I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan flugor rulla?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-02-22 22:16

Kan flugor rulla?

skadar flugor sina vingar om dom rullar? kan dom rulla?
jag tror en fluga jusst rullade nerför min arm..
är inte riktigt säker, men det såg verkligen ut som om den rullade!
det gick så fort och jag var helt inne i gröt anekoter men en kompis, någon som sett en fluga rulla?
klaga inte, detta är filosofi i sin naturligaste form!

2006-02-22 22:22
seriös fråga...
inte en aning men nu vill jag verkligen veta lika gärna som du.
Bara På Låtsas

2006-02-22 22:25
Intressant tanke, men jag tycker att det låter konstigt, käkade du någon mysko svamp när du såg denna rullande fluga? =)

2006-02-22 22:30
poiuy nä jag satt å diskuterade gröt med en kompis faktiskt! :P
helt ärlig. å sen kände jag nått på armen, när ajg kolla var den vid början av handen å typ nån sekund senare så var den vid tummen å sen flög den iväg... e rätt säker på att flugan rullade. fasst han bara se nån sekund sådär.

2006-02-22 22:33
Det jag ser som intressant i denna frågan är väl egentligen om det verkligen finns forskare som forskat i om en fluga kan rulla, men som Molang, jag vill också veta nu. =D

2006-02-22 22:40
Xena P28
har du sett en rulla eller läst nån form av forskning angående det?
asså det ltåer så sjukt, dom måsste väll typ skada vingarna? eller underskattar jag kvaliten på vingarna? fått för mig den e usel, efter allt tjat om att fjärilar tappar flygförmågan så jäkla lätt...
dom e ju så jävla lätta...

2006-02-22 22:50
och om dom kan rulla, har dom då tillräckligt mycket under hårfästet för att rulla runt om dom tar eld?

2006-02-22 22:54
ja det vore jävligt intressant å se! en brinnande fluga som rullar nerfr armen, kan bli värsta vapnet om det förenas med ens egna brända hår, snacka stink-sträcka den lämnar efter sig liksom. visste inte flugar hade så mkt hår btw... men det är möjligt.

2006-02-22 23:05
Men tack så hemskt mycket! Nu kan inte jag sova i natt.

2006-02-22 23:09
läste nyss i svenska dagbladet om en man som blivit omringad av tusentals rullande flugor som var påväg mot attack,

nu kan alla sova, frågan har nu besvarats!

men är flugorna på¨väg att ta över hela världen?, - är min nya fråga !
jag levde för kicken , precis som du

2006-02-22 23:11
Det är sånt här som får mej att älska Whoa :P..

ja tror dom kan rulla.. d ser så ut på dom iaf..
"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns

2006-02-22 23:22
Hannich hmm.. det där låter otroligt!
man kan ju fråga sig tidningens pålitlighet, försöker dom förminska eller förstora händelsen? har dom förvridit fakta? var det verkligen en ny nyhet eller en återupplivad från 1952?
det kan handla om en flug-konspiration dethär...
Flugornas herres dag stundar!

2006-02-22 23:28
Brodpinnen coolt! undrar hur en paralyserad fluga ser ut... på närbild liksom... brukar ju synas i ögonen på människor, se lite frånvarande ut.. undrar om man kan se en fluga e paralyserad med träning, om man studerar dom mkt å så...

2006-02-22 23:39
"eh, förlåt för att jag är seriös"
"om du dränker en fluga så kan du rulla den.
även om du saltar ihjäl den så går det.
om du dränker en fluga kan du salta den till liv igen."

2006-02-23 00:36
andas flugor?kan man dränka dem? eller ja det kan man.. men det måsste btyda dom andas, eller?
å sen så måsste ju "gravitationen" vara helt annorlunda för dom då dom är mkt mindre, tänk om man skulle korsa en fluga å en myra...
en superfly med styrkan hos en myra, då skulle denna superfluga kunna göra rejäla skutt... kan en fluga hoppa, å medvetet vända uppåner så den landar å rullar?
eller kan flugor ens flyga upp å ner?

2006-02-23 00:45
kan flugor flyga PÅRIKTIGT!?

