I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-02-09 01:13

Schizofreni

Jag har funderat på en sak angående schizofreni (kanske stavat fel?).
Men i alla fall, hur kan man vara säker på att det är en sjukdom/psykiskt tillstånd?

Det kan ju lika gärna vara 2 själar instängda i en och samma kropp.

Hjälp mig med detta så jag slipper ligga sömnlös, kommer inte på nån logisk förklaring till varför det skulle vara en sjukdom!

njut

2006-02-09 01:17
En kompis sa till mig att det är ett psykiskt tillstånd och man kan få medicin mot det, men det kan ju lika gärna vara staten som påstår att det är en psykisk sjukdom och vill med pillrena döda den ena själen för att personen som är schizofren fått reda på mer om multipla själar än vad staten vill att vi ska få.
njut

2006-02-09 01:26
Jag tror jag kommit i underfund med detta nu.

Allt har med statens konspiration mot den enda sanna religionen.
Albinoräven har skapat jorden och schizofrena är hans profeter.

Men staten vill ha all kontroll så de vill inte att någon ska lära ut albinorävens sanning. Därför kallar de schizofrena för sjuka så ingen ska tro dem när de avslöjar statens komplott emot albinoräven som under så många år blivit jagad av statliga jägare.

Om bara någon av alla schizofrena skulle komma loss och berätta om albinoräven för förstående folk så skulle nog världen kunna engagera sig och börja dyrka albinoräven samt stoppa den regering som försöker stoppa albinoräven.

Det är svårt att tro på religioner men detta verkar vara sanningen, spread the word!
njut

2006-02-09 11:23
schizofreni är en psykossjukdom, det innebär inte att man har en personlighetsklyvning.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-02-09 12:14
shit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2006-02-09 13:13
Schizofreni är inte ens en sjukdom utan ett samlingsnamn för olika symtom som ska inträffa (rätta mig om jag har fel) i minst ett halvår under observation, och det är inte nödvändigtvis personlighetsklyvning inblandat utan de flesta symtom handlar om psykoser, som Misery sa.
Eftersom schizofreni inte är en sjukdom så är det obotligt.

Men om vi talar personlighetsklyvning så gör man så inom psykiatrin att det som avviker för starkt från normen räknas som patologiskt och därmed sjukligt. Så ja, det är som du säger, människan behöver inte vara "sjuk", den är bara inte som alla andra.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2006-02-09 14:26
why, oh why kan inte folk skilja på schizofreni o personlighetsklyvning? o hur kunde det hända fån första början?? låter det lika eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-09 16:04
man kan bli symtomfri, men frisk som i att man är helt safe från att få nya skov tror jag inte man kan bli, men det är väl å andra sidan ingen.

schizofreni

2006-02-09 16:14
intense

men tänk på att det där inte är fakta utan teorier. man vet inte säkert vad som orsakar schizofreni.

2006-02-09 16:22
intense F21

min poäng är bara att ingen _vet_
det finns bara teorier.

2006-02-09 16:27
Har du blandat ihop schizofreni med personlighetsklyvning är det de du syftar på?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-02-09 16:57
Nu verkar tråden har spårat ur, jag undrar mer över hur folk kan vara så säkra att schizofreni/personlighetsklyvningar är en sjukdom/tillstånd. Hur kan forskare påstå sig veta säkert att det är så och inte bara att det är profeter utsända från albinoräven?

Fast forskare vill väll egentligen gå emot alla religioner oftast, så som Darwin går emot Adam & Eva till exempel.

Men ändå, det är väll statens forskare som går emot albinorävens profeter samtidigt som de själva skapat kristendomen så de ska kunna hålla folk i schack. I sånna fall måste ju Darwin vara en fristående forskare som inte arbetar för staten eller nåt sådant.

Tycker det är synd för albinoräven som trots allt skapat världen åt oss inte får den uppmärksamhet han förtjänar.
njut

2006-02-09 17:05
en kille jag och mina vänner umgicks med under en period är numera drabbad av schizofreni, därav att vi slutade umgås med honom. pågrund av hans läskiga utbrott han får när han springer upp och ner i trapphuset där han bor och skriker och slår sönder sin lägenhet varken vågar eller vill någon vara i närheten av honom. under hela perioden vi umgicks märkte vi att han blev sämre och sämre och nu är han helt sabbad.

grejen med hans psyke är att han är superkristen och tror på himmel, helvete, gud, djävulen och allt ont och gott däremellan. han kan enligt sig själv märka av andras "vibes" och olika människor han inte gillar hemsöker hans kropp och hjärna och jävlas med honom på olika sätt. när han skulle söka jobb så gick inte det för att "jag hade en stor tyngd som låg på mig, så jag kunde inte flytta mig på hela dagen" helt enkelt. alla hans pengar går till cannabis, vilket är det han älskar mest av allt. han rökte skunk dagligen i två år vilket enligt vissa människor kan vara porten till hans sjukdom. själv vetjagi nte vad jag ska tro. han har lyckats att få besöksförbud från sin mamma för en liten incident där han kastade en tegelsten genom framrutanpå sin mammas snubbes bil. häromveckan blev han inplockad av snuten också, vilket vi tror beror på att han har gett sig på någon ute på stan för att de ger honom "dåliga vibes" och "besitter" hans kropp. det är inte första gången han har gått på någon ute på stan heller. alla han ger sig på förstår verkligen inte vad de har gjort eftersom allt utspelar sig i hans jävla huvud. men han är alltid helt säker på att de vet precis vad han talar om. bara det att de försöker låtsas som att de inte vet.

detta var bara ett utdrag ur allt han har hittat på under den perioden vi umgicks. jag hade kunnat skriva en roman om honom, men det orkar jag inte.

vi vet iallafall inte vad vi ska göra mer än att hålla oss på avstånd och försöka få honom tvångsintagen om han skulle ge sig på någon av oss.

jag kommer tyvärr inte på något att skriva här för tillfället, så det får vara tomt sålänge.

2006-02-09 17:36
Schizofreni och personlighetsklyvning är två helt olika saker. När man är schizo ser man och får för sej en massa saker,alltså en psykisk störning. Och en personlighetsklyvning är när det är en eller flera personer till i samma kropp.

2006-02-09 17:38
Explict P18

"Nu verkar tråden har spårat ur, jag undrar mer över hur folk kan vara så säkra att schizofreni/personlighetsklyvningar är en sjukdom/tillstånd. Hur kan forskare påstå sig veta säkert att det är så
"

det gör de inte, it's all theories.

2006-02-09 17:40
eller, att det är en sjukdom säger man väl för att det uppfyller kriterierna, men ungefär allt rörande vad/varför/hur inom psykiatrin är ju teorier.

2006-02-09 17:54
www.infomedica.se

där har ni det

2006-02-09 17:55
Personlighetsklyvning
Många tror att schizofreni är detsamma som populärt kallas personlighetsklyvning. Att man upplever sig vara kluven mellan flera personlighetsdrag, kanske en god och en ond sida. Den egenskapen är inte karaktäristisk för schizofreni.

2006-02-09 18:13
FlygPungEkorre F16

redan länkat ^_^

2006-02-09 18:16
heh attans

2006-02-09 18:20
..synd det där,jag som trodde jag var så jävla bra