Mening med livet?
Tänkte lite och jag kom fram till Du föds Går i skolan 12 år (du är tvingad att skaffa utbildning för få ett jobb) Du måste jobba och tjäna pengar Du skaffar bostad för du kan ju inte bo på gatan eller hemma för evigt. Jobbar mer för kunna betala bostad och mat Sen penioneras du Jao sen dör man och förlorar alla pengar du "sparat" till nånting. Tänkte även på dom flesta jobbar 8 timmar om dan,sen säger vi 1 timme fram och tillbaks till jobbet så de är 9 timmar. Du sover 7-8 timmar per natt? det är 18 timmar,då har du 6 timmar kvar,när du gjort mat ätit/duschat kanske du har 5 timmar. vad fan ska man göra med 5 timmar. man hinner ju inte göra ett skit..... Kan undra vad för idiot som bestämt detta. ja så vad tycker ni?
hej
Joho. Klart att mycket tid går till saker som kan kännas tråkiga (typ skola/jobb), men så ser ju normen ut vare sig man vill eller inte. Och tänk vad lite vi skulle uppskatta fritiden om vi inte gjorde sånt med.. Men tänk vad mycket kul saker man hinner vara med om under ett helt liv ändå!
fast å andra sidan behöver vi inte jobba 8 timmar/dag. om vi bara tar bort alla påhittade behov så kanske det räcker med 5-6 timmar, och vips, så har vi massa mer fritid.
http://www.kommandot.se/wp/
men kul jobba 5 timmar och få ut 400 kr å betala hyra liksom :S dom höjjer ju priser på allt men dom höjjer alldrig lönerna.....
hej
nä, det är du själv som höjer priset på allt. välj bort mobil, TV, cigg, spånken, bil, restaurangbesök, klipp dig själv och testa hur mycket pengar du sparar. då får du dessutom tid att laga mat i fred och kan skita i restaurangen
http://www.kommandot.se/wp/
sluta duscha och sova
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
äh, man måste vara lite ambitiösare än så, sen skadar det inte att ha ett mål eller 2, åtminstånne nånting bättre, satsar på att bli så rik så jag kan komma så nära ekonomiskt obunden som möjligt, en egen självförsörjande ö skulle inte vara helt fel.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag är 16 år, fyller 17 till våren. Jag har en sjuk ångest om vad som händer med mig i framtiden. Kommer jag få en bra utbildning, får jag ett, i alla fall, ett helt ok jobb? Flyttar jag hemifrån innan 25 i alla fall? Det är just de här jag menar. Kommer jag få ett sånt där liv som samurajen just berättade för oss? Jag menar, det är ju just de där man strävar efter. Jag är 16 år och är orolig för min framtid. Det måste vara något fel med mig?!
klart man får babylonsjukan av att leva mitt i fucking babylon, vi förväntas leva efter ett visst mönster, DRAW OUTSIDE THE BOX DAMNIT!!!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
då kan du ju sitta och kolla in i väggen i 5 timmar om du anser att man inte hinner med något.
har oxå undrat lite över meningslöshet... har varit sjukskriven p.g.a depp nu i 2 veckor.. är inte frisk än men har haft mycket tid och funderat över just varför vi lever.. kan inte direkt påstå att jag kommit fram till en bra lösning eller så.. livet är hårt men å andra sidan är det inte roligare och vara hemma och göra nada! man måste hela tiden vara sysselsatt, vi är helt enkelt skapade så! sen om det är att jobba eller bara glassa på stan det vet jag iofs inte! jag vet inte vad jag vill göra i mitt liv.. har inga större intressen när det komemr till jobb och är inte heller ute efter villa med fru och 2 barn! man får lite panik! meningslöst!
bollen är rund och en match är 90 minuter
" Jag menar, det är ju just de där man strävar efter. " jag strävar fan inte efter ett sånt liv, det är det jag mest vill undvika. får ångest bara av att tänka på att leva så.
"..No more speed I'm almost there! "<br>
misstipu F17 jaså de gör du? hur vill du leva när du är typ 30-35 år?
