I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utnjyttad?24år, 63kr plus provision..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-25 20:45

Utnjyttad?24år, 63kr plus provision..

Okey, vet inte var jag skulle starta den här tråden, kanske ska vara i blandat I dont know, men svar måste jag ha.

Min kompis som är 24år ska börja jobba som telefonsäljare. Hon fick reda där på intervjun att hon skulle få 63kr tim lön och resten i provision, för att få betalt för det hon säljer måste hon sälja över 1000spänn för att få överhuvudtaget en del av vinsten.

Och inte bara det, hon måste göra en "test" för och se om hon är lämplig till att jobba som försäljare..och då får hon ingen "ersättning" för det hon har "test jobbat" som.
Nu undrar jag , är det rätt? Tycker ni som jag att hon ska leta efter ett bättre jobb? För som 24 åring är 63 kr i timmen lite fööör lite.

Men det kanske är så på alla telefonförsäljar jobb, vet inte om det finns nån sida där man kan kolla vilka löner det gäller för 24 åringar osv.

Enligt henne själv tycker hon att det är bättre än inget och att det verkar kul, kul och se hur det är att vara telefonförsäljare. få erfarenhet och så vidare.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

peace

Adjöö..adjööö saa jaaag

2006-01-25 20:48
Enligt mig så är telefonsäljar jobb skitjobb..

Sen så är det väl inte rätt med sån där obetald provanställning. Det fick jag iaf lära mig i grundskolan att det inte är rätt..

Jag hade iaf inte tagit jobbet.. jag hatar att prata i telefon.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-25 20:52
Allt som oftast ger företag inte anställda pengar för att sitta och snicksnacka i telefonen. Allt som oftast gäller det att sälja varor för att tjäna pengar. Kan man inte det, då är kanske inte telefonsäljare är ens rätta yrke...
Sök: ◦ webben ◦ sidor på svenska ◦ sidor från Sverige

Kompletterande resultat - Cachad - Liknande sidor
Konsertbesökare

2006-01-25 21:15
Säg åt henne att fixa ett annat jobb....63 spänn i timman e inte så värst mycket och att jobba för provisionslön e värsta blåsningen, har själv jobbat med det och det var inte så värst kul att jobba med tanken att man måste sälja för X antal kronor om man vill ha lön.....
HASSLERI E VAD DET E!!

2006-01-25 21:22
Men är det inte ganska uppenbart att dom letar efter gratisjobb bara, dom säger "testjobba" (in my ass) sen säger dom att hon inte var tillräckligt lämplig för jobbet, sen gör dom likadant med nästa som söker.

det hände min kompis, hon jobbade en hel sommar på olika ställe, fick inte ett öre, för att hon "testjobbade", och hur bra hon än var, så var hon aldrig "lämplig nog" för jobbet.

bullshit ,
jag levde för kicken , precis som du

2006-01-25 21:48
har en polare som drar in runt 20.000 i månaden på ren provisionslön, då vid försäljning av tidningsprenumerationer. så, allt är väl beroende på personen, jag hade aldrig pallat med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-25 22:06
Ja alltså någon höjdarlön kanske det inte är än men du får ju räkna med att blir hon en schysst tfnsäljare blir det även schysst provision så vi kanske inte ska gräva gropen förrän regnet har lagt sig? Kan vi få lite närmare info om proffan?

2006-01-25 22:15
det finns inget som heter "testperiod", säg åt henne att prata med sitt fack (om hon är med i något, annars bör hon gå med i ett bums, arbetslös eller ej) om lönen. någon lagstadgad minimilön finns ju inte.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2006-01-25 22:25
då det gäller provisionsjobb är det lätt att lönen är jävlit kass... det e svårt att kontrollera hur mycket det e normalt att nån kan tänkas sälja... ang. "testperiod" så hag jar svårt att tänka mig att det skulle va tillåtet... eller det råder det säkert delade meningar om... kan tänka mig att det e en sån grej som skulle behöva ett pilotfall vars utslag blev prejudikat...
What would macgyver do?

2006-01-25 23:59
min morsa sålde nå jävla premiepansionsgrej.. hon känade feta cash! hon jobbade åt nordic advice

2006-01-26 07:34
jag hade inte tagit de. ja hade runt 90 pänn i timmen men fick typ självmordstankar innan jag slutade.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-01-26 16:07
det finns bättre telefonjobb ifall man pallar att jobba med sånt. inte så svårt att få.

2006-01-26 19:32
pisslön, man känner sig fånig och folk hatar en för att man ringer när nån sitter och äter... nej tack...
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-01-26 19:37
63Kr i timman är ett stort skämt..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Poet

2006-01-26 22:30

Be henne att be företaget dra åt helvete, säga upp sig
och söka bättre jobb. Ett jobb med endast provision och
krav till provision lönar sig inte i längden.

What I said, yo!

2006-01-26 22:36
vem som hellst kan få det där jobbet! jag tycker det är skitjobb skaffa nåt annat, jag vet inte hur jävla många som kommer å bara : jag har skaffat jobb =) , - vart då? , näää telefonförsäljning:P verka ju inte va så bra betalt för arbetsuppfigerna!
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Graffare

2006-01-26 22:40
Det är 67 kr för en outbildad 17 åring som sommar jobb,hon kan känna sig blåst
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2006-01-26 22:55
EXAKT
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2006-01-27 09:50
Vafan lugna ner er lite... Tror ni att teleförsäljarbolagen finns till för att vem som helst ska kunna få jobb när de ledsnar på A-kassa?

Provisions-systemet är ju till för att företaget på något sätt ska kunna skydda sig från att få alldeles för höga utgifter i förhållande till inkomsterna, samtidigt som det i längden även gynnar den duktige försäljaren litegrann. Givetvis drar företaget längstra strået, men vilket företag skulle inte göra det om de kunde?
Så är du en jävel på att sälja, grattis, du har hittat din bransch och kommer antagligen tjäna långt mer än du är van vid.
Är du kass på att sälja, trist, du får en kass lön. Bit ihop och stanna eller säg upp dig och leta efter nåt annat. Svårare än så är det väl inte?
Snarare så att telebolagen ska ha viss cred för att de i alla fall faktiskt låter de flesta pröva på innan de säger om man är lämplig eller ej.
Om det däremot görs under en "gratis" provperiod så är det ju givetvis förjävligt.

Och nej, jag jobbar inte som försäljare, nej, jag vill inte det heller. och nej, jag tycker inte heller om när nån ringer och försöker pracka på mig saker.

2006-01-27 12:30
dags att skaffa utbildning?
 NBS - Nothin' But Skillz

2006-01-27 13:31
Jag hade också ett sånt där jobb en gång men då var det utan timlönen bara provision jag jobbade väl i 4 timmar sen sa jag tack och adjö och det tycker jag din kompis ska säga också.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com