2006-02-23 00:48
flugor borde inte kunna rulla, för när dom har vingar så är dom ivägen...och om man tar bort vingarna så borde dom inte ta sig upp som sköldpaddor..eller joo, dom är väll inte lika runda?
och jag kollade jusst under min säng, där låga massa flugor på rygg, dom sover väll inte?
Bara På Låtsas

2006-02-23 00:51
Flugor dör väll automatiskt efter ca ett dygn?

2006-02-23 00:54
va?, neej dom lever längre...eller menar du med vingarna av?
Bara På Låtsas

2006-02-23 00:55
nej jag menar med vingar!...är du säker på att dom lever längre...

2006-02-23 09:25
Watakushi

Put the blunt down man!
Don't make me Chris Brown you, bitch!

2006-02-23 09:35
tzetze flugan dör efter 24 timmar lärde ja mig av en film här om dagen som förövrigt handlar om en snubbe som inte har kondomer o råkar i trubbel
Bara för att du är paranoid, ska du inte tro att de inte är efter dig

2006-02-23 16:09
Flugor äter väl koskit... kan man äta koskit kan man fan rulla på vingarna... jag klarar inte att äta koskit, alltså kan jag inte rulla på mina vingar...
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-02-23 16:15
kan dom göra kullerbyttor då?
work some magic

2006-02-23 18:33
Xena P28 de e för att du ska känna dig duktig och smart ;)

2006-02-23 20:41
Borde inte den rullande flugan va död, de e ju för fan vinter.
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2006-02-23 21:49
Dom kan väll fysiskt möjligt rulla typ om man fryser en fluga kan den väll rulla, men den skulle ju aldrig göra det om den inte måste eller ramlar eller nått
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."

2006-04-12 19:58
herregud. den hä'r frågan är verkligen helt fantastisk!
jag älskar en människa som kommer på tanken om en fluga kan rulla!
om den kan eller inte orkar jag inte spekulera i just nu.
massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-04-12 20:53
Vingarna bör ju inte vara ivägen eftersom att flugor kan fälla in dom, det är ju inte precis så att dom ar dom utfällda hela tiden utan bara när dom flyger. Sen går dom nog inte isönder heller eftersom att dom är ganska böjbara. Det som jag ser som problem är benenfår dom brukar ju alltid vara "nere" eller vad man ska säga och det kan nog ta emot.

Men jag tror att anledningen till att flugan rullade var att han tappade fotfästet när han gick på din axel eller nått och började därför rulla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-12 22:41
"detta är filosofi i sin naturligaste form!"
Det är väl snarare ett typexmpel på en empirisk fråga. ;)

Och enligt mina lekmannastudier av flugor tror jag att det är troligare att du såg fel att den faktiskt rullade. Att flugor kan rulla vågar jag nog påstå med säkerhet då jag sett flugor ligga på rygg och sedan tagit sig upp på fötter igen. Däremot har de varit väldigt långsamma när de gjort det och verkligen inte sett ut att ha gjort det frivilligt, så jag tror inte att flugan rullade på din arm.
We are just statistics, born to consume resources.

2006-04-12 23:10
Men ganska ofta ser man ju ändå flugor ligga upp-och-ner och sprattla utan att komma upp, så det verkar ju iofs lite mystiskt. Eller du kanske menar att den liksom gör kullerbyttor, och inte den typens rullning som när man rullar ner för en backe?
Inget mysterium är för stort för att knäcka, vi Whoaiter ska klara det tillsammans!
Signatur får rum här

2006-04-13 08:34
skadar flugor sina vingar om dom rullar? kan dom rulla?
jag tror en fluga jusst rullade nerför min arm..

Jag tror det är nån som käkat lite dålig mûsli
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-04-13 11:39
Raccoon83 P22
nope tror inte det :P enligt alla internet tester har jag ingen form av störning eler liknande alls. desutom upplever ja itne att jag har några direkta problem i mitt liv, allt känns reko och sjysst flyter på som det ska. i det stora hela riktigt jävla nöjd.
han jag snacka med däremot tycker att gröt e arbetar klass å han tycker han e arbetar klass så han kommer dragandes med massa sånt.

