I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

trend eller egen åsikt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-02-14 16:19

trend eller egen åsikt?

någonting som jag har funderat på under en längre tid är detta faktum:
hiphopare hatar poliser.
varför? är detta produkten av Rodney King misshandeln?
Nog verkar det iallafall som om att de flesta generaliserar polisen och ser på dem som fascister. Jag har då aldrig sett någon "polishatare" som haft belägg för sina åsikter. Det verkar helt enkelt som om att folk har fått för sig att det skulle ingå i hiphopens kultur att hata poliser och därför hakar på denna "trend".
Detta med undantag för alla krimungar som langar hasch till lågstadie eleverna, jag förstår faktiskt deras förakt för poliskåren. Jag menar, hur kan någon vilja stoppa en sådan verksamhet?

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-02-14 16:37
Men alla poliser i hela världen var väl inte med och misshandlade Rodney King?
Generaliseringar är till för rasister, för de vet inte bättre. Men att vanligt folk gör det...
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-02-14 20:57
graffiti= olagligt , olagligt= gillar inte polisen, polisen= gillar inte målare, målare= gillar då inte polisen , målarre=graffiti=hiphop

:D
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2006-02-14 20:59
Det finns med stor sannolikhet folk som har väldigt bra anledningar att hata polisen, men de flesta är trendhatare, enligt min uppfattning!
Skåne!

2006-02-14 22:04
Alla generaliserar.

On topic: Hatar inte polisen, vissa har säkert en vettig anledning men det lär vara mest trendbaserade hatare.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2006-02-14 22:08
Utan poliser skulle det inte vara någon spänning för t ex graffitimålare och då ser jag ingen anledning att hata dem.

Jag kan inte säga att jag hatar varken poliser eller väktare, man kan inte dra alla över en kam. Men jag har haft otrevliga möten med väktare trots att jag varit oskyldig som till och med lett till rättegång, så jag kan inte säga att jag litar på dem...

Vet inte om det är så hip-hop att hata poliser. Det är mer punkare och anarkister tror jag. Och förståss alla niggaz in tha hood dealin crack and pop tha glock on otha bitches.
WHADUP

2006-02-14 22:16
Tror att många hatar polisen för att det är "inne"...
Helt sjukt om du frågar mig, vad skulle vi göra utan polisen?
Själv skulle jag nog vilja förespråka fler poliser och mer resurser till utbildning samt att poliserna får bredare befogenheter!
REC #26<br>Team EA-Racing

2006-02-14 22:35
Poliserna har väl nog med befogenheter? Det är ju bara bra att det finns ett skyddsnät som gör att de inte kan hitta på vad de vill t ex visitera utan anledning (vilket de i vissa fall gör ändå) och göra husrannsakan hos folk utan beslut från åklagare.

Utbildning borde vara mer än 40 timmar för väktare. Förstår inte varför en svensson som har 40 timmar utbildning bakom sig ska väga tyngre i rätten än en svensson utan denna utbildning?
WHADUP

2006-02-14 23:21
dåliga erfarenheter antagligen.. dom är ju aldrig i närheten när dom behövs, o när dom inte alls behövs är dom på en hela tiden.. dom flesta är otrevliga o deras bilar är fula, väldigt många är grymmt främlingsfientliga..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-02-15 10:30
Stranger: självklart tror jag att Rodney King misshandeln har bidragit till dagens polishat, men det handlar ju fortfarande om en generalisering, alla poliser är inte nazister.

2006-02-15 11:27
Emeye

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Visitera utan anledning, visst det är väl bra. Men allt handlar inte om att poliserna försöker göra livet surt för graffare/ungdomar/hiphopare osv.
REC #26<br>Team EA-Racing

2006-02-15 16:10
men det är vel upp till var och en om man hatar poliser
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."

2006-02-15 16:11
har inte läst tråden så detta har säkert redan skrivits.
Men hiphopare (iaf dom i tonåren och det är väl dom som "hatar" polisen) vill vara gansters = måste hata dom som är efter dom.
Fattar verkligen noll var du fick det där med Rodney King ifrån. Var det för att han är svart och hiphopare vill vara svarta hehe?
Ave, imperator, morituri te salutant.
Iacta alea est!

2006-02-15 16:43
Men lol, nej!

