I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur ska en bra förälder vara?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-19 11:37

Hur kommer du bli som förälder när du blir stor? (om du inte redan har barn)

Att gå runt o kalla alla för brushan får din mamma att framstå som en hora

2006-01-19 11:44
förstående, klara av att sätta upp gränser och uppfostra sitt barn till en människa med sunda värderingar och livsåskådning. bidra till personlig utveckling, stimulera kreativitet och våga ta vara på barnets egna initiativ. våga föra konversation och kompromissa.

tvivlar på att jag kommer bli förälder, but if so, jag kommer bli som min egna pappa - dvs, alldeles för förstående och snäll.

2006-02-07 22:37
man ska få pizza varje dag, och de kläder man vill ha och slippa gå i skolan och få dricka sprit då lär man sig själv vilket är det naturliga
Skåne!

2006-02-07 23:38
Min åsikt:

Inte ge sin unge för mkt luft, altså inte göra den bortskämd.
slå den när den inte fattar och helst skrika på han/hon hela tiden.
Uppfostra den med kultur. osv..

Annars kommer hela världen se ut snart som Sverige.
Folket stämmer sina föräldrar för att dom fått en örfil av dom, dom går runt med lyx kläder som dom fått av sina föräldrar, och är allmänt dryga och tycker att man e bäst i världen. Förlorar antagligen sin oskuld vid 13-14 års åldern och dricker redan vid 12 års åldern.
Jag syftar inte att på att hela Sverige är så, men eftersom jag är född här så vet jag inte hur det går till utomlands riktigt. Men dom flesta jag mött på är exakt så. tyvärr, dissa mig om ni vill.

fred
www.gbg031.se

2006-02-07 23:40
Eftersom mina föräldarr är från Libanon så var min uppfostran som jag skrev först, och det gick bra för mig, förutom vissa grejer. men det blir så med alla..
www.gbg031.se

2006-02-08 00:23
Chino Ring polisen! Faktiskt!.

2006-02-08 00:28
Nykter.. innan middagen i alla fall!
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2006-02-08 00:42
Shiet, nu börjar tråden vakna till liv, och det ska man tacka Chino för. Eller tacka och tacka, det finns kanske inte så mycket att tacka för. Men det kändes jävligt intressant det du just berättade.

Ärligt talat så tycker jag att det är viktigt att veta hur man egentligen ska uppfostra sitt barn för om några år, så är det vi som står där med ungar och vet verken ut eller in hur man ska göra i olika situationer. Visst det är i och för sig några år kvar kanske. Men va fan, ta tag i det. Får man fler ungdomar i sin egen ålder just nu att ta tag i sitt liv och bryr sig om vad som kommer att ske 2010-2020, då våra barn har börjat växa upp så räcker det inte bara med att man rättar på sitt eget barn. Utan de andra barnen i skolan, ute på stan, kan "enkelt" visa hur det går till i den riktiga världen. Och trampar man fel då så kanske man trillar ner i gropen som är 10 meter djup och en total omöjlighet att ta sig upp från.

Nä, jag tycker inte man ska tolerera att ett barn bli slaget. Hade jag vetat att någon jag känner’s barn hade blivit slaget så hade jag fan reagerat, och det är fan kraftigt. Visst, varje förälder sägs veta hur sitt eget barn ska bli uppfostrat, men att aga sitt barn kommer inte ens på frågan. För mig är att ge igen med samma metod eller polisanmälan. Men då ska man verkligen se så att personen i fråga åker in.

NOLL TOLERANS!

2006-02-08 01:19

kärlek kärlek kärlek...det är vad jag ger min son 24/7.jag älskar honom,försöker förstå honom och ger honom så mycket tid av mig själv jag bara kan.tålamod är nyckelordet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-08 13:28
Jag har blivit uppfostrad med en enormt hög grad av frihet. Detta gör att jag inte tyckt det varit lika spännande att drick alkohol som mina jämngamla vänner. Jag vet inte vad jag gjorde under de åren... Det gjorde även att jag såg mina föräldrar mer som vänner än förmyndare. Jag har beättat allt för dem. Men jag vet inte... Nu känns det som att de bara är ett par vänner från då som jag råkade växa ifrån.

Så den planen kanske inte var så bra. Men jag tror att jag kommer att uppfostra mina barn lite hårdare.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-02-08 19:33
stor kuk eller skön hylla

(då får barnen troligen samma egenskaper)
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-02-08 22:28
Chino
Låter som min far det. Noll kontroll på sitt humör och käft. Sen när han fick dåligt samvete (i början) så försökte han släta över det hela. När det inte fungerade direkt så fortsatte han i samma stil.

Ska ge allt som jag inte fick och framförallt aldrig skrika eller säga saker som får tapeterna att börja brinna. Största rädslan i mitt liv är att jag ska bli precis som min far.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-08 23:20
Hur vet man att man har haft en bra uppväxt, ifall man inte har någonting att likställa med? Jag tror det flesta strävar efter att uppfostra sitt barn på de sätt som de själva har velat bli uppfostrade. – ”Jag ska ge mitt barn allt jag inte fick”?