Skivsamlare
2006-01-18 23:42
tråd 30023005002012 i ordningen om detta ämne.
precis blöjfilosofi kallar jag detta
Den här filosofin är lika djup som en platt tallrik.
Dessutom kan meningen med livet bara sammanfattas såhär. Så länge det finns andra att plåga har man ju ingen anledning att ta livet av sig.
"try and be nice to people, avoid eating fat, read a good book every now and then, get some walking in, and try and live together in peace and harmony with people of all creeds and nations."
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
så som jag ser det så ska jag jobba ett par år, tillräckligt för att köpa ett hus i söderhavet med en liten odling. jag odlar mina tomater, bananer och annat krafs, lite ganja kanske. jag skaffar även en gris och ett par getter. en hund som sällskap och så kanske man hittar en fru. tror jag får ut mer av ett sånt liv än att tjäna pengar för ett samhälle jag inte gillar.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Du är ju sjuk i huvudet om du anser att han som lever svennelivet har en större mening än den som valt en alternativ väg. Hur den än slutar. Svennen kommer fortsätta att föra vidare arvet med moralen och tron på hoppet. Värdera liktänkande högre än oliktänkande och på så sätt fortsätta att hindra utvecklingen. Jag säger dock inte att de inte ska få leva så. Men att värdera en socialt anpassad person högre än en som tex. valt ensamheten är en väldigt underlig översittarattityd.
Att ha en mening är ju ALLTID större än ingen mening. Varför då? Vet du allstå att livet har en mening? Du har inte tänkt på att du bara är en hög kemikalier och materia i ett blodigt hölje som mest troligt aldrig kommer ha någon märkvärdig påverkan av historien. Eller kanske som... om det nu var, Nietzsche spekulerade om. Om universum och materia är oändligt, liksom tid. Så har alla tänkbara scenarion, tankar, händelser och personligheter redan funnits. Jag vill bara väcka diskussion. Tycker inte heller någon kan säga om vi ens har en mening med livet.
you got that right littlejohnny, är så jävla trött på personer som inte inser fakta,och börjar hitta på massa grejer
Det är inte de där arbetade timmarna som dödar dig, det är tristess som dödar dig. Det betyder ju iofs att om du anser det skittråkigt att stå i fabrik så är det väl arbetet som dödar dig, men att skriva att det är så fel att jobba anser jag inte. Jag jobbar gärna med något som jag ser som ett intresse istället för en börda. För mycket tid att göra ingenting med leder till depression och utvinade hjärnceller. Alltså det handlar väl om att man kan anpassa sig till systemet - till den del man måste - men på sitt eget vis, gällande ångesten som folk snackade om tidigare. Vafan, orka bry sig så mycket, jag kommer ha studielån på några hundra tusen och har ingen som helst aning vad jag kommer att arbeta eller syssla med i framtiden. Allt löser sig. Sen ni som klagar på att det inte är djup filosofi, so what? Vardagsfilosofi är väl rätt sällan djup?
Varför skulle det finnas en mening med livet? Vi är som sagt bara materia som efter evolution lärt sig tänka. Vi har ju lixom inget värde, vi kunde lika gärna varit stenar. Och ja, att få ett svar på denna fråga är omöjligt.
Vad menar du då? Att eftersom det verkar ologiskt så ska vi HITTA PÅ nått annat? Är det inte bättre att ta livet för vad vi vet att det är, än vad vi tror att det är?
Men alltså, hur kommer det sig att du kom fram till det där? Varför har du så svårt att acceptera det vi vet? Att människan inte är annat än materia som flyter runt i galaxen, Livet är inte mer än såhär, tyvär.. Det finns ingen anledning till att människan skulle ha nån "speciell betydelse" i universum, varför skulle den? Det är bara önsketänkande. Sorry to burst the bubble. Såhär går det till när man dör. Vi slutar tänka, känna, se, lukta och höra, och vad är det då som skiljer oss från all annan materia? Ingenting. Hoppas du inte tappade livslusten.
