I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud och paranoia.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-02-14 16:04

Gud och paranoia.

Är det inte lite konstigt att om man tror att Gud finns så anses man trots allt som helt normal. Men om man tror att en rosa kanin (eller vad som helst) styr världen och man känner att man måste lyda den rosa kaninen så är man galen.

Rehab is for quiters.

2006-02-14 16:09
Det är lite konstigt... Religion är lite konstigt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-02-14 16:22
nej donnie darko e inte galen han har bra religion som kallas psykos
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-02-14 18:18
Snålgubben:
Skönt att du klarade av liknelsen vid Donnie Darko så här tidigt!
Rehab is for quiters.

2006-02-14 18:25
if you speak to God, you are religious. If God speaks to you, you are schizophrenic" albert einstein

sen hur religionen kom till e ju en helt annan sak lr e det
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-02-14 18:35
Jag tycker inte att det är konstigt alls.

2006-02-14 18:49
ju längre en galenskap har pågått, ju mer accepterad är den. kolla på alkohol och krig till exempel.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-02-14 18:56
Herr_Tamburinman

Du tror alltså att krig är en allmänt accepterad grej? Och att alkohol är mer accepterat nu än i begynnelsen?
nigga please..

2006-02-14 20:26
handlar väl snarare om norm isåfallom man ska gå på Herr_Tamburinmans linje.. Ju fler som är galna ju mindre galet är det.. Är majoriteten av världen galen så är det ju vi icke tokiga som är knäppa, hehe!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-14 22:05
Några miljarder människor tror på att det finns någon slags Gud.

En person (clone) tror på en rosa kanin =)

Är man som alla andra är man "normal". Annars är man "konstig".
WHADUP

2006-02-14 22:08
Är man som alla andra är man "normal". Annars är man "konstig".

Precis. Det ligger ingen vetenskaplig bedömning bakom det, normen består av vad majoriteten tycker.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2006-02-14 22:28
Folk vill väll helt enkelt känna någon slags gemenskap... sen vad man tror på spelar inte så stor roll.

Kolla på scientologerna t ex. Deras religion är påhittad av en science fictionförfattare och de tror på fullaste allvar att sakerna han hittat på har inträffat.
WHADUP

2006-02-14 22:29
Har för mig att dom tror på aliens som kom med människosjälar till jorden och stängde in dem i vulkaner. sedan frigjordes själarna därifrån och la di da...
WHADUP

2006-02-14 22:54
Emeye :
Fördelen med att ha en egen religion är att man alltid har rätt ^^

Självklart blir det normaliserat när många tror på samma sak, men samtidigt så finns det ju inga bevis på att deras Gud skulle finnas, precis som att det inte finns några bevis på att den Allsmäktige Kaninen - helgat varde hans namn - inte skulle finnas.
Rehab is for quiters.

2006-02-15 00:06
jag tycker kaninen känns mer trovärdig

kan inte nån skriva en bok om den och allt bra som händer om man lyder den
vem vet, kanske det blir värsta grejen om tvåtusen år?

history repeats itself
zombastic fantastic

2006-02-15 18:28
Vilka är på att starta religionen om den rosa whoa-kaninen? =)
WHADUP

2006-02-16 12:32
Då kanske det är din uppgift att föra vidare historien om kaninen, så kanske du utveklar den lite när du berättar för dina barn och säger att den t.o.m. kunde döda folk med laser från fingertoppen.
Med en gnutta tur har vi en riktigt skön religion, som kanske inte längre kallas religion utan noigiler... Puss!
Orale!

2006-02-17 01:23
snöuppslukere:
vad spelar det för roll? man trodde att jorden var platt i flera tusen år också, och han som påstod att den var rund blev kallad galen av de allra flesta. det är klart att något som funnits i 2000 år är mer accepterat, men det betyder ju inte att de människor som tror på det på något sätt är mindre galna.

Emeye:
Den är redan startad, jag återkommer med ett postgiro-nummer så fort jag hittat ett bolag att ge ut min heliga bok hos. Jag har hört att man blir tät som fan genom att starta sekter.
Rehab is for quiters.

2006-02-17 15:17
clone

haa men vafan att jorden är rund är ju för fan fysiskt bevisat! det är varken kaninen eller gud!:P DU ÄR SKUUUMMMM
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-02-18 03:32
hiatus:
att tro och följa på något som egentligen inte existerar förutom för den enskilda individen måste väl ändå på något sätt anses som paranoia?

