Tjej eller Kille?
Tänkte på det här med barnafödning. Är det 50 / 50 om det kommer bli en kille eller tjej? eller kan det vara genetiskt till viss del. te.x. om kvinnan är rätt maskulin och killen mycket maskulin aswell. Är det större chans att det då blir en son? Någon som vet om det finns någon fördjupad forskning etc kring just detta. Vad jag fick lära mig p biliogilektionerna så drar jag slutsatsen att det är 50/50 men allt man får lära sig i skolan stämmer ju inte alltid. ok låt höra vad ni har att säga ang detta. Tack
skulle aldrig lita pa skolan.. darfor drar jag slutsatsen att det e ljug.
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery, Today is a gift. That's why it is called the present. <br> <br> -Unknown
När det gäller krokodiler, så har det med temperaturen i äggen att göra, om de ligger kallt det ena könet och varmt det andra.....
Skåne!
det är ju så att det är skilnad på spermierna, tror tjej spermien är snabbare än killspermien, men killspermien är lite uttåligare :P men jag tror att det är 50/50 föresten... har det gjorts någon undersökning av hur många män det finns i världen och hur många kvinnor det finns? hade vatt kul o veta
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
AJO- P23 cool ZoO-Man P18 Ja det vore intressant. Dom säger ju att män dör fortare generellt så det borde ju betyda att det är mäst kvinnor. Fast går man ut på krogen så får man ju inte den känslan direkt ;)
Honorna lägger i regel 25–100 ägg i bon som föses ihop av lera, sand och växtdelar. Krokodilmamman vaktar äggen i cirka tre månader. Den lilla krokodilen bryter sig ur skalet med hjälp av en liten provisorisk "äggtand" på nosen. Honan gräver ut de nykläckta ungarna ur boet när de börjar pipa och bär dem i munnen till vattnet. Temperaturen som ägget utvecklas i bestämmer vilket kön det blir på avkomman. En temperatur på 31 grader Celsius ger hannar som resultat. Varmare eller kallare temperaturer ger honor. Endast cirka en procent av ungarna överlever tills de är vuxna. Merparten blir dödade och uppätna såväl av andra arter som av revirtänkande hankrokodiler. Krokodiler som uppnår vuxen ålder kan bli upp till 80 år gamla i vilt tillstånd.
Skåne!
-AJO- P23 synd bara att vi inte är krokodiler ;P men endå rätt coolt att det är temperatuern som bestämmer, tänk då om växthusefekten gör så att det bli varmare, så helt plötsligt finns det bara kvinliga krokodiler och sen så dör de ut. ;P Quicksilvah P23 haha nej, fast antalet ändras ju hela tiden :P
Man kan påverka det.. som Zoo-man sa simmar tjejspermierna snabbare men killspermierna har sina fördelar, de tränger in i ägget snabbare. Vill man då ha en tjej ska tjejen få ägglossning innan så den precis hinner komma ner i livmodern så tjejspermierna kommer fram först och får försprång. Någon som vet hur länge ägget överlever i livmodern utan att bli befruktat? Vill man ha en kille ska man vänta något längre så ägget kommer till spermierna (vet inte heller hur länge spermierna överlever, men har för mig att det var någon dag?) och eftersom killspermierna tränger in snabbare är chansen större att det blir en kille. reserverar mig för ihopblandning.. det kan vara tvärt om också. men själva poängen stämmer.
mest en kul grej...? (känns barre bus)
ok ,men ALLA har lika många kill som tjej spermier eller? eller har extra manliga snubbar mer killspermier ;) *kisar med ögonen o ser ut som en blond 13 årig bruuud*
Faktum är att det är faktist 48-52 fördel kille. det föds alltså 2% fler killar, paradoxalt nog så lever det ändå fler tjejer på detta lilla klot.
Omnia est Faeces
vi dödar varann mer på gatan ;)
Cluny P18 hur länge ägget överlever vet jag inte, men har för mig att en spermie överlever ungefär 5 dagar
Det föds fler pojkar än flickor eftersom spädbarnsdödligheten är större bland pojkar. Fast nu i västvärlden är det ju inte så mkt spädbarn som dör längre ändå... men det är konstigt hur vissa verkligen bara får barn av ett kön. Typ 5 pojkar. Då tror man nästan att det finns nån mer förklaring.
Och att det ändå finns fler kvinnor beror främst på att kvinnor blir äldre. Män är alltså vekare både som barn och gamla :P
Det är inte 50/50... Det föds fler män.. Back in the days när vi bodde i grottor och sånt va ju männen ute och jagade och sånt, så de dog oftare än kvinnor... Större chans att det blir kille alltså=)
<3
..och dessutom har män kortare livslängd generellt också ju:P
<3
Jontish P16 Evolutionsteorin bygger ju på att det sker mutationer och vissa djur/arter/människor klarar sig bättre på grund av det och så lever den nya sorten vidare. Förklara nu för mig varför det skulle bli på det viset att män som har säd med fler/bättre killspermier skulle muteras fram /överleva pga att många män dör ute på jakt?
uppish här e de fan inte färdigdiskuterat
på utö föddes det väl bara barn av ett och samma kön under en längre period. fan, jag kommer inte ihåg hela historien nu, men jag ska kolla upp det så fort jag får chansen.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
fan jag kunde allt om det här förut, men har glömt bort. Någon av könen gynnas av att man runkar ofta medan den andra gynnas om man inte runkar så ofta. ett utan könen överlever längre medan de andra kön 1 (kommer inte ihåg vilket) * gynnas av att man runkar ofta * lever kortare * är snabbare kön 2 *gynnas av att man runkar sällan *lever längre * är segare tror att kön två är tjejer. är det någon som kan backa upp detta med lite källor eller har jag helt fel?