2006-04-13 16:56
Jag tror att flugor kan rulla men inte medvetet. dom gör de bara i absoluta nödsituationer eller när det inte finns någon annan utväg att finna. dom gör det efter ett flertal försök. den lär sig genom försöka och misstag. det är så de flesta djur med liten inteligens lär sig saker.

men om flugan är död och rullar så är de inte tekniskt sett flugan som som själv gör att den rullar, eftersom den är sten död. den måste med hjälp rulla. alltså kan inte döda flugor inte rulla utan hjälp men levande fast dom är nog inte själva medvetna om att dom kan detta.
Nuuudel my Duuuudle!

2006-04-13 17:25
kan flugor peta sig i näsan ? samma fråga ..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-13 17:33

2006-04-13 19:35
jaha vad menar du med det ? Big-jum ?

2006-04-14 15:07
Nej jag tror inte flugor kan rulla av sin egen vilken, tror inte dem skulle lyckas ens om dem fösökte och nej dem skadar inte sina vingar ifall de rullar ner från något.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2006-04-14 16:36
Raccoon83 P22

känner igen låten som fan på länken... vad heter den`?
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2006-04-14 22:22
om den får sig en smäll, är svag, sjuk eller död. en fluga kan inte tappa balansen och även om den skulle lyckas med det omöjliga skulle den bara fladdra lite med vingarna o vara i liften på nolltid.

sen händer det nog ingenting med vingarna om de rullar runt. väger så lite o vingarna så starka.

2006-04-14 22:28

2006-04-15 12:13
Själv har jag en konstig fluga efter mig, det började för 2 veckor sedan så satt jag och polaren o rökte fet på balkongen. Blåste lite rök på flugan som efter några hits fick nog och flög iväg, väldigt ostabilt.
Några dagar går och jag svär, samma flugjävel dyker upp i mitt rum(är det inte för tidigt för flugor?) och flyger fett nära mig och sitter o väntar(antagligen på att jag ska blåsa på han). Bryr mig inte mer om det. Dagen efter så hör jag plötsligt ett fett intensivt surrande, flugan ligger på rygg och snurrar runt och runt. Får panik och ställer papperskorgen på han. Dagen efter så var han borta(!)
Sedan dess så har flugan dykt upp och jag har släppt ut han, men han kommer alltid tillbaks.

Så frågan är följande, har jag fått ett husdjur som är beroende av CB?

2006-04-15 12:35
Hes baaack...

2006-04-15 14:19
Jag tror inte en fluga kan rull från stående postition. Däremot så tror jag att om flugan råkar åka i i ett fönster eller nåt så att den faller och landar på rygg och efter det tar sig upp på fötter igen, då har den rullat. Om man kan kalla det för att rulla.
Däremot tyckte jag att det som bakis frågade, om flugar kan loopa, är en lite intressantare fråga.
Dom borde väl kunna det? Kan dom överhuvudtaget flyga upp o ner.
Har dock aldrig sett det.
En annan intressant grej e att man kan frysa ner flugor i frysen o när de tinar upp så lever dom igen. Jag undrar hur många ggr man kan göra d utan att dom dör.
Ska nog testa d nu.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-04-15 14:23
Shit, jag gjorde en rätt grym upptäckt alldeles nyss när ja skulle ut på balkongen och hämta en fluga. Såg två flugor som låg sked (alltså låg på sidan) på golvet. Trodde ena flugan va död först men när ja sparkade på dom så flög dom iväg.
Alltså kan flugor lägga sig på sidan frivilligt iaf.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-04-17 19:31
l3wDl-StoNeD P0
Men kan dom falla ner för (tex) någons arm och på så sätt få fart coh rulla så att det är inte deras egen kraft som gör att dom rullar?

2006-04-18 00:42
jag trodde du mena snor.
Söker kunder, mixning & mastring!

2006-04-18 16:48
fan va skön fråga =D
^ Smart sagt.

2006-04-19 01:15
Jävlar.. Vad har du tagit?

2006-05-01 12:48
Watakushi: Flugor måste självklart ha syre men andas inte som du och jag med lungor. Istället har många insekter som massa små "hål" på kroppen vilka dom upptar syre igenom. Så at dränka en fluga funkar.
"Peace and Love"

2006-05-01 20:20
vad du än tagit, så vill jag ha lite!
smells like funk