_proofy_ P18:
ja, det är bevisat att jorden är rund (eller oval om man ska vara noga), gud däremot finns det inget bevis för att han/hon existerar, därför borde alla som tror på något större väsen anses som psykiskt störda.
Rehab is for quiters.

2006-02-18 04:26
alla människor har ett tvång på att tro, läs lite castaneda för lite mer fakta
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-02-18 18:54
"alla människor är redan galna, pga av att man pratar med sig själv, inre dialogen".

ja, egentligen borde det ju vara så, att prata med sig själv är ju det största tecknet på galenskap enligt vissa, då är vi egentligen alla galna hehe...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-02-18 19:24
hiatus:
jag tycker inte heller att paranoia är rätt ord. däremot kommer jag inte på något bättre. så hjälp gärna till.

mayornas:
castenada? är det någon filosof?
hur som helst så låter det underligt att säga att människor har ett tvång att tro. för jag tror verkligen inte på någonting.
Rehab is for quiters.

2006-02-19 17:32
clone P20

då tror du på ingenting, det är också ett tvång eftersom du gör det, vi kan inte hjälpa att inte tro något, vad det än nu är, tro handlar bara inte om relegion nämligen, man kan appleciera det på allt, men det finns ett par trix, läs då castaneda b.la för lite mer info, (han var en författare som skrev om shamanism/nagualism i mexiko), bra skit helt klart

2006-02-20 01:15
mayornas:
och det är fel av mig att säga att jag inte tror på nånting då jag trots allt tror att tangentbordet jag skriver på existerar osv.

jag ska se vad jag hittar. låter spännande hur som helst.
Rehab is for quiters.

2006-02-20 02:25
jag menar vad man tror på i sin "inre dialog", alltså det man tänker och tycker, inte det man ser, enda som finns är ju varlesblivning ändå
men böckerna är bra, borde läsas av alla, ger mycket info om allt sånt här och mer

2006-02-21 11:57
"ju längre en galenskap har pågått, ju mer accepterad är den. kolla på alkohol och krig till exempel."

Word up!

2006-02-22 01:27
"gud däremot finns det inget bevis för att han/hon existerar, därför borde alla som tror på något större väsen anses som psykiskt störda.
"

Så om du och jag står vid vägen och tittar på bilarna som åker förbi, en Volvo, en Mercedes, en Volvo till, sen kommer helt plötsligt en mörkblå bil av märket: "Sinsheo" , vare sig du eller jag har hört talas om detta märke förut. Jag säger då "jag tror denna bil är skapad av hårt arbetande arbetare och designad av intelligenta formgivare i en "Sinsheo" fabrik någonstans". Men jag har aldrig sett eller hört talas om någon "Sinsheo" fabrik eller arbetare på riktigt, utan endast sett den färdiga produkten och förmodar utifrån detta att det finns någon intelligent kraft som skapat den. Skulle jag då anses vara vara psykiskt störd?

2006-02-22 12:42
cypher_complete

I och med Sinsheo är en bil precis som alla andra bilar. Då förstår du hur bilar skapas. Kass exempel. Däremot om man skulle stöta på nåt som man inte har nån aning om hur det skapades tex UFO då kan man börja anta andra saker.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-02-22 13:23
Greven_dag
Självklart förstår jag varför det är mer accepterat att tro på något som folk trott på i tvåtusen år, än en "gud" som bara är tagen ur luften. Men du säger ju emot precis det jag säger utan att ge några motargument.

Cypher_Complete
jag förstår faktiskt inte alls vart du vill komma med din jämförelse, bilar skapas av människor. du skulle snarare anses som psykiskt störd om du trodde att något annat än just människor skapat bilen.
Rehab is for quiters.

2006-02-22 14:10
clone:

det behöver inte vara en bil. det kan vara någon maskin som vi inte sett förut. poängen är att alla människor, när dom ser något intelligent, såsom bilar, maskiner för speciella syften, direkt antar att det finns människor som skapat den. och den som säger att den kom till av sig själv är den galna.

2006-02-22 14:32
clone P20
Man anses nog inte lika galen om man tror att man INTE MÅSTE lyda den rosa kaninen.

2006-02-22 14:33
Och desutom tror även troende människor att Gud kan visa sig som en rosa kanin.

