:38
Mmm jag vet, men jag har själv inte vågat ta det steget än..tyvärr..håller alltid inne med mina problem

2006-01-11 18:41
Depression är det,men grejen är den att vissa människor äter inte när de är deprimerade och vissa proppar i sig mat.Folk reagerar lite olika.Men jag skulle rekommendera att du kontaktar en psykolog eller försöker prata med någon som står dig nära.
Ang. matlusten,så är jag säker på att du kommer att gå upp till din gamla vikt sakta men säkert.

2006-01-11 18:50
det är för att du är deprimerad som du har slutat äta, mitt tips är att du går ut och går, eller springer då kommer garanterat matlusten tillbaka. Annars har du någon sorts sjukdom.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-01-11 19:00
precis så där är jag också..jag har varit sådär i flera månader..fast börjar bli bättre nu..jag är 1.80 ungefär, vägde runt 56 innan, alledels innan jul vägde jag 49..jag mår riktigt illa när jag försöker äta, och måste dricka mkt för att få ner någon öht. men under julen har jag både ätit och druckit mer än vanligt, så nu är det bättre..men det är riktigt åt helvete..kunde gå flera dagar utan att jag åt, drack lite, men åt knappt något..men fick ett tips om att äta oftare än vanligt, men mindre varje gång..det är faktiskt en bra start. ät lite hela tiden i små mängder..

2006-01-11 19:01
en sak till..jag kunde äta lite grann till middag, sen kändes det som om man skulle spy typ, men man var fortfarande riktigt hungrig..

2006-01-11 19:08
skönt att nån känner samma. ah eller skönt å skönt du fattar =P
får försöka äta mer än vanligt då..så gott jag kan.
men ja har även en känsla av att ja inte förtjänar att äta..
ja e väll knäpp

2006-01-11 19:27
LadyLaSoUL F18

vet du vad jag tycker? jag tycker att du ska ta och ringa till närmsta psykmottagning direkt imorgon. sådär ska du inte behöva må. oavsett om det "bara" är pga depression eller om det faktiskt är en ätstörning som håller på att utvecklas så bör du söka hjälp omgående; om så bara för depressionen.

2006-01-11 19:41
Jag tycker inte det låter så mycket som en ätstörning faktiskt..
Däremot så låter det inte speciellt hälsosamt..

2006-01-11 19:57
junkgirl

ja vet att du har rätt..jag ska försöka göra de.
e bara för feg tror jag

2006-01-11 20:04
LadyLaSoUL F18

har du någon som kan följa med dig eller ringa åt dig? elelr sitta med dig när du ringer? för det kan hjälpa jättemycket med lite stöd från någon.

2006-01-11 20:47
nä det har ja inte...=( alldeles ensam e jag

2006-01-11 20:49
LadyLaSoUL F18

ajdå. försök iaf, även om det känns omöjligt?

2006-01-11 20:53
tack för ditt stöd..jag får se,men ja vet inte..suck. kommer nog alddrig ta tag i de..

2006-01-11 21:44
LadyLaSoUL:
Eftersom du är under 20 så kan du fortfarande gå till ungdomsmottagningen. Det är ett bra ställe om du känner dig osäker på vart du ska vända dig. Dom kan leda dig rätt i alla fall. Annars är det nog BUP som du ska vända dig till.

Att säga att du inte har en ätstörning är väl egentligen fel då du har problem att äta. Men depressionen verkar ju vara anledningen till ätstörningen så det är väl för det du ska söka.

Jag väntar också på tid för ungefär samma saker som dig. Jag har i alla fall känt mig bra omhändertagen än så länge.
Rehab is for quiters.

2006-01-11 22:04
Cannabis.

2006-01-12 10:29
Har haft samma problem, rasat i vikt som fan :P Jag tror att om du söker hjälp för depressionen, och inte tänker "nu MÅSTE jag äta", (blir det ett tvång tappar man än mer lusten) så återkommer matlusten inom sinom tid! Försök att få i dig flytande föda typ olika drycker och shakes så länge, de är lättare att få i sig än en solid föda.

Lycka till!
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2006-01-12 20:19
det är väl ingen ätstörning så länge själva problemet inte är maten. såvida du inte tänker att du borde äta mindre och att du vill gå ner i vikt så är det nog ingen ätstörning. jag har i alla fall läst att det är så.

2006-01-14 15:27
nä de e kool nu ni kan stänga tråden..eller så håller ni den uppe om de nån som känner igen sig och kanske kan ta åt sig något från de här;P

2006-01-14 17:58
som någon sa innan och som någon annan skrattade åt; cannabis, faktiskt!

I usa av alla länder skrev man åtminstone förut ut något som kallas "marinol" som är THC, det vill säga huvudcannabinoiden i cannabis, framställd per laboratorieväg. Detta gavs till anorektiker med framgångsrika resultat; hungern ökade helt enkelt och med detta som hjälpmedel, ungefär som folk som "lär sig" en ny dygnsrytm med sömnpiller, så lärde sig anorektikerna att bli hungriga igen och äta ordentligt.

Nu rekommenderar jag dig knappast att gå o köpa ett hegge och röka upp hela skiten på en kväll, men pröva för all del att stoppa en mindre mängd under läppen och snusa ditt hasch eller weed ett tag och snart borde du bli hungrig utan att bli superbäng (för det är nog itne så bra för dig att bli superbäng om du lider av panikångest och depression).

Den bristande orken att laga mat kommer antagligen ifrån att du just inte äter någon mat, mat ger ju energi åt både hjärna och kropp, sen drar ju magsäcken ihop sig desto mindre du äter; det du borde göra är att tvinga dig själv att äta kanske en liten måltid till att börja med, ta tid på dig, ät långsamt, men bestäm dig för att du ska äta allt om det nu är en liten portion mat, sen försöker du att äta på någorlunda bestämda tider och äta lite mer för varje gång, utan att för sakens skull gå till överdrift.

Börja med någon form av soppa te.x, det är lätt att få i sig men näringsrikare än man tror, försök dricka mycket mjölk också istället för vatten för att kompensera för bristen på näring och vissa vitaminer, så uppgraderar du efter hand.

Kom bara ihåg att du måste _bestämma_ dig för att ta tag i det, och sen för att "hålla det vid liv" kan du börja träna lite lätt, det är bra för både självkänslan och kroppen och du kommer automatiskt bli hungrig som en varg till slut.
"Du är en död sill"

2006-01-15 23:09
Haha! AndyMilonakis lackar ur totalt =)

2006-01-15 23:19
mantis och Mofajja sa det. Rulla en joppe!
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.

2006-01-16 01:43
AndyMilonakis F17 anledningen till att ja fråga här va att ja tänkte att de säkert någon mer än ja som har de så här. och som har erfarenheter de va allt.

2006-01-17 16:56
om folk visste vem ja va här skulle ja absolut inte lägga ut å berätta massa om mitt privatliv..=P så ja va e så jävla privat me mitt nickname?

2006-01-17 19:00
KÖP EN PIZZA! och ät den. såååå gott!..... O.o
Skyll inte på mig, jag rösta rött.