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
sen har jag för mig att killsperimer ligger längst upp i pungen medan tjejsperimer ligger längst ner, alltså har jag helt fel i mitt förra inlägg. ignorera mig.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
nu är det ju så att en spermie har ALLTID bara en x-kromosom, och att det är i ägget det bestäms vilket kön det ska bli. så om det nu är så att det på nåt sätt beror på, så är det hos kvinnan man ska titta.
http://www.kommandot.se/wp/
det finns alltså inte kill-spermier och tjej-spermier. det finns spermier och det finns kill-och tjej-ägg
bperb P24 När du säger det så. Klart som fan det inte är tjej/kill spermier...
*biologilektionerna en liten stavningsrättelse
på mitt egna första inlägg alltså
men alltså, är det 50/50?
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
klart, du har två alternativ, då är det 50/50?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
hur gynnas jag av att onanera sällan? blir jag svart om händerna om jag inte håller de ovanpå täcket när jag ska sova, eller hur var det nu igen?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Fast anledningen till att det föds fler pojkar än flickor har inte att göra med att männen jagade och kvinnor inte jagade under stenåldern...vem som står för jakten är socialt betingat...även då det har snarare att göra att pojkar är klenare som barn. Fler pojkar dör av barnsjukdomar än vad flickorna gör. Men den svåraste frågan är väl kanske hur det kommer sig att till trots att det finns fler tjejer än killar så är alltid alla tjejer som jag tycker är bedårande redan upptagna...
gazt.tumblr.com
det föds 104 killar på 100 tjejer! men det har minskat sedan 70 talet då det föddes 106 killar på 100 tjejer! så nu vet ni! sen beror det på vad man har ätit, hur långt mannen tränger in i kvinnan vid utlösning o sånt! +hur mycket testosteron kvinnan har! har hon mycket är det större risk för att det ska bli en kille! ;)
I might have been born yesterday sir, but I stayed up all night
Quicksilvah P23 fler/bättre killspermier Finns inte kill/tjejspermier, spermier har bara en X kromosom....
<3
Jontish P16 jag trodde vi rätt ut det redan...
förressten fanns det en tid i historien när kvinnorna skötte jakten. (lite bonusfakta i tråden) undrar: hur kan det bestämmas i ägget? kvinnor har ju inga y-kromosomer.
Det föds fler killar.
En tjej har kromosoner XX och en kille har kromosoner YX som du kan se på bilden
här . Y kromosonen är mindre
(som du kan se på bilden här) och där med också lättare. En lätt spermie simmar snabbare än en tung.
Kvinnor lever längre, därför finns det lika måna kvinnor som män säger man.
Men jag har dock hört att det finns 52 % kvinnor på jorden.
chansen/risken att det blir en dotter är större om pappan och mamman utsätts för stress eller press (psykiskt el fysiskt). t ex piloter som flyger på höga höjder får oftare flickor... och efter krig föds det fler flickor vet inte vetenskapligt varför men så är det
Beror inte de hela på vad tjejen äter? :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kaaay F18 Den starkaste (och igentligen enda) teorin ärå att mannens arvsmassa är vekare och sollas därför bort. Det gäller svält, krigssituationer och andra allvarliga kriser. Tror inte pilotyrket invärkar sy mycket..
Det är 50/50 men det föds ändå mer killar... stog i biologiboken i skolan.
Magnus Betnér <3
Jag har redan förklarat hur det ligger till så alla kan läsa mitt första inlägg.
mantis nej, det där är fel. ett barn får både mannen och kvinnans arvsmassa. barnet får de dominanta anlagen om de skulle skilja sig. y-kromosomen som bestämmer manligt kön ligger inte i spermien, utan i ägget. mannen KAN inte påverka barnets kön på nåt sätt (och jag tvivlar vääääldigt starkt på att en kvinna kan det också)
bperb P24 Goddag yxskaft! Hur kan Y-kromosonen likka i ägget när inga kvinnor har Y-kromoson?
Det finns ingen påvisad metod för att påverka könet på ett barn, allt bullshit om olika ställningar, temperaturer etc är bara skrock och påhitt. Det är SRY-genen som avgör om det blir en man eller kvinna, finns det en "fungerande" SRY-gen så blir det en man, finns det inte det så blir det en kvinna. SRY-genen finns på Y kromosonen, därmed blir människor med kromosonuppsättningen XY i allmänhet män, om nu SRY-genen är "fungerande". Människor med kromosonuppsättningen XX blir kvinnor, det finns även andra kombinationer som XXX XYY etc, men jag vettefan vad dealen med det är. Det är i vilket fall inte så enkelt att det bara finns manliga och kvinnliga spermier som smyger sig in i ägget och blir en man eller kvinna, det är fan otroligt att folk tror det. Jag menar, visst Galenos och Aristoteles trodde det och många efter dem, men vafan vi har ju ändå biologi i grundskolan.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
mantis nä, det är lika troligt som hur grillad din pung är när du sprutar eller hur långt inne du är.
bperb Du vet säkert väldigt mycket om kukar, men dedär med kromosoner är nog inte ditt område.
mantis jag drog upp ett uppenbart felaktigt argument för att jag trodde att det var vad tråden handlade om. det beror på hur djupt kuken tränger in och hur varm pungen är, killspermierna är lättare än tjejspermierna och fan vet allt. klart jag vet att y-kromosomen sitter i spermien, jag undrar mest hur mycket biologi ni har läst. f.ö. så får man hår på händerna när man onanerar. och finnar
bperb P24 Hehe va? Okej soft.
bland djur är det ju grymt öjämn fördelning så jag tror inte vi är 50 50 heller.
UK
det kan ju omöjligt vara en slump. min mormor har åtta syskon, bara brudar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
monatumba F18 Vart är pojkarna då? Dog dom?