2006-02-22 20:39
souldjah:
vardagsfilosofiska diskussioner har sällan något väsentligt värde, det är mer roligt att diskutera.

cypher_complete:
nu förstår jag vad du menar. men - i mina ögon - så är även alla sorters gudar skapade av människor. och visst, religion fyller ett syfte genom att ge människor en känsla för vad som är rätt och fel.

mantis:
nej, men om man tror att en rosa kanin skapade världen och styr den och sedan propagerar för det på stan så kommer man antagligen bli sedd som galen av de allra flesta. däremot om man påstår att Gud skapade världen så kommer du bara bli sedd som religiös.
Rehab is for quiters.

2006-02-22 23:11
clone P20
Det är skillnad på Gud och en rosa kanin. Däremot skulle ju Gud kunna visa sig som en rosa kanin. Men det skulle ju Gud inte käna på hos människorna. Visar sig inte Gud som ett ljus så visar han sig med mänskligt ansikte (Jesus). Just för att något annat, tex en rosa kanin inte skulle passa oss. Om en rosa kanin skulle fungera utmärkt i våra ögon, bätte än att visa sig som människa eller ljus så tror jag inte Gud skulle se något hinder i det och skulle det vara normalt i våra ägon skulle nog heller ignen tycka man var galen om man trodde på en rosa kanin.

2006-02-22 23:11
tjäna* på hos människorna skulle det stå.

2006-02-23 02:28
jag tycker det känns lite som att det är accepterat att tro på "en högre makt", eller en "gud" men så fort man sätter ett bestämt namn, i mitt fal "Jesus" på sin Gud så är man direkt diskad liksom...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-23 11:43
mantis
javisst, men samtidigt så skulle det kunna vara så att den rosa kaninen uppenbarar sig i form av en människa.

psykel
njae, det värsta som finns är folk som säger "jag tror inte på gud, men jag tror att det finns nånting".
Rehab is for quiters.

2006-02-23 13:40
clone
ja du har en poäng där...vad är grejen med att "tro på nånting" om det inte gör skillnad i ens liv? hur skulle det kunna göra skillnad om det bara är ett "nånting" iof...

2006-02-23 15:09
energi är allt, svårt att fatta...

2006-02-23 16:09
clone P20
Absolut ;)

Men om du tänker efter så är det nog inte så svårt att förstå varför Gud visar sig som människa/förmedlar sitt budskap genom en människa - Jag menar, som du säger, vem tar en rosa kanin på allvar.

2006-02-23 16:47
psykel, kan ju bero på att både jesus och gud är rätt motstridiga, nuförtiden vill vi gärna ha vetenskapliga bevis för allting å sånt finns ju inte direkt. men religion handlar om att tro, de som är hela poängen.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-02-23 21:08
mantis:
Nej, å andra sidan säger väl gamla testamentet att gud visade sig i form av en brinnande buske också?
Rehab is for quiters.

2006-02-24 00:09
Pusherman
precis, i vissa delar kan man sammanföra vetenskap och religion, men i grunden är det TRO det handlar om. en del verkar ha svårt för det.

2006-02-24 01:04
finns en bra dokumentär om bibeln, Who wrote the bible, får man veta en hel del om alla myter i bibeln.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-02-24 12:58
clone P20
Japp.

2006-02-24 20:01
Greven_dag:
Det låter ju sjukt mycket vettigare att utveckla en egen tro än att instämma i vad någon annan tror på.
Rehab is for quiters.

2006-02-24 20:02
C-MEDIA
Vad snackar du om?

2006-02-26 16:58
är religion konstigt eller tryggt?

alla utvecklar väl en egen religon? utifrån sina egna erfarenheter...sedan kan de iallafall ha en urkund...men de förstår dem utifrån vad de sjävla kan relatera till.

det blir snabbt den klassiska diskussionen om gudomligheten är inre eller yttre...
har alla en bit av gudomligheten in ombords? eller är det en yttre källa?
gazt.tumblr.com

2006-02-27 14:03
Gud visar sig bara för de få som startat något som gynnar mänskligheten, dessa människor vet att Gud finns och vet att de har en plats i hans paradis. Samma gäller djävulen, som visar sig för de otaliga som skälper mänskligheten. Dessa är ovetande av att djävulen agerat genom de, och vet inte att de kommer förevigt brinna.
•pave paradise•

2006-02-27 15:14
clone P20
ironi, right?