finns ingen menning med livet, vi ska bara äta sova skita dö. sen pinnas i skolan i några år.. eller på jobbet om man är dum nog å jobba^^
Skyll inte på mig, jag rösta rött.
yes chips
Ojdå, jag blandade ihop dig med schlick P20, men du får gärna också svara!
och har jag sagt att människan skulle ha nån "speciell betydelse" i universum? nej, bara förklarade vad som jag tror skapar mest mening för oss människor därmed inte sagt att nån gud bestämt det för oss eller så Japp, sorry man, blandade ihop dig med en annan. du har rätt
schlick Haha men behöver ju inte lyssna på vad allt som motsägelsefulla pessimister/sanningssägare har att säga. Men mycket av hans kamp mot det "kristna" tänkandet, om människans moraliska skyldigheter, eller kanske rättare sagt bristen på dom, var ju mycket för att folk skulle sluta luta sig tillbaka på sina religioner, gudar, profeter osv och tänka efter själva. Men fysiklagarna du nämnde motarbetar väl inte hans galna kosmiska teorier ändå? Det handlar ju inte om att materian ska duplicera sig. Utan att OM universum är oändligt borde materian också vara det. Och alla nervimpulser som kan slumpas fram i våra hjärnor borde redan ha slumpats fram osv, i alla oändliga mönster. Och man måste ju faktiskt logiskt tänka i banorna att det inte finns något övernaturligt, eftersom det aldrig bevisats. Vad blir då kvar? Varför skulle vi då ha en mening, mer än råttan i kloaken?
LittleJohnny, "Om universum och materia är oändligt, liksom tid." vad synd att det har visat sig att de inte är så då :) Nietzsches spekulationer va med andra ord helt onödiga.
cHiPs P23 Håller med i mycket du skrev. 'människor tror vi är smartare än vad vi är och när vi inte kan förklara något då så måste det vara något övernaturligt. Det är givetvis så att vi bara ännu är för dumma att förstå de sakerna. Men vi går åt rätt riktning.
Vi är alla en typ av Gladiatorer, fångade på vårt jorden istället för ett colosseum. För att få din "frihet" måste du först förtjäna den. Och när du fått den kommer du älska den, och aldrig låta den gå. Tex plugga på universitet, ett par år sen så har du ju fan en fet lön att se fram emot varje månad. Kör ett miljonrån, köp dig ett ställe o arbeta hårt dem första åren för att keep it. Kort sagt du väljer själv mot vem o hur du krigar i ringen men du måste gå igenom en kamp o blöda för att kunna bli lycklig. Livet är en Kamp, en Kamp om överlevnad. För att börja Leva så måste du först ta och överleva. När du har överlevt (gått igenom en svår fas) så kommer du mer än allt önska dig börja Leva. skrev ner snabbt bara en massa tankegångar som kom efter att ja läst nåra tidigare inlägg här.
42
Meningen med livet? Att vara lycklig och må bra kanske? Tyvärr så är det många människor som berövas denna "mening"
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
NC 42 Haha ja lätt!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
I skolan och på jobbet träffar man andra människor. Pratar skit och har imellanåt väldigt kul tillsammans. Vad skulle man göra om det inte fanns? Sitta hemma och rulla tummarna? Tror betydligt fler, om inte de flesta skulle må väldigt dåligt utav det. Och fler skulle även tänka, "Vad i hela världen är det för mening med det här?"
vahh? det där vet jag ingenting om
I livet finns det en hel del saker man måste göra och en hel del saker som man kan slinka sig ur. Man måste prioritera. Dessutom eftersom vi lever en sån kort tid på denna planet och vi vet aldrig när vi dör - så bör vi ta hand om varje minut och sekund vi lever. Leva. Gör vi det? Det är frågan.
What I said, yo!
Man går ju inte i skolan konstant i 12år.. man har ju en jävla massa lov.. plus kompisar på jobbet och i skolan, aight?
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
att vi jobbar så himla mycket ær ju førankrat i historien... den lutherska læran, industriella revolutionen osv... men det kommer inte hindra dig att skapa ditt eget liv. det handlar enbart om din instællning till livet. allt børjar med dig.