Men det funkar inte nu, vi är faktiskt på 2000-talet. Hur skulle det se ut ifall man fick välja hur länge man fick vara ute på kvällarna, och sitta framför datorn hur länge man velat, när man knappt kan ta på sig sina egna kläder själv. Nä, i längden skulle inte det fungera. Men hur länge man får vara ute och sitta framför datorn kanske inte är det absolut viktigaste precis. Det bästa tror jag är någon specifik egenskap som gör att man kan hålla ihop gemenskapen och respekten för hela familjen. Men vad den viktigaste egenskapen nu är kan vara svårt att hitta i just DEN familjen. För jag tror inte att det är EN egenskap som alla föräldrar vill ha för att familjen ska bli ”lycklig”, utan det är från familj till familj.

Det är viktigt att visa vem det är som bestämmer redan från början. Nu menar jag inte att man ska ryta till direkt efter födseln och minsann visa att det är föräldrarna som bestämmer till man är myndig. Nä, utan steg för steg, varje gång man märker att barnet utvecklas så får man tänja lite på gränserna efter hand. Speciellt när ens barn går steget upp från barn till tonåring. Det är många som inte klarar av det och börjar röka, snusa, dricka alkohol och andra ”onormala” tillvägagångssätt under den tidiga åldern.

Som förälder ska man tänka på att det inte finns något rätt/fel, det är du som är experten på ditt barn och ingen annan kan berätta vad du borde göra som förälder. Hitta dig själv i en föräldraroll. Kan låta mycket enkelt att bara säga det så. Därför måste man prova sig fram, och tillsammans med sin andra vårdnadshavare så hittar man till slut ”det rätta”.

Ex.
Vi kan se till en helt vanlig vardag hos familjer Svensson. Kalle som just nu går i åttonde klass vill ha pengar till sin klassresa. Alla Kalles kompisar ska åka dit och Kalle vill så gärna åka med. Men mamma Karin faller just nu inte för hundögonen som Kalle har skakat fram för ögonblicket. Det är kväll och just nu är mamma Karin den dummaste i världen, och Kalle gråter sig till sömns. Dagen efter ringer Kalles bästa kompis Antons mamma till Karin och fråga varför inte Kalle får åka med på klassresan, han som är så snäll och sköter sig i skolan. Mamma Karin har tänkt igenom detta länge och har verkligen bestämt sig för att, denna gången ska hon inte vika ned sig och svarar därför bestämt:
- Nej, Kalle har inte skött sig hemma. Han hjälper inte till!

Jag tror det är många som känner igen sig i denna situation. Men det man inte tänker på är att barnen visar ett annat ansikte utåt. I detta fall är han det perfekta barnet när han är hemma hos Anton. Men hemma är han respekt, - och ansvarslös. Och då kommer man ingen vart. Inte ens på klassresa!

Oj vad långt det blev, den som orkar läsa hoppas jag kommenterar det, annars har jag skrivit i onödan vilket hade varit tråkigt =] PUUH!

2006-02-08 23:53
Prata mycket med sina barn.
Bli "vän" me dem.
Lite på dem.
Ge dem råd
och TONVIS med Käääärlek och kraaaaamar!

Tålamod, kärlek och omtanke.. de ni!

2006-02-09 10:44
De ni!

2006-02-09 15:03
Occupied P1
Syftade iofs inte på matriella saker eller att de ska få precis som dem vill. Menade att dem ska få kärlek och stöd som hjälper dem igenom livet.

2006-02-10 15:22
Chino
Ring polisen,det är inte annat än rätt. sånt där folk borde sitta inne resten av livet.. man blir ju helt störtsäker på att det är våld han använder när man läser din berättelse.

2006-02-10 16:55
personligen tycker jag det e nyttigt att ett barn får lite stryk när det inte gör som man säger.... förr i tiden var det inget fel? man dog ju inte precis...

dagens ungar blir mer o mer bortskämda
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-02-10 18:11
som min mama
352
Du kan ta en smålänning ur småland, men aldrig småland ur en smålänning.

2006-02-11 00:28
ZoO-Man P18
Om du seriöst tror att det är nyttigt att ge sina barn stryk så tycker jag synd om dina framtida barn.

Någonsin hört talas om talesättet "Barn ska synas men inte höras"?

Skevt är vad det är.

2006-02-11 12:52
Chino
Jo,det är sant. Men annars kan du ju kontakta dom med anledning att du inte får någon ro eftersom det är oväsen i lägenheten under hela tiden och kolla vad det leder till..

2006-02-11 12:54
..alltså polisen

2006-02-11 14:23
Meatball P22

som jag sa, så har barn fått stryk i alla tider... och de har inte skadat ett dugg, det har bara varit nyttigt, inget fel med det.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-02-11 15:00
ZoO-Man P18
Det lär ju ha skadat eftersom barnaga blev förbjudet på 70-talet. klart att det är helt fel med det. jag tycker precis som Meatball att det kommer vara synd om dina framtida barn om du tycker att dom ibland kan förtjäna sånt där skit.

2006-02-11 15:01
..jag skulle inte ens kunna ge mina barn en örfil

2006-02-11 16:24
och de har inte skadat ett dugg, det har bara varit nyttigt, inget fel med det.

Eller så är det så att barn på den tiden lärde sig att hålla käften pga rädsla för mer stryk, men det är ju också ett härligt sätt att få respekt på som förälder.