I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-02-02 13:58

mela lis?

kollade på Sienfeld för någon natt sen. Jerry träffade en tjej som jag har för mig hette Fong i efternamn. han var helt säker på att hon var kines innan de träffades för första gången men nej. han började misstänka att hon bara jättegärna ville det eftersom, tja efternamnet bl a o att hon sa 'ridicurous' i stället för 'ridiculous', till någon i telefon.

det har man ju sett många gånger, kinerserna i usa kan inte säga L o ersätter bokstaven med R.

när man går till en kinarestaurang här frågar dom om man är "lökale ellel icke lökale?" (ja innan rökförbudet alltså) dom kan inte säga R o ersätter bokstaven med L.

tvärtom!

frågan är alltså: varför varför är det så?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-02 14:26
Jag hade en kollega som var i Kina för inte
så länge sedan och där lät det lite annorlunda.
De uttalade t.ex. Ericsson som Eishon, inga L där inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-02 14:28
Är det inte japaner som brukar få in R i engelska ord sådär?
Jag är förvirrad.

2006-02-02 14:28

2006-02-02 15:20
Är det inte så att många asiatiska språk har samma bokstav för r-ljudet som för l-ljudet så det är därför de blir förvirrade när dom ska snacka engelska?
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2006-02-02 15:28
Hon hette Chang i efternamn.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-02-02 17:13
det har med å göra att dom redan lärt sig ett sätt å prata på, tex därför iraner å andra indvandrare som bott här i flera år fortfarande bryter.

efter 20års åldern blir det sjukt svårt för människan å lära sig nya dialekter.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-02-02 17:38
det är ju japaner som säger r istället för l. tex spelet bubble bobble blir bobberu bobberu. har hört det på en mässa när en japansk gubbe talar.

kineserna däremot säger typ tosh till torsk, och lis till ris. iaf har jag hört det.

är väl så att de inte är vana att uttala vissa bokstäver på vårt vis o därför blir det fel .typ som när svenska barn lär sig engelska o inte kan säga th utan säger diss is a house istället för this.

2006-02-03 23:18
wow, det va inte många som förstod min fråga.. jag kan helt förstå att man inte kan utala vissa grejer, jag själv kan t ex aldrig få till det där klickljudet bushmen använder.

allt jag undrar är varför amerikanska kineser säger R i stället för L o varför svenska kinser använder L i stället för R!! damn...

varför ska det vara så svårt att för kinserna här att utala rrrrr när de nästan BARA använder rrrrrr i usa. knäppt! o jag har inte blandat ihop kineser o japaner.

2006-02-04 00:35
Det har att göra med att i kinesiskan så skiljer man inte mellan R och L, man kan säga antingen eller. Sen så är det ganska dialektalkt huruvida man säga R eller L. Samma med japanskan.

En liknande grej som jag kan berätta är min jobbarpolare bori från chile, eftersom han aldrig har använt Å, Ä och Ö så blir de A, A och O. Nu börjar han lära sig dom lika sakta sådär men ändå, ni fattar vad jag menar.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-02-04 00:36
helenay F19 -> Det är dialektalt, det beror helt på var i kina man är uppvuxen.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-02-04 01:04
Shakes, o vilket land man flyttar till eller? fan förlåt att jag är svår men det är så konstigt att jag aldrig hört en svensk kines som har problem med sårket använda R i stället för L

2006-02-04 01:55
Vad är det du inte förstår? I vissa delar av kina använder man R, i andra L. Om man har använt R och sen flyttar till ett annat and så fortsättar man att använda R, och tvärtom, om man inte lär sig bättre.

2006-02-04 11:49
shakes, jag fattar det!!!! fattar jättemycket. fattar bara inte varför jag aldrig hört en svensk kines med "talfel" (om jag får kalla det så, alla ordnazister som vill klaga fast dom fattar vad jag menar kan ta sig brasan) säga R i stället för L

2006-02-04 14:36
helenay - Jag chansar på att orsaken kan härledas från att R och L i svenskan leds in från andra uttal än i engelskan (du använder hela talsytstemet aningen annorlunda när du snackar engelska jämfört med svenska - i alla fall om du ska ha rätt uttal).

Sen så är det ju oftast inga rena L- och R-ljud som brytande kineser har, utan en glidande skala av mellanting :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-02-04 19:27
tror det är random. de har helt enkelt svårt för L och R, vilket gör att det blandas friskt. spelar nog ingen roll om de bor i usa eller sverige dock...

tänk på kim jong il i team america.... "i'm so roney "

2006-02-06 00:34
Jag tror Trey och Matt som gjorde Team America fick för sig att vänta på hela grejen bara för skojs skull... "Herro!"
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-02-06 08:07
jag är japan, min pappa kan inte säga R eller L. han säger något sorts mellanting.. som ett engelskt R fast ett L.
nej, jag litar inte på läkare,<br> dom är ju inte kemister.
Skivsamlare

2006-02-07 04:35
skadad

jag är lite nyfiken, hur var det för dig att lära dig svenska? Har du bott här länge?

2006-02-07 15:53
get-yours

varför skulle che-ljud bli l-ljud??
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-02-09 14:40
får tacka er alla. tror jag börjar få lite klarhet på det hela..

2006-02-09 14:54
Kan tillägga att fransmän har problem med att säga H.
böf

2006-02-09 20:02
det är japaner som inte "kan" säga r. kineser har jag hört till min stora glädje ersätta r med l.

jag pratar nästan konstant så nu för att jag tycker de låter så sjukt roligt. och enbart med min koreanska andra hälft för vi har så kass humor och de är j udriv mot henne =))
Femme fatale