I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-01-13 03:22

Dagdrömmande

Som topicen säger, är dagdrömmande bra eller dåligt? Är det skadligt att dagdrömma för mycket, säg några timmar om dagen? Tänk er att dessa timmar är utplacerade på morronen innan man går upp och på kvällen innan man somnar och inte kommer ivägen för ett socialt liv, jobb eller andra normala saker.

Jag är medveten om att det är något som jag lägger mycket tid på nämligen, eftersom jag har svårt att sova(läs sömnproblem) och förutom att det tar 2-4timmar för mig att somna så vaknar jag rätt ofta också. Har vart så sen jag var liten och eftersom jag har svårt för att vara passiv och inte göra någonting så har jag utvecklat mitt "dagdrömmande" som en slags syssla jag pysslar med när jag endå inte kan sova. Fan ibland kan det till och med gå så långt att jag ser fram imot att gå o lägga mig för att jag vet att jag kan dagdrömma mig bort till härliga platser etc.

På senare tid har jag dock börjat fundera på om detta verkligen är normalt, kommer det här bli min undergång? Är det ett tecken på att jag saknar lycka i mitt vanliga liv då jag drömmer mig bort i en alternativ verkligehet på kvällarna? Blev jag tappad som liten? Vad är fel på mig, om det nu är fel på mig dvs, alla kanske gör såhär vad vet jag?

2006-01-13 18:09
Kom igen nu, nån kan väll svara?

2006-01-13 18:14
har det skadat dig på något sätt?
tror inte man kan bli mentalt handikappad iaf, men dagdrömma är ju skönt o komma ifrån verkligheten i nåra sekunder.
och så om du har svårt att sova skit i ligga i sängen i 3 timmar tills du somnar, gör något annat så länge. du blir trött och kommer längta tills du hoppas i säng.
www.gbg031.se

2006-01-13 20:36
pfft, jag dagdrömmer också, vilket är soft, måste bara komma på hur jag ska ankra dom i verkligheten, alltså att verkligen göra allt jag dagdrömmer om...

2006-01-14 00:51
haffad

Haha, några sekunder? jag ligger i timmar när jag inte har bättre för mig(när jag inte kan sova te.x). Nej jag tycker itne det har skadat mig men jag tycker itne jag skulle klara mig utan det och på så sätt har jag ju gjort mig beroende av det, en helt värdelös dag kan det vara höjdpunkten liksom.=)

Jibril P20

Jag dagdrömmer mestadels om totala omöjligheter som jag aldrig annars kommer få uppleva, nån slags kompensering för mitt rätt tråkiga liv.

Läste någonstans att det tydligen ska vara en försvarsmekanism hjärnan har för att slappna av och fly verkligehten?

2006-01-14 01:09
Dbone P15

Jo det glömde jag nämna, när man ska gå hem på kvällen och ska gå över hela stan ensam, eller softar i badkaret etc, då dagdrömmer jag också. Jag är ju övertygad om att det är bra i rätt mängd men jag börjar ju undra om det är bra om man gör det 4-5 timmar om dygnet, (då jag försöker sova mestadels) ja menar det är 4-5 timmar dagligen då man ignorerar verkligehten och bara flummar, kan detta verkligen vara nyttigt? Jag hoppas dock att det är det och att det hjälper till att släppa stress för då lär jag leva ett långt och hälsosamt liv.=)

2006-01-14 01:21

När vi endå är inne på ämnet sova/drömma så måste jag ställa frågan om ni märker när ni somnar/vaknar eller upplever ni verkligeheten som om ni är vakna 24/7, det gör jag. Har aldrig fått den där känslan av att amn öppnar ögonen på morgonen och sakta vaknar utan jag uppfattar det som att jag ligger i sängen och "dagdrömmer" hela natten.

Dbone P15

Vad jag kan märka har det väll enbart påverkat mig posetivt, jag har en jävla fantasi och somliga saker jag dagdrömmer sätter jag på papper senare i form av bild och text så det hjälper mig rätt mycket på så sätt.

2006-01-14 11:07
Som topicen säger, är dagdrömmande bra eller dåligt? Är det skadligt att dagdrömma för mycket, säg några timmar om dagen? Tänk er att dessa timmar är utplacerade på morronen innan man går upp och på kvällen innan man somnar och inte kommer ivägen för ett socialt liv, jobb eller andra normala saker.

Så länge det inte tar över ditt liv så är det väl bara bra antar jag:)

Själv har jag också börjat dagdrömma mycket på sistone, har märkt att det är lätt att bli beroende av det hehe

2006-01-14 18:16
BlackScorpion P22

Tänk dig mig då som pysslat med det så länge jag kan minnas. Gjorde det säkert redan när jag var 5. =)

Iofs kan man ju säga att det kan komma lite ivägen för ens riktiga liv på så sätt att en dag som allt suger så ligger man helst kvar i sängen, och kan man ligga där och dessutom må bra så vill man ju ännu hellre ligga kvar. =/