Jag associerade till misshandeln av Rodney King eftersom det antagligen var det som bidrog till en stor del av polishatet, att väldigt måna rappare sedan nämner händelsen i sina texter gör att det faktiskt finns en koppling till hiphopen. Ungdomar som lyssnar på låtarna får reda på vad poliserna gjorde mot stackaren och börjar därför hata. Eller?

2006-02-15 17:12
aa okey, men det tror jag inte är fallet i Sverige, kanske Usa men inte här.
Ave, imperator, morituri te salutant.
Iacta alea est!

2006-02-15 17:22
Fattar inte hur ni kan hata de... Det är ett jävla jobb de har, säkerligen världens tråkigaste jobb ibland och någon måste göra det. Att poliser är främlingsfientliga är sant, vem fan är inte det? Visst det finns poliser som är rötägg, men det är en liten % av alla poliser som finns i Sverige. Folk som hatar poliser måste ha något problem, de som gör det BORDE vara en lagbrytare för annars hade det inte varit lönt att hata polisen.

Tro fan vissa poliser hatar invandrare när de står och kastar sten på de när de kör in på rosengård, står och matar brandbilar och poliser med sten för de själva satt fyr på någon lokal i området.

Folk drar poliser över en kam, poliser drar folk över en kam. Lev med det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-15 17:29
väldigt sant!

2006-02-17 00:00
poliser har pistoler, jag tycker inte om pistoler!
Bara På Låtsas

2006-02-17 00:02
det är ju inte bara hiphopare, utan överlag så ogillar alla subkulturer polisen.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-02-17 00:09
hatar inte alla polisermen känner alltid obehag när ja ser dom...dom e ju till för att man ska känna sej trygg men de motsatsen t va ja o alla ja umgås me känner när man stöter på dom...odta e dom jävligt otrevliga me o bryr sej bara om brassrökare, fulla fjortisar, folk som skutsar på cyckel o såna som kör nånn km för fort iaf dom ja har stött på...
en död moderat är en bra moderat

2006-02-17 00:10
för att dom är en minoritet, polisen representerar i princip det komersiella som subkulturer generellt sett är emot...
Bara På Låtsas

2006-02-17 00:13
iofs e d snarare lagen ja tycker e helt fucked up i sverige på många sätt...de e lagligt att me tidelag o våldtäckter bestraffas me o sitta på nåt hem typ...men röker man en jolle då jävlar tar de hus i helvete..

2006-02-17 00:14
sant
Bara På Låtsas

2006-02-17 00:44
De är ju bara tragiskt med typ 27-åringarna här på whoa som e die-hard-A.C.A.B. väx upp tänker man då.

Om man har välunderbygda argument för att polisen borde hantera sitt arbete på ett annat sätt e de ju en annan sak...

2006-02-17 01:55
kinky_jojje P18

A.C.A.B e ju o ta i men M.C.A.B stämmer fanimej..

2006-02-17 03:10
Jag hatar kanske inte polisen...
Har haft några tråkiga möten med dom bara..
Då inte för att jag har gjort något och dom e sjukt fittiga...
snackar siv. nu då..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-17 04:17
AFA och alla andra pisspölar är fan bäst =D.

*kastar sten på polisen*
*polisen slår ungjäveln i ansiktet*

"Polisbrutalitet!!"

Seriöst, vad fan har dom förväntat sig?
Jävla arslen som ska demonstrera och bråka med polisen. Snuten gillar nog inte heller skiten men det är deras jobb, dom vill nog mycket hellre vara hemma med familjen eller ta en öl med polarna än och försöka hålla kolla på en massa snorungar.

Om jag var polis och gjorde mitt jobb och nån liten skit kastade sten på mig hade jag slagit in ansiktet på honom och sedan sytt in honom för våld mot tjänsteman....eller misshandel...eller något annat roligt.

När dom legaliserar gummikulor ska jag utbilda mig till polis. Nåra kids demonstrerar och det börjar hetta till, dra fram haglet och sätta några gummiklor i låren och ansiktet på ungar i palestinasjalar....mmm =D.
A Profound Hatred of Man

2006-02-17 09:24
Jag tycker jag är hiphop, men jag tycker det är bra med poliser! : )
"Med poesi besvarar jag ert sladder"